Beroepingswerk discussie [4]

Ditbenik
Inactief

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Ditbenik »

@Ditbenik:
Goed. Dus als je er een stemverklaring bij geeft, mag het wel?
In de kerk worden geen stemverklaringen gegeven. Stemmingen over personen zijn geheim. Schriftelijk met gesloten briefjes. Als je niet wilt stemmen moet je gewoon thuis blijven. Als je bezwaren hebt tegen beide kandidaten kun je die via de kerkordelijke weg indienen. Als de personen je gewoon niet aanstaan moet je je schamen. Zo eenvoudig is het in de kerk geregeld.
kerkganger

Bericht door kerkganger »

Jantje schreef:Er zijn niet zoveel dominees beroepbaar ook. Ds. Gerritsen, ds. Romkes en lerend ouderling Den Boer hebben net intrede gedaan. Ds. Van der Veen is/was (? Hoe gaat het met hem?) ziek. Dan blijven enkel ds. Bakker, ds. Kort, ds. Van Veen en ds. Zwartbol nog over. En aangezien ds. Zwartbol de vorige predikant was, hebben ze hem vermoedelijk ook niet gekandideerd.
Dit staat op de pagina van OGG Utrecht op Kerkdienstgemist over ds. A.F.R. van de Veen:

Geachte luisteraars,

Het herstel van ds. Van de Veen gaat door Gods goedheid voort. Het onderzoek van deze week leverde een gunstige uitslag op. Om die reden hoopt hij zondagmorgen 20 januari ’s morgens een keer voor te gaan. Allen die hun medeleven tijdens de ziekte van onze pastor hebben getoond: nogmaals hartelijk dank.
Op 5 februari hoopt ds. G. Gerritsen in een weekdienst voor te gaan. Collecte voor schoolvervoer in Salford.

N.B. Voor weekdiensten en feestdagen: Ga direct naar de site van de Ned. Ger. Kerk (Jeruzalemkerk) in Utrecht.

Met vriendelijke groet en Gode bevolen.
De kerkenraad
Laatst gewijzigd door kerkganger op 29 jan 2019, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Mannetje schreef:@DDD: iemand die blanco stemt, is van mening dat er geen onderscheid is tussen de kandidaten. De vraag is niet of je een van de twee wilt, maar welk van de twee.
Kies je daarin niet, dan geef je geen antwoord op de gestelde vraag. Dus is je antwoord niet van toepassing.

Nogmaals: voor bezwaren zijn er andere wegen.
Dat is dan weer verschil met onze kerk waarbij de kerkenraad 1 dominee beroept.
En daar kan je ja/nee/blanco
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ditbenik schreef:
@Ditbenik:
In de kerk worden geen stemverklaringen gegeven. Stemmingen over personen zijn geheim. Schriftelijk met gesloten briefjes. Als je niet wilt stemmen moet je gewoon thuis blijven. Als je bezwaren hebt tegen beide kandidaten kun je die via de kerkordelijke weg indienen. Als de personen je gewoon niet aanstaan moet je je schamen. Zo eenvoudig is het in de kerk geregeld.
Mooi gesproken, dat bedoel ik ook te zeggen.
- Niet meer zo actief -
Geytenbeekje

Ditbenik schreef:
@Ditbenik:
En als jezelf meer van de linkerflank bent en je gemeente is rechterflank ?
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Jantje schreef: Heb je daarover ook een passage uit de kerkorde?
Hier uit de handleiding van de HHK. Uiteraard is die gebaseerd op de kerkorde artikelen maar dit is iets overzichtelijker:
2.5. De stemmingsvergadering
a. De verkiezing geschiedt op de plaats en op de tijd door de kerkenraad vast te stellen.
b. De verkiezingen vinden plaats overeenkomstig ord. 1-23.
▪ De aanwezige lidmaten brengen hun stem uit middels gesloten stembriefjes.
▪ Er kan niet met volmacht worden gestemd.
▪ Degene die de volstrekte meerderheid van stemmen heeft, is verkozen.
i. Voorbeeld: bij een totaal van 5 stemmen, is degene met drie stemmen gekozen / bij
zes stemmen, degene met vier stemmen.
▪ Blanco stemmen en ongeldige stemmen tellen in het totaal van de stemming niet mee.
i. Voorbeeld: indien er 50 leden aanwezig zijn, worden er 50 stemmen uitgebracht.
Indien er 5 stemmen blanco zijn, dan tellen er 45 stemmen mee. Degene met 23 of
meer stemmen is verkozen.
▪ Indien de stemmen staken (gelijk zijn), wordt opnieuw een stemronde gehouden.
▪ Indien de stemmen weer staken, wordt nog een ronde gehouden.
▪ Indien de stemmen dan weer staken, is de oudste in leeftijd gekozen
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik heb het over de Gereformeerde Gemeenten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:
Mannetje schreef:@DDD: iemand die blanco stemt, is van mening dat er geen onderscheid is tussen de kandidaten. De vraag is niet of je een van de twee wilt, maar welk van de twee.
Kies je daarin niet, dan geef je geen antwoord op de gestelde vraag. Dus is je antwoord niet van toepassing.

