Beroepingswerk discussie [4]

Geytenbeekje

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind de verscheidenheid niet heel erg.
Maar goed ik ben ook (hersteld) hervormd
En wat vind u er zo erg aan ?
amateur-theoloog
Verbannen

Bericht door amateur-theoloog »

MePaul schreef:
amateur-theoloog schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:Het enige wat ik er over kwijt wil is dat je ds. Baaijens absoluut niet kunt vergelijken met ds. Vergunst. En verder moet je proberen niet zo in hokjes te denken.
:)
Oké, je hebt gelijk. Ik kom zomaar met een vraag die al weken op mijn lippen brandt. Daarom stel ik deze ook. Zelf ben ik van buiten de GG en hoor ik het één en ander.
Om geen directe visie ergens op te willen hebben, vraag ik het. Overigens vind ik wel dat bepaalde predikanten veel méér beroepen worden dan anderen en mijn vraag is: hoe komt dit? Hebben die minder fijne voordracht?

Goed, ds. A.P. Baaijens is geen ds. A.T. Vergunst, dat is zo. Maar in "lichte" gemeenten als Dordrecht hebben ook diversen gestaan, bijv. ds. P. Mulder en ds. C. Harinck zijn ook verschillend in prediking. Geldt ook voor Utrecht waar thans ds. W. Harinck staat. Is ook niet hetzelfde als ds. A.J. de Waard of ds. A.B. van der Heiden.

Overigens, al die verschillende predikanten en verschillen tussen predikanten zoals ds. Baaijens en ds. Vergunst, klopt dat dan? Moet er geen leer-eenheid zijn?
Ik weet vanuit de pkn en hhk dat er verschillen zijn. Echter zijn het vaak geen leerverschillen maar andere accenten. In de ger gem is dat denk ik dat de één meer accent legt op zondekennis dan de ander. De één benadrukt "veel zijn geroepen weinig uitverkoren" de ander wijst meer op "in het huis van God zijn veel woningen, anders had ik het u gezegd.
Dank voor je reactie. Het ging alleen over diverse dominees die minder en anderen die weer veel meer beroepen worden. Ik spreek wel met mensen uit de GG en die vinden dat ook. Het is dus ook zo. Ook best erg als dominee als je ziet dat je collega al 6 beroepen heeft en jij 0. Toch? Dat bedoel ik. Hierin ligt voor kerkenraden een taak dunkt me en ik hoop dat alle kerkenraadsleden die dit bericht lezen dat eens grondig ter harte nemen.
amateur-theoloog
Verbannen

Geytenbeekje schreef:Ik vind de verscheidenheid niet heel erg.
Ds. B. Reinders uit Korendijk (bijv.) of ds. R. van Kooten. Eerstgenoemde zal niet (zomaar) voor kunnen gaan in gemeenten die laatsgenoemde predikant waarderen en andersom. Wees alstublieft eens eerlijk. Als predikanten beweren zich te beroepen op dezelfde Schrift en belijdenisgeschriften (Drie Formulieren van Enigheid) en er zoveel diverse visies zijn, klopt er iets niet. Oké, accentverschillen heb je altijd, maar kansels zullen voor iedere prediker open moeten staan als het goed is, nietwaar?
MePaul

Bericht door MePaul »

Ds. B. Reinders uit Korendijk (bijv.) of ds. R. van Kooten. Eerstgenoemde zal niet (zomaar) voor kunnen gaan in gemeenten die laatsgenoemde predikant waarderen en andersom. Wees alstublieft eens eerlijk. Als predikanten beweren zich te beroepen op dezelfde Schrift en er zoveer diverse visies zijn, klopt er iets niet. Oké, accentverschillen heb je altijd, maar kansels zullen voor iedere prediker open moeten staan als het goed is, nietwaar?
inderdaad zit er een groot verschil tussen predikanten.
Het gaat erom dat mensen ook gevoel en voorkeur hebben. In elk kerkverband heb je verschillen en misschien moeten we die accepteren.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ds. B. Reinders uit Korendijk (bijv.) of ds. R. van Kooten. Eerstgenoemde zal niet (zomaar) voor kunnen gaan in gemeenten die laatsgenoemde predikant waarderen en andersom. Wees alstublieft eens eerlijk. Als predikanten beweren zich te beroepen op dezelfde Schrift en belijdenisgeschriften (Drie Formulieren van Enigheid) en er zoveel diverse visies zijn, klopt er iets niet. Oké, accentverschillen heb je altijd, maar kansels zullen voor iedere prediker open moeten staan als het goed is, nietwaar?
Dat heb je in de NHK altijd gehad.
Heeft te maken met de visie van de mensen in die tijd.
Dat ze allebei HHK zijn geworden heeft ook andere kanten naast dat ze niet deel wilde uitmaken van de PKN.
Ze hebben naast verscheidende meningen ook wel dezelfde standpunten die blijkbaar zwaarder wogen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Ds. B. Reinders uit Korendijk (bijv.) of ds. R. van Kooten. Eerstgenoemde zal niet voor kunnen gaan in gemeenten die laatsgenoemde predikant waarderen en andersom. Wees alstublieft eens eerlijk. Als predikanten beweren zich te beroepen op dezelfde Schrift en er zoveer diverse visies zijn, klopt er iets niet. Oké, accentverschillen heb je altijd, maar kansels zullen voor iedere prediker open moeten staan als het goed is, nietwaar?
Ik snap niet waar je mee bezig bent. Je zit zelf verschillen te benoemen, vraagt daar vervolgens bevestiging van (en als het niet snel genoeg toegegeven wordt, zijn we niet eerlijk)... en dan begin je moord en brand te schreeuwen hoe erg die verschillen zijn.
Ga ze dan niet eerst benoemen... :nonnon

