Sorry hoor, maar dit is zo'n ontzettende dooddoener. Daar kun je werkelijk waar elke discussie mee dood slaan. Het blijkt dus, in ieder geval bij jou, dat iets wat over smaak gaat, direct in het principiële wordt getrokken.Jantje schreef:Als je een beetje opschiet, kunnen ze het nog meenemen op de Generale Synode. Maar ik veronderstel dat er (terecht) geen draagvlak voor zal zijn. Het begint met ritmisch zingen en het eindigt met de HSV en gezangen uit de liedbundel.
Bovendien vind ik dat ook hier geldt dat we rekening moeten houden met het zwakste lid. En verder, zolang de GBS zal blijven bestaan, zal het afdrukken van ritmische noten, in die Bijbels niet gebeuren. Dus dat is ook nog een mooie bijkomstigheid.
Ik hoop dat de wijkouderling dusdanig verstandig is dat hij hierin niet meegaat. Laten we ons toch niet druk maken om zulke bijkomstigheden, want dat leidt af van hetgeen wérkelijk belangrijk is voor ons aller hart en leven.
Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Liturgische "vernieuwing" binnen de Gereformeerde Gemeenten
-
Haha, die kwam bij mij inderdaad ook direct boven. Verder zie ik ook, net als jij, geen enkele correlatie.....DDD schreef:Dat denk ik ook. In onze eigen gemeente wordt op veel kerkelijke activiteiten (ook) ritmisch gezongen, en ik geloof niet dat iemand daarmee problemen heeft. En dat is zeker geen linkse gemeente. Dan heb ik het niet over gemeente-avonden of ledenvergaderingen en ook niet over kerkdiensten, maar wel over gemeentedag, zangavond, verenigingen.Delftenaar schreef:Er zijn best gemeenten waar ze ritmisch zouden willen zingen als dat van hoger hand wordt toegelaten. In een gemeente als Vlissingen zal er best draagvlak voor zijn.
De GG is met dit soort dingen vaak wat te krampachtig.
Als daarmee ook gelijk de HSV wordt ingevoerd, zou dat een geweldig neveneffect zijn;-) Maar ik zie daar verder geen rechtstreeks verband tussen.
-
Alsof de mening van een PKN predikant het einde van alle discussie zou zijn…?Jantje schreef:Hier een interssant artikel, van 30 jaar geleden, wat zeer actueel is: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... eel-worden
En verder schrijft ds. M. van Kooten (Elspeet), notabene een PKN-dominee, er ook een heel behartigenswaardig stukje over: https://www.digibron.nl/search/detail/a ... sch-zingen
-
Als de hand op de mond gaat, dan wordt het bar lastig zingenJantje schreef:VRAAG
Waarom zingen we zo langzaam in onze diensten en niet ritmisch? Ik vind langzaam zingen echt oneerbiedig; zo zingen we vast niet in de hemel.
ANTWOORD
Het spreekwoord zegt: over de smaak valt niet te twisten. De een vindt langzaam zingen eerbiedig, de ander acht wat meer tempo eerbiediger. De een vindt ritmisch eerbiedig, de ander juist niet. Laat elkaar alsjeblieft een beetje vrij in bijzaken en laten we ons op de hoofdzaak richten (zie vraag en antwoord 1 van onze Heidelbergse Catechismus)!!!!
Hoe er in de hemel gezongen wordt? Vlug? langzaam? In ieder geval volkomen tot eer van God.
Een persoonlijke vraag aan de vraagsteller(ster): Weet jij al door Gods genade dat jij dan ook zult meezingen? Dat moet je hiér leren!
Ds. J. Driessen
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/24 ... -ritmisch/
Laten we hiermee aleen maar eens tot onszelf inkeren. Dan gaat de hand op de mond!

-
Re: RE: Re: RE: Liturgische
Goed om te lezen dat dit dus niet synodaal is vastgelegd, ik ga het dan ook zeker bespreken. En nee, een halszaak ga ik er zeker niet van maken. Jammer dat mensen direct denken dat als je iets bespreekbaar wilt maken, het direct een halszaak wordt.... Dat geeft kramp aan, niet durven met elkaar een normale dialoog aan te gaan.Bezorgd schreef: Dit is niet synodaal vastgelegd. Er zijn voldoende gemeenten waar op verenigingen en zangvonden wel deels rimtisch gezongen wordt. Ik zou er ook geen halszaak van maken. Er zijn wel belangrijkere zaken. Maar als er een meerderheid voor is zou het ingevoerd kunnen worden.
Re: RE: Re: RE: Liturgische
OutOfTheBox schreef:Goed om te lezen dat dit dus niet synodaal is vastgelegd, ik ga het dan ook zeker bespreken. En nee, een halszaak ga ik er zeker niet van maken. Jammer dat mensen direct denken dat als je iets bespreekbaar wilt maken, het direct een halszaak wordt.... Dat geeft kramp aan, niet durven met elkaar een normale dialoog aan te gaan.Bezorgd schreef: Dit is niet synodaal vastgelegd. Er zijn voldoende gemeenten waar op verenigingen en zangvonden wel deels rimtisch gezongen wordt. Ik zou er ook geen halszaak van maken. Er zijn wel belangrijkere zaken. Maar als er een meerderheid voor is zou het ingevoerd kunnen worden.
