Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Hendrien

Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrien »

Valcke schreef:
Bezorgd schreef:
Carrie schreef:Vraagje tussendoor...

Zongen jullie vroeger niet uit de Joh. Den Heer bundel?
Tuurlijk. Stond bij elk GG gezin in huis. Een gezangenbundel op cijfers, en liederen als " Welk een vriend in onze Jezus" klonken door het huis.
Pas later is er kritiek op gekomen. En dat gaat nu steeds verder en verder.
Ik vraag mij dit af. Deze kritiek was er echt ook veel eerder, hoor (binnen en buiten GG). Ook als het gekocht werd, werd lang niet alles gezongen.
Bij mij OGG opa en oma werd het ook allemaal gezongen bij het harmonium. Echt, vroeger waren ze toch minder kritisch.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Ik deel het artikel uiteraard volmondig. In een ander draadje schreef ik al dat ik het heel zuiver vond.
Geen slimmer man op aard, dan wie zijn tong bewaart. Geldt ook voor de door jou zo geliefde ds de Heer. Niet erg handig en feitelijk heel onfatsoenlijk om een dag na het overlijden van Kinga Bán op deze manier te fulmineren tegen haar muziek. Lijkt wel autistisch, je moet toch snappen wat dit losmaakt?
Met alle respect, maar deze avond stond minstens 6 weken geleden al gepland. Verder lijkt me het beter om deze droevige gebeurtenis niet in de discussie te mengen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:@Bonny:
Wat zou daar verkeerd aan zijn, afgezien van de taal?

Dat opstappen was geen suggestie van de dominee trouwens, maar van een verder onbekende spreker die in ieder geval niet zo'n scherp zicht heeft op hoofd- en bijzaken.

Het is in ieder geval een spraakmakende bijeenkomst geworden;-)
Waarom zou die onbekende spreker geen scherp zicht hebben ?
Misschien juist wel, aangezien het meer toelaten in een kerkdienst erg vaak eindigt in oppervlakkigheid.
http://www.barjona.nl/opinie/muziek/60-lean-maclean

Dat is duidelijk uit dit interview. Hij beweert dat hij nooit een bekeerde dominee heeft gehoord in de Gereformeerde Kerk van Waardenburg (of ergens daar in de buurt, want volgens mij is daar helemaal geen gereformeerde kerk of PKN op internet te vinden). Hoe haalt hij het in zijn hoofd. Maar goed. Zulke dingen kunnen voorkomen.

Daarnaast zijn ex-alcoholverslaafden, ook al kunnen ze wellicht een goede waarschuwing zijn, niet een voorbeeld in hun gedrag voor mensen die niet verslaafd zijn. Mensen die doorslaan naar de ene kant, slaan vaak daarna door naar de andere kant. Eerst moet er voetbal worden gekeken onder kerktijd, en daarna wordt het tot zonde als een kind van drie een bal tegen de muur trapt.

Dat is allemaal niet erg en het hoort erbij, maar zulke mensen zijn mijns inziens niet geschikt om geestelijk leiding te geven. Ik neem hem dat niet kwalijk. Hij wordt ook maar gevraagd. Maar zo'n organisatie moet wijzer zijn, vind ik.
Laatst gewijzigd door DDD op 08 mei 2019, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrien

Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Hendrien »

Bezorgd schreef:
merel schreef:
Jantje schreef:Omdat kinderen en jongeren dát nou juist niet beseffen en weten. En dát is precies het gevaar waar op gewezen wordt door de bezwaarden. Doordat dat niet begrepen wordt, ontstaat er een gedachte onder een bepaalde generatie, dat Christus ook voor hen wel gestorven zal zijn.
Dat is inderdaad ook wel het het ergste, dat kinderen mogen denken dat zij bij Jezus mogen horen :nonnon
Je wilt niet weten hoeveel prediking er alleen maar op gericht is om mensen te vertellen dat ze niet zomaar mogen komen.
Logisch dat heel veel liederen dan ook worden afgekeurd.
Heel veel psalmen kunnen niet meer gezongen worden. Ja, misschien wel bijna alle psalmen. Ze zijn vaak zo persoonlijk. Ze staan vol met ik, mij en mijn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Geytenbeekje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:Ik deel het artikel uiteraard volmondig. In een ander draadje schreef ik al dat ik het heel zuiver vond.
Geen slimmer man op aard, dan wie zijn tong bewaart. Geldt ook voor de door jou zo geliefde ds de Heer. Niet erg handig en feitelijk heel onfatsoenlijk om een dag na het overlijden van Kinga Bán op deze manier te fulmineren tegen haar muziek. Lijkt wel autistisch, je moet toch snappen wat dit losmaakt?
Was ze ook bekend in de refo-wereld ?
Dat is net wat je onder de refo-wereld verstaat.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Valcke

Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Valcke »

Carrie schreef:
Valcke schreef:
Carrie schreef:...en al eerder gevraagd, wie zegt dat bv een John Newton niet geïnspireerd is?
Een lied van John Newton behoort niet tot de canon.
Het is dan zeker niet op dezelfde wijze geïnspireerd en Gods Woord als de Schrift.

Daarmee kan het een lied zijn dat goed en nuttig is om te zingen, maar er blijft natuurlijk wel een groot verschil met de (onberijmde) Bijbeltekst.
Maar even voor mijn eigen duidelijkheid
(dus graag geen persoonlijke conclusies)

Was Paulus zich, toen hij brieven schreef maar de gemeenten, zich bewust dat hij geïnspireerd was?

En schreef John, toen hij zich mocht verwonderen over Gods genade, die zonder dat de Heilige Geest in hem was?

Ik geloof dat Gods Woord zuiver is, en de waarheid is.
Maar is Gods Geest gestopt na openbaring?

Dat voelt nu soms zo...
Carry, het is niet bepalend wat iemand zelf gevoeld of geweten heeft. Het gaat erom wat Gods Woord van zichzelf zegt hetgeen nog bevestigd is door de Heere Jezus op verschillende plaatsen. En ten slotte is het ook door de kerk beleden.

Overigens, geloof ik zeker dat de apostel Paulus van zijn bijzondere roeping geweten heeft. Ook dat zijn brieven gezaghebbend waren voor de gemeenten. Hij was zich ervan bewust een zeer bijzondere opdracht te hebben zoals uit vele plaatsen van zijn brieven blijkt. Maar dat is meer terzijde.

De schrijvers en dichters in later tijd kunnen zeker door Gods Geest geleid zijn. Maar het was niet zo dat zij niet hebben kunnen dwalen, zoals het wel is geweest met de schrijvers van de Bijbel. Dat is één verschil. Een ander verschil is dat hun geschriften nimmer kunnen bogen op het gezag dat Gods Woord wel heeft, namelijk op basis van het spreken van Gods Woord zelf en het getuigenis van de kerk.

Gods Geest werkt zeker nog. Maar een uitbreiding van het geïnspireerde Woord mag zeker niet worden verwacht. En ook dit berust op Gods Woord zelf, bv. het slot van Openbaring. Er is geen nieuwe openbaring meer te verwachten met hetzelfde gezag.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Mooi verhaal van die man.
Maar waarom zat hij met de vraag : Hoe word ik bekeerd/uitverkoren ?
Waarom niet: Hoe dien ik de Heere op de manier waar Hij aan Zijn eer aan toe komt ?
Dodo

Bericht door Dodo »

Er zijn toch teksten van Paulus waarvan vermoed wordt dat het in die tijd bekende gezangen waren? Ik moet even nadenken welke dat ook al weer zijn.
Carrie

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Oproep tot vertrek uit een gemeente waar opwekkingsmuziek gezongen wordt.

Bericht door Carrie »

Valcke schreef:
Carrie schreef:
Valcke schreef:
Carrie schreef:...en al eerder gevraagd, wie zegt dat bv een John Newton niet geïnspireerd is?
Een lied van John Newton behoort niet tot de canon.
Het is dan zeker niet op dezelfde wijze geïnspireerd en Gods Woord als de Schrift.

Daarmee kan het een lied zijn dat goed en nuttig is om te zingen, maar er blijft natuurlijk wel een groot verschil met de (onberijmde) Bijbeltekst.
Maar even voor mijn eigen duidelijkheid
(dus graag geen persoonlijke conclusies)

Was Paulus zich, toen hij brieven schreef maar de gemeenten, zich bewust dat hij geïnspireerd was?

En schreef John, toen hij zich mocht verwonderen over Gods genade, die zonder dat de Heilige Geest in hem was?

Ik geloof dat Gods Woord zuiver is, en de waarheid is.
Maar is Gods Geest gestopt na openbaring?

