DDD schreef:Delftenaar schreef:Er zijn best gemeenten waar ze ritmisch zouden willen zingen als dat van hoger hand wordt toegelaten. In een gemeente als Vlissingen zal er best draagvlak voor zijn.
De GG is met dit soort dingen vaak wat te krampachtig.
Dat denk ik ook. In onze eigen gemeente wordt op veel kerkelijke activiteiten (ook) ritmisch gezongen, en ik geloof niet dat iemand daarmee problemen heeft. En dat is zeker geen linkse gemeente. Dan heb ik het niet over gemeente-avonden of ledenvergaderingen en ook niet over kerkdiensten, maar wel over gemeentedag, zangavond, verenigingen.
Als daarmee ook gelijk de HSV wordt ingevoerd, zou dat een geweldig neveneffect zijn;-) Maar ik zie daar verder geen rechtstreeks verband tussen.
Er is, voor degenen die het zien willen, een heel duidelijke link tussen allerlei liturgische vernieuwingen en het loslaten (of niet meer herkennen) van de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
Op zich hoeft ritmisch zingen geen bezwaar te zijn als er een goede bevindelijke preek bij gehoord wordt. Nu spreek ik even uit eigen ervaring. Ik heb ooit een cd of cassette beluisterd van wijlen ds. J. Veenendaal. Hij was toen nog Christelijk Gereformeerd, er werd ritmisch gezongen, maar zijn preek was recht. En grijpt de preek je dan valt de entourage eromheen wel weg.