Mijn visie is trouwens anders: prima om die verschillen voluit te erkennen. Niet uitvergroten, maar ook niet verdoezelen. De Heere werkt heel verschillend, geeft ook verschillende gaven, enzovoorts. Waar Spurgeon meer een prediker was die zielen probeerde te redden van het verderf, heeft Philpot meer onderwijs gegeven aan Gods volk. En zo kun je dit met nog veel meer voorbeelden uitbreiden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:Het enige wat ik er over kwijt wil is dat je ds. Baaijens absoluut niet kunt vergelijken met ds. Vergunst. En verder moet je proberen niet zo in hokjes te denken.
:quoi
Wat is je bedoeling met deze reactie, @eilander?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Jantje schreef:
eilander schreef:
:quoi
Vrij vertaald is jouw opmerking te lezen als: 'denk erom dat er verschil is tussen X en Y. En verder moet je niet zo naar verschillen zitten zoeken.' Maar het zal wel aan mijn vrije vertaling liggen.
Ik vind het ook prachtig als je aan ons nieuwe forumlid vraagt of hij niets beters te doen heeft dan dit soort dingen uitpluizen. :super
amateur-theoloog
Verbannen

Als om thema's als
- H. Doop
- twee of drie verbonden leer
- wedergeboorte/rechtvaardigmaking
- roeping tot ambt v dominee
- uitverkiezing
- beloften en aanbod van genade

diverse kerkscheuringen een feit zijn, is dit dan goed te heten?
Nee. We hebben te staan naar eenheid in leer en leven. En in beroepingswerk. Ds. die bijv. minder voordracht-talent hebben zullen ook andere talenten hebben waar je ook naar moet kijken, iedereen moet aan bod komen.

In de Bijbel lees ik nergens dat bijv Johannes meer een evangelieprediker was en Paulus een wetsprediker als spelen karaktertrekken en Gods leiding in hun leven heus wel een rol.
Maar die eenheid is altijd noodzakelijk. Kerkscheuring / verschil is geen goede manier van bekend staan bij de wereld.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

amateur-theoloog schreef:Als om thema's als
- H. Doop
- uitverkiezing

Nee. We hebben te staan naar eenheid in leer en leven. En in beroepingswerk. Ds. die bijv. minder voordracht-talent hebben zullen ook andere talenten hebben waar je ook naar moet kijken, iedereen moet aan bod komen.

In de Bijbel lees ik nergens dat bijv Johannes meer een evangelieprediker was en Paulus een wetsprediker als spelen karaktertrekken en Gods leiding in hun leven heus wel een rol.
Maar die eenheid is altijd noodzakelijk. Kerkscheuring / verschil is geen goede manier van bekend staan bij de wereld.
Geforceerd eenheid zoeken levert meer problemen op dan verschillen laten staan.
Ik denk dat het veel meer problemen oplevert als je probeert ervoor te gaan zorgen dat dominee X evenveel beroepen krijgt als dominee Y. En andersom: dat er in beroepingswerk veel verschil is, zorgt m.i. totaal niet voor een kerkscheuring. Dus de verbanden die je daartussen ziet, zie ik in het geheel niet.
amateur-theoloog
Verbannen

eilander schreef:
amateur-theoloog schreef:Als om thema's als
- H. Doop
- uitverkiezing

