Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Matthew Henry
https://www.youtube.com/watch?v=2ubcEfZtb2k
Deze Urkers zingen op de golven van de zee
Ach, ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is..
Deze Urkers zingen op de golven van de zee

We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
Matthew Henry
Matthew Henry
In dit geval zou je bijna zeggen: ieder visje....Desiree schreef:https://www.youtube.com/watch?v=2ubcEfZtb2k
Deze Urkers zingen op de golven van de zeeAch, ieder vogeltje zingt zoals hij gebekt is..
~~Soli Deo Gloria~~
-
- Verbannen
https://www.rd.nl/kerk-religie/aarzelin ... -1.1567173
Wat is de visie en de opvattingen van dr. De Reuver toch een levensgroot gevaar geworden voor de PKN. Hij lijkt in zijn opvattingen en verhullingen zelf bijna een remonstrant geworden.
Wat is de visie en de opvattingen van dr. De Reuver toch een levensgroot gevaar geworden voor de PKN. Hij lijkt in zijn opvattingen en verhullingen zelf bijna een remonstrant geworden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ik schrok er ook van. Misschien levert het sympathie op van remonstrantse zijde, maar hij vervreemdt zich op deze manier van de rechterflank van de PKN. Maar dat is helaas niet voor het eerst.
Ik ervaar het als een verloochening van (o.a.) de Dordtse Leerregels. Want daarin wordt de remonstrantse leer bestreden. Wanneer je meent dat de breuk met de remonstranten vanwege de leer niet had mogen plaatsvinden, dan kun je dus ook niet van harte achter de leerregels staan.eilander schreef:Ik schrok er ook van. Misschien levert het sympathie op van remonstrantse zijde, maar hij vervreemdt zich op deze manier van de rechterflank van de PKN. Maar dat is helaas niet voor het eerst.
Overigens is het niet verbazingwekkend. De PKN is reeds een fusiekerk waarin de gereformeerde belijdenissen feitelijk 'optioneel' zijn geworden. En dat proces gaat helaas door...
-
- Verbannen
Inderdaad niet, nee (Denk aan de Nashville-verklaring. En mensen, géén discussies meer daarover alsjeblieft.).eilander schreef:Ik schrok er ook van. Misschien levert het sympathie op van remonstrantse zijde, maar hij vervreemdt zich op deze manier van de rechterflank van de PKN. Maar dat is helaas niet voor het eerst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Dit werd in 2004 geschreven naar aanleiding van de vorming van de PKN (Trouw).In 1991 stelde een remonstrantse professor in het hol van de leeuw -een predikantenconferentie van de orthodox-hervormde Gereformeerde Bond- een elegante oplossing voor: niets wissen, maar de 'Vijf Artikelen' nevenschikken aan de 'Remonstrantie'.
Het plan viel slecht. Bij aanvaarding, zei een opponent, waren de interne gevolgen niet te overzien. Het was de Gereformeerde Bond die daarom het waarnemerschap van de remonstranten dwarsboomde.
Uit gereformeerde kring kwam steun. Ds. K. Bisschop riep de remonstranten op vooral niet af te haken, ,,anders worden uitgerekend julliezelf er oorzaak van dat het Nederlandse protestantisme er veel fundamentalistischer gaat uitzien dan jullie en ons lief is''.
Het haalde niets uit. Zoals gezegd, de Broederschap haalde in 1993 bakzeil.
Inmiddels had Sow een nieuwe partner: sinds 1990 deed de lutherse kerk mee. Ze móesten wel, zegt Mijnke Bosman, remonstrants predikante, want ze waren zo klein 'dat ze niet meer volledig kerk konden zijn'. Omdat de lutherse kerk niet veel groter is dan de Broederschap, 'kan ook voor ons dat moment aanbreken', zegt Bosman.
De ironie van de geschiedenis wil dat de zaken waar de remonstranten in 1993 over waren gestruikeld, alsnog geregeld werden. Dankzij de afwezigheid van de remonstranten: aan hen zouden de calvinistische reuzen nooit zoveel hebben toegegeven als aan de lutherse dwerg.
Inmiddels 15 jaar verder lijkt de fusie van PKN en Remonstranten weer een stap dichterbij...
