eend-achtig? wat bedoel je nou?Delftenaar schreef:Tsja, het kan verkeren dat de man toch dat gevoelen eendachtig wordt dat hij zich van Godswege gedrongen weet om zich naar een andere plaats te verhuizen.
Beroepingswerk discussie [4]
Re: Beroepingswerk discussie [4]
~~Soli Deo Gloria~~
In mijn beleving is geen discussie nodig over de rechte leer. Binnenkerkelijk ga ik vanuit gaat dat ieder - hoewel met onderscheiden accenten- de juiste leer preekt.
https://www.encyclo.nl/begrip/EENDACHTIGHendrikus schreef:eend-achtig? wat bedoel je nou?Delftenaar schreef:Tsja, het kan verkeren dat de man toch dat gevoelen eendachtig wordt dat hij zich van Godswege gedrongen weet om zich naar een andere plaats te verhuizen.
'Eendachtig' is een ander woord voor 'Dom'.
Hoezo is het dom als hij zich gedrongen weet om naar een andere plaats te verhuizen?
Is wel een beetje op de persoon van de ds.Delftenaar schreef:Tsja, het kan verkeren dat de man toch dat gevoelen eendachtig wordt dat hij zich van Godswege gedrongen weet om zich naar een andere plaats te verhuizen.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Hier valt wel wat op af te dingen.Herman schreef:In mijn beleving is geen discussie nodig over de rechte leer. Binnenkerkelijk ga ik vanuit gaat dat ieder - hoewel met onderscheiden accenten- de juiste leer preekt.
Neem als voorbeeld ds. K. Hendrikse en ds. M. van Kooten binnen de PKN.
Het ging om een opmerking van DIA en dus over de GG.CvdW schreef:Hier valt wel wat op af te dingen.Herman schreef:In mijn beleving is geen discussie nodig over de rechte leer. Binnenkerkelijk ga ik vanuit gaat dat ieder - hoewel met onderscheiden accenten- de juiste leer preekt.
Denkt u dat het binnen de GG allemaal één is? Nee echt niet.Herman schreef:Het ging om een opmerking van DIA en dus over de GG.CvdW schreef:Hier valt wel wat op af te dingen.Herman schreef:In mijn beleving is geen discussie nodig over de rechte leer. Binnenkerkelijk ga ik vanuit gaat dat ieder - hoewel met onderscheiden accenten- de juiste leer preekt.
Ik lees momenteel het boekje van ds. Chr. van Dam, met de titel
VERBONDSBESCHOUWINGEN (dat wil ik een ieder aanbevelen om de oude leer recht te verstaan)
Met dit leerzame boekje zullen vele dominees van nu niet meer mee kunnen instemmen, althans het wordt niet altijd meer zo gepreekt. En zo subtiel dat het merendeel van het volk het niet merkt. En daarvoor is ook in het Woord grond. Het is thans echt geen betere tijd dan de tijd toen Hosea profeteerde. In Hosea 4 lezen we:
Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen.
Ik geloof de kennis in heel veel zaken gemist wordt, waardoor het onderscheid tussen schijn en zijn steeds meer vertroebeld wordt. Vaak zijn we te lui om de zaken goed te onderzoeken. De tijd is ook zo vluchtig, en zo is er soms niet meer de ijver om eens goed te onderzoeken hoe het zit. We willen een kort en krachtig antwoord waar we niet over na hoeven te denken. Dat lijkt me het probleem.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Wat leert ds. Van Dam dan?-DIA- schreef:Denkt u dat het binnen de GG allemaal één is? Nee echt niet.
VERBONDSBESCHOUWINGEN (dat wil ik een ieder aanbevelen om de oude leer recht te verstaan)
Met dit leerzame boekje zullen vele dominees van nu niet meer mee kunnen instemmen, althans het wordt niet altijd meer zo gepreekt. En zo subtiel dat het merendeel van het volk het niet merkt. En daarvoor is ook in het Woord grond. Het is thans echt geen betere tijd dan de tijd toen Hosea profeteerde. In Hosea 4 lezen we:
Mijn volk is uitgeroeid, omdat het zonder kennis is; dewijl gij de kennis verworpen hebt, heb Ik u ook verworpen, dat gij Mij het priesterambt niet zult bedienen.
