In zoverre dat niet elke predikant de 'zielsbevindelijke gangen' preekt. Na de schriftverklaring moet de praktische bevindelijke toepassing volgen, of die moet (zoals de laatste tijd meer gebruikelijk) in de preek verweven zijn. In elke woordbediening dient een mens te moeten weten of hij erin of erbuiten wordt gepreekt. Het algemene van nu doet het zo zachtjes dat de mens niet uitgestoten wordt en blijft rusten op wat gevoel wat hij voor bevinding houdt. Dan kan er heel veel waarheid zijn, of het kan gewoon een Bijbelse waarheid zijn, maar het moet toch ook bevindelijk worden verklaard. Ik weet ook wel dat men tegenwoordig een andere lading geeft aan 'bevindelijk', daar kan ik ook niets aan doen. Ik mag er niet om liegen. Ik meen toch dat dit juist het kenmerkende was (ik moet haast wel in de verleden tijd spreken) van de gereformeerde gezindte (in engere zin). Wat daar buiten stond, en niet van bevinding wilde weten was toen o.a. de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt). Ook in de kerken van de doleantie hadden wel die (ruimere) lijn, en toen die steeds ruimer werd gingen nogal wat dolerenden over naar andere gemeenten. Bekende voorbeelden: Ds. Steenblok, ds. den Hengst. Ook binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken zien we een dergelijke beweging, hoewel nog minder radicaal, hoewel het plaatselijk best wel radicaal genoemd mag worden. Daar zijn de 'bevindelijken in engere zin' ook vaak vertrokken. Hoeveel zijn er niet naar de GG of OGG gegaan? Een enkeling bleef, als b.v. ds. F. Bakker. We merken ook dat de oude garde gebakerd was door prof. Wisse. Ik merkte wel hoe b.v. ds. Venema nogal eens sprak over zijn geliefde leermeester, en dat was prof. Wisse. En ook zijn hartsvriend die bleef: Ds. F. Bakker.Luther schreef:Ik mag toch hopen dat @DIA daar geen enkele moeite mee zal hebben?Jantje schreef:Dus @DIA, als ds. Van Dieren ruilde met ds. Bijl uit Vriezenveen of met ds. Onderdelinden, zou jij daar moeite mee hebben?
Ik verwonder me over het feit dat men het oude standpunt nog niet kent want de vragen hieromtrent blijven komen. Blijkbaar wordt er iets geraakt als we de oude leer noemen. Maar dat zou na meer dan tien jaar toch bekend kunnen zijn?
Waarom dat blijven uithalen in deze zaken? Of wordt het helemaal niet meer herkend?