Dat voelt nu soms zo...
Carry, het is niet bepalend wat iemand zelf gevoeld of geweten heeft. Het gaat erom wat Gods Woord van zichzelf zegt hetgeen nog bevestigd is door de Heere Jezus op verschillende plaatsen. En ten slotte is het ook door de kerk beleden.

Overigens, geloof ik zeker dat de apostel Paulus van zijn bijzondere roeping geweten heeft. Ook dat zijn brieven gezaghebbend waren voor de gemeenten. Hij was zich ervan bewust een zeer bijzondere opdracht te hebben zoals uit vele plaatsen van zijn brieven blijkt. Maar dat is meer terzijde.

De schrijvers en dichters in later tijd kunnen zeker door Gods Geest geleid zijn. Maar het was niet zo dat zij niet hebben kunnen dwalen, zoals het wel is geweest met de schrijvers van de Bijbel. Dat is één verschil. Een ander verschil is dat hun geschriften nimmer kunnen bogen op het gezag dat Gods Woord wel heeft, namelijk op basis van het spreken van Gods Woord zelf en het getuigenis van de kerk.

Gods Geest werkt zeker nog. Maar een uitbreiding van het geïnspireerde Woord mag zeker niet worden verwacht. En ook dit berust op Gods Woord zelf, bv. het slot van Openbaring. Er is geen nieuwe openbaring meer te verwachten met hetzelfde gezag.
Dank je wel!
Mooi en waardevol antwoord!
OutOfTheBox

Bericht door OutOfTheBox »

Geytenbeekje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Jazeker. Ken veel mensen uit onze kerk (GG) die concerten bezochten en/of muziek van haar/Sela luisteren.
OutOfTheBox

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Met alle respect, maar deze avond stond minstens 6 weken geleden al gepland. Verder lijkt me het beter om deze droevige gebeurtenis niet in de discussie te mengen.
Waarom lijkt jou dat beter? Ik vind je in discussies als deze enorm hoog van de toren blazen en erg zelfingenomen. Je weet precies hoe alles zit. Denk dat alles net iets genuanceerder ligt dan jouw op de vierkante meter uitgetekende refo-wereld
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
Geytenbeekje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Dat is net wat je onder de refo-wereld verstaat.
Wat bedoel je daarmee?
DDD

Bericht door DDD »

OutOfTheBox schreef:
Jantje schreef:
OutOfTheBox schreef:
Waarom lijkt jou dat beter? Ik vind je in discussies als deze enorm hoog van de toren blazen en erg zelfingenomen. Je weet precies hoe alles zit. Denk dat alles net iets genuanceerder ligt dan jouw op de vierkante meter uitgetekende refo-wereld
Dat is een kwestie van stijl. Het gaat toch vooral om de inhoud? Hoop ik. Ik schrijf dat omdat ik dat verwijt ook wel krijg. Ik vind niet dat er iets mis mee is als mensen duidelijk formuleren. Iets anders is, dat Jantje zijn standpunten in dit geval erg mager onderbouwt.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat is natuurlijk geen waar (in mijn beleving). Het feit dat de visie van ds. De Heer (die ook dr. is, als het gaat om de evangelische beweging!) zoveel vervreemding oproept, is wel een verontrustiging. Ik heb het argument van het 'wij'-gevoel al aangedragen, en ook het gevaar van het verbondautomatisme, dus dat lijkt me een duidelijke onderbouwing.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Het lijkt mij volkomen subjectief.

Dat iemand promoveert, wil niet zeggen dat hij wijze woorden spreekt. Je kunt heel deskundig zijn in de feiten, maar die op een geheel verkeerde manier wegen. Volgens mij is ds. De Heer wat extreem van karakter en slaat hij gemakkelijk door.

Aan de andere kant heb ik in de Saambinder ook tot mijn verbazing wel eens gelezen in een recensie dat een boek ontsierd werd door een opwekkingslied. Dus zulke opvattingen komen breder voor, je kunt zeker niet stellen dat ds. De Heer de enige dominee is die zo denkt. Was het maar zo.

En daarnaast vond ik de domste opmerking toch komen van de andere spreker.

Los daarvan: Opwekkingsliederen zijn in ieder geval niet vol van verbondsautomatisme, want in de Evangelische beweging heeft men niet zoveel met het verbond.
Plaats reactie