Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Dodo

Re: Wat doen we vandaag ? [9]

Bericht door Dodo »

Ad Anker schreef:Ik heb het uit. Het gaat over het psychologisch beschreven (niet) gekozen worden. Vanuit haar jeugd heeft de schrijver het onderwerp uitverkiezing door het verhaal heen laten lopen.

Het boek leest als een trein en is onmiskenbaar knap geschreven. Ik heb het daarom oprecht een heerlijk boek genoemd.

Ik zag de hoofdpersoon lopen: vanaf het station in Middelburg naar zorgcentrum Eben Haëzer, al noemt ze het in het boek Maranatha. Ook passend. Haar omschrijving van de woongroep en van tante Sjaan en haar medebewoners is zo levensecht dat het net een film is. Knap. Ik werk op een soortgelijke woongroep waardoor het mij aanspreekt.

Haar beschrijving over tante Ma als de doorgeleide vrouw waar heel de kerkgemeenschap tegenop zag vond ik sterk. Al is die beschrijving veelal ontdaan van het positieve en wordt het negatieve sterker ingekleurd. Tante Ma beoordeelt na een avondmaalsdienst de avondmaalsgangers. Als tante Ma het niet overneemt is het twijfelachtig, zoals buurman Verhagen.
Tante Ma oefent ook gemeenschap met overledenen. Dat is een overblijfsel uit de gezelschappen en maakt tante Ma gelijk mystiek.

De schrijver beschrijft de gang van zaken op belijdeniscatechisatie. Is ook een reëel beeld. Eenrichtingsverkeer en gemis aan verbondenheid.

Er zijn smakelijke anakdotes. Ik heb met regelmaat geglimlacht.

Al met al was het boek niet vijandig. Wel heeft ze het zwarte potlood wat harder ingedrukt dan de andere kleuren.

Wat mij trof was de tekening van een alwetende, doorgeleide en verzekerde vrouw wiens mening op alle terreinen het einde is van alle tegenspraak. zo'n vrouw die het alleenrecht heeft op het beheersen van de mate van Godsvrucht van haar familie, gemeenteleden en ambtsdragers, al dan niet beoordeeld op uiterlijkheden. Zij kan daar niets aan doen, zo lijkt het. Haar omgeving maakt haar zo. In haar omgeving verkeren dan mensen die in haar omvangrijke zwarte schaduw beleven niet uitverkoren te zijn en daar geen invloed op te hebben. De zwarte schaduw uit dat namelijk met regelmaat: haar status komt voort uit een soevereine daad.

Laat het maar een spiegel zijn. Ik pak mijn kleurige potloden maar op.
Ik heb dit boek in de afgelopen dagen gelezen. Ik zag er een beetje tegen op, omdat er al veel over gezegd is. Dan begin je niet onbevangen aan een boek.
Maar het viel met erg mee. Ik heb het vlot uitgelezen. Franca Treur kan goed schrijven, ik kan niet anders zeggen. Ik denk dat Ad Anker het goed weergeeft. FT maakt geen karikatuur, ze zet het alleen iets sterker aan dan het doorgaans in het echt is.
Sommige dingen vond ik wel iets ongeloofwaardig. Dat Ina helemaal niet weet hoe het toegaat op de universiteit, niet weet hoe ze Engelse woorden moet uitspreken, helemaal niets weet van televisie of bijvoorbeeld Madonna. Ook op reformatorische middelbare scholen wordt in de les of onderling over deze dingen gesproken. Ik geloof ook niet dat er op die school nooit eens anders over uitverkiezing is gesproken dan wat ze thuis en in de kerk meekreeg.
Al met al een heel goed boek. Ik heb het voor de leeskring gelezen, en ik verwacht goede gesprekken. Een deel van de kring komt uit Zeeland, en sommigen zijn van de GerGem. Daar moet wel wat herkenning zijn.
Valcke

Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Valcke »

Ik wil Jantje graag bijvallen. Jammer van onze tijd om dit (integraal) te lezen. Er valt voor ons genoeg te overdenken, ook zonder deze input. De Schrift houdt ons de echte spiegel voor, niet een roman.

En Maarten 't Hart, Siebelink en anderen: ik heb weleens enkele passages gelezen om te begrijpen hoe zulke personen denken en wat hun kritiek is, maar dan houdt het toch snel op. Doorlezen? Nee, echt niet!
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het juist heel goed om zulke boeken te lezen. Het is mijns inziens buitengewoon nuttig om met de ogen van een ander naar jezelf te kijken.

