Hoed in eredienst?

Jantje
Verbannen

Re: Hoed in eredienst?

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Ten eerste is dat geen antwoord op @Roelines vraag.
En ten tweede is het ook een tornen aan het gezag van de Schrift. Ik heb weinig zin om deze discussie op te rakelen. Maar ik vind dit eigenlijk nogal een dooddoener. Sorry, het spijt me voor mijn misschien harde reactie, maar de hoed is géén uiterlijkheid, maar gewoon gebaseerd op Gods Woord. Lees nog maar eens het begin van deze discussie en ook de bijdrages van ds. M. Klaassen.
Je moet wel de hele context lezen. Daar valt nog heel wat te leren als ik je harde reactie lees: "Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods."
Ik begrijp dat niet.
Wat @Carrie schrijft over haar visie op de hoed/hoofdbedekking vind ik een dwaling die tegen Gods Woord ingaat. Als we de stukjes van ds. Klaassen in het verleden hierover hebben gelezen, dan is het volgens mij heel duidelijk dat het gewoon op de Bijbel gebaseerd is.

Hier op Refoforum gaan we daar ook van uit. Tenminste, dat dacht ik wel.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
pierre27

Bericht door pierre27 »

liz boer schreef:Afbeelding

Ik ga hier voor,
Beeldig:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
aggieoudje

Bericht door aggieoudje »

Ik draag bijna nooit een hoed, maar als ik er wel 1 draag is het eigenlijk altijd een baretje, vind ik niks mis mee!(ik ben 35)
Mijn broer zegt altijd een baret is voor kinderen en jonge meisjes :humhihi terwijl één van zijn beste vrienddinnen die in de 40 is altijd een baretje draagt! :haha
---knip--- Privacygevoelige informatie, niet toegestaan
Laatst gewijzigd door aggieoudje op 16 feb 2019, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Mara schreef:
Luther schreef:
Mara schreef:Maar een baret vind je dan niet stom?
Nee, natuurlijk niet. De meest eenvoudige hoofdbedekking die er is. Wellicht ook het dichtst bij wat Paulus voor ogen stond.
Een baret op een knot past niet Luther. :D
Nee sorry, ook al vind jij het passen, een baret vind ik iets voor jonge meisjes en oudere mannen.
Past prima. Dat praten we elkaar aan. Bovendien staat er niet in 1 Kor 11 dat het ‘moet staan’. Dat zijn alleen maar menselijke afspraken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Boertje

Bericht door Boertje »

Nou wat ieder doet moet hij/zij zelf weten. :hi Ik schaf me in ieder geval een mooie hoed aan. . Ik heb van Mara al een onlineadres doorgekregen maar twijfel toch. Vraag me af of ik niet beter eerst naar een winkel kan gaan in verband met het passen. Als je het online koopt is het qua maat toch een beetje een gok. Ik zit qua hoofdmaat net tussen de 58 en 60 in.... Nu zie ik er in Barneveld, Nunspeet en Ede een. Geen ervaring met een dezer.
Mara

Bericht door Mara »

Boertje schreef:Nou wat ieder doet moet hij/zij zelf weten. :hi Ik schaf me in ieder geval een mooie hoed aan. . Ik heb van Mara al een onlineadres doorgekregen maar twijfel toch. Vraag me af of ik niet beter eerst naar een winkel kan gaan in verband met het passen. Als je het online koopt is het qua maat toch een beetje een gok. Ik zit qua hoofdmaat net tussen de 58 en 60 in.... Nu zie ik er in Barneveld, Nunspeet en Ede een. Geen ervaring met een dezer.
Je kunt het heel gemakkelijk zelf meten met een centimeter/meetlint. Meet net boven je wenkbrauwen in een rechte lijn rondom je hoofd (of laat het even iemand doen). Je kunt voor de zekerheid beter iets grotere maat nemen dan een te kleine, want bij een goede hoed zit een aantreklintje van binnen.
Luther schreef:Past prima. Dat praten we elkaar aan.
Ik praat niks aan en ik draag geen knot. Maar als je een knot op je achterhoofd hebt of bovenop, past daar toch geen baret op :quoi
Niet elke hoed past op ieder kapsel, dat is gewoon zo.
Als je je haar met een grote klem hebt vastgezet, kun je daar geen hoed overheen trekken.
Een baret hoort bij een sportieve, jeugdige stijl. Dat past dan toch niet bij een traditioneel geklede refo-vrouw?
Jij doet toch ook geen hippe sneakers onder een kostuum aan? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
Boertje schreef:Nou wat ieder doet moet hij/zij zelf weten. :hi Ik schaf me in ieder geval een mooie hoed aan. . Ik heb van Mara al een onlineadres doorgekregen maar twijfel toch. Vraag me af of ik niet beter eerst naar een winkel kan gaan in verband met het passen. Als je het online koopt is het qua maat toch een beetje een gok. Ik zit qua hoofdmaat net tussen de 58 en 60 in.... Nu zie ik er in Barneveld, Nunspeet en Ede een. Geen ervaring met een dezer.
Je kunt het heel gemakkelijk zelf meten met een centimeter/meetlint. Meet net boven je wenkbrauwen in een rechte lijn rondom je hoofd (of laat het even iemand doen). Je kunt voor de zekerheid beter iets grotere maat nemen dan een te kleine, want bij een goede hoed zit een aantreklintje van binnen.
Ik praat niks aan en ik draag geen knot. Maar als je een knot op je achterhoofd hebt of bovenop, past daar toch geen baret op :quoi
Als je je haar met een grote klem hebt vastgezet, kun je daar geen hoed overheen trekken.
Een baret hoort bij een sportieve, jeugdige stijl. Dat past dan toch niet bij een traditioneel geklede refo-vrouw?
Mara, dit is typisch een probleem voor mensen in de reformatorische wereld. Mijn vrouw is behoort zeker niet meer tot de jeugd. Wij bevinden ons buiten de bible-belt. Als de dienst begint, trekt ze haar baret uit de tas en plaatst die als hoofdbedekking op haar hoofd. Als de dienst is afgelopen verdwijnt die weer in de tas. Ongeacht wat voor het kerk het is. Om de eenvoudige reden dat Paulus hierover schrijft in het kader van de samenkomst van de gemeente. En ik heb nu niet bepaald de indruk dat ze er met zo'n ding jeugdiger uitziet dan met een in Barneveld of Veenendaal aangeschaft slagschip. Maar dat is de vraag ook niet. De vraag is of het hoofd bedekt is. Ja, dus.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
Ditbenik schreef:
Jantje schreef:Ten eerste is dat geen antwoord op @Roelines vraag.
En ten tweede is het ook een tornen aan het gezag van de Schrift. Ik heb weinig zin om deze discussie op te rakelen. Maar ik vind dit eigenlijk nogal een dooddoener. Sorry, het spijt me voor mijn misschien harde reactie, maar de hoed is géén uiterlijkheid, maar gewoon gebaseerd op Gods Woord. Lees nog maar eens het begin van deze discussie en ook de bijdrages van ds. M. Klaassen.
Je moet wel de hele context lezen. Daar valt nog heel wat te leren als ik je harde reactie lees: "Doch indien iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonten niet, noch de Gemeenten Gods."
Ik begrijp dat niet.
Wat @Carrie schrijft over haar visie op de hoed/hoofdbedekking vind ik een dwaling die tegen Gods Woord ingaat. Als we de stukjes van ds. Klaassen in het verleden hierover hebben gelezen, dan is het volgens mij heel duidelijk dat het gewoon op de Bijbel gebaseerd is.

Hier op Refoforum gaan we daar ook van uit. Tenminste, dat dacht ik wel.
Maakt helemaal niks uit waar we op Refoforum van uit gaan. Paulus schrijft dat wij en de gemeenten van God niet de gewoonte hebben om daar ruzie over te maken. Ook dat is het Woord van God en ook daaraan hebben we ons te houden.
liz boer

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:
Mara schreef:
Mara, dit is typisch een probleem voor mensen in de reformatorische wereld. Mijn vrouw is behoort zeker niet meer tot de jeugd. Wij bevinden ons buiten de bible-belt. Als de dienst begint, trekt ze haar baret uit de tas en plaatst die als hoofdbedekking op haar hoofd. Als de dienst is afgelopen verdwijnt die weer in de tas. Ongeacht wat voor het kerk het is. Om de eenvoudige reden dat Paulus hierover schrijft in het kader van de samenkomst van de gemeente. En ik heb nu niet bepaald de indruk dat ze er met zo'n ding jeugdiger uitziet dan met een in Barneveld of Veenendaal aangeschaft slagschip. Maar dat is de vraag ook niet. De vraag is of het hoofd bedekt is. Ja, dus.
Ik vraag me echt af of het zo is, het gaat veel verder, bidden profeteren doe je ook buiten de samenkomst.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ik vraag me echt af of het zo is, het gaat veel verder, bidden profeteren doe je ook buiten de samenkomst.
Ja, natuurlijk doe je dat ook op allerlei andere plekken. Tenminste, dat hoop ik wel. Maar Paulus handelt over een aantal situatie binnen het kader van de samenkomst.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ditbenik schreef:Maakt helemaal niks uit waar we op Refoforum van uit gaan. Paulus schrijft dat wij en de gemeenten van God niet de gewoonte hebben om daar ruzie over te maken. Ook dat is het Woord van God en ook daaraan hebben we ons te houden.
Onzin.
Als iets niet is volgens Gods Woord, is het geoorloofd om dat kenbaar te maken. Gods Woord is heel duidelijk: hoofdbedekking is een eis. En als je dat ontkent, dan is dat een Bijbelse dwaling. Iets anders kan ik er niet van maken.

Het is heel opmerkelijk dat het niet dragen van een hoed hand in hand lijkt te gaan met een oppervlakkige prediking, waarin de gehele gemeente inbegrepen is in de beloften Gods, en waar iedereen zalig lijkt te worden gesproken.

O ja, en ik erger me trouwens net zo goed als ik (zomers) vakantiegangers in de kerk zie die hoeden op hebben die voor een windscherm niet onderdoen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef:
Ditbenik schreef:Maakt helemaal niks uit waar we op Refoforum van uit gaan. Paulus schrijft dat wij en de gemeenten van God niet de gewoonte hebben om daar ruzie over te maken. Ook dat is het Woord van God en ook daaraan hebben we ons te houden.
Onzin.
Als iets niet is volgens Gods Woord, is het geoorloofd om dat kenbaar te maken. Gods Woord is heel duidelijk: hoofdbedekking is een eis. En als je dat ontkent, dan is dat een Bijbelse dwaling. Iets anders kan ik er niet van maken.

Het is heel opmerkelijk dat het niet dragen van een hoed hand in hand lijkt te gaan met een oppervlakkige prediking, waarin de gehele gemeente inbegrepen is in de beloften Gods, en waar iedereen zalig lijkt te worden gesproken.

O ja, en ik erger me trouwens net zo goed als ik (zomers) vakantiegangers in de kerk zie die hoeden op hebben die voor een windscherm niet onderdoen.
Dan was die Paulus ook maar een sufferd, als ik jou moet geloven....
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Hen je Bijbelse bewijzen en bronnen?

Volgens mij schrijft hij dat helemaal niet namelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

Ditbenik schreef:
Ja, natuurlijk doe je dat ook op allerlei andere plekken. Tenminste, dat hoop ik wel. Maar Paulus handelt over een aantal situatie binnen het kader van de samenkomst.
Dat wordt wel beweerd en staat er bij de GBS ook boven, maar Hoofdstuk 10 begint met leefregels, alles ter ere van God, de hoofdstuk indeling is later gedaan, het gaat niet specifiek over de samenkomst.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mara

Bericht door Mara »

Ditbenik schreef: Mara, dit is typisch een probleem voor mensen in de reformatorische wereld. Mijn vrouw is behoort zeker niet meer tot de jeugd. Wij bevinden ons buiten de bible-belt.
Je bedoelt een knot? Ik woon ook buiten de belt.
liz boer schreef:Ik vraag me echt af of het zo is, het gaat veel verder, bidden profeteren doe je ook buiten de samenkomst.
Vandaar dat meiden vroeger (weet niet of dit nog zo is?) op catechisatie ook een hoedje op moesten hebben.
Mijn moeder had ook een hoed op als de kerstviering van de zondagsschool in de kerk was. Alle moeders trouwens.
Jantje schreef:O ja, en ik erger me trouwens net zo goed als ik (zomers) vakantiegangers in de kerk zie die hoeden op hebben die voor een windscherm niet onderdoen.
Volgens mij is dit inmiddels een karikatuur. :hum Maar als je met een heel gezin in de auto naar Zeeland afreist, pak je dan serieus zo'n grote plaatsinnemende hoed in?
Ik ben hem een paar keer gewoon vergeten, stond de tas met hoedje bij thuiskomst nog steeds in de gang....
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie