Erasmiaan schreef:
Ja natuurlijk. Dit zegt toch niets over de muziekcultuur in Nederland? Wij gaan toch ook geen orgel invoeren in Papua? Dan gaan wij toch geen muziekstijlen uit andere landen importeren?
En we gaan natuurlijk al helemaal geen wereldse muziekstijlen binnenhalen.
De muziekcultuur in Nederland is ook niet meer die van 1773 of 16e eeuws Geneve. Wees kritisch naar je teksten en wat muziekstijl met je doet (het mag best op je gevoel inspelen, een mens is tenslotte niet alleen verstand), maar de emotie moet wel bij het lied passen. Zelf kerk ik in een gemeente waar men alleen gezangen/liederen zingt. De kerk is dan ook erg breed, met veel mensen uit de Afrikaanse cultuur, veel Noord-Amerikanen en West-Europeanen en veel mensen uit Oost en Zuid-Oost Azie en India. Het is verfrissend om dat ook in de muziek bij elkaar te zien komen in oude Engelse hymns, moderne aanbiddingsmuziek (waar ook wel wat tussen zit waar ik moeite mee heb) en zo af en toe Afrikaanse muziek.
Wat wereldse muziek en andere wereldse zaken betreft moet je ook uitkijken met wat je werelds noemt. Een dominee die strak in pak komt en zich zo conformeert aan een bepaald deel van de wereld is net zo wereldgelijkvormig in zijn kleding als degene die zich aanpast aan de jongerencultuur in kleding. Een klassiek muziekstuk is vaak net zo werelds als een lied van zeg Kees Kraaijenoord of Sela, alleen lijkt het op een andere subcultuur in de wereld.
Ik zie een groot gevaar als de kerkcultuur een middenklasse cultuur wordt en daarom anderen zich moeten aanpassen of er buiten gaan vallen. Waarbij dit er buiten vallen alleen door cultuur komt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."