Ik betwist niet dat het ook goed is om door de ogen van de bijbel naar onszelf te kijken, maar ik geloof niet dat het een het ander uitsluit.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Valcke schreef:Ik wil Jantje graag bijvallen. Jammer van onze tijd om dit (integraal) te lezen. Er valt voor ons genoeg te overdenken, ook zonder deze input. De Schrift houdt ons de echte spiegel voor, niet een roman.

En Maarten 't Hart, Siebelink en anderen: ik heb weleens enkele passages gelezen om te begrijpen hoe zulke personen denken en wat hun kritiek is, maar dan houdt het toch snel op. Doorlezen? Nee, echt niet!
Ik moest even teruglezen, het dateert namelijk al van november dat ik dit schreef. Maar toen was jij druk met een andere discussie, als ik me het goed herinner.

Mijn mening is overigens nog absoluut niet veranderd. Ik zie de meerwaarde van het lezen van dit boek niet in. Ik weet toch al hoe Franca over bepaalde zaken denkt, daar hoef ik het boek niet meer voor te lezen.

Mocht Franca meelezen (ik heb wel eens begrepen dat ze dat deed): het spijt me zeer, maar ik kan er echt niets aan doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
refo

Bericht door refo »

Dodo schreef: Ik heb dit boek in de afgelopen dagen gelezen. Ik zag er een beetje tegen op, omdat er al veel over gezegd is. Dan begin je niet onbevangen aan een boek.
Maar het viel met erg mee. Ik heb het vlot uitgelezen. Franca Treur kan goed schrijven, ik kan niet anders zeggen. Ik denk dat Ad Anker het goed weergeeft. FT maakt geen karikatuur, ze zet het alleen iets sterker aan dan het doorgaans in het echt is.
Sommige dingen vond ik wel iets ongeloofwaardig. Dat Ina helemaal niet weet hoe het toegaat op de universiteit, niet weet hoe ze Engelse woorden moet uitspreken, helemaal niets weet van televisie of bijvoorbeeld Madonna. Ook op reformatorische middelbare scholen wordt in de les of onderling over deze dingen gesproken. Ik geloof ook niet dat er op die school nooit eens anders over uitverkiezing is gesproken dan wat ze thuis en in de kerk meekreeg.
Al met al een heel goed boek. Ik heb het voor de leeskring gelezen, en ik verwacht goede gesprekken. Een deel van de kring komt uit Zeeland, en sommigen zijn van de GerGem. Daar moet wel wat herkenning zijn.
Dat van die uni en dat Engels kan ik me heel goed voorstellen. Ik ben er zelf voorbeeld van (geweest). En ook van TV en pop wist ik weinig en nog wel eigenlijk. Ooit moesten we op school een top-10 inleveren voor de schoolkrant . Ik wist er niet één, laat staan tien.
Terri

Bericht door Terri »

refo schreef:
Dodo schreef: Ik heb dit boek in de afgelopen dagen gelezen. Ik zag er een beetje tegen op, omdat er al veel over gezegd is. Dan begin je niet onbevangen aan een boek.
Dat van die uni en dat Engels kan ik me heel goed voorstellen. Ik ben er zelf voorbeeld van (geweest). En ook van TV en pop wist ik weinig en nog wel eigenlijk. Ooit moesten we op school een top-10 inleveren voor de schoolkrant . Ik wist er niet één, laat staan tien.
Ik herken dit ook wel enigszins, maar Franca is toch van een andere generatie, of zij moet geschreven hebben vanuit de beleving van een persoon uit de jaren 70.
Maar... misschien bestaan ze echt nog, jeugd die hoegenaamd niets mee krijgt van films, moderne muziek e.d.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Natuurlijk. Ik kan nog steeds de beatles en de rolling stones niet uit elkaar houden. Laat staan dat ik hun muziek herken.
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

Herman schreef:Natuurlijk. Ik kan nog steeds de beatles en de rolling stones niet uit elkaar houden. Laat staan dat ik hun muziek herken.
Nou nou, Herman. Dat is zeker een gebrek aan ontwikkeling te noemen ;)
Maanenschijn

Re: RE: Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Maanenschijn »

Herman schreef:Natuurlijk. Ik kan nog steeds de beatles en de rolling stones niet uit elkaar houden. Laat staan dat ik hun muziek herken.
We hadden het over jeugd…. :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Terri

Re: RE: Re: Boek 'Hoor nu mijn stem' (uit: Wat doen we vandaag)

Bericht door Terri »

Maanenschijn schreef:
We hadden het over jeugd…. :)
Ja en de jeugd van nu weet van de weeromstuit weer niks van beatles en rolling stones.... ;)
DDD

Bericht door DDD »

Ik wist daar ook niet zo veel van en ik ben ongeveer even oud. En ik las naast het RD ook het AD en de Volkskrant. Maar als je niet van zulke muziek houdt en geen populaire films kijkt, dan mis je wel eens wat.

