Dat was een op een... hij preekte bekeert u... de soldaat kreeg een persoonlijk advies, de tollenaar kreeg een advies, persoonlijk, maar geen statement over één onderwerp... de farizeeërs werden door hem aangesproken, maar geen statement.Thuisvrouw schreef:Hetzelfde zoals jij het verwoordt. Ook in onze kringen wordt men steeds banger om niet lief genoeg gevonden te worden. En wringt men zich in alle bochten om politiek correct te blijven, daar je anders niet meer 'mee mag doen'.Ad Anker schreef:Zeker te weten. Ik denk dat het heel goed is om een toelichting te geven. Maar de interviewers vroegen nu eens gewoon niet: jullie zeggen dat je geen homo mag zijn? Want dat staat ook niet in de verklaring. Net zo min als dat het een anti-homopamflet is. Dus dit interview laat zien dat als je het welwillend leest het gewoon een gespreksdocument zou kunnen zijn. En zeker, dan zou je na gesprekken zeggen: wellicht is het beter om bepaalde zinnen wat duidelijker te formuleren.Bezorgd schreef:
Maar Ad eerlijk, de duiding maakt het dus wel uitlegbaar voor hen die het eerst mis verstonden. Dus ergens kan ik er meer en meer in komen dat de tekst misschien toch wat anders, duidelijker geformuleerd zou moeten worden. Diverse ondertekenaars geven dat met zoveel woorden aan.
Je zou kunnen stellen, de verklaring is net het Doop formulier, die heeft ook steeds weer extra uitleg nodig
Wat bij mij blijft haken is zijn opmerking over de visie van refo-homo's op de seculiere homolobby. Juist dat blijkt dus ook ingewikkeld te zijn. Net als voor heterostellen het propageren van vreemd gaan ingewikkeld is. Ik ben slecht op de hoogte, maar is dhr. van Wijngaarden daar ook zo scherp op? Dat kan hoor, dus dit is een vraag uit onwetendheid.
Ik weet het niet zo goed te formuleren maar doe een poging:
Er wordt geageerd tegen deze verklaring. (even niet tegen de gang van zaken, die is slordig, dat staat buiten kijf meen ik). Maar o.a. dr. Kater, dr. Huijgen en nog iets specifieker dhr. van Wijngaarden vinden deze verklaring niet goed. Het geeft dus verdeeldheid in onze gezindte. Terwijl de homolobby van de laatste jaren homo's in onze kringen (ik trek het best breed) toch door middel van deze homolobby zelfbewuster en opener zijn geworden. En men in onze gezindte milder is geworden in het barmhartig benaderen van homo's, tot het 'accepteren' van homorelaties toe. Dat sijpelt bij ons ook binnen en wordt, ik zeg het voorzichtig, gedoogd op dit forum.
Ik vind de laatste dagen wel een voor mij bedenkelijke koers zichtbaar maken: Een radicale Bijbelse boodschap over huwelijk en seksualiteit wordt slecht gepruimd, terwijl het opener zijn over en het meer accepteren van homo(relaties) eigenlijk geruisloos onze kringen binnensijpelt. Net zoals we echtscheiding steeds normaler gaan vinden, omdat het gewoon meer voorkomt.
Kan de voorzichtige conclusie zijn dat het slecht pruimen van deze boodschap echt niet alleen veroorzaakt wordt door de verwoording van deze verklaring?
Ik vond de column van ds. Belder in deze moedig en terecht.
Hoe zien jullie dat?
Verder vond ik de column van ds Belder heel goed.
Ik vraag me wel eens af hoe Johannes de doper zijn boodschap bracht bij Herodes. Het was in ieder geval niet lief genoeg om hem uit de gevangenis te houden. Het heeft uiteindelijk zijn hoofd gekost...
Het gaat erom of we Hem en Zijn geboden lief hebben. Daar komt het uiteindelijk op neer.
Luther deed dit wel als pamflet maar dan tegen misvattingen in de leer van de kerk, niet tegen een bevolkingsgroep, daar ligt het verschil... de zonden aanwijzen? Ja dat is nodig, een standpunt innemen? Ja dat is nodig, maar een verklaring onderteken? Durven we persoonlijk in gesprek te gaan? Ik heb pas een gesprek gehad met een lesbische buurvrouw, ik heb gezegd dat ik christen ben, dat ik een mening over een huwelijk heb en toch ben ik naast haar gaan staan, ik heb haar niet veroordeeld, ik heb gezegd dat ik een zondaar ben, dat ik genade nodig heb. Net als dat zij dat heeft.