Klopt dit soort onbelangrijke dingen zouden juist heel goed besproken moeten kunnen worden zonder elkaar scheef aan te kijken. Dit heeft alleen met voorkeur - smaak te maken, niets met principe.
-
- Verbannen
Uiteraard bedoel ik dat niet. Maar ik vind het nogal vervreemdend dat je van deze middelmatige halszaak juist zélf zo'n een grote hoofdzaak dúrft te maken. Waar maak je je eigenlijk druk om? Is het nou zou erg dat je je zondags ergert aan de samenzang? Wat is de reden dat je het precies wil? Je kunt iets wel mooi vinden, maar als dat het enigste is... Het is voor mij niet helemaal duidelijk vanuit waar jouw oproep hierom klinkt.
En ik geef er werkelijk niks om om ritmisch te zingen. Het kan, mits er goed gespeeld wordt door de organist (!), best mooi zijn. Dat gebeurt op samenzangavonden hier in de omgeving ook, en dan zijn de organisatoren echt niet afkomstig uit bepaalde gemeenten ofzo. Dat is allemaal onzin. Maar waarom moet je persé dingen in de eredienst veranderen? Wat wil je daarmee bereiken? Ik zie het nut er niet van in.
En ik geef er werkelijk niks om om ritmisch te zingen. Het kan, mits er goed gespeeld wordt door de organist (!), best mooi zijn. Dat gebeurt op samenzangavonden hier in de omgeving ook, en dan zijn de organisatoren echt niet afkomstig uit bepaalde gemeenten ofzo. Dat is allemaal onzin. Maar waarom moet je persé dingen in de eredienst veranderen? Wat wil je daarmee bereiken? Ik zie het nut er niet van in.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Toch reageer je redelijk fel.Jantje schreef:Uiteraard bedoel ik dat niet. Maar ik vind het nogal vervreemdend dat je van deze middelmatige halszaak juist zélf zo'n een grote hoofdzaak dúrft te maken. Waar maak je je eigenlijk druk om? Is het nou zou erg dat je je zondags ergert aan de samenzang? Wat is de reden dat je het precies wil? Je kunt iets wel mooi vinden, maar als dat het enigste is... Het is voor mij niet helemaal duidelijk vanuit waar jouw oproep hierom klinkt.
En ik geef er werkelijk niks om om ritmisch te zingen. Het kan, mits er goed gespeeld wordt door de organist (!), best mooi zijn. Dat gebeurt op samenzangavonden hier in de omgeving ook, en dan zijn de organisatoren echt niet afkomstig uit bepaalde gemeenten ofzo. Dat is allemaal onzin. Maar waarom moet je persé dingen veranderen? Wat wil je daarmee bereiken? Ik zie het nut er niet van in.
Dus als je een persoonlijke voorkeur hebt over iets, dan zou je dat niet mogen aankaarten van jou?
Dat wordt een saaie boel. Er moet toch gesprek blijven?

-
Echt, jij bent niet in staat om normaal te discussiëren. Waar lees jij dat ik me erger?Jantje schreef:Uiteraard bedoel ik dat niet. Maar ik vind het nogal vervreemdend dat je van deze middelmatige halszaak juist zélf zo'n een grote hoofdzaak dúrft te maken. Waar maak je je eigenlijk druk om? Is het nou zou erg dat je je zondags ergert aan de samenzang? Wat is de reden dat je het precies wil? Je kunt iets wel mooi vinden, maar als dat het enigste is... Het is voor mij niet helemaal duidelijk vanuit waar jouw oproep hierom klinkt.
Laat ik het zo stellen: op muzikaal vlak ben ik geen leek en heb ik een duidelijke smaak. Dat maakt dat ik muziek erg belangrijk vind en ook mooi. En nee, ik erger me totaal niet. Vind het zingen op hele noten alleen niet mooi.
Wat maakt iets trouwens tot een middelmatige halszaak.....?
-
Exact. Maar dat is nou net waar veel mensen binnen de gereformeerde gezindte moeite mee hebben. Gewoon, normaal, relaxed met elkaar van gedachten wisselen. Hoe mooi is dat? Durven luisteren naar elkaar?Bezorgd schreef:Toch reageer je redelijk fel.Jantje schreef:Uiteraard bedoel ik dat niet. Maar ik vind het nogal vervreemdend dat je van deze middelmatige halszaak juist zélf zo'n een grote hoofdzaak dúrft te maken. Waar maak je je eigenlijk druk om? Is het nou zou erg dat je je zondags ergert aan de samenzang? Wat is de reden dat je het precies wil? Je kunt iets wel mooi vinden, maar als dat het enigste is... Het is voor mij niet helemaal duidelijk vanuit waar jouw oproep hierom klinkt.
