Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Wandelende
Inactief

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Dat is natuurlijk geen waar (in mijn beleving). Het feit dat de visie van ds. De Heer (die ook dr. is, als het gaat om de evangelische beweging!) zoveel vervreemding oproept, is wel een verontrustiging. Ik heb het argument van het 'wij'-gevoel al aangedragen, en ook het gevaar van het verbondautomatisme, dus dat lijkt me een duidelijke onderbouwing.
Deze dominee is helemaal geen doctor die zich toegespitst op de inhoud van liederen en gezangen. Hij heeft een proefschrift geschreven waarin hij heeft geconstateerd dat evangelische bewegingen beter in staat zijn om het Evangelie te verbreiden dan reformatorische christenen. (Zie: https://www.rd.nl/kerk-religie/dr-j-m-d ... -1.1516775

Veel gezangen staan zelfs helemaal los van iedere vorm van evangelische bewegingen. En terzijde, ook in evangelische bewegingen is nog veel goeds te noemen, dat heeft diezelfde dominee dan wel weer juist geconsteerd.

Je verwart echt een heleboel dingen met elkaar, mijns inziens.
(~)
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Dat is duidelijk uit dit interview. Hij beweert dat hij nooit een bekeerde dominee heeft gehoord in de Gereformeerde Kerk van Waardenburg (of ergens daar in de buurt, want volgens mij is daar helemaal geen gereformeerde kerk of PKN op internet te vinden). Hoe haalt hij het in zijn hoofd. Maar goed. Zulke dingen kunnen voorkomen.

Daarnaast zijn ex-alcoholverslaafden, ook al kunnen ze wellicht een goede waarschuwing zijn, niet een voorbeeld in hun gedrag voor mensen die niet verslaafd zijn. Mensen die doorslaan naar de ene kant, slaan vaak daarna door naar de andere kant. Eerst moet er voetbal worden gekeken onder kerktijd, en daarna wordt het tot zonde als een kind van drie een bal tegen de muur trapt.

Dat is allemaal niet erg en het hoort erbij, maar zulke mensen zijn mijns inziens niet geschikt om geestelijk leiding te geven. Ik neem hem dat niet kwalijk. Hij wordt ook maar gevraagd. Maar zo'n organisatie moet wijzer zijn, vind ik.
Helemaal met je eens.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Wandelende,
Ds. De Heer heeft wel veel kennis van de Evangelische beweging. Hij heeft er een boekje over geschreven en is ook jarenlang journalist geweest en heeft in dat kader veel verslagen van EO-jongerendagen geschreven en hiervoor daar zelfs aanwezig geweest. Hij weet, vermoed ik, dus beter dan een gemiddeld persoon, hoe de sfeer en de beleving daar is, ook als het gaat om de liederen waar we het nu over hebben. Dat is wat ik wilde zeggen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Ik deel het artikel uiteraard volmondig. In een ander draadje schreef ik al dat ik het heel zuiver vond.
Geen slimmer man op aard, dan wie zijn tong bewaart. Geldt ook voor de door jou zo geliefde ds de Heer. Niet erg handig en feitelijk heel onfatsoenlijk om een dag na het overlijden van Kinga Bán op deze manier te fulmineren tegen haar muziek. Lijkt wel autistisch, je moet toch snappen wat dit losmaakt?
Was ze ook bekend in de refo-wereld ?
Dat is net wat je onder de refo-wereld verstaat.
Bekeerde mensen
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:@Wandelende,
Ds. De Heer heeft wel veel kennis van de Evangelische beweging. Hij heeft er een boekje over geschreven en is ook jarenlang journalist geweest en heeft in dat kader veel verslagen van EO-jongerendagen geschreven en hiervoor daar zelfs aanwezig geweest. Hij weet, vermoed ik, dus beter dan een gemiddeld persoon, hoe de sfeer en de beleving daar is, ook als het gaat om de liederen waar we het nu over hebben. Dat is wat ik wilde zeggen.
Dat weet hij niet, in elke evangelische kerk hangt een andere sfeer en beleving net als bij PKN of HHK of GG soms mystiek soms rationeel.
Soms zie je iets van beleving van zonden net als bij refos
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Grace

Bericht door Grace »

Ik kom uit een positief bevindelijk (SGP) nest. Mn vader en moeder zijn Hersteld Hervormd en zijn bijvoorbeeld (nog steeds) vaste bezoekers van de MBUMA zendingsdagen (daar kwamen wij ook toen we jong waren). Maar thuis zongen wij op
zondagavond (rond orgel en of gitaar en diverse instrumenten) altijd uit Johan de Heer, Op toonhoogte en de gele bundel. Daar zat ook veel opwekking tussen. De bandjes van Elly en Rikkert werden grijs gedraaid.

In onze kerkelijke gemeente zingen we psalmen, gezangen en geestelijke liederen. Oud en nieuw, zolang ze bijbels verantwoord zijn.

