Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Jantje
Verbannen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
DDD schreef:Ik kan er met mijn pet niet bij dat iemand Philpot wel als een ware gelovige ziet, hoewel hij dwaalt op het punt van Gods verbondsopenbaring, maar over een punt als de aanpassing aan de hoofdcultuur inzake de positie van vrouwen een principekwestie maakt die gelijk staat aan dwalingen.
Wellicht is het je ontgaan, DDD, maar de voorstanders van vrouwen in het ambt worden door de bezwaarden geenzins beoordeeld op hun geloofsleven, alleen op hun Schriftgebruik.
Ik zeg het met de grootst mogelijke voorzichtigheid, maar vaak is dit standpunt mede gelijk aan een onevenwichtiger verstaan van de Schrift en dus ook van de prediking.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat was toen gebruikelijk. Dat lijkt me vrij duidelijk. Jezus kwam voor een geestelijke boodschap, niet om de maatschappij op stelten te zetten. Maar de zaden van gelijkwaardigheid tussen man en vrouw en een steeds toenemende gelijke positie zijn al wel door Hem geplant.
Het is zulk seculier gedachtegoed dat ik er niet mee op inga. Je lijkt wel een feminist.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JCRyle

Bericht door JCRyle »

Jantje schreef:
JCRyle schreef:Wellicht is het je ontgaan, DDD, maar de voorstanders van vrouwen in het ambt worden door de bezwaarden geenzins beoordeeld op hun geloofsleven, alleen op hun Schriftgebruik.
Ik zeg het met de grootst mogelijke voorzichtigheid, maar vaak is dit standpunt mede gelijk aan een onevenwichtiger verstaan van de Schrift en dus ook van de prediking.
Schriftverstaan en prediking zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dat is logisch. Maar worden de voorstanders van vrouwen in het ambt beoordeeld op hun geloofsleven? Dus of ze wel of niet een ware gelovige zijn? Nee, want daar hebben wij als mensen zich verre van te houden.
DDD

Bericht door DDD »

JCRyle schreef:
DDD schreef:Ik kan er met mijn pet niet bij dat iemand Philpot wel als een ware gelovige ziet, hoewel hij dwaalt op het punt van Gods verbondsopenbaring, maar over een punt als de aanpassing aan de hoofdcultuur inzake de positie van vrouwen een principekwestie maakt die gelijk staat aan dwalingen.
Wellicht is het je ontgaan, DDD, maar de voorstanders van vrouwen in het ambt worden door de bezwaarden geenzins beoordeeld op hun geloofsleven, alleen op hun Schriftgebruik.
Dat geldt in ieder geval niet op dit forum. Maar goed. Het is een eindeloze discussie natuurlijk.
JCRyle

Bericht door JCRyle »

DDD schreef:Dat geldt in ieder geval niet op dit forum. Maar goed. Het is een eindeloze discussie natuurlijk.
Dus jij zegt dat op dit forum door bezwaarden getwijfeld wordt of de voorstanders van de vrouw in het ambt wel ware gelovigen zijn? Dan wil ik je nu vragen om daar voorbeelden van te geven.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

JCRyle schreef:
Jantje schreef:
JCRyle schreef:Wellicht is het je ontgaan, DDD, maar de voorstanders van vrouwen in het ambt worden door de bezwaarden geenzins beoordeeld op hun geloofsleven, alleen op hun Schriftgebruik.
Schriftverstaan en prediking zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden, dat is logisch. Maar worden de voorstanders van vrouwen in het ambt beoordeeld op hun geloofsleven? Dus of ze wel of niet een ware gelovige zijn? Nee, want daar hebben wij als mensen zich verre van te houden.
Uiteraard. Maar dat neemt niet weg dat deze voorstanders op andere belangrijke Bijbelse zaken meestal toch ook andere opvattingen hebben die het gezag van Gods heilig Woord aantasten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn verschillende oproepen gedaan om de gemeenten die vrouwelijke ambtsdragers zouden bevestigen uit de gemeenschap van de kerk te zetten. Nu zag ik in het RD dat ds. W. Visscher daar een opmerkelijk onderscheid in maakt. Hij vindt als ik het goed begrijp dat het niet erg is als er meerdere ware kerken zijn. Maar ik kan mij meer vinden in de kerkvisie van dr. Loonstra.

Ik heb er niet lang genoeg over nagedacht of de visie van dr. Loonstra wel past bij het feit dat de GCK een kerkverband is, wat toch een zekere vrijwilligheid in de samenwerking van plaatselijke kerken veronderstelt.

