Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

pierre27

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door pierre27 »

GJdeBruijn schreef:Ik vind dit een heel lastige discussie. Enerzijds omdat muziek als kunstvorm een cultuuruiting is en daarmee weergeeft wat een cultuur voelt te zijn en te willen zijn. Anderzijds is muziek een kustvorm die gebruikt wordt om persoonlijke gevoelens te vertolken waarbij door beinvloeding door de omringende cultuur vormen worden aanreikt om muziek een invulling te geven.
Cultuur en muziekvorm kun je dus niet zomaar op een hoop gooien als het gaat om de waardering van de muziekvorm.
Daarmee is het lastig om een principieel standpunt te formuleren tegen een bepaalde vorm van muziek (bijv een klassieke band met lead zanger, basgitaar, toetsen en drums) als dat in veel christelijke kringen als passend wordt gezien. Als je voor eigen omgeving de keuze van muziekvorm tot een Bijbels-principiële aangelegenheid maakt, dan moet dat een universeel principe zijn. Dan kun je niet voor de kerk in Afrika wel toestaan dat er een modern combo wordt gebruikt maar dan in eigen gelederen dat principieel niet kan. Dan zul je eerder vanuit culturele argumenten moeten werken. We hebben een eigen traditie en cultuur. Die is waardevol en is het waard om in stand te houden. Een goede traditie verbindt de generaties en is als het ware een conserveermiddel van goede zaken die geërfd zijn uit het verleden.
Onze reformatorische gezindte heeft een rijke schat aan Psalmen en muzikale verwerking van die psalmen opgebouwd die eeuwen hebben overleefd. Wel is het zo dat elke tijd haar eigen stijl en mode heeft wat ook doorwerkt in de tradities. Culturen beïnvloeden elkaar altijd, of we het willen of niet, wij zijn daar allemaal lijdend voorwerp in. Er is dus per definitie beweging in de eigen muzikale cultuur, ook in de reformatorische.
De vraag is echter of we ons bewust zijn van onze tijd. Door de moderne communicatiemiddelen zijn grenzen weggevallen en komt de invloed van wereldwijde culturen in onze invloedssfeer. Voor christenen is dat concreet het kennisnemen van elkaars christenculturen. Het is dan ook volstrekt logisch dat we als christenen wereldwijd elkaar beïnvloeden. Wie van muziek houdt zal met nieuwsgierigheid kennis nemen van de andere en zijn wijze van muziek maken, zingen, dichten etc. Net zoals Bach in zijn tijd in Italië de Italiaanse stijl leerde en deze in Duitsland aan de man bracht en zo de cultuur op muziekgebied beïnvloedde, zie je dat nu ook door de intercontinentale contacten van christenen wereldwijd.
Mijns inziens zullen we dit onder ogen moeten zien en daarbij met inhoudelijk argumenten elkaars opvattingen mogen doordenken.
Niet door eigen traditie als een soort superieure cultuur boven de ander te plaatsen (kolonialisme) maar door benadrukken van de waarde van eigen traditie echter dan wel zonder die van de ander daarmee te diskwalificeren als er geen Bijbelse bezwaren zijn aan te voeren.
Dat betekent dan ook het onthouden van allerlei 'verboden' en 'restricties' van cultuurelementen die een cultuur in een wettisch kader trekken om zo andere culturen wensen buiten te houden. Dat betekent wel een pré voor de eigenheid van de eigen (sub) sultuur mogen uitspreken en naleven met een beroep op de waarde van eigen traditie zonder negatief waardeoordeel van de andere traditie die 'vreemd' en 'niet-eigen' voelt en ook is.
Zomaar even wat gedachten over dit lastige onderwerp.
Een erg mooie en waarde(n)volle reactie. Dank!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GGotK

Bericht door GGotK »

Zeeuw schreef:24 pagina`s met schrijfsels. En, zijn we al dichter bij elkaar gekomen? Heeft al dit gediscussieer ons iets gebracht?
Uiteraard is er geen enkele toenadering omdat deze discussie uiteindelijk 1 van de vele uitvloeisels is van een verschillende visie/beleving betreffende zaken als het genadeverbond, verkiezing, heiligmaking etc. Bovendien spelen folklore en authenticiteit ook nog een rol.
DDD

Bericht door DDD »

Jongere heeft het inzicht gebracht dat mogelijk geen sprake is van radicalisering omdat de omstandigheden veranderen.

