Eens.Valcke schreef:Wanneer ik evaluerend de drie reacties in het RD (dr. Klaassen, prof. Kater en de hoofdredactie) lees, dan meen ik dat toch in enkele reacties onvoldoende duidelijk terugkomt dat het 'vermijden van tumult' in de samenleving geen beweegreden mag zijn om hierover als kerk in het publieke domein te zwijgen. Ik ben er ten volle van overtuigd dat de kerk (of liever: Kerk) een roeping heeft om een getuigenis af te leggen ten aanzien van een actueel maatschappelijk onderwerp als dit is; en dat ongeacht de reacties die dat in de samenleving oproept. Dit had zeker gekund met een verklaring, onderschreven door een groot aantal personen. Maar dat vraagt wel een goede en brede bezinning vooraf, een zorgvuldig proces en ten slotte goede voorbereiding van de publicatie. Aan de laatste elementen heeft het ontbroken. Er is wel bezinning geweest, maar door een te beperkt aantal personen. Ook was er een hinken op twee gedachten: enerzijds aansluiten op Nashville en anderzijds toch een nuance of correctie daarop aanbrengen in een naschrift. Dit heeft niet gewerkt en kón ook niet werken als het gaat om een gevoelig onderwerp als deze.
Uit de toelichtingen is wel voldoende duidelijk dat de Nederlandse initiatiefnemers niet hebben beoogd om mensen die met hun gevoelens worstelen, te beschadigen of te zeggen dat zij hun aard/gerichtheid niet mogen erkennen en hiervoor uitkomen. Ik meen dan ook dat we dit de initiatiefnemers niet moeten blijven verwijten. Uit het naschrift en alle toelichtingen is wel heel duidelijk geworden, dat de herderlijke aspecten zeer zeker gezien zijn en verwoord. Wie dit de initiatiefnemers blijft verwijten, doet hen m.i. groot onrecht aan.
Hoe het nu verder moet? Ik weet dit niet. Maar wanneer er iets gebeurt, dan moet het wel iets anders zijn dan een kopie van Nashville. Een korte en bondige verklaring waarin de Kerk tegenover de seculiere omgeving haar opvattingen belijdt ten aanzien van huwelijk, seksualiteit en gender (wat mij betreft een breder onderwerp dan verwoord in Nashville) blijft naar mijn overtuiging nodig, maar dan wel na een bredere bezinning dan vanuit enkele personen, alsook vanuit een Schriftuurlijke onderbouwing. Wat dan vervolgens het maatschappelijke rumoer zal zijn, doet niet ter zake, al is het noodzakelijk om daarop voorbereid te zijn, juist in geestelijk opzicht.
Nashville-verklaring (vh: Transgender)
-
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Bij het nazisme werd het volk langzamerhand gehersenspoeld tot men het gewoon vond bepaalde rassen of bevolkingsgroepen uit te sluiten van de maatschappij en zelfs te doden. Ze hadden geen recht vanlesgeven, onderwijs geven, functies bekleden tot uiteindelijk geen recht van leven.Herman schreef:De ideologieën uit het nazisme zijn op alle fronten voorbijgestreefd. Alleen in een ander jasje. Dat is een vrij reguliere visie binnen orthodoxe kringen. Alleen binnen deze discussie was ik daar nog niet mee geconfronteerd, dus ik zou werkelijk niet weten welk deel van de ideologie hij bedoelt.Ambtenaar schreef:Je mag best bezwaar hebben tegen bepaald gedachtegoed, maar een vergelijking als deze is buiten alle proporties.Bezorgd schreef:
Ik vind het ook geen handige vergelijking van dr P de Vries. Maar toch. Hoever strekt de vrijheid om een eigen mening te ventileren op 's lands universiteiten? Is dit wat we willen? https://vu.nl/nl/nieuws-agenda/nieuws/2 ... iteit.aspx
Nu wordt je langzamerhand uitgesloten als je de gendertheorie niet aanhangt. Het huwelijk en daaruit voorkomend gezin wordt of werd de hoeksteen van de samenleving genoemd. Maar d at wordt in deze theorie totaal ondermijnd.
Tot hoever mag straks of nu al op universiteiten les gegeven of debat gevoerd worden vanuit bijbels denken? Er is voor iedereen plaats totdat je ingaat tegen bv de gendertheorie? Langzamerhand worden we gehersenspoeld dat we dit gewoon vinden of op zijn minst een beetje begrijpelijk. Misschien daarom deze vergelijking? In die zin zit er wel wat overeenkomst. Het nazisme begon niet in de strafkampen , maar in de hele aanloop ernaar toe.
