Beroepingswerk discussie [4]

Mannetje

Re: RE: Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Mannetje »

GGBeroopingswerk schreef:Dat beeld had ik ook. Tot een predikant zei: ik mag nog steeds in Arnhem komen, maar broeder X wordt niet meer uitgenodigd. Daarom was ik benieuwd of het "iedereen komt" alleen in naam bestaat, of ook in werkelijkheid. Dat laatste heb ik helaas nog geen concreet voorbeeld langs zien komen.
In Bodegraven heb ik zowel ds Huijser als ds Vreugdenhil gehoord. En zowel ds Verschuure als ds Zondag. Zowel ds de Leeuw als ds Baan. Er zullen er vast ook niet geweest zijn. Waarom? Dat weten zij en de mogelijk de preekbeurtregelaar.
- Niet meer zo actief -
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Mannetje schreef:
GGBeroopingswerk schreef:Dat beeld had ik ook. Tot een predikant zei: ik mag nog steeds in Arnhem komen, maar broeder X wordt niet meer uitgenodigd. Daarom was ik benieuwd of het "iedereen komt" alleen in naam bestaat, of ook in werkelijkheid. Dat laatste heb ik helaas nog geen concreet voorbeeld langs zien komen.
In Bodegraven heb ik zowel ds Huijser als ds Vreugdenhil gehoord. En zowel ds Verschuure als ds Zondag. Zowel ds de Leeuw als ds Baan. Er zullen er vast ook niet geweest zijn. Waarom? Dat weten zij en de mogelijk de preekbeurtregelaar.
Dit lijkt me nu precies een voorbeeld van een midden gemeente die iedereen welkom heet.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

GGBeroopingswerk schreef:
Bezorgd schreef:
OutOfTheBox schreef:Ik ken ook GG gemeenten die het credo bezigen dat alle predikanten uit de volledige breedte uitgenodigd moeten worden in de kerkdiensten. In mijn optiek harstikke verwarrend. Zit je de ene zondag te luisteren naar ds. Zondag en een zondag (met kleine z :D ) later naar ds. Van Boven (om maar in jouw voorbeeld te blijven). Word je aardig schizofreen van.....
Zijn er überhaupt gemeenten waar de hele breedte voorgaat? Zowel di. Van Boven en Huijser als Vreugdenhil en Kattenberg?
Zeker ter linkerzijde wordt meestal iedereen uitgenodigd. Overigens is het wel soms een bewuste keuze van voorgangers om niet overal voor te gaan. Iets dat ik ook niet begrijp..
Kansels worden vooral ter rechterzijde gesloten voor broeders van hetzelfde huis.
Dat beeld had ik ook. Tot een predikant zei: ik mag nog steeds in Arnhem komen, maar broeder X wordt niet meer uitgenodigd. Daarom was ik benieuwd of het "iedereen komt" alleen in naam bestaat, of ook in werkelijkheid. Dat laatste heb ik helaas nog geen concreet voorbeeld langs zien komen.
Concrete voorbeelden lijkt me het beste om per PB te geven.
Wel is het zo dat bv ds Vreugdenhil breder wordt uitgenodigd dan in de gemeenten waar hij voorgaat. Dat vind ik wel weer jammer.

Maar ik denk dat het in de GG over het algemeen wel netjes gaat. In bv HHK of CGK zijn ze veel selectiever in het uitnodigingsbeleid.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Concrete voorbeelden lijkt me het beste om per PB te geven.
Wel is het zo dat bv ds Vreugdenhil breder wordt uitgenodigd dan in de gemeenten waar hij voorgaat. Dat vind ik wel weer jammer.

Maar ik denk dat het in de GG over het algemeen wel netjes gaat. In bv HHK of CGK zijn ze veel selectiever in het uitnodigingsbeleid.
Is dat zo in HHK? In die van mij zie ik veel predikanten uit de directe omgeving. Maar dat vind ik wel logisch. Ik voel er geen links-rechts of van voren naar achter, bij.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Bezorgd schreef:
Mannetje schreef:
Dit lijkt me nu precies een voorbeeld van een midden gemeente die iedereen welkom heet.
Het is een gemeente die iedereen welkom heet.
Over het midden heb ik mijn twijfels, maar die ga ik hier niet breder delen.
- Niet meer zo actief -
mcgk

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door mcgk »