Het is overigens geweldig als je in Gods Gemeente waar ook ter wereld komt en je kan de vertrouwde liederen in diverse talen meezingen.
Laatst gewijzigd door Grace op 09 mei 2019, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Een lied, wat @Wandelende ook aanhaalde, 'Hoe groot zijt Gij', wat in een Mozaiek0318-gemeente hossend (zo zie ik dat; het doet niets onder voor de voetbal) wordt meegezongen, heeft voor mij vervolgens een dusdanig beeld geschept op mijn netvlies dat ik liever niet meer zing. Ik weet, misschien is dat niet goed van me, maar toch, ik kan er niets aan doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Het is de vraag of jij niets aan jouw eigen associaties kunt doen. Maar in ieder geval spreekt naast deskundigheid ook persoonlijkheid mee in waardeoordelen.

Ik kan mij nog voorstellen dat je Sela godsdienstsociologisch bezien relateert aan evangelicale invloeden in reformatorische kerken. Maar dat je bij voorbaat zegt dat je geen opwekkingsliederen mag zingen, is te gek voor woorden. Als iemand nu zou zeggen: ik denk dat het niet verstandig is om de bundel Opwekking te gebruiken als liedbundel, dan kan ik daar nog inkomen.

Maar er zijn ook goede dingen uit de traditie van Opwekking.

In al deze dingen -ook in de discussie over Arminianen- blijkt maar weer dat het bederf van het beste het slechtste is. Extremisme, of het nu in de vorm is van hypercalvinisme of zich op een andere manier openbaart, is een groot gevaar. Het heeft een schijn van godzaligheid, omdat het tegendraads is. Maar ik kan dit soort exclusivisme en zelfingenomenheid niet anders zien dan als eigenwillige godsdienst.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Wát is eigenwillige godsdienst???
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tsja, ik vermoed de meningen daar ook zeer sterk verdeeld over zullen zijn. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:Wát is eigenwillige godsdienst???
Extremisme.
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Een lied, wat @Wandelende ook aanhaalde, 'Hoe groot zijt Gij', wat in een Mozaiek0318-gemeente hossend (zo zie ik dat; het doet niets onder voor de voetbal) wordt meegezongen, heeft voor mij vervolgens een dusdanig beeld geschept op mijn netvlies dat ik liever niet meer zing. Ik weet, misschien is dat niet goed van me, maar toch, ik kan er niets aan doen.
Prachtig lied. Zingen we ook vaak in onze kerkdienst. Zonder hossen of voetbal trouwens.

How Great Thou Art

O Lord, my God, when I in awesome wonder
Consider all the worlds Thy Hands have made
I see the stars, I hear the rolling thunder
Thy power throughout the universe displayed

Then sings my soul, my Saviour God, to Thee
How great Thou art, how great Thou art

And when I think of God, His Son not sparing
Sent Him to die, I scarce can take it in
That on the Cross, my burden gladly bearing
He bled and died to take away my sin

When Christ shall come with shout of acclamation
And lead me home, what joy shall fill my heart
Then I shall bow with humble adoration
And then proclaim, my God, how great Thou art

Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
Extremisme.
Nee nee...
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... euw-gewaad
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Een paar opmerkingen:

- Hoe er door DDD over Lean Maclean wordt gesproken vind ik echt stotend. Dat moet je niet doen. Hij mag zijn mening geven prima. En de een is nu eenmaal wat radicaler dan de ander. Dat moeten we als forummers toch weten. Ook al ben je het met die mening oneens.

- Dat ds de Heer sprak over Sela en Kinga Bán is logisch. Hopelijk heeft hij het uiterst terughoudend gedaan. Want zo vlak na het overlijden ligt het nu eenmaal heel gevoelig. Kritiek op de liederen van Sela kan ik niet zo begrijpen. Tegelijkertijd was ik wel teleurgesteld over de inhoud van het lied dat Kinga als laatste gezongen heeft samen met Elbert Smelt. Dat lied vond ik erg oppervlakkig.

- Jantje kan beter ook stoppen met luisteren naar Psalm 68, want ook dat wordt door Kees Kraaijenoord gezongen onder begeleiding van jengelende gitaren.

- Het zingen uit JdH bundels gebeurde dus nog breder als dat ik al dacht. Tot in OGG gezinnen toe. En dat vind ik nu juist de meest interessante vraag.
Waar komt die doorgaande verrrechtsing vandaan?
Waarom kon er vroeger veel ontspannener omgegaan worden met dit soort discussies?
In de Islam is een vorm van extremisme gaande. soms ben ik wel eens bang dat dit soort opkomende extremisme in alle zuilen / groepen / levensbeschouwingen momenteel gaande is. Je ziet het bij populisten, bij de Groenen, bij Eurofielen, maar ook onder bevindelijke christenen. De lijnen worden steeds harder en radicaler neergezet. En alles wat anders is wordt veroordeeld.
We moeten echt waken om die kant op te gaan.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 09 mei 2019, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:
Extremisme.
En wat schaar jij onder extremisme? Volgens Wikipedia moet je dan doelen of middelen inzetten die buiten de wet vallen. Het is nogal wat om iemand daar van te beschuldigen.
Plaats reactie