Preken beluisteren op internet

Jantje
Verbannen

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Jantje »

GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:Maar dat is toch wat anders dan dat je wedergeboren wordt, zonder dit bewust te weten?
Waarom vraag je dit Jantje, je kunt toch niet onbewust bekeerd zijn, schreef je eerder!?
Is bekering bij jou iets anders dan wedergeboorte?
Ik er niet meer over in discussie. Daar heb ik geen behoefte aan. Ik sluit me van harte aan met het stukje van de website hierboven.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

Jantje schreef:
GJdeBruijn schreef:
Jantje schreef:Maar dat is toch wat anders dan dat je wedergeboren wordt, zonder dit bewust te weten?
Waarom vraag je dit Jantje, je kunt toch niet onbewust bekeerd zijn, schreef je eerder!?
Is bekering bij jou iets anders dan wedergeboorte?
Ik er niet meer over in discussie. Daar heb ik geen behoefte aan. Ik sluit me van harte aan met het stukje van de website hierboven.
Het gaat me niet om een discussie, maar ik vraag verheldering bij jouw postings. Ik snap echt niet wat jij denkt. Je hutselt allerlei theologische begrippen door elkaar. Je verwijst naar van alles en nog wat zonder dat duidelijk is wat je bedoelt.
Wel wat lastig als je zaken poneert en daarmee een discussie aanzwengelt en direct bij wat doorvragen niet thuis geeft. :fi
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Het moment van wedergeboorte is niet voor iedereen duidelijk, maar de daadwerkelijke bekering wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Het moment van wedergeboorte is niet voor iedereen duidelijk, maar de daadwerkelijke bekering wel.
Ook dit roept weer vragen op. Ik hoop daadwerkelijk dat je ingaat op de vraag van GJdeBruijn want je brengt echt veel verwarring aan.
En dan moet je er niet van staan te kijken als er verduidelijkingsvragen gesteld worden, maar moet je deze wel beantwoorden.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:Het moment van wedergeboorte is niet voor iedereen duidelijk, maar de daadwerkelijke bekering wel.
Ook dit roept weer vragen op. Ik hoop daadwerkelijk dat je ingaat op de vraag van GJdeBruijn want je brengt echt veel verwarring aan.
En dan moet je er niet van staan te kijken als er verduidelijkingsvragen gesteld worden, maar moet je deze wel beantwoorden.
Jij snapt dit niet meer Bezorgd?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik snap er ook helemaal niks meer van. Ik praat toch geen Frans?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
ejvl

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door ejvl »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:Dat is toch ook zo? Je kunt niet onbewust zalig worden.
Geenszins kan dat. Wedergeboorte, geloof en bekering werkt aan op de bevindelijke kennis van Christus in het hart. Buiten de geloofsvereniging met Christus gaat een mens verloren. In de geloofsverening leert men Christus kennen als persoonlijke Zaligmaker.
Ad Anker schreef:Kun je wedergeboren zijn zonder kennis van Christus? Ja.
Kun je weten wedergeboren te zijn zonder kennis van Christus? Nee.

Zo zegt onze dominee dat vaak. En dan kun je van alles theologiseren en dogmatiseren, maar ik vind het mooi gezegd.
Néé & Néé.
Het is maar net waar je de wedergeboorte, of de levendmaking plaatst. Op het moment dat God ons onze zonden laat zien, of het moment dat we ervan verlost mogen worden.
Voor de mens is het zo dat er pas van wedergeboorte gesproken kan en mag worden als men gerechtvaardigd is, als men weet in Christus te zijn, dat de zonden vergeven zijn. Hoe klein en aangevallen dat geloof ook is, maar het is bewust.

Alles daarvoor is voor de mens verloren, maar voor God niet.
Daarom is het tweede wat gezegd wordt, men kan niet wedergeboren zijn zonder Christus te kennen en dat te weten, zo belangrijk.
Dus voor en vanuit de mens kan pas van wedergeboorte gesproken worden na de rechtvaardigmaking.
Men kan niet zeggen, God is al met mij bezig maar ik ken Christus nog niet.

Hoe Gods wegen zijn en vanuit welk moment gesproken kan worden, vanuit God gezien, van wedergeboorte, is theorie.
De praktijk voor de mens is duidelijk toch?
ejvl

Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Ik snap er ook helemaal niks meer van. Ik praat toch geen Frans?
Ik begrijp ook niet waar jij de wedergeboorte plaatst.
In het stuk der ellende, dus voordat men Christus kent, of na de rechtvaardigmaking, de bewuste vergeving der zonden?
DDD

Bericht door DDD »

Jantje schreef:Ik snap er ook helemaal niks meer van. Ik praat toch geen Frans?
Nee. Maar ik kan er ook echt geen touw aan vastknopen. Je definieert mijns inziens erg onhelder. Dat is niet onaardig bedoeld, maar het is voor mensen die letterlijk lezen wat er staat wel heel ingewikkeld.

Overigens vind ik al die definitiekwesties niet zo boeiend. Maar als daarmee eenvoudige gelovigen de stuipen op het lijf gejaagd wordt, dan worden ze toch belangrijk.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Ad Anker schreef: Kun je wedergeboren zijn zonder kennis van Christus? Ja.

Zo zegt onze dominee dat vaak. En dan kun je van alles theologiseren en dogmatiseren, maar ik vind het mooi gezegd.
Dan zou ik deze dominee maar niet serieus nemen. Het gebrek aan theologische opleiding wreekt zich opnieuw, zo blijkt.
DDD

Bericht door DDD »

Waar blijkt dat uit?

Overigens: hoe beoordeel jij dat zo goed zonder zelf theologisch geschoold te zijn?

Ik ben ook maar een kleine amateurtheoloog, al heb ik wel theologische vakken gevolgd. Zelfs nog bijbels Grieks, maar daar lag mijn talent niet bepaald.
Klavart

Bericht door Klavart »

Ambtenaar schreef:
Ad Anker schreef: Kun je wedergeboren zijn zonder kennis van Christus? Ja.

Dan zou ik deze dominee maar niet serieus nemen. Het gebrek aan theologische opleiding wreekt zich opnieuw, zo blijkt.
Het gebrek aan de theologische opleiding van Ambtenaar?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

:humhihi

Verder ook eens met @DDD. De opmerking is weer echt des @Ambtenaars.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Klavart schreef:[
Het gebrek aan de theologische opleiding van Ambtenaar?
Mijn theologische kennis is inderdaad niet uitmuntend te noemen, maar voldoende om te weten dat je niet wedergeboren kunt zonder kennis van Christus te hebben.

Degene die dit wel leert, is een dwaalleraar.
Plaats reactie