Ik denk dat velen gewoon zich hierbij oprecht betrokken voelen omdat wat nu gebeurd in de cgk vroeg of laat ooit ook een keer gebeurd in andere kerkverbanden.Bezorgd schreef:Het lijkt aan zijn reacties wel alsof Jantje zelf gristelijk gereformeerd is. Wat een betrokkenheid.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
- Wandelende
- Inactief
Gristelijk?Bezorgd schreef:Het lijkt aan zijn reacties wel alsof Jantje zelf gristelijk gereformeerd is. Wat een betrokkenheid.
(~)
-
- Verbannen
Ik kerk in een christelijke kerk die tevens een gereformeerde gemeente is, met een hervormde leer.
Verder vrees ik inderdaad dat de conclusie van @Boertje nog eens werkelijkheid zal worden.
Verder vrees ik inderdaad dat de conclusie van @Boertje nog eens werkelijkheid zal worden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Weet je trouwens dat je de synodevergaderingen bij kunt wonen? Een (oud)collega van mij gaat er altijd heen.
Een hervormde leer? Heb je dat geschreven om des woordgraps wil, of kun je de inhoud ook nog toelichten...?Jantje schreef:Ik kerk in een christelijke kerk die tevens een gereformeerde gemeente is, met een hervormde leer.
Daar valt in ieder geval over te zeggen dat in veel gereformeerde gemeenten meer hervormde dan gereformeerde dingen klinken.
Het enige dat de bezwaarde cgk-ers vragen, is dat zij zichzelf mogen blijven. En daar ziet de meerderheid van de CGK nu geen ruimte toe. Hoe je op het idee komt dat de bezwaarden bewust bezig zijn hun kerkverband naar de ondergang te voeren, is mij een raadsel.claus schreef:Huisman, jij geeft, mijns inziens terecht, een goede kijk op de situatie die al veel te lang doorge-etterd is. Niet te vergelijken met een huwelijk, o nee. Men is willens en wetens (dat ben ik met jou, Jantje, voor 100% eens) bezig om het eigen kerkverband, in dit geval de CGK, naar de ondergang te voeren. Altijd weer maar de grenzen opzoeken hoe ver ze kunnen gaan. Doorpakken is m.i. NU zeker geboden!
Ik vind het extremistische opvattingen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik hoop dat je er over 40 jaar beschaamd op terug mag kijken als misschien de eerste vrouwelijke ouderling in de Gereformeerde Gemeenten bevestigd wordt.
-
- Verbannen
Inderdaad. @DDD haalt de woorden uit mijn mond. En verder vond ik het zeker ook een mooie woordgrap.DDD schreef:Daar valt in ieder geval over te zeggen dat in veel gereformeerde gemeenten meer hervormde dan gereformeerde dingen klinken.eilander schreef:Een hervormde leer? Heb je dat geschreven om des woordgraps wil, of kun je de inhoud ook nog toelichten...?Jantje schreef:Ik kerk in een christelijke kerk die tevens een gereformeerde gemeente is, met een hervormde leer.
Laatst gewijzigd door Jantje op 06 apr 2019, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Dan (als er zo'n tijdgeest heerst binnen het kerkverband) ben ik allang lid van de (Oud) Gereformeerde Gemeenten in Nederland, man. Ik geloof overigens niet dat ik dat ooit mee ga maken. De jonge dominees van nu, zijn dan rond de 70, dus die kans acht ik ook niet heel erg groot, tenzij er voor die tijd al reeds een scheuring en/of samensmelting is ontstaan met de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.DDD schreef:Ik vind het extremistische opvattingen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik hoop dat je er over 40 jaar beschaamd op terug mag kijken als misschien de eerste vrouwelijke ouderling in de Gereformeerde Gemeenten bevestigd wordt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Sorry DDD, ik vind dit een bijdrage die bewust polariserend en obstructief bedoeld is. De lijn vanuit de Schrift t.a.v. vrouwelijke ambtsdragers is glashelder. Op mijn lange post van gisteren ga je helaas niet in, en met grondige argumentatie die aantoont dat de kerk op dit punt al eeuwen dwaalt, kom je ook al niet. De 'bezwaarden' in de CGK die zo graag vrouwelijke ambtsdragers willen bevestigen, hebben sinds 1998 heel helder wat de lijn is van het kerkverband; alle revisieverzoeken tegen dat besluit zijn in 2001 afgewezen, en in 2013 nog eens bevestigd.DDD schreef:Het enige dat de bezwaarde cgk-ers vragen, is dat zij zichzelf mogen blijven. En daar ziet de meerderheid van de CGK nu geen ruimte toe. Hoe je op het idee komt dat de bezwaarden bewust bezig zijn hun kerkverband naar de ondergang te voeren, is mij een raadsel.claus schreef:Huisman, jij geeft, mijns inziens terecht, een goede kijk op de situatie die al veel te lang doorge-etterd is. Niet te vergelijken met een huwelijk, o nee. Men is willens en wetens (dat ben ik met jou, Jantje, voor 100% eens) bezig om het eigen kerkverband, in dit geval de CGK, naar de ondergang te voeren. Altijd weer maar de grenzen opzoeken hoe ver ze kunnen gaan. Doorpakken is m.i. NU zeker geboden!
