Gelezen, gedacht, gehoord...
- Dodo
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Een vrouwenkring heeft geen groot budget. Tweehonderd euro kan echt niet. We schrapen altijd om de kosten laag te houden.
In ons geval was het een leuke mevrouw die als hobby een bepaald onderwerp had. Wij hebben rond de honderd euro betaald, maar we vonden het dat geld eigenlijk niet waard. Je kon goed merken dat ze geen HBO of universitaire studie had gedaan over het onderwerp, het was heel eenvoudig. Het was ook niet haar baan, het was een hobby. De opbrengst was ook niet voor een goed doel.
In ons geval was het een leuke mevrouw die als hobby een bepaald onderwerp had. Wij hebben rond de honderd euro betaald, maar we vonden het dat geld eigenlijk niet waard. Je kon goed merken dat ze geen HBO of universitaire studie had gedaan over het onderwerp, het was heel eenvoudig. Het was ook niet haar baan, het was een hobby. De opbrengst was ook niet voor een goed doel.
Ik denk dat je het beste als vuistregel kan nemen: 50 euro per uur excl. reiskosten, evt. parkeerkosten en (in Helma's geval) de baksels.
Die 50 euro is inclusief de voorbereiding. Dan kom je al gauw in de buurt van het bedrag dat Hendrikus noemt: niet super-riant, maar ook niet onaardig. Ook die arbeider is zijn brood waardig.
Die 50 euro is inclusief de voorbereiding. Dan kom je al gauw in de buurt van het bedrag dat Hendrikus noemt: niet super-riant, maar ook niet onaardig. Ook die arbeider is zijn brood waardig.
CGk heeft daar richtlijnen voor:
Vergoeding hulpdiensten
De vergoedingen voor diensten en werkzaamheden buiten de eigen gemeente zijn voor het jaar 2019 als volgt vastgesteld, waarbij onder catechisatie “uur” moet worden verstaan een aaneengesloten tijd per catechisatiegroep (meestal 45 tot 50 minuten, soms ook 60 minuten).
Preekdiensten € 90,00
Trouw of rouwdiensten of andere dienst die een speciale voorbereiding vergt € 180,00
Catechese € 45,00 per catechisatie les/groep
Pastorale bezoeken € 45,00 per uur
Reiskosten € 0,29 per km
Vergoeding hulpdiensten
De vergoedingen voor diensten en werkzaamheden buiten de eigen gemeente zijn voor het jaar 2019 als volgt vastgesteld, waarbij onder catechisatie “uur” moet worden verstaan een aaneengesloten tijd per catechisatiegroep (meestal 45 tot 50 minuten, soms ook 60 minuten).
Preekdiensten € 90,00
Trouw of rouwdiensten of andere dienst die een speciale voorbereiding vergt € 180,00
Reiskosten € 0,29 per km
Staat dat op hun website?
Helemaal eens. Maar vaak hebben (bestuurs)leden van verenigingen echt geen idee van wat normale bedragen zijn. Wij hadden een keer een spreker op onze vereniging die ook geen bedrag had genoemd (het was niet zijn hoofdinkomen, maar gaf wel professionele lezing). De overige bestuursleden vonden een boekenbon van 10 euro wel een goed idee. Uiteindelijk heb ik het nog voor elkaar weten te krijgen dat het 25 euro werd, maar ik schaamde me er nog steeds voor.Tiberius schreef:Ik denk dat je het beste als vuistregel kan nemen: 50 euro per uur excl. reiskosten, evt. parkeerkosten en (in Helma's geval) de baksels.
Wat dat betreft, is het goed dat ds. Belder dat eens ter sprake brengt.
De genoemde landelijke kerkelijke richtlijnen voor preekvergoedingen zijn een goede indicatie van de waarde van een lezing zoals onder ons in kerkelijke kringen gebruikelijk.
Het blijft overigens een schijntje als je 3 uur voorbereiding en 3 uur lezing (incl. reistijd - koffiedrinken etc) op academisch niveau moet geven, omdat ik vind dat een consultancy uur op dat niveau zeker 100 euro per uur waard is.
Het blijft overigens een schijntje als je 3 uur voorbereiding en 3 uur lezing (incl. reistijd - koffiedrinken etc) op academisch niveau moet geven, omdat ik vind dat een consultancy uur op dat niveau zeker 100 euro per uur waard is.
Dat kom je voor een lezing dus op € 180,-- exclusief reiskosten. Een vrouwenvereniging zit dan al snel op € 200,-- en meer. Als je met 20 leden bent, is dat € 10,-- per persoon. Veel clubs vinden dat veel geld maar als je even uitrekent wat dit voor de spreker betekent is het een heel ander verhaal. Voor een lezing over een specifiek onderwerk ben je al snel een dag aan voorbereiding kwijt. Dan de avond zelf. Dan zit je al snel op een uur of 10. Dan heb je het over netto over € 10,-- per uur of zo.ZWP schreef:CGk heeft daar richtlijnen voor:
Vergoeding hulpdiensten
Preekdiensten € 90,00
Reiskosten € 0,29 per km
Iemand schrijft dat stichtingen er vaak niets voor willen hebben. Die sturen dan waarschijnlijk een vrijwilliger. Als het een betaalde medewerker is, ligt het weer heel anders. M.i. moet je al vereniging niet de vraag stellen hoeveel je kunt betalen maar wat een reëel bedrag is voor de spreker. Je kunt de spreker er toch niet voor op laten draaien?
