Ik heb wel van hem gehoord, maar heb hem nooit gehoord.Mara schreef:Hij hoorde ook graag ds. Olie.-DIA- schreef:Nee, hij behoorde (hoewel bezwaard over de ontwikkelingen) tot de Gereformeerde Bond. Was wel hervormd in hart en nieren. Die had je destijds meer. Maar er was principieel gezien geen verschil tussen wat men thans de 'rechterflank van de Geref. Gem.' noemt.Mara schreef:Mijn vader had prekenbanden van hem. Ik dacht jarenlang dat het een CGK dominee was. Mijn pa was niet zo van de kerkmuren ml.-DIA- schreef:Ik vond een heel heldere preek van wijlen ds. J. Catsburg, over Daniel in de Leeuwenkuil.
Ds. Catsburg was predikant in de Nederlands Hervormde Kerk, en overleed in 1984 zo plotseling op de nog jonge leeftijd van 55 jaar.
Preken beluisteren op internet
Re: Preken beluisteren op internet [2]
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
- Maanenschijn
Een bekend grapje is dat hij twee zoons zou hebben. Aart en Peter.
Ik had een prekenboekje van ds. Olie, over dieren in de Bijbel. Na uitlenen ben ik het kwijt. Erg jammer.
Ik had een prekenboekje van ds. Olie, over dieren in de Bijbel. Na uitlenen ben ik het kwijt. Erg jammer.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
- Johann Gottfried Walther
Goed voorbeeld van een levendig voorgelezen preek, nog van een oudvader ook: Theodorus Couperus (1626-1684)
https://kerkdienstgemist.nl/media/1672662-Leesdienst
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Een niet zo bekende oudvader, wel duidelijk is het een preek uit de bloeitijd van de gereformeerde kerk in Nederland.Johann Gottfried Walther schreef:Goed voorbeeld van een levendig voorgelezen preek, nog van een oudvader ook: Theodorus Couperus (1626-1684)
http://27915.static.securearea.eu/Files ... 805_nl.pdf
Wat opvalt is dat de ouderling (zo het lijkt) het votum uitspreekt. Ik heb dit in onze gemeenten nog niet eerder gehoord.
-
- Verbannen
Dat gebeurt in meerdere gemeenten hoor. Ik heb me, sinds dat in mijn gemeente gebeurt, laten vertellen dat dat heel normaal is.-DIA- schreef:Wat opvalt is dat de ouderling (zo het lijkt) het votum uitspreekt. Ik heb dit in onze gemeenten nog niet eerder gehoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Weten anderen er soms meer van? Want aan 'laten vertellen' heb ik niet zo veel, dat klinkt nogal vaag. Ik doel op feiten. Zover mij bekend is het altijd de gewoonte geweest dat een ouderling in onze gemeenten niet het votum uitsprak, en ook niet de zegen aan het einde van de dient, maar de zegenbede uit de Morgenzang.Jantje schreef:Dat gebeurt in meerdere gemeenten hoor. Ik heb me, sinds dat in mijn gemeente gebeurt, laten vertellen dat dat heel normaal is.-DIA- schreef:Wat opvalt is dat de ouderling (zo het lijkt) het votum uitspreekt. Ik heb dit in onze gemeenten nog niet eerder gehoord.
Er is trouwens al vaker iets over gezegd zoals ik net merk:
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopic.php?t=8958
-
- Verbannen
De kerkenraad heeft zijn standpunt gebaseerd op de visie van wijlen ds. C. de Jongste, in een boekje waarvan ik de titel even kwijt ben. Dus dat zal vast wel goed zijn.-DIA- schreef:Weten anderen er soms meer van? Want aan 'laten vertellen' heb ik niet zo veel, dat klinkt nogal vaag. Ik doel op feiten. Zover mij bekend is het altijd de gewoonte geweest dat een ouderling in onze gemeenten niet het votum uitsprak, en ook niet de zegen aan het einde van de dient, maar de zegenbede uit de Morgenzang.Jantje schreef:Dat gebeurt in meerdere gemeenten hoor. Ik heb me, sinds dat in mijn gemeente gebeurt, laten vertellen dat dat heel normaal is.-DIA- schreef:Wat opvalt is dat de ouderling (zo het lijkt) het votum uitspreekt. Ik heb dit in onze gemeenten nog niet eerder gehoord.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Preken beluisteren op internet [2]
Haha dus omdat een ds het zegt zal het wel goed zijnJantje schreef: De kerkenraad heeft zijn standpunt gebaseerd op de visie van wijlen ds. C. de Jongste, in een boekje waarvan ik de titel even kwijt ben. Dus dat zal vast wel goed zijn.

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Votum en groet is geen zegenOrchidee schreef:Haha dus omdat een ds het zegt zal het wel goed zijnJantje schreef: De kerkenraad heeft zijn standpunt gebaseerd op de visie van wijlen ds. C. de Jongste, in een boekje waarvan ik de titel even kwijt ben. Dus dat zal vast wel goed zijn.