Erasmiaan schreef: In de OudGerGem zijn ze niet zo moeilijk. Maar ik ga niet meedoen.
Daar zijn ze inderdaad niet moeilijk, alhoewel sommige gemeenten soms ook weer een kanselsluiting hebben, maar de meerderheid verwacht ik niet. Wat dat betreft mag je dan blij zijn met je kerkverband.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ik ben het hier niet zo mee eens. Het kan zijn dat iemand bijvoorbeeld geregeld commentaar levert op plaatselijke gewoonten. Of dat de helft van de gemeente wegblijft vanwege eerdere uitspraken. Ik weet niet wat de aanleiding is, maar ik vind de suggestie dat een kerkenraad in zo'n geval niet iedereen zou uitnodigen toch niet juist. In sommige gevallen kan het verstandig zijn om af te wijken van de hoofdlijn. Daarmee blijft het hoofdprincipe staan.
Laat ik het hier nou 100% mee eens zijn! Ook mijn kerkenraad denkt namelijk zo.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
JacobJ

Bericht door JacobJ »

Een verassend tweetal in de gg van Leerdam. Op kerktijden zie ik dat beide leraren sinds het vertrek van Ds Schipper niet in Leerdam zijn voorgegaan.
Opdat Mijn huis vol worde
liz boer

Bericht door liz boer »

Klavart schreef:
Ditbenik schreef:En welke laten dan een tussenzang zingen?
In ieder geval ds. D. Heemskerk en ds. B. Reinders, maar volgens mij zijn er wel meer die het doen.
Ds. Egas van de Cgk, een collega zei weleens dat er in Gkv ook wel predikanten een tussenzang hadden tussen het tweede en derde punt. Zij vond dat positief omdat je na het zingen weer beter kon concentreren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

JacobJ schreef:Een verassend tweetal in de gg van Leerdam. Op kerktijden zie ik dat beide leraren sinds het vertrek van Ds Schipper niet in Leerdam zijn voorgegaan.
Het tweetal heb ik niet gezien, maar ik zie dat Ds. W. Visscher nu beroepen word. Dat verrast ook mij inderdaad.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

liz boer schreef:
Klavart schreef:
In ieder geval ds. D. Heemskerk en ds. B. Reinders, maar volgens mij zijn er wel meer die het doen.
Ds. Egas van de Cgk, een collega zei weleens dat er in Gkv ook wel predikanten een tussenzang hadden tussen het tweede en derde punt. Zij vond dat positief omdat je na het zingen weer beter kon concentreren.
Ja, maar dit ging over HHK-predikanten. In de GKV's waar ik kom, duren de preken niet langer dan 20 minuten. Daar wordt geen tussenzang gezongen.
liz boer

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:
liz boer schreef:
Klavart schreef:
Ja, maar dit ging over HHK-predikanten. In de GKV's waar ik kom, duren de preken niet langer dan 20 minuten. Daar wordt geen tussenzang gezongen.
Oh sorry ik had niet speciaal gekeken over welk kerkverband het ging, die collega waar ik het over had ging in Dordrecht naar de kerk.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

J.C. Philpot schreef:
JacobJ schreef:Een verassend tweetal in de gg van Leerdam. Op kerktijden zie ik dat beide leraren sinds het vertrek van Ds Schipper niet in Leerdam zijn voorgegaan.
Het tweetal heb ik niet gezien, maar ik zie dat Ds. W. Visscher nu beroepen word. Dat verrast ook mij inderdaad.
De tegenkandidaat was ds. E. Hakvoort te Norwich (Ontario, Canada).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Augustienus

Bericht door Augustienus »

Ditbenik schreef:
liz boer schreef:
Klavart schreef:
Ds Oomen laat ook een tussenzang zingen.
HHKtE

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door HHKtE »

OutOfTheBox schreef:Ik ken ook GG gemeenten die het credo bezigen dat alle predikanten uit de volledige breedte uitgenodigd moeten worden in de kerkdiensten. In mijn optiek harstikke verwarrend. Zit je de ene zondag te luisteren naar ds. Zondag en een zondag (met kleine z :D ) later naar ds. Van Boven (om maar in jouw voorbeeld te blijven). Word je aardig schizofreen van.....
Zijn er überhaupt gemeenten waar de hele breedte voorgaat? Zowel di. Van Boven en Huijser als Vreugdenhil en Kattenberg?
in ieder geval Soest.
Gesloten