- Dodo
Ik heb het idee dat dit soort lezingen vaak al op de plank liggen, en talloze keren gebruikt worden. In ons geval was het echt niet zo dat de mevrouw voor ons in de boeken was gedoken. Ze had voor haar hobby een onderwerp bestudeerd, er een powerpoint bij gemaakt. De "lezing" hield ze van papier, en was helemaal niet diepgravend. Dan vind ik het nogal wat om daar een professioneel tarief voor te betalen. Het was ook geen avondvullend programma, misschien is ze drie kwartier bezig geweest.
We hebben ook onlangs iemand van Ontmoeting gehad, toen hebben we gecollecteerd en de man is met 175 euro en een kaasje voor hemzelf naar huis gegaan. Dat is toch anders.
We hebben ook onlangs iemand van Ontmoeting gehad, toen hebben we gecollecteerd en de man is met 175 euro en een kaasje voor hemzelf naar huis gegaan. Dat is toch anders.
Die mevrouw van jou met haar quasi-lezing verziekt het voor professionele sprekers.
Zoals Herman hierboven voorrekent, is €45 per uur echt niet veel.
Zoals Herman hierboven voorrekent, is €45 per uur echt niet veel.
Ditbenik schreef:[
Iemand schrijft dat stichtingen er vaak niets voor willen hebben. Die sturen dan waarschijnlijk een vrijwilliger. Als het een betaalde medewerker is, ligt het weer heel anders. M.i. moet je al vereniging niet de vraag stellen hoeveel je kunt betalen maar wat een reëel bedrag is voor de spreker. Je kunt de spreker er toch niet voor op laten draaien?
Klopt, maar als het onderdeel is van zijn of haar betaald werk , ligt dat weer anders.
En wat het laatste betrreft. Ik ken ook predikanten die zo vol vuur zitten en genoeg hebben aan hun normale salaris dat ze gaag een lezing willen geven, ook als er geen middelen zijn. Dat weet ik uit ervaring. Het is dus heel persoonlijk.
Sterker, ik er zijn predikanten die zelf een preekbeurt gratis doen in bepaalde kleine gemeenten, en dat zelf aanbieden.
Dan klopt je idee niet. Vaak wordt gevraagd een lezing te houden over een specifiek onderwerp. Dat kost gewoon een hoop tijd aan voorbereiding. Iemand vragen over haar hobby te vertellen is een heel ander verhaal maar dat kun je niet gebruiken om een professional een dag voor niks te laten werken.Dodo schreef:Ik heb het idee dat dit soort lezingen vaak al op de plank liggen, en talloze keren gebruikt worden. In ons geval was het echt niet zo dat de mevrouw voor ons in de boeken was gedoken. Ze had voor haar hobby een onderwerp bestudeerd, er een powerpoint bij gemaakt. De "lezing" hield ze van papier, en was helemaal niet diepgravend. Dan vind ik het nogal wat om daar een professioneel tarief voor te betalen. Het was ook geen avondvullend programma, misschien is ze drie kwartier bezig geweest.
Dan vul je zelf al weer in om maar zo min mogelijk te hoeven betalen en betreffende stichting op te laten draaien voor de kosten. Degene die de lezing voorbereidt en houdt kan op dat moment zijn werk voor die stichting niet doen. Betaal dus gewoon wat een arbeider waard is.Bezorgd schreef:Ditbenik schreef:[
Klopt, maar als het onderdeel is van zijn of haar betaald werk , ligt dat weer anders.
En wat het laatste betrreft. Ik ken ook predikanten die zo vol vuur zitten en genoeg hebben aan hun normale salaris dat ze gaag een lezing willen geven, ook als er geen middelen zijn. Dat weet ik uit ervaring. Het is dus heel persoonlijk.
Sterker, ik er zijn predikanten die zelf een preekbeurt gratis doen in bepaalde kleine gemeenten, en dat zelf aanbieden.
En als iemand ergens gratis een spreek- of preekbeurt wil doen, is de spreker degene die dat bepaald en niet degene die om de spreek- of preekbeurt vraagt. En daar gaat het vaak mis in de kerk, zo blijkt ook uit jouw reactie.
- Dodo
Ik denk dat we het over verschillende dingen hebben. Wij vragen niet iemand een onderwerp te houden over een onderwerp, wij horen viavia over een mevrouw die een lezing kan houden over onderwerp X. De mevrouw geeft aan dat we mogen betalen wat we er voor over hebben (maar uiteindelijk had ze toch een vastomlijnd idee hoeveel ze wilde krijgen).Ditbenik schreef:Dan klopt je idee niet. Vaak wordt gevraagd een lezing te houden over een specifiek onderwerp. Dat kost gewoon een hoop tijd aan voorbereiding. Iemand vragen over haar hobby te vertellen is een heel ander verhaal maar dat kun je niet gebruiken om een professional een dag voor niks te laten werken.Dodo schreef:Ik heb het idee dat dit soort lezingen vaak al op de plank liggen, en talloze keren gebruikt worden. In ons geval was het echt niet zo dat de mevrouw voor ons in de boeken was gedoken. Ze had voor haar hobby een onderwerp bestudeerd, er een powerpoint bij gemaakt. De "lezing" hield ze van papier, en was helemaal niet diepgravend. Dan vind ik het nogal wat om daar een professioneel tarief voor te betalen. Het was ook geen avondvullend programma, misschien is ze drie kwartier bezig geweest.
Als je iemand uitnodigt om een lezing te houden vanuit zijn/haar professionele expertise over een onderwerp is het natuurlijk anders, zeker als je zelf het onderwerp aandraagt.
https://cgk.nl/download/predikantstrakt ... nten-2019/Tiberius schreef:Staat dat op hun website?