H o eveel plaats is er voor een gesprek op basis van de Schrift nog in de landelijke kerk? De reactie van ds de Reuver stemt weinig hoopvol. M.i.(er is alleen ruimte als de uitkomst, vasthouden aan de Schrift dus, niet van te voren vaststaat.)
En zo wordt het christelijk gedachtengoed uitgebannen. Door de sexuele revoliutie.
( titel van een boek waarin dit haarfijn uit de doeken wordt gedaan) onder de dekmantel v an vrijheid, wat een gebondenheid is aan een theorie die geen boodschap heeft aan de scheppingsordening en instelling huwelijk.
Wat mij betreft had dat ook wel breder getrokken kunnen worden dan alleen gendertheorie.
En als we het dan hebben over visie huwelijk, dan ligt er voor de kerken ook nog wat huiswerk. M.i.
-
- Verbannen
Zojuist las ik op NOS een artikel wat hier zijdelings mee te maken heeft. Het is verschrikkelijk welke instrumenten de duivel nu weet in te zetten. Ik ben verbijsterd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Klopt. Over aangifte doen gesproken...Jantje schreef:Zojuist las ik op NOS een artikel wat hier zijdelings mee te maken heeft. Het is verschrikkelijk welke instrumenten de duivel nu weet in te zetten. Ik ben verbijsterd.
Re: RE: Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Ik vond juist dit artikel een reden om iets voorzichtiger te zijn in mijn ideeën over de achtergrond.Wandelende schreef:Uit dit artikel blijkt wel degelijk dat een aantal uitspraken die door @Ambtenaar en @DDD zijn gedaan niet ten onrechte zijn gedacht. De enge trekjes van het HeartCry gedachtegoed doen geen goed aan mijn denken over deze organisatie. Ondanks dat het feitelijk niet staat in de Nederlandse Nashvilleverklaring, laten diverse artikelen wel nodeloos deze ruimte open.Maanenschijn schreef:https://www.hetkontakt.nl/regio/alblass ... ker-niet-aWandelende schreef:Zou dat bewust zijn?Bezorgd schreef:Wat wel opvallend is dat Arjan Baan, een van de eerste initiatiefnemers, zo buiten de media blijft.
-
- Verbannen
1 Petrus 5 vers 8 tot 11Zeeuw schreef:Klopt. Over aangifte doen gesproken...Jantje schreef:Zojuist las ik op NOS een artikel wat hier zijdelings mee te maken heeft. Het is verschrikkelijk welke instrumenten de duivel nu weet in te zetten. Ik ben verbijsterd.
Zijt nuchter en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende wien hij zou mogen verslinden; Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende dat hetzelfde lijden aan uw broederschap die in de wereld is, volbracht wordt. De God nu aller genade, Die ons geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, nadat wij een weinig tijds zullen geleden hebben, Dezelve volmake, bevestige, versterke en fundere ulieden. Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het refo leven heeft het contact met de buitenwereld verloren. Zo komt het mij over.
En dit maakt de kloof niet kleiner.
Jammer.
Met alle respect hoor.. dat blijft.
En dit maakt de kloof niet kleiner.
Jammer.
Met alle respect hoor.. dat blijft.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
Bij nader inzien gaat het hier om een identificatie met de Bekennende Kirche die in 1934 de Barmer Thesen opstelden en daarmee in debat met haar tijd was, namelijk contra de nazi-ideologie. Ik vermoed dat dr. P. de Vries iets dergelijks bedoelt.Ambtenaar schreef:Je mag best bezwaar hebben tegen bepaald gedachtegoed, maar een vergelijking als deze is buiten alle proporties.Bezorgd schreef:
Ik vind het ook geen handige vergelijking van dr P de Vries. Maar toch. Hoever strekt de vrijheid om een eigen mening te ventileren op 's lands universiteiten? Is dit wat we willen? https://vu.nl/nl/nieuws-agenda/nieuws/2 ... iteit.aspx
De Barmer thesen zijn zo'n beetje de laatst bekende verklaring die tot kerkelijke belijdenisgeschriften gerekend zijn geworden.
- Wandelende
- Inactief
Wat ik mij wel bijzonder verbaasd heeft in de afgelopen dagen is dat christenen elkaar bijna de ogen uitsteken (figuurlijk) om allemaal de Waarheid te verdedigen. De één nog extremistischer dan de ander. Het is voor mijzelf ook een les, want het zit niet in mij, om de één uitnemender te achten dan de ander.
Ps. Ik doel hier niet specifiek op iemand van RF, mocht dat gedacht worden.
Ps. Ik doel hier niet specifiek op iemand van RF, mocht dat gedacht worden.
