Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Erasmiaan

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Erasmiaan »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:Ik kan het niet oneens zijn met ds. Vreugdenhil in dit stuk, alleen het gaat niet over de kern van de discussie die is gevoerd.
Maar wel ruimte voor divers muziekstijlen.
Nou niet dus.
Dan kan ik dus niet begrijpen dat je het wel eens bent met het geciteerde gedeelte.
Of houdt de acceptatie op bij de landsgrens?
Ja natuurlijk. Dit zegt toch niets over de muziekcultuur in Nederland? Wij gaan toch ook geen orgel invoeren in Papua? Dan gaan wij toch geen muziekstijlen uit andere landen importeren?

En we gaan natuurlijk al helemaal geen wereldse muziekstijlen binnenhalen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Ik vind ps 146:1 in de niet Geneefse melodie toch echt beter tot zn recht komen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Carrie

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Ad Anker schreef:
Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:Ik kan het niet oneens zijn met ds. Vreugdenhil in dit stuk, alleen het gaat niet over de kern van de discussie die is gevoerd.
Nou niet dus.
Je bedoelt: de discussie hier gaat over de inhoud, ds. Vreugdenhil heeft het over de vorm. Toch raakt dit het heel snel.

Als je "God heb ik lief" in een andere vorm/stijl gaat zingen lijkt het of de inhoud mee verandert.
Ik vind deze toch erg mooi...

https://youtu.be/__G2xz3rR2Y
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Voor het overige concludeer ik dat kennelijk niemand de behoefte voelt om de stelling van de spreker over de gemeente waarin God hem een plaats gaf, te verdedigen. Dat is maar gelukkig ook.

De beide sprekers hadden er buitengewoon veel verstandiger aan gedaan als zij hadden gezegd dat de bundel Opwekking niet zo'n geschikte bundel is om te gebruiken als selectie van liederen. Er zijn veel betere selecties. En in de goede selecties ontbreken ook een aantal goede opwekkingsliederen niet.

Dat stond echter niet in de krant. Dus is dat ook niet gezegd.

Ik kan dat echt niet genuanceerd vinden. Ik vind het integendeel kortzichtig. Heel jammer dat bevindelijk gereformeerden zo in het nieuws moeten komen, enerzijds. Anderzijds is het wel fijn dat ds. De Heer van zich laat horen. Er zijn binnenkort weer verkiezingen voor allerlei functies in de GG en dan is het fijn dat iedereen weet waar hij voor stemt.

Overigens heeft nog niemand één tekst van Sela genoemd die ongereformeerd zou zijn. Maar misschien hoort dat nu in het andere draadje.
Wat een rotopmerking over ds. De Heer! Ik lees het nu pas anders had ik het al eerder gepost.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Bertiel schreef:Ik vind ps 146:1 in de niet Geneefse melodie toch echt beter tot zn recht komen
Dat Johan de Heer-deuntje? Nee, liever niet. Dan wordt het zo'n schlager.
Begin maar eens met de Geneefse melodie ritmisch te zingen.
~~Soli Deo Gloria~~
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef: Maar wel ruimte voor divers muziekstijlen.
Nou niet dus.
Dan kan ik dus niet begrijpen dat je het wel eens bent met het geciteerde gedeelte.
Ja natuurlijk. Dit zegt toch niets over de muziekcultuur in Nederland? Wij gaan toch ook geen orgel invoeren in Papua? Dan gaan wij toch geen muziekstijlen uit andere landen importeren?

https://www.rd.nl/kerk-religie/malawi-s ... -1.1566837

Met name het tussenkopje ‘versobering’ ik heb hier wel moeite mee.
Carrie

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

FlyingEagle schreef:
Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef: Nou niet dus.

https://www.rd.nl/kerk-religie/malawi-s ... -1.1566837

Met name het tussenkopje ‘versobering’ ik heb hier wel moeite mee.
Ik heb er ook moeite mee...
Soms denk ik dat we ons meer moeten verdiepen en beginnen bij de echte joodse roots...
Wij kunnen en mogen onze westerse stijl toch niet als leidend nemen?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:
Bezorgd schreef:
Nou niet dus.

