Gereformeerde Gemeenten

Mistig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Nieuws van gergeminfo.nl
(Als mede-Capellenaar voel ik me ondanks grote verschillen toch verbonden met de gemeente van West. Dat komt ook door de familieverbanden die er in beide gemeenten zijn.)

Afscheid ds. A. Moerkerken
Sinds Tweede Pinksterdag (21 mei 2018) was ds. Moerkerken niet meer in staat geweest om voor te gaan in een kerkdienst.
In verband hiermee heeft hij zondagochtend 20 januari afscheid genomen van gemeente te Capelle aan den IJssel-West.

Ds. Moerkerken preekte uit Jesaja 55:6-7, met als thema ”De waarachtige bekering”. Na de dienst werd de predikant toegesproken door ouderling H.T. Groenendijk.

D.V. 2 februari (een dag na zijn verjaardag) zal ds. Moerkerken om 10.00 uur in het kerkgebouw Elim, Merellaan 346, te Capelle aan den IJssel een afscheidsreceptie worden aangeboden voor de 'eigen gemeente’ en anderen die van hun meeleven blijk willen geven.

Op de website van gergeminfo.nl is de preek ook na te luisteren.
Laatst gewijzigd door Mistig op 22 jan 2019, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
liz boer

Bericht door liz boer »

Mistig schreef:Nieuws van gergeminfo.nl
(Als mede-Capellenaar voel ik me ondanks grote verschillen toch verbonden met de gemeente van West. Dat komt ook door de familieverbanden die er in beide gemeenten zijn.)

Afscheid ds. A. Moerkerken
Sinds Tweede Pinksterdag (21 mei 2018) was ds. Moerkerken niet meer in staat geweest om voor te gaan in een kerkdienst.
In verband hiermee heeft hij zondagochtend 20 januari afscheid genomen van gemeente te Capelle aan den IJssel-West.

Ds. Moerkerken preekte uit Jesaja 55:6-7, met als thema ”De waarachtige bekering”. Na de dienst werd de predikant toegesproken door ouderling H. T. Groenendijk.

D.V. 2 februari (een dag na zijn verjaardag) zal ds. Moerkerken om 10.00 uur in het kerkgebouw Elim, Merellaan 346, te Capelle aan den IJssel een afscheidsreceptie worden aangeboden voor de 'eigen gemeente’ en anderen die van hun meeleven blijk willen geven.

Op de website van gergeminfo.nl is de preek ook na te luisteren.
Hé H T Groenendijk, dat is een heel aardige man.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mistig

Bericht door Mistig »

liz boer schreef:
Ik ken hem ook erg goed. ;)
Ben zelfs (gedeeltelijk) naar hem vernoemd, haha.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
liz boer

Bericht door liz boer »

Mistig schreef:
liz boer schreef:
Ik ken hem ook erg goed. ;)
Ben zelfs (gedeeltelijk) naar hem vernoemd, haha.
Dat is leuk zeg...
Jongere

Bericht door Jongere »

DDD schreef:Niemand heeft hier overigens beweerd dat dit een halszaak is. Maar als fenomeen is het voor mij een interessant verschijnsel. Overigens de felle reacties uit de rechterflank zijn dat ook. Want nu heet het ineens dat mensen die zich hierover druk maken niet zouden onderscheiden waarop het aankomt. Het kan verkeren :bobo
Die vlieger zou opgaan als de discussie inderdaad alleen over uiterlijkheden zou gaan. Ik heb echter in de discussie -die ik verder héél graag links laat liggen- heel wat meer gelezen.
Het gaat dan vooral om allerlei conclusies over het innerlijk van deze mensen op basis van hun uiterlijk. Wat ik zoal tegenkwam:
- ze zouden er zo bijlopen uit groepsdruk
- ze zouden er zo bijlopen als onderdeel van een verrechtsing in de GG
- een ouderling die er zo bijliep zou graag "zijn degelijkheid willen bewijzen"
- het zijn eigenlijk de geveinsde Schriftgeleerden, waarvoor de Heere Jezus waarschuwt om ons te 'wachten'
- ze zouden er zo bijlopen om een gebrek aan geloofszekerheid te compenseren.

Voor mij is dat pak geen halszaak inderdaad. Maar dat ongekende speculatieve invullen, suggereren én veroordelen op basis van een foto, wél.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Jongere schreef:Voor mij is dat pak geen halszaak inderdaad. Maar dat ongekende speculatieve invullen, suggereren én veroordelen op basis van een foto, wél.
Volgens mij sla je een stap over. Fase 1 is een een inventarisatie van wat mensen onderling aan elkaar verantwoorden. Dat is écht géén invullen.

