Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Ambtenaar

Re: Kerkelijke eenheid / Kanselruil

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Een dominee die meent dat zijn eigen kerkverband vast wel het beste is, moet nog een heleboel leren en afleren, zou ik menen.
Ik vind dat niet zo raar. Juist een heel logische reactie. Vrijwel iedere predikant zal vinden dat in zijn kerk, in ieder geval in zijn gemeente, het Woord op de meest zuivere wijze bediend wordt.

Als hij dat namelijk niet vindt, dan kan hij beter tegen zijn gemeente zeggen dat ze elders moeten gaan kerken. Daarmee berooft hij zichzelf van zijn boterham, tegelijkertijd zegt hij daarmee dat hij niet de meest zuivere woordbediening heeft.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik wil geen naarheid propageren of voorstellen. Toch merk ik een ontwikkeling dat de echt bevindelijke predikers steeds minder geduld worden. En als ze niet meekunnen zou dan de mogelijkheid bestaan dat ze uitgeworpen worden? We hoeven ons, de geschiedenis wat kennende er ons niet zo over te verwonderen als dit eens gebeurt.
Misschien dat dit weer wat tongen (vingers) los maakt, maar het is wel een waarnemen dat er een kleine groep is die nauwelijks nog door de grote massa in reformatorisch Nederland wordt begrepen en zelfs nauwelijks geduld. Lees voor de duidelijkheid maar eens tien jaartjes terug op dit forum. Daar loopt het altijd mis. Hier ligt het punt. Sorry dat ik het moet constateren, maar het is toch niet anders, en kunnen we anders verwachten? Jezus werd tenslotte ook uit de synagoge geworpen, en zouden wij dan meer moeten verwachten?
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Erskinees

Bericht door Erskinees »

-DIA- schreef:Jezus werd tenslotte ook uit de synagoge geworpen, en zouden wij dan meer moeten verwachten?
Je breekt elke mogelijkheid tot discussie af door deze zinsnede. Moeten we nu allemaal instemmend knikken?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erskinees schreef:
-DIA- schreef:Jezus werd tenslotte ook uit de synagoge geworpen, en zouden wij dan meer moeten verwachten?
Je breekt elke mogelijkheid tot discussie af door deze zinsnede. Moeten we nu allemaal instemmend knikken?
Dit geen discussie breken, maar de realiteit onder ogen zien. Dacht ik.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dus @DIA, als ds. Van Dieren ruilde met ds. Bijl uit Vriezenveen of met ds. Onderdelinden, zou jij daar moeite mee hebben?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:Ik wil geen naarheid propageren of voorstellen. Toch merk ik een ontwikkeling dat de echt bevindelijke predikers steeds minder geduld worden. En als ze niet meekunnen zou dan de mogelijkheid bestaan dat ze uitgeworpen worden? We hoeven ons, de geschiedenis wat kennende er ons niet zo over te verwonderen als dit eens gebeurt.
Misschien dat dit weer wat tongen (vingers) los maakt, maar het is wel een waarnemen dat er een kleine groep is die nauwelijks nog door de grote massa in reformatorisch Nederland wordt begrepen en zelfs nauwelijks geduld. Lees voor de duidelijkheid maar eens tien jaartjes terug op dit forum. Daar loopt het altijd mis. Hier ligt het punt. Sorry dat ik het moet constateren, maar het is toch niet anders, en kunnen we anders verwachten? Jezus werd tenslotte ook uit de synagoge geworpen, en zouden wij dan meer moeten verwachten?
Ik denk dat je een veel te beperkte visie op ‘echt bevindelijk’ hebt. Helaas.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Een dominee die meent dat zijn eigen kerkverband vast wel het beste is, moet nog een heleboel leren en afleren, zou ik menen.
Ik vind dat niet zo raar. Juist een heel logische reactie. Vrijwel iedere predikant zal vinden dat in zijn kerk, in ieder geval in zijn gemeente, het Woord op de meest zuivere wijze bediend wordt.