En ik geef er werkelijk niks om om ritmisch te zingen. Het kan, mits er goed gespeeld wordt door de organist (!), best mooi zijn. Dat gebeurt op samenzangavonden hier in de omgeving ook, en dan zijn de organisatoren echt niet afkomstig uit bepaalde gemeenten ofzo. Dat is allemaal onzin. Maar waarom moet je persé dingen veranderen? Wat wil je daarmee bereiken? Ik zie het nut er niet van in.
Dus als je een persoonlijke voorkeur hebt over iets, dan zou je dat niet mogen aankaarten van jou?
Dat wordt een saaie boel. Er moet toch gesprek blijven?
By the way, sinds ongeveer een jaar is bij ons de "bovenstem" geïntroduceerd. Kennen jullie dat? Dan varieer je niet in tempo, maar wel in toonhoogte. Dat is gewoon stilzwijgend ineens ingevoerd. Grappig hè? Zonder enige discussie. Blijkbaar is dat geaccepteerd in de Gereformeerde Gemeenten. Bekend bij jullie?
Je zou nu bijna kunnen weten in welke plaats ik kerk Jantje ;-)
Dit artikel laat duidelijk zien dat jouw heftigheid nergens op slaat. Peter Eilander is organist in een gemeente waar sinds 2003 ritmisch wordt gezongen. De predikant die de toelichting op de Psalmen gaf tijdens die Psalmzangdagen stond toen in een gemeente waar ritmisch werd gezongen en ging later naar een gemeente waar niet-ritmisch werd en wordt gezongen.Jantje schreef:Hier een interssant artikel, van 30 jaar geleden, wat zeer actueel is: https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... eel-worden
En verder schrijft ds. M. van Kooten (Elspeet), notabene een PKN-dominee, er ook een heel behartigenswaardig stukje over: https://www.digibron.nl/search/detail/a ... sch-zingen
Deze gemeenten gebruiken alle drie de HSV.
M.a.w.: Doe een beetje rustig.
Ik heb weleens ergens gelezen dat het zingen tijdens een kerkdienst pas iets is van de laatste eeuwen. Ik weet wel dat het in de RKK tijdens de zaterdagavondmis niet wordt gezongen. Dan worden de gezangen voorgelezen waarop de kerk met het refrijn hardop antwoord. Ik moet zeggen ik vind dat wat eerbiediger en intenser over komen. Geen uitgebreid orgelspel met improvisaties ertussen, geen gedoe met ritmes of hele en halve noten. Bedenk wel dat dit dus vroeger ook heel gewoon was.
-
- Verbannen
@OutOfTheBox,
Dat het gaat om een kwestie van smaak, weet ik al sinds er in mijn gemeente ook door sommigen een verlangen naar is. En dat is niet sinds gisteren...
Maar de zondagse eredienst (dus ik heb het niet eens over ledenvergaderingen, catechisatieavonden, jv's en dergelijke, al wordt zelfs daar hier nog gewoon op hele noten gezongen) gaat in de eerste plaats om Gods Woord. De zang is een muzikale omlijsting. En dan gaat het niet om wat wij mooi vinden. Want je zegt nu dat je iso-ritmisch zingen niet mooi vindt. Ik vind het ook niet mooi als er wél ritmisch gezongen wordt. Ik houd meer van het mooie traditionele, met bovenstem (al bakken ze daar in mijn gemeente niks van). Met andere woorden: het wordt een welles-nietes verhaal, en daar komen alleen maar ongelukken van.
Dat het gaat om een kwestie van smaak, weet ik al sinds er in mijn gemeente ook door sommigen een verlangen naar is. En dat is niet sinds gisteren...

Maar de zondagse eredienst (dus ik heb het niet eens over ledenvergaderingen, catechisatieavonden, jv's en dergelijke, al wordt zelfs daar hier nog gewoon op hele noten gezongen) gaat in de eerste plaats om Gods Woord. De zang is een muzikale omlijsting. En dan gaat het niet om wat wij mooi vinden. Want je zegt nu dat je iso-ritmisch zingen niet mooi vindt. Ik vind het ook niet mooi als er wél ritmisch gezongen wordt. Ik houd meer van het mooie traditionele, met bovenstem (al bakken ze daar in mijn gemeente niks van). Met andere woorden: het wordt een welles-nietes verhaal, en daar komen alleen maar ongelukken van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
Prachtig! Heel mooi! Ik wou dat ze dat bij ons ook deden.OutOfTheBox schreef:
By the way, sinds ongeveer een jaar is bij ons de "bovenstem" geïntroduceerd. Kennen jullie dat? Dan varieer je niet in tempo, maar wel in toonhoogte. Dat is gewoon stilzwijgend ineens ingevoerd. Grappig hè? Zonder enige discussie. Blijkbaar is dat geaccepteerd in de Gereformeerde Gemeenten. Bekend bij jullie?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Reken erop dat je veel reuring gaat veroorzaken als je dit voorstel gaat indienen. En vraag je vooraf af of het je dat waard is.
Liturgische veranderingen zullen altijd weerstand oproepen.
Ik zou er pas aan beginnen als je weet dat de oude situatie niet goed is.
Liturgische veranderingen zullen altijd weerstand oproepen.
Ik zou er pas aan beginnen als je weet dat de oude situatie niet goed is.
- Niet meer zo actief -