Ik waardeer vaak je bijdragen Erasmiaan. Ondanks dat ik het er regelmatig mee oneens ben. Maar ze zijn beargumenteerd.
Dat mis ik bij deze reacties echt.
Laat je niet meeslepen door onderbuik argumenten.

Want zeg je dan ook dat een orgel in Papua verkeerd is?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Als fatsoenlijk quoten al niet lukt, waarom dan een bijdrage serieus nemen?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Carrie schreef:[
Soms denk ik dat we ons meer moeten verdiepen en beginnen bij de echte joodse roots...

Dat trekt refoNL niet... :)

Dit is Psalmen zingen op zijn Joods:

https://youtu.be/ckVYO9oI8vc
Carrie

Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Bezorgd schreef:

Toch vind ik het prachtig! Afbeelding

En wat ik bedoel... Als we beseffen dat wellicht op deze wijze de psalmen werden gezongen in Jezus tijd, zouden we misschien iets milder kunnen zijn over stijl...
Bezorgd

Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Bezorgd »

Carrie schreef:
Bezorgd schreef:

En wat ik bedoel... Als we beseffen dat wellicht op deze wijze de psalmen werden gezongen in Jezus tijd, zouden we misschien iets milder kunnen zijn over stijl...
Eens. En ik vind het ook prachtig. Als ik dit soort Joods muziek beluister, en er is op Youtube heel veel van te vinden, dan heb ik toch altijd het idee dat dat veel dichter bij de oorspronkelijke Tempelzang staat.

Dit is ook zo mooi: (incl reidans)

https://youtu.be/-52MWBzal2c
parsifal

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef: Ja natuurlijk. Dit zegt toch niets over de muziekcultuur in Nederland? Wij gaan toch ook geen orgel invoeren in Papua? Dan gaan wij toch geen muziekstijlen uit andere landen importeren?

De muziekcultuur in Nederland is ook niet meer die van 1773 of 16e eeuws Geneve. Wees kritisch naar je teksten en wat muziekstijl met je doet (het mag best op je gevoel inspelen, een mens is tenslotte niet alleen verstand), maar de emotie moet wel bij het lied passen. Zelf kerk ik in een gemeente waar men alleen gezangen/liederen zingt. De kerk is dan ook erg breed, met veel mensen uit de Afrikaanse cultuur, veel Noord-Amerikanen en West-Europeanen en veel mensen uit Oost en Zuid-Oost Azie en India. Het is verfrissend om dat ook in de muziek bij elkaar te zien komen in oude Engelse hymns, moderne aanbiddingsmuziek (waar ook wel wat tussen zit waar ik moeite mee heb) en zo af en toe Afrikaanse muziek.

Wat wereldse muziek en andere wereldse zaken betreft moet je ook uitkijken met wat je werelds noemt. Een dominee die strak in pak komt en zich zo conformeert aan een bepaald deel van de wereld is net zo wereldgelijkvormig in zijn kleding als degene die zich aanpast aan de jongerencultuur in kleding. Een klassiek muziekstuk is vaak net zo werelds als een lied van zeg Kees Kraaijenoord of Sela, alleen lijkt het op een andere subcultuur in de wereld.

Ik zie een groot gevaar als de kerkcultuur een middenklasse cultuur wordt en daarom anderen zich moeten aanpassen of er buiten gaan vallen. Waarbij dit er buiten vallen alleen door cultuur komt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Carrie

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Bezorgd schreef:
Carrie schreef:
Bezorgd schreef:

Eens. En ik vind het ook prachtig. Als ik dit soort Joods muziek beluister, en er is op Youtube heel veel van te vinden, dan heb ik toch altijd het idee dat dat veel dichter bij de oorspronkelijke Tempelzang staat.

Dit is ook zo mooi: (incl reidans)

https://youtu.be/-52MWBzal2c
Echt zo mooi...

En ook die reidans!
Persoonlijk vind ik het jammer dat wij dat hier niet kennen.
Ooit eens op een Turkse bruiloft geweest waar ze ook zo zongen en dansten.
Ik vond dat mooi, en zegt mij iets over de hechtheid van een groep.
Wij zijn zo kil geworden...
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik zou tocch wel raar kijken als een papoea met peniskoker en pauk de dienst zou bezoeken. Met je importeren van muziekstijlen.....
Plaats reactie