En daarnaast is er niemand meer die alle radicale standpunten van de sprekers verdedigt. Ik vind het kennisnemen van andere meningen altijd al waardevol. Het voorkomt bijvoorbeeld dat je leeft in je eigen bubbel waarin je denkt dat er vrijwel niemand is die het met beide sprekers eens is.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

@GJdeBruin, een waardevolle reactie.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:24 pagina`s met schrijfsels. En, zijn we al dichter bij elkaar gekomen? Heeft al dit gediscussieer ons iets gebracht?
Ik vond de brede instemming met het geciteerde stuk van Ds Vreugdenhil moedgevend.
Blijkbaar vonden we elkaar daarin. En werd er dus toch genuanceerder gedacht dan (het verslag van) de lezingen.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Mijns inziens zullen we dit onder ogen moeten zien en daarbij met inhoudelijk argumenten elkaars opvattingen mogen doordenken.
Hoe zou het komen dat het juist bij algemeenheden blijft ipv dat het (bijna) niet lijkt te lukken in een ander topic liederen echt inhoudelijk te bespreken?
Gewoon lied voor lied uit de gebruikte bundels onder "ons".
En is het überhaupt mogelijk liederen puur op inhoud te bespreken of hoort daar de muziekkeuze bij? M.a.w. staat een los van het ander? Is beïnvloeding muziekcultuur wel neutraal?

Of is de gereformeerde gezindte te verdeeld en de theologische verschillen te groot om dat kunnen doen? Ik proef en voel misschien zelf ook wel een stukje handelingsverlegenheid.

En als je een lied bespreekt. Doe je dat vanuit je eigen theologische kader. Dus dan krijg je ja maar ik lees er dit in en de ander zegt maar ik dit.
Kan dat alleen voorkomen worden door te kijken wie het heeft gedicht? Wat is zijn of haar theologisch kader. En wat heeft hij of zij met dit lied willen zeggen? Maar dan zal dus ook de theologische verschillen openbaar komen. Binnen groeperingen binnen de gereformeerde gezindte of zij die zich daartoe rekenen?
Met de psalmen heb je dat niet. Het is gegrond op het Woord van God Zelf.

En met welk doel heeft iemand iets gemaakt, is ook herkennen dat het een reactie ergens op is. Met alle scheefgroei die daarbij kan spelen.
Of is dat erg gek gedacht?
Laatst gewijzigd door Lilian197 op 11 mei 2019, 10:20, 3 keer totaal gewijzigd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Ik vond de brede instemming met het geciteerde stuk van Ds Vreugdenhil moedgevend.
Blijkbaar vonden we elkaar daarin. En werd er dus toch genuanceerder gedacht dan (het verslag van) de lezingen.
Het zijn ook twee verschillende zaken, de lezingen waarvan een verslag is gemaakt en het mooie stuk van Ds. Vreugdenhil. Voor een aannemelijk gedeelte ben ik het met de sprekers tijdens de lezingen eens. Maar ik ben niet bij de lezingen geweest dus weet niet wat het hele verhaal is .
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
Het zijn ook twee verschillende zaken, de lezingen waarvan een verslag is gemaakt en het mooie stuk van Ds. Vreugdenhil. Voor een aannemelijk gedeelte ben ik het met de sprekers tijdens de lezingen eens. Maar ik ben niet bij de lezingen geweest dus weet niet wat het hele verhaal is .
Eens
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Jongere heeft het inzicht gebracht dat mogelijk geen sprake is van radicalisering omdat de omstandigheden veranderen.

En daarnaast is er niemand meer die alle radicale standpunten van de sprekers verdedigt. Ik vind het kennisnemen van andere meningen altijd al waardevol. Het voorkomt bijvoorbeeld dat je leeft in je eigen bubbel waarin je denkt dat er vrijwel niemand is die het met beide sprekers eens is.
Kennisnemen zeker. Door blijven hameren op eigen aambeelden niet. Wat je m.i in deze post in de eerste en de laatste regel doet.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 11 mei 2019, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Dat vind ik mooi om te lezen! Ik word nl af en toe beetje droevig van het schuttersputjesgedrag in discussies.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

https://www.grootnieuwsradio.nl/muziek/ ... evangelie/

Gesprek op GNR tussen ds de Heer en Ruben Flach van Opwekking
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door DDD »

Nasrani schreef:https://www.grootnieuwsradio.nl/muziek/ ... evangelie/

Gesprek op GNR tussen ds de Heer en Ruben Flach van Opwekking
Dat heeft ds. De Heer heel zorgvuldig gedaan. Ik vond de opmerkingen van de anderen spreker negatiever van toon.
Carrie

Bericht door Carrie »

Zit bij een terminale dame en wat ligt er op haar nachtkastje....

Jawel... Afbeelding
liz boer

Bericht door liz boer »

Ik heb iets opgezocht over maclean:
Zwartekousendorp
De ommekeer komt in oktober 1999. Lean is dan 21 jaar. Het staat in zijn geheugen gegrift. „Er was op tv een documentaire over Opheusden, door maker Pieter Gilissen als zwartekousendorp omschreven, met de titel 'Waar de worm niet sterft'. De documentaire werd voor een deel gevuld met reacties van gefrustreerde kerkverlaters. Tussendoor werden fragmenten ten gehore gebracht van een preek van ds. J. Karens, die toen in die plaats predikant was, bedoeld om de rariteiten van de reformatorische kring te benadrukken. Voor de allereerste keer hoorde ik van de toorn van God over een onbekeerde zondaar. Mijn wereld stortte in. Daar zat ik in mijn shirt met daarop een Engelse tekst over een kribbe met vuilnis. Ik zou verloren gaan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Nasrani