(~)
Hier heb ik meerdere malen op gewezen. Meest werd er niet serieus op ingegaan. Toch, als we een beetje wakker waren, hoeft het ons niet zo te verbazen over hetgeen nu openbaar komt. Meermalen, ik denk ook op dit forum wel, heb ik gewaarschuwd om de ogen open te houden, en ook gezien de fanatieke felheid van een organisatie als het COC. Ik had niet de illusie dat het wel mee zou vallen. We zagen overal de kerk in slaap gevallen. en wat zullen we van onszelf moeten zeggen? Beter en waakzaam? Dat bedoel ik niet, maar we zagen het al jaren aankomen.Jantje schreef:1 Petrus 5 vers 8 tot 11Zeeuw schreef:Klopt. Over aangifte doen gesproken...Jantje schreef:Zojuist las ik op NOS een artikel wat hier zijdelings mee te maken heeft. Het is verschrikkelijk welke instrumenten de duivel nu weet in te zetten. Ik ben verbijsterd.
Zijt nuchter en waakt; want uw tegenpartij, de duivel, gaat om als een briesende leeuw, zoekende wien hij zou mogen verslinden; Denwelken wederstaat, vast zijnde in het geloof, wetende dat hetzelfde lijden aan uw broederschap die in de wereld is, volbracht wordt. De God nu aller genade, Die ons geroepen heeft tot Zijn eeuwige heerlijkheid in Christus Jezus, nadat wij een weinig tijds zullen geleden hebben, Dezelve volmake, bevestige, versterke en fundere ulieden. Hem zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen.
Jaren, laten we zeggen sinds de Wet Gelijke Behandeling, (toen er in de kerken nog een bidstond is gehouden, jaren 80 meen ik) konden we zien welke kant het uitging, Er was geen buigen. Er was geen verootmoediging maar we gingen in dubbele snelheid als het ware door. Wat konden we dan verwachten? Houd u niet vreemd als verdrukking en vervolging over u komt. Als we ogen hebben om te zien, merken we dat de overste dezer wereld op alle terreinen bezig is om zijn uiterste pogingen in het werk te stellen om het laatste wat aan het christendom herinnert uit te vlakken. Lukt dat niet, dan moeten we niet opkijken van harde zaken.
Ik kan het niet anders zien, dan dat er een zwaar oordeel (en dat is het zwaarste oordeel dat God kan zenden), een oordeel der verharding over land kerk en volk is gekomen. Wat ons te wachten staat weet ik niet. Maar dit kan niet bestaan, hier wordt de Goddelijke instelling veracht en het tegennatuurlijke verheerlijkt. Zie ook wat daar Gods Woord zegt. Laten we niet hoog gevoelend zijn, maar vrezen.
NASCHRITFT: Even nagekeken, het was niet jaren 80, maar de wet werd in maart 1994 in werking gesteld. Dit ter aanvulling.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
DIA, je hebt helemaal gelijk hoor. Ik heb net op NOS gekeken naar het bericht waar @Jantje naar verwees. En ik ben zeer diep geschokt. Hier wordt de Heere op een vreselijke wijze gelasterd. En men mag er nog niets tegen doen ook. Ik bid de mensen die hun rug recht houden en nog vóór God en zijn zaak durven uit te komen, en klare wijn schenken, veel kracht en sterkte toe.-DIA- schreef:Hier heb ik meerdere malen op gewezen. Meest werd er niet serieus op ingegaan. Toch, als we een beetje wakker waren, hoeft het ons niet zo te verbazen over hetgeen nu openbaar komt. Meermalen, ik denk ook op dit forum wel, heb ik gewaarschuwd om de ogen open te houden, en ook gezien de fanatieke felheid van een organisatie als het COC. Ik had niet de illusie dat het wel mee zou vallen. We zagen overal de kerk in slaap gevallen. en wat zullen we van onszelf moeten zeggen? Beter en waakzaam? Dat bedoel ik niet, maar we zagen het al jaren aankomen.Jantje schreef:1 Petrus 5 vers 8 tot 11Zeeuw schreef:Klopt. Over aangifte doen gesproken...Jantje schreef:Zojuist las ik op NOS een artikel wat hier zijdelings mee te maken heeft. Het is verschrikkelijk welke instrumenten de duivel nu weet in te zetten. Ik ben verbijsterd.
Jaren, laten we zeggen sinds de Wet Gelijke Behandeling, (toen er in de kerken nog een bidstond is gehouden, jaren 80 meen ik) konden we zien welke kant het uitging, Er was geen buigen. Er was geen verootmoediging maar we gingen in dubbele snelheid als het ware door. Wat konden we dan verwachten? Houd u niet vreemd als verdrukking en vervolging over u komt. Als we ogen hebben om te zien, merken we dat de overste dezer wereld op alle terreinen bezig is om zijn uiterste pogingen in het werk te stellen om het laatste wat aan het christendom herinnerd uit te vlakken. Lukt dat niet, dan moeten we niet opkijken van harde zaken.