Opnieuw Trouw:
De krantenkoppen spreken wat dit betreft ook boekdelen. Goed dat het nu op het forum genoemd is, dit mogen we niet zomaar voorbij laten gaan. Feitelijk is het een apart topic waard. Maar dan wel met een zwarte rand.De kleine, vrijzinnige geloofsgemeenschap van remonstranten is blij met de verzoenende woorden van De Reuver. Hij krijgt vanmiddag tijdens een jubileumbijeenkomst van de remonstranten een pamflet overhandigd met vijf artikelen over de wijze waarop zij het geloof zien in een moderne samenleving.
“Dit is voor het eerst dat iemand met zo’n hoge positie spreekt over de keerzijde van de geschiedenis”, zegt predikant Joost Röselaers namens de remonstranten. “We zijn niet dagelijks bezig met wat er toen is gebeurd, we lijden er ook niet voortdurend onder, maar het deed wel pijn dat het niet genoemd werd.”
Dat gebeurt vanmiddag wel, uitgerekend in het jubileumjaar van de remonstranten én van de Dordtse Synode van 1618-1619. Die twee houden verband: tijdens de grote vergadering van calvinisten in Dordrecht over de ware leer van de kerk werden de remonstranten de protestantse kerk uitgejaagd. De calvinisten veroordeelden hun liberale opvattingen over de vrijheid van de mens tegenover God, en remonstrantse predikanten werden uit de kerk verbannen.
Wees blij dat de GB er nog is, anders was de PKN wellicht nog verder opgeschoven
Dank voor de geweldige bijdrage over de toenadering tot de remonstranten!Boertje schreef:Wees blij dat de GB er nog is, anders was de PKN wellicht nog verder opgeschoven
Als je dan geen rouw voelt en ook niet kunt invoelen waarom een ander treurt, zeg dan liever niets.
Alsof onze gezindte er zoveel beter aan toe is. Allemaal leraren die zo rechtzinnig zijn als iets, maar een grondvlak dat van God en Christus weggehouden wordt.
Ongeveer de situatie die de Heere Jezus aantrof toen Hij op aarde kwam.
Valt reuze mee, kijk wat verder dan je neus lang is.refo schreef:Alsof onze gezindte er zoveel beter aan toe is. Allemaal leraren die zo rechtzinnig zijn als iets, maar een grondvlak dat van God en Christus weggehouden wordt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Wellicht door een ander al eerder gezegd, maar iets meer respect voor anderen (ouderen) in je gedrag en reactie zou je niet misstaan. Je posting komt bijzonder bot over.Valcke schreef:Dank voor de geweldige bijdrage over de toenadering tot de remonstranten!Boertje schreef:Wees blij dat de GB er nog is, anders was de PKN wellicht nog verder opgeschoven
Als je dan geen rouw voelt en ook niet kunt invoelen waarom een ander treurt, zeg dan liever niets.
-
- Verbannen
Welnee.
Het feit dat dr. De Reuver een knieval maakt voor de Remonstranten, is een ontwikkeling van dergelijke mate, dat ik vrees met grote vreze.
Het feit dat dr. De Reuver een knieval maakt voor de Remonstranten, is een ontwikkeling van dergelijke mate, dat ik vrees met grote vreze.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ja dat kan. Maar ik voelde mij ook bepaald niet serieus genomen wanneer ik spreek over een gebeurtenis met een zwarte rand.Boertje schreef:Wellicht door een ander al eerder gezegd, maar iets meer respect voor anderen (ouderen) in je gedrag en reactie zou je niet misstaan. Je posting komt bijzonder bot over.Valcke schreef:Dank voor de geweldige bijdrage over de toenadering tot de remonstranten!Boertje schreef:Wees blij dat de GB er nog is, anders was de PKN wellicht nog verder opgeschoven
Het kwam op mij over als: Je moeder is dood. ... Wees maar blij (!) dat je zus nog leeft. Zo kwam het bij mij binnen.
Maar dat zal niet begrepen worden, Ok.
Je leeftijd ken ik inderdaad niet, ik reageer alleen op wat iemand schrijft. Maar je hebt wel gelijk: Bestraf een oude man niet hardelijk.