Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Jantje
Verbannen

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Jantje »

BJD schreef:Bij het sausjes op een commerciële muziekavond “meditatie en opening door... en dan een klinkende naam” Nee, dan haak ik helemaal af..

Ik zie tegenwoordig zelfs refo muziekavonden met “hapje en drankjes” . Zijn ze er al avonden met een meet and Greet. Het zal me niet verbazen
Ik heb zangavonden gehoord met meditaties van ds. G. Beens, ds. B.J. van Boven, (toen nog) stud. W. Mouw en ooit zelfs een zangavond met wijlen ds. F. Mallan. Dus ik weet waarover ik praat. Ik meen dat er zelfs een zangavond met eerstgenoemde op YouTube staat. Het mooie is dat je dan de kern hoort van Wet en Evangelie en het meestal heel eenvoudig is.
En dat laatste is niet voor de commercie (intrede is er niet), maar puur voor de onderlinge contacten en netwerken.
merel schreef:@ jantje ad 1.
Dus als er tijdens een dienst een collecte gehouden wordt en men de liederen zingt met 1500 man en er een ds een meditatie houdt, is het goed. Dan moeten ze dat ook maar eens invoeren bij sela
Hoho, je vergeet de keuze van de samenzang: Psalmen (van Datheen) of liederen die op het randje (of er zelfs (ruimschoots) over) zijn van het gereformeerde gedachtengoed.
Bezorgd schreef:Jantje, ik denk dat je niet goed leest.
Ik heb het over orgelavonden in het genre Martin Mans en Peter Wildeman
Excuses. Daar voel ik me inderdaad ook minder thuis. Ik denk dat deze avonden inderdaad op één lijn zijn staan ten opzichte van de avonden van Sela e.d.
GJdeBruijn schreef:Jantje, ik denk dat je de essentie van de vraag van Bezorgd gemist hebt. Het gaat niet om orgel tegenover Sela maar om de moderne oppervlakigheid gericht op het sentiment dat ook in onze kringen aanwezig is. Als wij bepaalde argumenten gebruiken om zaken elders af te wijzen moeten we diezelfde argumenten ook voor onszelf laten gelden. En dan is vervolgens de vraag waar we dat aantreffen in onze eigen zuil en waar we voor onszelf de grenzen leggen als het gaat om de muziek die we maken.
Die argumenten tref ik in ieder geval niet aan voor de door mij genoemde avonden.

Verder (zoals wel vaker) eens met broeder @Erasmiaan. :)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Jantje, het gaat niet om reformatorische muziek maar om bepaalde 'uitwassen' in de muziek. Lees nog even rustig terug en beluister/bekijk het voorbeeld eens dat ik als reactie gaf op het voorbeeld van Bezorgd waarin je een SELA nummer hoort. Dan vraag ik me af, waarin verschilt bepaalde muziek uit met name de populair-commerciele hoek uit onze gezindte? Je kunt op een orgel ook dezelfde effecten loslaten als dat we veroordelen in de pop muziek. Het ritmisch hameren van de linkerhand op een orgelklavier is weinig anders dan wat een drumstel beoogt aan effectbejag: opzwepen en gevoel onbeheerst laten meeslepen: gericht op het platte sentiment. Dus net als de pop-muziek.
Nog een voorbeeld? Een stampend pedaal dat eenzelfde baslijn neerzet als een basgitaar. Wat is het verschil behalve het instrument?
Kortom: zijn we ons er van bewust dat we in onze refocultuur ook pop-elementen hebben toegestaan? Wij staan ook onder invloed van onze omgeving. Daarom moeten we niet alleen kritisch naar buiten staan, maar ook naar binnen toe kritisch blijven en het aandurven om zaken aan te wijzen.