En naar aanleiding van die inventarisatie, kan je vervolgens wel een verklaring of duiding geven. En dan is het nogal logisch dat je daar andere typische kenmerken van de gezindte bijhaald.
Terri

Bericht door Terri »

refo schreef:
Terri schreef:
refo schreef:
Terri schreef:Ongeveer 40 jaar geleden trouwden vrienden van ons in de GG in Gouda. Ik meen dat ds. P. Mulder daar toen nog ouderling was. Ik weet niet meer van allemaal, maar een groot gedeelte van de kerkenraad had geen zwart pak aan. In mijn ogen waren ze daar modern ;) , ik was zwarte pakken gewend, zelfs met hoed :? ( geen GG)
Ds Mulder was diaken in Gouda.
Oh misschien was dat het verschil......
Tijdens trouwdiensten is een groot deel van de kerkenraad helemaal niet aanwezig. Ik vraag me af wie je ervoor hebt aangezien.
Het was sowieso ds.P Mulder. Maar het was een combidienst met een andere predikant (familie van het bruidspaar) wellicht was de Goudse kerkenraad niet 'in functie' dat verklaard de kleur der pakken ;)
Orchidee

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Marion schreef:
DDD schreef:Wat een verbazende foto van een cursusdag voor diakenen van de GG in het RD van zaterdag. Ik wist wel dat er meerdere (misschien wel veel) gemeenten zijn waar ambtsdragers ook in een zwart pak op huisbezoek komen. Maar dat ze zo massaal in zwart pak naar een cursusdag komen, moet haast wel georkestreerd zijn.

Wie kan daar meer over vertellen?

Ik sprak er gisteren na de kerk met vrienden over, die waren zelfs geschokt en zagen er een exponent in van een steeds verder gaande invloed van extreme kanten. Ik zag een bekende diaken zitten in normale kleren maar die had misschien de uitnodiging niet goed gelezen.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen.
Wat mij dan weer schokt, is dat jou vrienden er geschokt over waren. Hoe 'kerkvreemd' kun je zijn anno 2019. ;) Ik ben vaak van de zijlijn getuige geweest van ambtsdragersbijeenkomsten, georganiseerd door DMZ en daar was iedereen altijd in zijn ambtskleding. Met een enkele uitzondering. En die uitzonderingen kwamen dan uit linkerflankgemeenten. Dat zeg ik niet om te steken, maar dat is een feit wat ik geconstateerd heb. Persoonlijk vond ik het een keurige foto, en er gaat in mijn beleving meer van uit dan van die spijkerbroek en slobbertrui-figuren die je af en toe op Synodefoto's van de PKN en de Gereformeerde Kerken ziet. Dat is helemaal om te janken... :cry
Nou sorry ik vind het ook om te janken hoe ze zich op de foto profileren, maar durfde er eerst niets van te zeggen.
Maar als anderen wel wat over "de andere kant" gaan "janken" kan ik het toch ook niet laten.

Doe normaal zeg!
Dacht eerst nog dat het een rouwdienst was van een iemand die veel familie en vrienden had, maar "miste" vrouwen en kinderen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Terri

Bericht door Terri »

We moeten er niet meer van maken dan het is.
Als je een heel stadion met supporters ziet, lijken ze soms ook allemaal op elkaar.
En zoals ik al eerder schreef, pubers trekken ook het liefst ongeveer hetzelfde aan als de rest van de klas.....
GGotK

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Orchidee schreef:
Marion schreef:
DDD schreef:Wat een verbazende foto van een cursusdag voor diakenen van de GG in het RD van zaterdag. Ik wist wel dat er meerdere (misschien wel veel) gemeenten zijn waar ambtsdragers ook in een zwart pak op huisbezoek komen. Maar dat ze zo massaal in zwart pak naar een cursusdag komen, moet haast wel georkestreerd zijn.

Wie kan daar meer over vertellen?

Ik sprak er gisteren na de kerk met vrienden over, die waren zelfs geschokt en zagen er een exponent in van een steeds verder gaande invloed van extreme kanten. Ik zag een bekende diaken zitten in normale kleren maar die had misschien de uitnodiging niet goed gelezen.