Bericht door Nasrani »

https://jjcschipper.home.blog/2019/05/1 ... EpTlCgf4qg
Evangelisch Nederland laat zich weer eens op de kast jagen door een refodominee

Wat is het leven toch heerlijk voorspelbaar. Raketaanvallen op Israël, Geert Wilders die moslims beledigt, Gordon die ruzie maakt met een andere Bekende Nederlander. Dit is allemaal een kwestie van tijd. Dat geldt ook voor evangelische christenen die zich op de kast laten jagen door kritiek van een reformatorische dominee.
Twee jaar geleden zorgde ds. M. Klaassen voor ophef in christelijk Nederland. In het Reformatorisch Dagblad uitte de hervormde predikant kritiek op de Pinksterconferentie Opwekking. Op sociale media brak een storm uit. Veel evangelische christenen haalden hard uit naar de refodominee uit Zeeland. Het viel mij op hoe weinig het over de inhoud van zijn betoog ging. Zijn gereformeerde kapsel en zwarte pak kregen er flink van langs. De evangelische woede-uitbarsting deed mij denken aan Petrus die vlak voorafgaand Jezus’ dood het oor van Malchus afhakte met zijn zwaard.
Dit keer is ds. J. M. D. de Heer aan de beurt. Ook deze dominee is actief in het reformatorische Zeeland en werd via Facebook digitaal gestenigd. Gelukkig is de kans dat een evangelische christen een psalm op hele noten zingt nog altijd groter dan dat ds. De Heer zelf actief wordt op Facebook…
Vorige week hield de dominee een lezing over opwekkingsmuziek. Dominee De Heer vindt het duidelijk geen goed idee als de HEER met deze muziek wordt aanbeden. In zijn kritiek ging de gereformeerde gemeente-predikant best ver. Hij raadt zijn kudde aan om kerken waar Opwekking wordt gezongen te mijden.
De kritiek van de dominee deed mij denken aan mijn interview met evangelist Jan van Dooijweert, lid van hetzelfde kerkverband als ds. De Heer. Als Jan het land ingaat, krijgt hij van tientallen mensen te horen dat ze de Gereformeerde Gemeenten hebben of gaan verlaten. De arrogante, niet-pastorale houding van dominees, de eenzijdige preken over zonde en gejammer over bijzaken als tv-gebruik en het dragen van leggings jaagt ‘gergemmers’ de kerk uit. Huiswerk voor ds. De Heer?
Maar alleen huiswerk meegeven aan de predikant mag niet het antwoord zijn. Als deze broeder ergens goed in is, is het in huiswerk maken. Hij heeft zelfs een proefschrift over de evangelische beweging geschreven. De beste man weet waarover hij praat. Bovendien duren lezingen van ‘gergemmers’ over het algemeen meer dan drie kwartier. Hij zal dus ook echt wel nuttige en leerzame dingen over opwekkingsmuziek hebben gezegd. Huiswerk voor evangelisch Nederland?
Eén van zijn terechte kritiekpunten is bijvoorbeeld dat het in evangelische kerken erg veel draait om emotie en beleving. De opwekkingsliederen zijn daar uitermate geschikt voor. Ik heb regelmatig problemen en schuldgevoelens ‘weggedanst’ en ‘weggeklapt’ terwijl de opwekkingsmuziek door de speakers schalde. Zelfs de evangelische spreker Teun van der Leer is het met De Heer eens. De evangelische worshipcultuur vindt hij eenzijdig en hij pleit voor meer psalmen zingen in evangelische kerken.
In heel veel opwekkingsliederen gaat het over hoe blij we mogen zijn dat Jezus leeft. Hij heeft de zonde en de dood verslagen. YES! Daarom is de opwekkingsbundel een gigantische aanwinst voor christelijk Nederland. Maar het leven doet heel vaak pijn en is oneerlijk. De psalmen belichten álle aspecten van het leven en zijn veel meer in balans. “Wat als je niet geneest of wat als de hemel van koper lijkt? De Psalmen nemen dit allemaal mee en reiken het je aan als instrumenten voor je geloofsleven,” aldus Teun van der Leer.
Ik zie dat veel evangelische christenen het niet aandurven om kritiek van reformatorische dominees eerlijk ter harte te nemen. Schieten uit de evangelische heup is veel gemakkelijker. Het zwarte pak van dominee De Heer en de refocultuur zijn dan geschikte stokken om er heerlijk op los te slaan. Deze mensen zijn ertoe in staat om de eerstvolgende zondag zonder blikken of blozen ‘Sta eens even op als je Jezus liefhebt’ te zingen. Het wordt tijd voor een nieuw opwekkingslied. ‘Sta eens even op als je dominee De Heer liefhebt’. Ik vrees dat de meeste evangelische christenen op hun stoel blijven zitten…
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Plaats reactie