In een paar woorden? Probeer het, en verdraag me een beetje. Wijs me erop als ik mis ben.AnJa schreef:In het andere topic zei je dit DIA:-DIA- schreef:Nogmaals laat ds. Simons erbuiten. Het is beslist niet mijn bedoeling om een dominee te bekritiseren, dan zou ik er beter aan doen om eerst mezelf te bekritiseren. Ik heb geleerd om altijd bij jezelf te beginnen. Ligt er een fout in mijn belijdenis? Dan moet daarop gewezen worden.J.C. Philpot schreef:Eens met Jongere. Ik verwacht enkel een herhaling van zetten. Hoewel ik aan de andere kant dankbaar ben voor de positieve reacties tot nu toe.
Ik weet dat ds Simons al heel veel over zich krijgt en heeft gekregen tijdens zijn predikantschap. Dat is hem niet in de koude kleren gaan zitten, zoals dat weleens uitgedrukt word. Ik gun hem dat hem dat in het verdere verloop van dit topic word bespaard. En hoop dat hij de troostvolle gemeenschap van de Heilige Geest mag ervaren, en nog velen tot zegen mag zijn zoals hij dat middelijkerwijs al voor velen is geweest.
Ik wil graag onderbouwing zien. Anders vind ik het laster. Deze predikant is mij tot veel zegen geweest en nog!-DIA- schreef: Ik weet niet of ik het mag zeggen, maar er zit een subtiele remonstrantse ondertoon in zijn spreken. Ik meen enig recht van spreken te hebben, daar we ons toch wensen te houden en gronden op de drie formulieren van enigheid.
In een preek die gereformeerd is horen zeker enkele zaken, die in elke preek weer beklemtoond moeten worden.
a. de diepe bondsbreuk in Adam
b. de zondaar (alle hoorders dus) moeten het besef hebben dat we onder Gods heilig Woord verkeren
c. elke preek moet een toepassing kennen, en dat uit de bevinding die God gewerkt heeft.
d. De kenmerken van de ware kerk kan men ook lezen in onze belijdenissen.
Tweede aantal punten
a. Waar niet de grondslag van de val en de verlorenheid wordt gepreekt is geen Christus van node. Hooguit een helpende Jezus.
b. De zielen moeten verklaard worden, en daarom is het nodig de zielslegeringen bevindelijk te kennen.
c. er moet gewezen worden op onze doodstaat, en daar niet overheen werken.
Er zou meer te noemen zijn maar ik laat het hierbij. En als een van de genoemde punten niet in overeenstemming is met de leer bestraf me dan. Het is nodig elkaar wakker te houden, en te bestraffen als dat nodig is.