Ik vind dat niet heel ongeloofwaardig.
Mara

Bericht door Mara »

Terri schreef: Ik herken dit ook wel enigszins, maar Franca is toch van een andere generatie, of zij moet geschreven hebben vanuit de beleving van een persoon uit de jaren 70.
Gezien haar leeftijd zouden de jaren '80 aannemelijker zijn.
Terri schreef:Ja en de jeugd van nu weet van de weeromstuit weer niks van beatles en rolling stones....
Jawel hoor. En als ik ClassicFM aanheb, hoor ik soms een klassiek stuk voorbijkomen en herken het als een lied van The Beatles.
DDD schreef:Ik vind het juist heel goed om zulke boeken te lezen. Het is mijns inziens buitengewoon nuttig om met de ogen van een ander naar jezelf te kijken.
Absoluut.
Valcke schreef:En Maarten 't Hart, Siebelink en anderen: ik heb weleens enkele passages gelezen om te begrijpen hoe zulke personen denken en wat hun kritiek is, maar dan houdt het toch snel op.
Je gooit alle auteurs op 1 hoop en dat is onterecht. Ze schrijven echt allen vanuit een andere invalshoek, beleving, en intentie.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Bericht door Valcke »

Mara schreef:Je gooit alle auteurs op 1 hoop en dat is onterecht. Ze schrijven echt allen vanuit een andere invalshoek, beleving, en intentie.
Dat laatste snap ik ook wel. Maar ik begrijp niet waarom het zo belangrijk is om tijd te steken in het lezen van zulke boeken. Wanneer je graag wilt weten hoe anderen denken, kunnen we naar ik geloof beter een gesprek voeren, dan romans lezen met vloeken, seks en spot (zoals bij de auteurs die ik noemde).

Ik vind het ook onmogelijk om het lezen van zulke boeken te verantwoorden naar mijn eigen kinderen toe; maar ook voor mijzelf (en voor de Heere) kan ik dit niet verantwoorden. Boeken te lezen van verzonnen gebeurtenissen waarin de zonde het hoofdonderwerp is. Misschien geldt dat niet op deze wijze voor Franca Treur, maar dat geldt wel voor 't Hart en Siebelink.
Laatst gewijzigd door Valcke op 19 mar 2019, 22:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb zowel Siebelink als Treur gelezen. Het heeft mij het sombere gevoel bijgebracht dat velen van ons en mogelijk onze jeugd zich bevinden onder een prediking en in een traditie die ze niet begrijpen, ervaren, beleven. Wat natuurlijk het gevolg is van het ontbreken van geloof.

Meer en meer ontdek in in mijn omgeving veel Siebelinks en Treuren. Waarbij aan de ene kant door ouders en opvoeders vanuit eigen beleving niet meer kunnen uitleggen en voorleven wat een persoonlijk geloof betekent omdat men er onkundig van is (de Treuren), maar ook aan de andere kant gelovigen die steeds minder spreken over hun geloofsbeleving waardoor bekeerd zijn iets mystieks wordt (de Siebelinks).

Het lezen van een Sieblink en Treur zijn nuttig voor ouders, ambtsdragers, en natuurlijk andere geïnteresseerden. Maar met die kanttekening, dat de tijd niet alleen naar dergelijke boeken gaat. Er is veel nuttiger lectuur.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

Valcke schreef:
Mara schreef:Je gooit alle auteurs op 1 hoop en dat is onterecht. Ze schrijven echt allen vanuit een andere invalshoek, beleving, en intentie.
Dat laatste snap ik ook wel. Maar ik begrijp niet waarom het zo belangrijk is om tijd te steken in het lezen van zulke boeken. Wanneer je graag wilt weten hoe anderen denken, kunnen we naar ik geloof beter een gesprek voeren, dan romans lezen met vloeken, seks en spot (zoals bij de auteurs die ik noemde).

Ik vind het ook onmogelijk om het lezen van zulke boeken te verantwoorden naar mijn eigen kinderen toe; maar ook voor mijzelf (en voor de Heere) kan ik dit niet verantwoorden. Boeken te lezen van verzonnen gebeurtenissen waarin de zonde het hoofdonderwerp is. Misschien geldt dat niet op deze wijze voor Franca Treur, maar dat geldt wel voor 't Hart en Siebelink.
Ik ben misschien kippig, maar ik heb toch meerdere boeken van Siebelink gelezen waarin de zonde echt geen bijzonder thema was.
Plaats reactie