Ik kan het niet anders zien, dan dat er een zwaar oordeel (en dat is het zwaarste oordeel dat God kan zenden), een oordeel der verharding over land kerk en volk is gekomen. Wat ons te wachten staat weet ik niet. Maar dit kan niet bestaan, hier wordt de Goddelijke instelling veracht en het tegennatuurlijke verheerlijkt. Zie ook wat daar Gods Woord zegt. Laten we niet hoog gevoelend zijn, maar vrezen.
NASCHRITFT: Even nagekeken, het was niet jaren 80, maar de wet werd in maart 1994 in werking gesteld. Dit ter aanvulling.
Het is werkelijk te erg voor woorden....
Het is wel heel erg, maar tegelijk (als het goed ligt in het hart) ook heel bemoedigend.
24 En als dezen dat hoorden, hieven zij eendrachtelijk hun stem op tot God en zeiden: Heere, Gij zijt de God Die gemaakt hebt den hemel en de aarde en de zee en alle dingen die in dezelve zijn;
25 Die door den mond van David, Uw knecht, gezegd hebt: Waarom woeden de heidenen, en hebben de volken ijdele dingen bedacht?
26 De koningen der aarde zijn tezamen opgestaan, en de oversten zijn bijeenvergaderd, tegen den Heere en tegen Zijn Gezalfde.
27 Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beide Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israëls,
28 Om te doen al wat Uw hand en Uw raad tevoren bepaald had dat geschieden zou.
29 En nu dan, Heere, zie op hun dreigingen, en geef Uw dienstknechten met alle vrijmoedigheid Uw Woord te spreken.
-
Dank.Valcke schreef:Het is wel heel erg, maar tegelijk (als het goed ligt in het hart) ook heel bemoedigend.
24 En als dezen dat hoorden, hieven zij eendrachtelijk hun stem op tot God en zeiden: Heere, Gij zijt de God Die gemaakt hebt den hemel en de aarde en de zee en alle dingen die in dezelve zijn;
25 Die door den mond van David, Uw knecht, gezegd hebt: Waarom woeden de heidenen, en hebben de volken ijdele dingen bedacht?
26 De koningen der aarde zijn tezamen opgestaan, en de oversten zijn bijeenvergaderd, tegen den Heere en tegen Zijn Gezalfde.
27 Want in der waarheid zijn vergaderd tegen Uw heilig Kind Jezus, Welken Gij gezalfd hebt, beide Herodes en Pontius Pilatus, met de heidenen en de volken Israëls,
28 Om te doen al wat Uw hand en Uw raad tevoren bepaald had dat geschieden zou.
29 En nu dan, Heere, zie op hun dreigingen, en geef Uw dienstknechten met alle vrijmoedigheid Uw Woord te spreken.
Ik hoop dat God het laatste wil blijven vervullen. Laten we daar eendrachtelijk om vragen.
Idem, k teken elke petitie die deze mannen steunt. Ongelooflijk wanneer je leest hoe deze mannen aangepakt worden door verschillende figuren.Wim Anker schreef:Ook van mij een diepe buiging. Het gedrag van een staatsman die dient.eilander schreef:Van der Staaij staat kennelijk op eenzame hoogte. Intern kritisch (ga ik vanuit), maar extern blijven staan voor de bijbelse boodschap, zelfs als het gaat om een verklaring waar je niet eens voor 100% achter kunt staan. Ik maak een diepe buiging voor hem, en ik krijg zo langzamerhand een afkeer van de opvatting dat deze uiterste slordigheid zo ongeveer als het grootste kwaad bestreden moet worden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
"In dat verband steunt het kabinet organisaties die zich inzetten om ongelijke machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen ter discussie te stellen. „Hierbij worden mannen en jongens betrokken, evenals lokale en religieuze leiders; zonder hen is geen structurele verandering in gendernormen en -relaties mogelijk.”Lilian1975 schreef:Tot hoever mag straks of nu al op universiteiten les gegeven of debat gevoerd worden vanuit bijbels denken? Er is voor iedereen plaats totdat je ingaat tegen bv de gendertheorie? Langzamerhand worden we gehersenspoeld dat we dit gewoon vinden of op zijn minst een beetje begrijpelijk.
Citaat minister Kaag, RD 18 mei 2018.
Zij wil via religieuze leiders (!) structurele veranderingen aanbrengen in gendernormen en relaties.
Zij zal daar haar uiterste best voor doen, daar ben ik van overtuigd.
Hora est!