Het is dus misschien denkbaar dat er mensen zijn die een kerkscheuring hierom akkoord vinden zonder dat ze menen dat de anderen geen ware kerk vormen. Ik snap niet goed hoe zich dat verhoudt tot de NGB, maar dat zegt niet alles. Voor mij hoort een kerkverband geen gemeenten er uit te zetten tenzij dat geen ware kerken meer zijn.
claus

Bericht door claus »

Zachte heelmeesters, vooral op jarenlange termijn, maken stinkende wonden. Eli keek zijn zonen niet zuur aan, hoewel hij een kind en knecht des Heeren was. Dat niet eens zuur aanzien, zie je, helaas, ook bij de CGK terug. Totdat dus nu...eindelijk prof. dr. Herman Selderhuis en anderen een overduidelijk geluid laten horen. Nu echter doorzetten! Geen woorden, maar daden. Op de Dordtse Synode riep ds. Bogerman ook kwaad uit tegen de remonstranten: 'Vertrek!' Nadat men even (niet jarenlang) geduldig had aangehorod wat ze te vertellen hadden. Wanneer raakt het geduld van de Bijbelgetrouwe CGK 'ers - die er gelukkig nog velen zijn, o.a. onze geachte vriend Luther - nu eens op?
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef:Er zijn verschillende oproepen gedaan om de gemeenten die vrouwelijke ambtsdragers zouden bevestigen uit de gemeenschap van de kerk te zetten. Nu zag ik in het RD dat ds. W. Visscher daar een opmerkelijk onderscheid in maakt. Hij vindt als ik het goed begrijp dat het niet erg is als er meerdere ware kerken zijn. Maar ik kan mij meer vinden in de kerkvisie van dr. Loonstra.

Ik heb er niet lang genoeg over nagedacht of de visie van dr. Loonstra wel past bij het feit dat de GCK een kerkverband is, wat toch een zekere vrijwilligheid in de samenwerking van plaatselijke kerken veronderstelt.

Het is dus misschien denkbaar dat er mensen zijn die een kerkscheuring hierom akkoord vinden zonder dat ze menen dat de anderen geen ware kerk vormen. Ik snap niet goed hoe zich dat verhoudt tot de NGB, maar dat zegt niet alles. Voor mij hoort een kerkverband geen gemeenten er uit te zetten tenzij dat geen ware kerken meer zijn.
1.Er worden geen gemeenten uitgezet maar door hun besluiten plaatsen ze zichzelf buiten het kerkverband.
2.Als er in ons avondmaalsformulier staat dat wie tweedracht aanricht in kerkelijke regeringen niet aan het avondmaal mag deelnemen hoe kan dan deze kerkelijke ongehoorzaamheid die tweedracht (crisis) in de CGK brengt door deze samenwerkingsgemeenten goedgepraat worden ?
3. Waarom leveren deze gemeenten niet één van hun paspoorten in (die van de CGK dus) i.p.v. zoveel tweedracht te zaaien binnen de CGK. Laat ze lid worden van een kerkverband die geen probleem heeft met vrouwelijke ambtsdragers. Waar ze trouwens al half lid van zijn.

Onbegrijpelijk wat deze kerkenraden aanrichten binnen de CGK en dan dat ook nog willen sanctioneren door verkeerd Schriftgebruik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

claus schreef:Wanneer raakt het geduld van de Bijbelgetrouwe CGK 'ers - die er gelukkig nog velen zijn, o.a. onze geachte vriend Luther - nu eens op?
Dit vind ik wel een goede vraag. Hoe denken de CGK'ers onder ons daarover, als er geen toenadering komt, alles doorgaat, en de vrouwen bevestigd worden?
En bestaat er ook een kans dat er mensen (vrouwen) zullen zijn, die deze kwestie gaan voorleggen aan de wereldlijke rechter, onder het mom van vrouwendiscriminatie?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jongere

Bericht door Jongere »

Jantje schreef:
claus schreef:Wanneer raakt het geduld van de Bijbelgetrouwe CGK 'ers - die er gelukkig nog velen zijn, o.a. onze geachte vriend Luther - nu eens op?
Dit vind ik wel een goede vraag. Hoe denken de CGK'ers onder ons daarover, als er geen toenadering komt, alles doorgaat, en de vrouwen bevestigd worden?
Ik vind het helemaal niet zo’n goede vraag voor buitenstaanders, die zelf geen lid van de CGK zijn.
Laten we op een afstand betrokken meeleven en -bidden, maar niet zo’n grote broek aantrekken en zulke grote woorden bezigen.
Het is zo makkelijk roepen vanuit een ander verband, waar weer heel eigen zorgen en noden leven.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Het probleem is dat die zorgen en noden helemaal niet zo beleefd worden. Dat is in de CGK wel heel anders.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
En bestaat er ook een kans dat er mensen (vrouwen) zullen zijn, die deze kwestie gaan voorleggen aan de wereldlijke rechter, onder het mom van vrouwendiscriminatie?
Helemaal geen goede vraag. Als je weet dat een huwelijk van een goede vriend nogal onder druk staat, ga je toch ook niet vragen 'wanneer raakt je geduld op' en dergelijke vragen? Dan leef je op afstand mee, je bidt voor hen en biedt praktische hulp voor zover dat mogelijk is.
In dit soort pijnlijke kwesties ga je zeker niet vooruit lopen.
claus

Bericht door claus »

Huisman, jij geeft, mijns inziens terecht, een goede kijk op de situatie die al veel te lang doorge-etterd is. Niet te vergelijken met een huwelijk, o nee. Men is willens en wetens (dat ben ik met jou, Jantje, voor 100% eens) bezig om het eigen kerkverband, in dit geval de CGK, naar de ondergang te voeren. Altijd weer maar de grenzen opzoeken hoe ver ze kunnen gaan. Doorpakken is m.i. NU zeker geboden!
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Het lijkt aan zijn reacties wel alsof Jantje zelf gristelijk gereformeerd is. Wat een betrokkenheid. ;)
Plaats reactie