Als hij dat namelijk niet vindt, dan kan hij beter tegen zijn gemeente zeggen dat ze elders moeten gaan kerken. Daarmee berooft hij zichzelf van zijn boterham, tegelijkertijd zegt hij daarmee dat hij niet de meest zuivere woordbediening heeft.
Nee, want dat is helemaal geen bijbels criterium om te bepalen waar je naar de kerk gaat. Een dominee die meent dat hij zelf de meest zuivere woordbediening heeft, heeft het vermoedelijk niet. Zo'n gedachte kan niet samengaan met een zuivere woordbediening. Ik pleit niet voor ongebreideld relativisme, maar het verabsoluteren van de eigen gedachten is wel het andere uiterste.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:Ik wil geen naarheid propageren of voorstellen. Toch merk ik een ontwikkeling dat de echt bevindelijke predikers steeds minder geduld worden. En als ze niet meekunnen zou dan de mogelijkheid bestaan dat ze uitgeworpen worden? We hoeven ons, de geschiedenis wat kennende er ons niet zo over te verwonderen als dit eens gebeurt.
Bedoel je dit met betrekking op het nieuws uit Middelharnis?
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:Dus @DIA, als ds. Van Dieren ruilde met ds. Bijl uit Vriezenveen of met ds. Onderdelinden, zou jij daar moeite mee hebben?
Dat kan iedereen weten die de bevindelijke waarheid wenst te horen.
Daarmee zeg ik niet dat genoemde predikanten geen waarheid zeggen.

Dit heet trouwens weer uithalen hè? Of ben ik abuis? Weet welke gevolgen dit kan hebben, want ik weet dat dit niet geduld wordt door velen.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:
Bedoel je dit met betrekking op het nieuws uit Middelharnis?
Nee, want ik weet niets van Middelharnis, alleen dat ds. van D. daar vandaan lijkt te komen. En nog heel wat oude kennissen. Maar niet per se op de kerkelijke situatie daar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Dus @DIA, als ds. Van Dieren ruilde met ds. Bijl uit Vriezenveen of met ds. Onderdelinden, zou jij daar moeite mee hebben?
Ik mag toch hopen dat @DIA daar geen enkele moeite mee zal hebben?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Blijkbaar wel:
-DIA- schreef:
Dat kan iedereen weten die de bevindelijke waarheid wenst te horen.
Daarmee zeg ik niet dat genoemde predikanten geen waarheid zeggen.

Dit heet trouwens weer uithalen hè? Of ben ik abuis? Weet welke gevolgen dit kan hebben, want ik weet dat dit niet geduld wordt door velen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

-DIA- Je gaat behoorlijk te ver hoor als je steeds loopt te zeggen dat je steeds te weinig bevinding hoort.
Je zit in een GerGem ter rechterflank...
Je luistert naar mijn idee behoorlijk vaak naar predikanten°lezingen van Ger Gem in Ned.
Ik snap je punt niet helemaal.
Als je nog meer bevinding wilt horen ga dan eens naar een dienst van ds Onderdelinden.
GGotK

Bericht door GGotK »

Ik kan me goed voorstellen (ook uit eigen ervaring) dat als je een bepaalde prediking gewend bent (te weten rechterflank GG) je behoorlijk moet wennen aan prediking van de gemiddelde HHK predikant. Ik zou niet durven te zeggen dat in die prediking de bevinding gemist wordt of dat die prediking niet goed is, maar je mist wel wat. Ik kan echter eerlijkheidshalve niet helder formuleren wat ik daarin mis, het gevoel zal daarin zeker een grote rol spelen.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GGotK schreef:Ik kan me goed voorstellen (ook uit eigen ervaring) dat als je een bepaalde prediking gewend bent (te weten rechterflank GG) dat je behoorlijk moet wennen aan prediking van de gemiddelde HHK predikant. Ik zou niet durven te zeggen dat in die prediking de bevinding gemist wordt of dat die prediking niet goed is, maar je mist wel wat. Ik kan echter eerlijkheidshalve niet helder formuleren wat ik daarin mis, het gevoel zal daarin zeker een grote rol spelen.
Heb ik zelf ook wel iets. En ik snap DIA ook wel maar om het steeds te herhalen + soms zijn visie op het geloof...
Ik zit zelf een beetje in het Midden qua HHK
Maar wel met voluit Bijbelse prediking.
Wat ik meer ´mis´ bij de rechterflank is dat ze zo´n nadruk op de bevinding hebben dat veel leden zeggen dat God alles moet doen (lijdelijkheid) Ook al heb je dat ook wel bij de HHK.
Maar ik luister ook nog wel eens naar een OGGiN dienst en ben geabonneerd op de DWS.
Plaats reactie