Ik geloof de kennis in heel veel zaken gemist wordt, waardoor het onderscheid tussen schijn en zijn steeds meer vertroebeld wordt. Vaak zijn we te lui om de zaken goed te onderzoeken. De tijd is ook zo vluchtig, en zo is er soms niet meer de ijver om eens goed te onderzoeken hoe het zit. We willen een kort en krachtig antwoord waar we niet over na hoeven te denken. Dat lijkt me het probleem.
Hij leert geen nieuwe dingen, maar brengt de oude waarheid. Het gevaar van de zogenaamde drieverbondenleer, het insluipende armianisme etc. Hij heeft dit boekje geschreven toen hij niet meer kon preken en het verval in de gemeenten zag komen. Hij heeft dit, zoals hijzelf opmerkt in zeer hoge ouderdom geschreven.JCRyle schreef:Wat leert ds. Van Dam dan?-DIA- schreef:Denkt u dat het binnen de GG allemaal één is? Nee echt niet.
Ik zal het slot van het boekje even citeren, dat maakt een en ander duidelijk.
Citaat:
Wij komen aan het einde van deze eenvoudige beschouwing van de Verbondsleer, met de wens en bede in het hart, dat het niet alleen door onze mensen gelezen mag worden tot verdieping van de waarheidskennis, maar vooral tot dieper inzicht in de Verbondsleer, waar zoveel dwalingen van vroeger de kop weer opsteken onder andere namen. Bovenal zou het groot zijn, als deze of gene door deze woorden, in zeer hoge ouderdom geschreven, werkzaam mocht worden, bij aanvang of bij voortgang, omtrent de eeuwige behoudenis der onsterfelijke ziel. De Heere wil Zich soms in Zijn vrijmacht bedienen van eenvoudige middelen, om grote wonderen te doen.
In elk geval is dit alles geschreven met de ernstige bede, dat God aan Zijn eer mocht komen, Zijn Koninkrijk mocht worden uitgebreid door vermeerdering van onderdanen uit onze jonge mensen, die de Heere mocht willen stellen tot Zijn lof op de aarde, als leesbare brieven van vrije soevereine genade, in het midden van een boze wereld. Amen!
Ds. Chr. van Dam is niet lang na het schrijven van dit boekje overleden, op 13 november 1976. Hij is kort voor zijn sterven zeer bemoedigd door een preek die hij via de kerktelefoon beluistede van ds. J. Karels, die toen zijn eerste gemeente Werkendam diende.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 mar 2019, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Delftenaar
Niet eend-achtig, maar een-dachtig. En dat woord betekent niet 'dom'.KGPHP schreef:https://www.encyclo.nl/begrip/EENDACHTIGHendrikus schreef:eend-achtig? wat bedoel je nou?Delftenaar schreef:Tsja, het kan verkeren dat de man toch dat gevoelen eendachtig wordt dat hij zich van Godswege gedrongen weet om zich naar een andere plaats te verhuizen.
Beetje jammer dat dit nu net over het voorgaande komt, waardoor het makkelijker kan ondersneeuwen. In feite is dit geen wetenschap die zo belangrijk is als de wetenschap der heiligen.Delftenaar schreef:Niet eend-achtig, maar een-dachtig. En dat woord betekent niet 'dom'.KGPHP schreef:https://www.encyclo.nl/begrip/EENDACHTIGHendrikus schreef:eend-achtig? wat bedoel je nou?Delftenaar schreef:Tsja, het kan verkeren dat de man toch dat gevoelen eendachtig wordt dat hij zich van Godswege gedrongen weet om zich naar een andere plaats te verhuizen.
Bedoel je dan niet 'indachtig'?Delftenaar schreef:Niet eend-achtig, maar een-dachtig. En dat woord betekent niet 'dom'.KGPHP schreef:https://www.encyclo.nl/begrip/EENDACHTIGHendrikus schreef:eend-achtig? wat bedoel je nou?Delftenaar schreef:Tsja, het kan verkeren dat de man toch dat gevoelen eendachtig wordt dat hij zich van Godswege gedrongen weet om zich naar een andere plaats te verhuizen.
- Delftenaar
Correct
Het gaat hier over beroepingswerk. Niet over eendachtigen en ook niet over het verval van kerk en staat.