Ik ben heel benieuwd of iemand hier wat zinnigs over kan zeggen.
Wat mij dan weer schokt, is dat jou vrienden er geschokt over waren. Hoe 'kerkvreemd' kun je zijn anno 2019. ;) Ik ben vaak van de zijlijn getuige geweest van ambtsdragersbijeenkomsten, georganiseerd door DMZ en daar was iedereen altijd in zijn ambtskleding. Met een enkele uitzondering. En die uitzonderingen kwamen dan uit linkerflankgemeenten. Dat zeg ik niet om te steken, maar dat is een feit wat ik geconstateerd heb. Persoonlijk vond ik het een keurige foto, en er gaat in mijn beleving meer van uit dan van die spijkerbroek en slobbertrui-figuren die je af en toe op Synodefoto's van de PKN en de Gereformeerde Kerken ziet. Dat is helemaal om te janken... :cry
Nou sorry ik vind het ook om te janken hoe ze zich op de foto profileren, maar durfde er eerst niets van te zeggen.
Maar als anderen wel wat over "de andere kant" gaan "janken" kan ik het toch ook niet laten.

Doe normaal zeg!
Dacht eerst nog dat het een rouwdienst was van een iemand die veel familie en vrienden had, maar "miste" vrouwen en kinderen.
Als je al iets schokkends aan de foto zou kunnen zien, zou het de gemiddelde leeftijd moeten zijn. Conclusie kan ook zijn dat de aanwezige diakenen niet representatief waren voor het geheel aan diakenen binnen de GG.
liz boer

Bericht door liz boer »

Terri schreef:We moeten er niet meer van maken dan het is.
Als je een heel stadion met supporters ziet, lijken ze soms ook allemaal op elkaar.
En zoals ik al eerder schreef, pubers trekken ook het liefst ongeveer hetzelfde aan als de rest van de klas.....
De ggers tegen de cgkers ofde pkners tegen de hhkers, maar hoe zien we dan verschil? De een een zwarte strop de ander een witte...
Nee grapje, ik zag het helemaal voor me, door dat stadion.
DDD

Bericht door DDD »

Jongere schreef:
DDD schreef:Niemand heeft hier overigens beweerd dat dit een halszaak is. Maar als fenomeen is het voor mij een interessant verschijnsel. Overigens de felle reacties uit de rechterflank zijn dat ook. Want nu heet het ineens dat mensen die zich hierover druk maken niet zouden onderscheiden waarop het aankomt. Het kan verkeren :bobo
Die vlieger zou opgaan als de discussie inderdaad alleen over uiterlijkheden zou gaan. Ik heb echter in de discussie -die ik verder héél graag links laat liggen- heel wat meer gelezen.
Het gaat dan vooral om allerlei conclusies over het innerlijk van deze mensen op basis van hun uiterlijk. Wat ik zoal tegenkwam:
- ze zouden er zo bijlopen uit groepsdruk
- ze zouden er zo bijlopen als onderdeel van een verrechtsing in de GG
- een ouderling die er zo bijliep zou graag "zijn degelijkheid willen bewijzen"
- het zijn eigenlijk de geveinsde Schriftgeleerden, waarvoor de Heere Jezus waarschuwt om ons te 'wachten'
- ze zouden er zo bijlopen om een gebrek aan geloofszekerheid te compenseren.

Voor mij is dat pak geen halszaak inderdaad. Maar dat ongekende speculatieve invullen, suggereren én veroordelen op basis van een foto, wél.
Ik zie zo al een aantal hypothesen die zeker niet als een conclusie aan de orde kwamen. Dus ik denk dat je toch niet goed hebt gelezen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Welke zie je niet terug? Graag met bewijs, want anders ben ik genoodzaakt om alles hier opnieuw te citeren. @Jongere heeft namelijk gewoon helemaal gelijk.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ja, maar sommige forummers komen graag met de opmerking 'je hebt niet goed gelezen' als je met feiten komt. En ze lijken nog gelijk te hebben ook. Want dan hebben ze vaak iets anders willen zeggen en heb je het echt verkeerd gelezen.

Goochelen met woorden is dat. Kijk bijvoorbeeld naar de woorden hypothese en conclusie.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Ja, maar sommige forummers komen graag met de opmerking 'je hebt niet goed gelezen' als je met feiten komt. En ze lijken nog gelijk te hebben ook. Want dan hebben ze vaak iets anders willen zeggen en heb je het echt verkeerd gelezen.

Goochelen met woorden is dat. Kijk bijvoorbeeld naar de woorden hypothese en conclusie.
Je hebt gelijk. @DDD weet dat heel handig te doen. Maar aangezien hij iets wat hij zelf vind als een vermeende conclusie beschouwt (gelet ook op de reacties die zijn vrienden gaven), zie ik het toch echt als een geconcludeerde mening (feit is dan nog nét een te groot woord, maar het kwam daarbij aardig in de richting), enkel op basis van de foto. Het was absoluut geen hypothese, zoals meerderen met mij beamen. Dus ik ontvang toch graag antwoord op mijn eerdere vraag aan @DDD.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie