Boertje schreef:Stel nu eens dat vanaf de kansel en in het kerkblad voorzichtig gezegd wordt dat het zo jammer is dat er niet meer gemeenteleden met hoofdbedekking ter kerke gaan. Dan zul je zien dat het stap voor stap weer terug komt.
Wat mij raakte was dat de echtgenote van de predikant geen hoed meer droeg.
En sommige vrouwen die met hun man meekomen als hij bij ons komt preken, lieten hem ook ineens af.
Dus dan is er toch geen voorbeeldfunctie meer?
Idem dito met de k.r. vrouwen.
Toen de eerste in een broek naar de kerk kwam, volgde de rest vanzelf.
Boertje schreef:Misschien zou je bijvoorbeeld in het kerkblad een positief artikel kunnen schrijven hierover. Niemand aanvallen met woorden als zorgelijk, gewoon zeggen dat je het jammer vindt.
In het verleden ben ik het gesprek aangegaan, wilde weten wat de beweegreden was.
Een vrouw zei me dat zij zich niet onderdanig voelde aan haar man en hij wilde dit ook niet en daarom geen hoed.
Een ander vertelde me dat zij de hoed afgedaan had, omdat haar man was overleden en zij het al die jaren voor hem had gedaan.
Het is dus niet eenduidig.
Boertje schreef:Probeer dan mensen uit te nodigen om afwisselend ook eens met hoofdbedekking te komen.
Sommige vrouwen zetten nog een hoed op als ze aan het H.A. gaan. Dat was altijd nog een eis, bij de bediening van de sacramenten moeten vrouwen hun hoofd bedekken. Maar het gebeurt gewoon niet meer!