Ik vind het extremistische opvattingen. Ik weet niet hoe oud je bent, maar ik hoop dat je er over 40 jaar beschaamd op terug mag kijken als misschien de eerste vrouwelijke ouderling in de Gereformeerde Gemeenten bevestigd wordt.
En ja, als je dan als plaatselijke gemeente willens en wetens toch tegen duidelijke GS-uitspraken ingaat, die ook nog eens het Schriftgezag raken, dan leg je een bom onder het kerkverband. Daarom is het geen woord teveel van @claus dat dit soort ontwikkelingen de CGK naar de ondergang voeren.
Het is zoals @Huisman zegt: het kan niet anders of de samenwerkingsgemeenten moeten nu hom of kuit geven: of je voegt je naar wat de breedste kerkelijke vergadering bij een open Bijbel heeft vastgesteld als Gods wil (namelijk geen vrouwelijke ambtsdragers), of je kiest voor het kerkverband dat via nieuwe hermeneutiek (via een claim op de cultuurbepaaldheid van teksten deze teksten feitelijk het zwijgen opleggen) ruimte en vrijheid geeft. Prof. Selderhuis zei het vorige week zo: 'Wees zo eerlijk dat je visie op de Schrift is veranderd, maar noem jezelf niet gereformeerd.' je zult het wellicht ongenuanceerd scherp vinden en misschien wel liefdeloos: maar ik ben bang dat jij in precies hetzelfde (post-moderne) vaarwater terecht gekomen bent. Wek in, week uit zie ik in jouw bijdragen gedurig relativering t.a.v. het duidelijk spreken van Gods Woord.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
En aanvullend daarop gezegd door samenwerkingsverbanden op deze wijze toe te staan is door de CGK achteraf bezien een paard van Troje binnengehaald. Niet voor niets wordt er nu gepleit om de samenwerkingsverbanden stop te zetten.
Ik ben niet thuis in de CGK, dus misschien dat een CGK (refoforum) lid een antwoord kan geven:
Wordt in de CGK gemeenten die het ambt voor de vrouw willen openstellen nog de oude beproefde leer die naar de godzaligheid is gepreekt?
Zo ja, op grond waarvan kun je dan een eventuele kerkscheuring rechtvaardigen?
Zo nee, op grond waarvan kun je dan rechtvaardigen dat je dan nog lid bent van het CGK? En waarom is de vrouw in het ambt dan het mogelijke 'scheurpunt' in plaats van de leer?
Wordt in de CGK gemeenten die het ambt voor de vrouw willen openstellen nog de oude beproefde leer die naar de godzaligheid is gepreekt?
Zo nee, op grond waarvan kun je dan rechtvaardigen dat je dan nog lid bent van het CGK? En waarom is de vrouw in het ambt dan het mogelijke 'scheurpunt' in plaats van de leer?
@ Luther:
Heeft prof. Seldenrijk dat gezegd? Dat staat nergens in zijn lezing.
Maar goed. Ik ben het ermee eens dat de bezwaarden geen bom onder het kerkverband mogen leggen, maar het taalgebruik van Claus past een christen niet. En veel van wat je zegt, is gebaseerd op machtsdenken en dat wijs ik principieel af.
De CGK hebben uit volle overtuiging de samenwerkingsgemeenten toegestaan, maar de CGK maken een ruk naar rechts en nu dreigt een deel van de CGK buiten de boot te vallen.
Maar goed. Ik ben het ermee eens dat de bezwaarden geen bom onder het kerkverband mogen leggen, maar het taalgebruik van Claus past een christen niet. En veel van wat je zegt, is gebaseerd op machtsdenken en dat wijs ik principieel af.
De CGK hebben uit volle overtuiging de samenwerkingsgemeenten toegestaan, maar de CGK maken een ruk naar rechts en nu dreigt een deel van de CGK buiten de boot te vallen.
De CGK een ruk naar rechts in 2019? Het rapport dat geen Schriftuurlijke ruimte ziet voor vrouwelijke ambtsdragers is uit 1998! Misschien kun jij je beter aan de feiten houden.DDD schreef:@ Luther:
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
- Verbannen
Dat is een hele interessante vraag. Ik ken een CGK hier in de omgeving, en als ik hoor wat daar verkondigd wordt, zie ik dat toch echt niet meer als een reformatorische kerk. Ik heb eerder al gezegd, in een reactie op @JCRyle, dat ik denk dat het goedkeuren van de openstelling van ambten voor vrouwen meestal hand in hand gaat met een makkelijkere boodschap van Gods heilig Woord, waar de kennis der ellende en de doodstaat des mensen geen nadruk meer krijgt en soms niet eens meer zijdelings wordt genoemd, en waar er in zekere zin een algemene verzoeningsleer wordt gepredikt. Ik moet helaas constateren dat die gemeenten ook in de CGK al reeds gevonden worden.GGotK schreef:Ik ben niet thuis in de CGK, dus misschien dat een CGK (refoforum) lid een antwoord kan geven:
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje