Orchidee schreef:Heb van dichtbij diverse keren meegemaakt bij verschillende ogg, gg, gginned, dat de vrouw toch min of meer bepaald wie er wel of niet gekozen gaat worden.
De meeste mannen hebben een zwak voor hun vrouw( ook wat dat betreft)
Wij hebben eenvoudige afspraken thuis:
1. We beslissen samen de te stemmen persoon op tweetal
2. Bij stakende stemmen, is de mannelijke stem doorslaggevend
Herkenbaar
Dat is toch een farce, zolang je met z'n tweeën bent? De man krijgt plat gezegd altijd zijn zin. Dat is prima, als je dat zo afspreekt, maar dan moet je ook niet de schijn ophouden door te zeggen dat je in principe samen beslist.
Ik vind het interview met ds. D. Rietdijk ook mooi. Ik heb hem vaak gehoord. Hij was heel nuchter. Ook in zijn tijd was dat al vrij uitzonderlijk voor een predikant in de Gereformeerde Gemeenten.
aggieoudje schreef:Ben toch echt blij dat ik als vrouw namen mag indienen en mag mee stemmen voor de kerkenraad. Zou echt niet weten waarom niet! Vrouwen zijn niks minder dan een man!
Ook voor predikanten mogen alle belijdende leden namen indienen dus ook vrouwen!!! En daar ben ik maar wat blij mee, want de dominee die ik had aanbevolen(en nog een paar andere hadden dat gedaan) hebben we beroepen en hij mocht aannemen, en ik ben iedere zondag blij en dankbaar dat hij naar ons mocht komen!
Voor de helderheid (jammer dat je mijn opmerkingen in dat postmoderne frame trekt): het niet stemmen betekent helemaal niet dat vrouwen minder zouden zijn. Stemmen is echter een daad van meeregeren; de kerkenraad zal niet afwijkend beslissen namelijk.
Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
aggieoudje schreef:Ben toch echt blij dat ik als vrouw namen mag indienen en mag mee stemmen voor de kerkenraad. Zou echt niet weten waarom niet! Vrouwen zijn niks minder dan een man!
Ook voor predikanten mogen alle belijdende leden namen indienen dus ook vrouwen!!! En daar ben ik maar wat blij mee, want de dominee die ik had aanbevolen(en nog een paar andere hadden dat gedaan) hebben we beroepen en hij mocht aannemen, en ik ben iedere zondag blij en dankbaar dat hij naar ons mocht komen!
Hebben ze in jouw Bijbel vergeten om het Bijbelboek Genesis toe te voegen?
aggieoudje schreef:Ben toch echt blij dat ik als vrouw namen mag indienen en mag mee stemmen voor de kerkenraad. Zou echt niet weten waarom niet! Vrouwen zijn niks minder dan een man!
Ook voor predikanten mogen alle belijdende leden namen indienen dus ook vrouwen!!! En daar ben ik maar wat blij mee, want de dominee die ik had aanbevolen(en nog een paar andere hadden dat gedaan) hebben we beroepen en hij mocht aannemen, en ik ben iedere zondag blij en dankbaar dat hij naar ons mocht komen!
Hebben ze in jouw Bijbel vergeten om het Bijbelboek Genesis toe te voegen?
Wat een flauwe opmerking. Ook in jouw Bijbel staat in Genesis niet dat vrouwen minder zijn dan de man en daar staat ook dat vrouwen geen namen mogen indienen of stemmen.
Zeeuw schreef:Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
Ja, ik zie dat wel zo. Er zijn namelijk maar vier kerkelijke vergaderingen: kerkenraad, classis, PS en GS. (En dus niet een vijfde: de ledenvergadering.) De zogenoemde 'ledenvergadering' is kerkordelijk een bijzondere kerkenraadsvergadering met de leden van de gemeente. Deelnemen als lid aan een dergelijke bijzondere kerkenraadsvergadering is daarmee deelnemen aan besluitvorming door de kerkenraad en daarmee meeregeren. De leden van de gemeente stemmen immers mee met de aanwezige kerkenraadsleden, en die bevoegdheid tot regeren door de kerkenraad ligt alleen bij mannelijke leden. (1 Kor. 14:34-35) Daarom doet de kerkenraad na de gemeentevergadering geen benoeming van ambtsdragers op basis van een advies door de leden, maar op basis van een gezamenlijke stemming. Als de verkiezing kerkordelijk is verlopen, dan geldt immers dat de broeders die de volstrekte meerderheid van stemmen hebben behaald, benoemd worden door de kerkenraad. De kerkenraad kan een uitslag niet passeren door een broeder te benoemen die deze meerderheid niet heeft verkregen. Net als andere stemmingen binnen de kerkenraad, wordt de uitslag van de stemming bij een ambtsdragersverkiezing tot een besluit.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Zeeuw schreef:Waarom dat laatste? Stemmen over kerkenraadsleden is toch geen regeren?
Ja, ik zie dat wel zo. Er zijn namelijk maar vier kerkelijke vergaderingen: kerkenraad, classis, PS en GS. (En dus niet een vijfde: de ledenvergadering.) De zogenoemde 'ledenvergadering' is kerkordelijk een bijzondere kerkenraadsvergadering met de leden van de gemeente. Deelnemen als lid aan een dergelijke bijzondere kerkenraadsvergadering is daarmee deelnemen aan besluitvorming door de kerkenraad en daarmee meeregeren. De leden van de gemeente stemmen immers mee met de aanwezige kerkenraadsleden, en die bevoegdheid tot regeren door de kerkenraad ligt alleen bij mannelijke leden. (1 Kor. 14:34-35) Daarom doet de kerkenraad na de gemeentevergadering geen benoeming van ambtsdragers op basis van een advies door de leden, maar op basis van een gezamenlijke stemming. Als de verkiezing kerkordelijk is verlopen, dan geldt immers dat de broeders die de volstrekte meerderheid van stemmen hebben behaald, benoemd worden door de kerkenraad. De kerkenraad kan een uitslag niet passeren door een broeder te benoemen die deze meerderheid niet heeft verkregen. Net als andere stemmingen binnen de kerkenraad, wordt de uitslag van de stemming bij een ambtsdragersverkiezing tot een besluit.