Wat de reactie van Erasmiaan betreft: Ik kan me in hoofdlijnen wel zijn zijn woorden vinden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GJdeBruijn schreef:Jantje, het gaat niet om reformatorische muziek maar om bepaalde 'uitwassen' in de muziek. Lees nog even rustig terug en beluister/bekijk het voorbeeld eens dat ik als reactie gaf op het voorbeeld van Bezorgd waarin je een SELA nummer hoort. Dan vraag ik me af, waarin verschilt bepaalde muziek uit met name de populair-commerciele hoek uit onze gezindte? Je kunt op een orgel ook dezelfde effecten loslaten als dat we veroordelen in de pop muziek. Het ritmisch hameren van de linkerhand op een orgelklavier is weinig anders dan wat een drumstel beoogt aan effectbejag: opzwepen en gevoel onbeheerst laten meeslepen: gericht op het platte sentiment. Dus net als de pop-muziek.
Nog een voorbeeld? Een stampend pedaal dat eenzelfde baslijn neerzet als een basgitaar. Wat is het verschil behalve het instrument?
Kortom: zijn we ons er van bewust dat we in onze refocultuur ook pop-elementen hebben toegestaan? Wij staan ook onder invloed van onze omgeving. Daarom moeten we niet alleen kritisch naar buiten staan, maar ook naar binnen toe kritisch blijven en het aandurven om zaken aan te wijzen.

Wat de reactie van Erasmiaan betreft: Ik kan me in hoofdlijnen wel zijn zijn woorden vinden.
Dus geen zangavonden meer van Pieter Heykoop, André Nieuwkoop en geen avonden meer met bewerkingen van Klaas-Jan Mulder?
Of welke avonden veroordeel jij niet? Want als je het met @Erasmiaan eens bent, is dit toch wel enigszins tegenstrijdig... Volgens de jeugd wordt er toch al zoveel verboden en als je dan ook nog een Psalmzangavond van bovengenoemden gaat verbieden...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GJdeBruijn

Jantje schreef:Dus geen zangavonden meer van Pieter Heykoop, André Nieuwkoop en geen avonden meer met bewerkingen van Klaas-Jan Mulder?
Of welke avonden veroordeel jij niet? Want als je het met @Erasmiaan eens bent, is dit toch wel enigszins tegenstrijdig... Voor de jeugd wordt er al zoveel verboden en als je dan ook nog een Psalmzangavond van bovengenoemden gaat verbieden...
Het gaat niet om muziek als zodanig, niet om bepaalde namen, maar om hoe de muziek ingevuld wordt. Een psalmbewerking op orgel is niets mis mee, een zangavond zal ik altijd aanbevelen. Echter als het gaat om hoe er gemusiceerd wordt, dan stel ik de vraag of we ons bewust zijn dat we van goede kerkmuziek ook popmuziek kunnen maken door bepaalde effecten ongeremd en onbeheerst uit te strooien en daar helemaal in op kunnen gaan. Het opzwepen, dat is toch altijd een van de bezwaren bezwaren geweest tegen de popmuziek?
Denk eens na over de grenzen van de eigen refo-muziekcultuur. Ik meen dat er ook voor onszelf grenzen moeten gelden.
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
GJdeBruijn schreef:Jantje, het gaat niet om reformatorische muziek maar om bepaalde 'uitwassen' in de muziek. Lees nog even rustig terug en beluister/bekijk het voorbeeld eens dat ik als reactie gaf op het voorbeeld van Bezorgd waarin je een SELA nummer hoort. Dan vraag ik me af, waarin verschilt bepaalde muziek uit met name de populair-commerciele hoek uit onze gezindte? Je kunt op een orgel ook dezelfde effecten loslaten als dat we veroordelen in de pop muziek. Het ritmisch hameren van de linkerhand op een orgelklavier is weinig anders dan wat een drumstel beoogt aan effectbejag: opzwepen en gevoel onbeheerst laten meeslepen: gericht op het platte sentiment. Dus net als de pop-muziek.