Geforceerd eenheid zoeken levert meer problemen op dan verschillen laten staan.
Ik denk dat het veel meer problemen oplevert als je probeert ervoor te gaan zorgen dat dominee X evenveel beroepen krijgt als dominee Y. En andersom: dat er in beroepingswerk veel verschil is, zorgt m.i. totaal niet voor een kerkscheuring. Dus de verbanden die je daartussen ziet, zie ik in het geheel niet.
Dat laatste zeg ik ook niet, dat laat je me zeggen. Ik noemde 2 diverse constateringen.
Geforceerd eenheid zoeken gaat niet zeg je. Nee, maar laten zoals het nu is dan? Dat gaat ook niet, want dan ga je tegen de opdracht van de Bijbel in.
Eenheid zoeken doe je ook door te kijken naar wat verbindt, veel minder naar wat onderscheidt. Dat is heus mijn standpunt. Ik zeg niet dat je mensen moet dwingen deze of gene minder/niet beroepen voorganger tóch te gaan beroepen, maar het is wel jammer en dus zou het wenselijk zijn als er iets aan gedaan werd door kerkenraden. Ik dwing niets en niemand, het moet van binnenuit komen dan.

Bijv ds. M. Klaassen heeft wel wat andere accenten dan ik voorsta, maar CGK, GG, HHK en PKN hebben ook wel veel overeenkomsten met hem. Dus eenheid zoeken is in die zin wel goed.
Enkele CGK-predikanten zijn naar de GG overgegaan zoals ds. J. Veenendaal die in zijn CGK-periode in Elburg stond en hier vonden nogal wat verwikkelingen plaats. Dat is jammer. Te zware predikanten riskeren het gevaar dat het lichte deel er in die gemeente van af wil. Daarom zijn die verschillen niet fijn. Mensen willen dan een bepaald iets en als het afwijkt willen ze het niet meer. Mensen haken af, scheiden af, gaan thuislezen, vormen een vrije groep, gaan over naar een ander verband, allemaal versnippering en versplintering die niet nodig is.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
Vrij vertaald is jouw opmerking te lezen als: 'denk erom dat er verschil is tussen X en Y. En verder moet je niet zo naar verschillen zitten zoeken.' Maar het zal wel aan mijn vrije vertaling liggen.
Ik vind het ook prachtig als je aan ons nieuwe forumlid vraagt of hij niets beters te doen heeft dan dit soort dingen uitpluizen. :super
Ik dacht al zoiets. ;) Wat ik er mee wilde zeggen, is dat er verschillen zijn en blijven, maar dat je die niet moet uitvergroten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
amateur-theoloog
Verbannen

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:
Ik dacht al zoiets. ;) Wat ik er mee wilde zeggen, is dat er verschillen zijn en blijven, maar dat je die niet moet uitvergroten.
Houden jullie eens op met mijn berichten
verkeerd te berichten
Ben ik wel welkom hier?
Of vinden jullie mijn berichten alleen maar gemier?
Ik wil het graag voorzien van wezenlijke vraagstukken
En door jullie dreigt dat te mislukken
Lees die berichten eens zonder snel te oordelen
Probeer het spel altijd zuiver te spelen
Lieve forumleden
Denk goed na over de reden
Waarom je iets schrijft en zegt
Is het wel terecht?
Laatst gewijzigd door amateur-theoloog op 04 mei 2019, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

amateur-theoloog schreef: Houden jullie eens op met mijn berichten
verkeerd te berichten
Ben ik wel welkom hier?
Dan vind ik jullie weer beste forumleden
Geen gemier, beste Amateur-theoloog. Maar de ontgroening hier kan heftig zijn, zeker als je direct al platgetreden paadjes inslaat. Dat heftige welkom heeft denk ik te maken met een aantal trollen dat we hier hebben mogen verwelkomen. Als je begint met een vraag als de jouwe (nl.een vraag die als een open deur te typeren is) zul je komende tijd wat trollentesten moeten doorstaan. Het is niet anders. Hartelijk welkom.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

amateur-theoloog schreef:Houden jullie eens op met mijn berichten
verkeerd te berichten
Ben ik wel welkom hier?
Dan vind ik jullie weer beste forumleden
Neem van dit draadje eerst eens te kennen,
want al die herhaling begint op den duur zó te wennen. :hum
Het wordt zo echt een herhaling van zetten,
en dat is niet fijn. Voor deze vraagstukken bestaan geen echte wetten.
Dat is nu eenmaal zo, want vrijwel elke predikant,
past in niet ál de gemeenten binnen zijn eigen kerkverband.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten