Jantje schreef:!!!Jantje schreef:Maar ik wijd er hier op het forum verder maar niet over uit.
In ieder geval niet meer in het openbaar.

Jantje schreef:!!!Jantje schreef:Maar ik wijd er hier op het forum verder maar niet over uit.
In ieder geval niet meer in het openbaar.
Jep. Een vrij gebed kun je ook uitschrijven, ter hulp. Niet iedereen vindt bidden voor een groep eenvoudig.Nasrani schreef:Nooit geweten dat dat gebeurde.... als ik zelf voor een groep moet bidden voel ik me zo onbekwaam.
Maar als het goed is dan is een gebed op papier ook biddend voorbereid...
Misschien is het een briefje met voorbedes, dankzegging en andere onderwerpen.liz boer schreef:Is het echt verkeerd een gebed voorlezen? Er staat er ook een achter de psalmen, dus vroeger was er ook al behoefte aan.
Hij moet toch nr 1 blijven...Zeeuw schreef:Jantje schreef:!!!Jantje schreef:Maar ik wijd er hier op het forum verder maar niet over uit.
In ieder geval niet meer in het openbaar.je hoéft niet altijd te reageren Jan.
En soms doet een predikant het slotgebed in de avonddienst aan de hand van het avondgebed van Luther.liz boer schreef:Is het echt verkeerd een gebed voorlezen? Er staat er ook een achter de psalmen, dus vroeger was er ook al behoefte aan.
Een predikant heeft ook een hoge opleiding, maar niet elke predikant heeft echt de gave van het woord.Herman schreef: Maar iemand met een hoge opleiding weet zich wel beter voor te bereiden, hoewel ze ook gewoon kunnen staan te hakkelen.
Ik heb de eenvoudigste mensen de ontroerendste gebeden horen uitspreken.Herman schreef:We moeten evenmin verwarring schoppen tussen een geestelijke onbekwaamheid en de praktische onbekwaamheid.
Niet te hard voor jezelf HermanHerman schreef:Ik heb ondertussen medelijden met de mensen die mijn gebeden moeten aanhoren, want ik had een 3 of een 4 voor mijn mondeling nederlands vanwege niet afgemaakte zinnen en ik geloof niet dat ik heel veel ben verbetert in praktische zin.
Vanaf onze verkering strijd bidt mijn man hardop een vrij gebed. Dat is inmiddels 33 jaar. Maar hij durft het echt niet in het openbaar. Dat komt dus niet doordat hij niet geoefend heeft, want hij doet het in het gezin dagelijks.Herman schreef:Het gebed is iets wat je moet oefenen. Iemand die dus niet in het openbaar durft te bidden, oefent te weinig.
Ik meet me daarmee een zwaar oordeel aan, maar het is hier een discussieforum, dus ik wil dat wel ter overweging inbrengen. Ik verwijt dus geen enkel individu iets, maar in zijn algemeenheid wil ik het wel opmerken.
Het geeft toch echt te denken dat men niet bidden weet gelijk het behoort, alsof Christus ons niet zelf leert bidden. En alsof de Geest niet met onuitsprekelijke zuchtingen met ons meebid.
We moeten evenmin verwarring schoppen tussen een geestelijke onbekwaamheid en de praktische onbekwaamheid.
Ik heb ondertussen medelijden met de mensen die mijn gebeden moeten aanhoren, want ik had een 3 of een 4 voor mijn mondeling nederlands vanwege niet afgemaakte zinnen en ik geloof niet dat ik heel veel ben verbetert in praktische zin.
Ik heb daar best begrip voor. Maar als hij door de Heere morgen wordt geroepen tot ouderling, dan is er maar één mogelijkheid en dat is dat je hem spreekwoordelijk voor de leeuwen moet gooien. Want het openbaar gebed is een taak die de Heere vraagt, en zeg dan nog maar eens nee tegen Hem.helma schreef:Vanaf onze verkering strijd bidt mijn man hardop een vrij gebed. Dat is inmiddels 33 jaar. Maar hij durft het echt niet in het openbaar. Dat komt dus niet doordat hij niet geoefend heeft, want hij doet het in het gezin dagelijks.
DE zondaar had een heel wat korter gebed en minder fraai verwoord dan de farizeeër. Ik vrees dat de maatstaf wat een goed openbaar gebed is voor God anders ligt dan voor ons mensen.Herman schreef:Ik heb daar best begrip voor. Maar als hij door de Heere morgen wordt geroepen tot ouderling, dan is er maar één mogelijkheid en dat is dat je hem spreekwoordelijk voor de leeuwen moet gooien. Want het openbaar gebed is een taak die de Heere vraagt, en zeg dan nog maar eens nee tegen Hem.helma schreef:Vanaf onze verkering strijd bidt mijn man hardop een vrij gebed. Dat is inmiddels 33 jaar. Maar hij durft het echt niet in het openbaar. Dat komt dus niet doordat hij niet geoefend heeft, want hij doet het in het gezin dagelijks.
En na de tiende keer is krijgt dat niet durven toch een andere karakter en mogelijk gaat het zelfs geheel over.
Dat denk ik ook. Op mijn werk staan sommigen makkelijk voor een groep en anderen, ook na veel training, gewoon nog steeds niet.Delftenaar schreef:Als je niet zo vrij van aard bent kan het ook lastig blijven.