Die keuze is ernstig bijzonder.
Wilt u dat we deze predikant beroepen? Ja/nee/blanco.
Wat zeg je dan bij blanco? Boeit me niet?
Een proteststem kan het niet zijn, want je kunt ook nee kiezen.
- Niet meer zo actief -
gallio

Bericht door gallio »

Jantje schreef:Ik heb het over de Gereformeerde Gemeenten.
Zelf even zoeken Jantje ?

Ds. De Gier :

In de vergadering van de kerkeraad met de stemgerechtigde leden wordt er na aanroeping van de Naam des Heeren gestemd. Gekozen zijn degenen, die meer dan de helft van het aantal geldig uitgebrachte stemmen op zich verenigd hebben.

Bij een even getal is dit de helft plus één en bij een oneven getal is dit de helft plus een half. Voorbeeld: Zijn er 60 uitgebrachte geldige stemmen dan is de meerderheid waarmee een kandidaat gekozen is: 30 + 1 = 31. Ook in het geval van 61 geldige stembriefjes is de meerderheid 31 n.l. de helft plus een half. (Dit geldt ook voor de verkiezing van een predikant.)

Voorts gelden bij de verkiezing van de ouderlingen (en ook van de diakenen) de volgende regels:
a. Alleen de aanwezige stemgerechtigde leden kunnen aan de stemming deelnemen en stembriefjes van niet-aanwezige leden zijn niet geldig, want de stemming moet altijd voor ieder geheim blijven. Ook stemmen bij volmacht is onmogelijk, daar ieder persoonlijk is opgeroepen om te stemmen.
b. Na de stemming moeten de stembriefjes gecontroleerd worden door enkele personen uit de gemeente. Niet alleen de kerkeraad maar de gemeente is bij de stemming ook betrokken.
c. Blanco stembriefjes en stembriefjes waarop andere namen staan dan die van door de kerkeraad gestelde kandidaten moeten als stembriefjes van onwaarde afgetrokken worden van het aantal binnengekomen stembriefjes. De kerkeraad heeft immers de stemgerechtigde leden opgeroepen om te komen stemmen op degenen die door de kerkeraad zijn gesteld.
Geytenbeekje

Mannetje schreef:
Geytenbeekje schreef:

Die keuze is ernstig bijzonder.
Wilt u dat we deze predikant beroepen? Ja/nee/blanco.
Wat zeg je dan bij blanco? Boeit me niet?
Een proteststem kan het niet zijn, want je kunt ook nee kiezen.
O wacht sorry.
Ik zag in de Kerkorde dat je met blanco stem je stem niet meetelt.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:
DDD schreef:Als ze niet meetellen, tellen ze toch ook niet mee bij de vraag wanneer er een meerderheid is? Of begrijp ik dat verkeerd?
Dat is als ze van onwaarde zijn. Als iemand blanco stemt telt deze wel mee voor het aantal. Dus als er 10 blanco zijn en er zijn 100 aanwezigen, is de meerderheid nog steeds 51 (de helft +1). Ik heb het nu even over de kerkorde zoals die in de Ger. Gem. gebruikt wordt.

Toch @Luther?

Alhoewel de vraag niet aan mij gesteld wordt: Maar binnen de GG is een blanco stem gewoon een geldige stem die meetelt om de meerderheid te bepalen.
Ik verbaas me dat het in de HHK anders is.

Maar als er 10% blanco stemt is dat echt heel veel.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:Als ze niet meetellen, tellen ze toch ook niet mee bij de vraag wanneer er een meerderheid is? Of begrijp ik dat verkeerd?
Dat is als ze van onwaarde zijn. Als iemand blanco stemt telt deze wel mee voor het aantal. Dus als er 10 blanco zijn en er zijn 100 aanwezigen, is de meerderheid nog steeds 51 (de helft +1). Ik heb het nu even over de kerkorde zoals die in de Ger. Gem. gebruikt wordt.

Toch @Luther?

Alhoewel de vraag niet aan mij gesteld wordt: Maar binnen de GG is een blanco stem gewoon een geldige stem die meetelt om de meerderheid te bepalen.

Gelet op de posting van Gallio hier iets boven, waarin hij ds De Gier citeert, is het verbazingwekkend dat jij stelt dat in de Ger Gem anders is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Jantje schreef:

Toch @Luther?

Nee dat is onjuist. Zie het bovenstaande citaat van ds. De Gier; die regel wordt gehanteerd.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ditbenik schreef:
Bezorgd schreef:
Jantje schreef:

Toch @Luther?

Gelet op de posting van Gallio hier iets boven, waarin hij ds De Gier citeert, is het verbazingwekkend dat jij stelt dat in de Ger Gem anders is.

Ik ben abuis inderdaad.
Ik was in de war met het aantal kandidaten dat gestemd moet worden, dat mogen er wel minder zijn dan op de stembriefjes staan.
Dat is nl eens ter discussie geweest op een stemming.

Bv zes kandidaten op briefje, je mag er drie kiezen, maar je stemt er één : dan is de stem gewoon geldig.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Je stemt dan één keer geldig en twee blanco. Dus wordt je briefje geteld als 1 uitgebrachte stem en niet als 3 uitgebrachte stemmen.
- Niet meer zo actief -
Gesloten