Piet Puk schreef:Mijn persoonlijke mening is dat diegenen die gezag dragen vanwege een bepaalde functie, hetzij predikant, maar ook docenten niet met de voornaam worden aangesproken. Sorry, maar je moet er toch niet aan denken dat docenten met hun voornaam worden aangesproken door leerlingen? Daarnaast heb ik er altijd moeite mee dat kranten altijd de voornaam van een predikant in artikelen gebruiken.
Helemaal met je eens, PP. Hoe je het ook wendt of keert: er ligt een relatie tussen de voornaamisering van het maatschappelijk verkeer en de gezagscrisis waar we middenin zitten. Het gaat er helemaal niet om dat predikanten hoger of beter zijn, wel om afstand te bewaren. Dat gaat nu eenmaal zonder voornaam beter dan met. Mijn professionele mailtjes onderteken ik nooit met mijn voornaam. Die is voor vrienden en familieleden.
(Overigens heb ik wel een lichte allergie tegen predikanten die hun wetenschappelijke titel gebruiken: drs., MA. Het mooiste is toch gewoon A.B. Janssen vdm.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)