Daarom mag ook een ouderling die uitspreken.
Ds Kersten dacht daar anders over en heeft het enkel dienaren van het Woord toegestaan.
De zegen bij het aan het einde van de dienst is wel een zegen en voorbehouden aan predikanten.
-
- Verbannen
Hoho, deze dominee heeft veel wijze woorden geschreven. Het zal vast niet zomaar ergens op gebaseerd zijn. En verder vind ik het een zeer middelmatige zaak.Orchidee schreef:Haha dus omdat een ds het zegt zal het wel goed zijnJantje schreef: De kerkenraad heeft zijn standpunt gebaseerd op de visie van wijlen ds. C. de Jongste, in een boekje waarvan ik de titel even kwijt ben. Dus dat zal vast wel goed zijn.
@Carrie, er wordt bij ons ook altijd geëindigd met de zegenbede uit de Avondzang (bij leesdiensten en als er een student voorgaat).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het Votum is geen zegen, die mag dus door een ouderling uitgesproken worden. De groet wordt wel als zegen ervaren en dus niet uitgesproken.-DIA- schreef:Weten anderen er soms meer van? Want aan 'laten vertellen' heb ik niet zo veel, dat klinkt nogal vaag. Ik doel op feiten. Zover mij bekend is het altijd de gewoonte geweest dat een ouderling in onze gemeenten niet het votum uitsprak, en ook niet de zegen aan het einde van de dient, maar de zegenbede uit de Morgenzang.Jantje schreef:Dat gebeurt in meerdere gemeenten hoor. Ik heb me, sinds dat in mijn gemeente gebeurt, laten vertellen dat dat heel normaal is.-DIA- schreef:Wat opvalt is dat de ouderling (zo het lijkt) het votum uitspreekt. Ik heb dit in onze gemeenten nog niet eerder gehoord.
De zegen aan het eind van de dienst wordt meestal niet gedaan door een ouderling, of alleen in de wensende vorm, de Heere zegene ons en doe Zijn aanschijn over ons lichten en dergelijken, en dat zonder zegenende handen.
Maar dit is per kerk weer anders, ook binnen kerken van hetzelfde verband. Het is slechts net wat de "gewoonte" is. Feit is wel dat, behalve een bevestigde predikant, niemand anders de daadwerkelijk zegen uitspreekt met opgeheven handen.
Het votum kun je toch ook als belijdenis zien... die is bij leesdienst net zo goed nodig.-DIA- schreef:Een niet zo bekende oudvader, wel duidelijk is het een preek uit de bloeitijd van de gereformeerde kerk in Nederland.Johann Gottfried Walther schreef:Goed voorbeeld van een levendig voorgelezen preek, nog van een oudvader ook: Theodorus Couperus (1626-1684)
http://27915.static.securearea.eu/Files ... 805_nl.pdf
Wat opvalt is dat de ouderling (zo het lijkt) het votum uitspreekt. Ik heb dit in onze gemeenten nog niet eerder gehoord.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Bent u een vreemde? Gebeurd in de GG grofweg gezegd wel in zo'n 40% van de gemeenten. Maakt qua ligging niet zoveel uit. Mooie gewoonte, mag wat mij betreft overal doorgevoerd worden.-DIA- schreef:Weten anderen er soms meer van? Want aan 'laten vertellen' heb ik niet zo veel, dat klinkt nogal vaag. Ik doel op feiten. Zover mij bekend is het altijd de gewoonte geweest dat een ouderling in onze gemeenten niet het votum uitsprak, en ook niet de zegen aan het einde van de dient, maar de zegenbede uit de Morgenzang.Jantje schreef:Dat gebeurt in meerdere gemeenten hoor. Ik heb me, sinds dat in mijn gemeente gebeurt, laten vertellen dat dat heel normaal is.-DIA- schreef:Wat opvalt is dat de ouderling (zo het lijkt) het votum uitspreekt. Ik heb dit in onze gemeenten nog niet eerder gehoord.
In alle gemeenten waar ik kom, spreekt de ouderling het votum uit. Toen ik heel klein was, was dat in de gemeente van mijn ouders niet zo.
De titel van dat boekje is 'U zij al d'eer', van ds. C. de Jongste inderdaad.Jantje schreef:De kerkenraad heeft zijn standpunt gebaseerd op de visie van wijlen ds. C. de Jongste, in een boekje waarvan ik de titel even kwijt ben. Dus dat zal vast wel goed zijn.
En Orchidee, het is niet omdat een dominee het zegt, maar hij geeft heel goede argumenten. Dat moet ook wel als je ander standpunt inneemt als ds. Kersten.

Het is inderdaad wat Erskinees zegt: in bijna de helft van de gemeenten spreekt de ouderling bij de leesdienst het votum uit, niet de groet overigens.
Aan het einde van de dienst wordt meestal de zegenbede uit de Avondzang uitgesproken, niet de Morgenzang zover ik weet.