Dus geen zangavonden meer van Pieter Heykoop, André Nieuwkoop en geen avonden meer met bewerkingen van Klaas-Jan Mulder?
Of welke avonden veroordeel jij niet? Want als je het met @Erasmiaan eens bent, is dit toch wel enigszins tegenstrijdig... Volgens de jeugd wordt er toch al zoveel verboden en als je dan ook nog een Psalmzangavond van bovengenoemden gaat verbieden...
André Nieuwkoop speelt zo niet hoor. En Pieter Heykoop ook niet. Het gaat nogal langzaam en niet volgens de regels van de kunst, maar van opzwepende ritmes is mij nog nooit iets opgevallen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Jantje schreef:

André Nieuwkoop speelt zo niet hoor. En Pieter Heykoop ook niet. Het gaat nogal langzaam en niet volgens de regels van de kunst, maar van opzwepende ritmes is mij nog nooit iets opgevallen.
Vandaar ook dat ik het vraag. @GJdeBruijn lijkt deze 2 organisten vooralsnog op 1 lijn te stellen met andere muzikale avonden. Ik hoor graag wat hij in deze specifieke gevallen voor visie heeft.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Welnee. Jij geeft antwoord op niet gestelde vragen. Dat is iets anders.
GJdeBruijn

Jantje schreef:@GJdeBruijn lijkt deze 2 organisten vooralsnog op 1 lijn te stellen met andere muzikale avonden.
Hoe kom je daar nou bij? Ik heb geen enkele naam genoemd en zelfs geschreven dat ik zangavonden zou aanbevelen. Je leest niet wat er staat en je leest daarentegen wel wat er niet staat :huhu
DDD

Bericht door DDD »

GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:@GJdeBruijn lijkt deze 2 organisten vooralsnog op 1 lijn te stellen met andere muzikale avonden.
Hoe kom je daar nou bij? Ik heb geen enkele naam genoemd en zelfs geschreven dat ik zangavonden zou aanbevelen. Je leest niet wat er staat en je leest daarentegen wel wat er niet staat :huhu
Jawel. Ma Mei 13, 2019 1:47 pm

En GJdeBruijn had het verder niet over zangavonden, geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker.
DDD

Bericht door DDD »

Het is je al eerder verteld:
Bezorgd schreef:
Jantje, ik denk dat je niet goed leest.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Het is je al eerder verteld:
Bezorgd schreef:
Jantje, ik denk dat je niet goed leest.
Ik heb de indruk dat @GJdeBruijn nog een stap verder lijkt te gaan dan @Bezorgd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
GJdeBruijn schreef:
Jawel. Ma Mei 13, 2019 1:47 pm

En GJdeBruijn had het verder niet over zangavonden, geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker.
Wat bedoel je hier nu? Ik begrijp dit niet. Je reageert op @GJdeBruijn hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

GJdeBruijn schreef:
Dus even concreet: de massale (Datheen-)Psalmzangavonden (met bovenstem) inclusief een meditatie van een dominee (meestal uit de rechterzijde van de GG) keur jij niet af?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GJdeBruijn

DDD schreef:Jawel. Ma Mei 13, 2019 1:47 pm
Daar noem ik nog steeds de namen niet waar Jantje het over heeft :huhu
DDD schreef:En GJdeBruijn had het verder niet over zangavonden, geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker.
Ik heb het over de muziek
in het algemeen binnen onze refozuil waarbij ik orgelspel als voorbeeld gebruikte. Dezelfde argumenten over entertainment cultuur en goedkoop effectbejag om de emotie te mobiliseren kun je betrekken op andere instrumenten en op zang evenzeer. Een ongecontroleerd bovenstem brullen alsof het om de decibels gaat is net zo iets waar ik moeite mee heb.
GJdeBruijn

Jantje schreef:
GJdeBruijn schreef:
Dus even concreet: de massale (Datheen-)Psalmzangavonden (met bovenstem) inclusief een meditatie van een dominee (meestal uit de rechterzijde van de GG) keur jij niet af?
Nee, waarom? Wat zou er mis zijn met samenzang en een goed getoonzette bovenstem met smaakvolle en bijpassende harmonisatie? En een meditatie is zeer op zijn plaatst als het gaat om psalmen. Het gaat mij dus om het misbruik van deze zaken waardoor het tot smakeloos entertainment gemaakt wordt enkel omdat wij ons er zo lekker bij voelen. Consumptiegedrag. enz. enz.
Plaats reactie