Preken beluisteren op internet

Zeeuw

Re: Preken beluisteren op internet [2]

Bericht door Zeeuw »

Gonen schreef:
-DIA- schreef:
eilander schreef:
-DIA- schreef:Die bedoelden wel.

Even een woord vooraf.
We zien er zeer tegenop. Zeer bang dat het verkeerd valt. Zouden de lezers er rekening mee willen houden dat ik geen theoloog ben, en dat het beslist (daar leg de nadruk op) niet is bedoelt om de prediker te bekritiseren. Enkel de zuiverheid van de prediking. Laten we niet hoog gevoelend zijn maar vrezen.
Houd het eenvoudig bij de feiten, DIA. En als je er niets over zeggen kunt, zeg dan gewoon dat het anders is dan je gewend bent maar dat je er niets onbijbels in gevonden hebt. Of iets dergelijks.
We zullen het proberen. Ik heb wat notities gemaakt, wat ik doorgaans wel gewend ben. Over het algemeen is het een moeilijke zaak om kritisch te moeten luisteren. Toch vereist de waarheid dat wel. Naar ik meen.
Ik heb de oudejaarsavond preek wel beluisterd die van nieuwsjaarsdag nog geen gelegenheid voor gehad. Voor de mensen uit de Gereformeerde Gemeente , ds. Simons dacht in het gebed ook aan ds Zondag. Beide hebben dit jaar hun dochter verloren zoals we weten. Aangrijpende prediking uit Job, zeker gezien wat ds Simons zelf heeft meegemaakt het afgelopen jaar.
Die laatste is zo bemoedigend. Zijn eigen kind wat tegen hem mocht zeggen ‘papa, ik weet, mijn verlosser leeft’.
Terri

Bericht door Terri »

Als je met nood in je hart leeft, er veel strijd is, dan is dit een vertroostende preek.
En volgens mij voluit Bijbels, hij blijft steeds bij de tekst en geeft dan weer vergelijkingen/antwoorden met/uit Gods Woord, heel Schriftuurlijk en zeker bevindelijk, voor wie het vatten kan....
Jongere

Bericht door Jongere »

De preek waar het over gaat heb ik niet geluisterd. Misschien gebeurt dat nog weleens, maar ik zal er in ieder geval geen feedback (in positieve of negatieve zin) over geven op refoforum.
Ik vraag me oprecht af of deze 'preekbespreking' een verstandige weg is. Wat komt er van, naast hete hoofden en koude harten? We kennen elkaar inmiddels een beetje op het forum. Ook DIA's opvattingen over wat bevindelijke prediking wel en niet is. DIA laat zich hier geregeld kritisch uit over een deel van de prediking binnen zijn eigen kerkverband, dus in dat opzicht is het niet verrassend dat hij eenzelfde gevoelen heeft over prediking buiten dat kerkverband. Je kunt daar inhoudelijk natuurlijk van vinden wat je wilt en ik heb er ook wel mijn gedachten over. Discussie over wat bevinding is en hoe dat in de prediking een rol moet spelen, kan natuurlijk goed zijn.
Maar moeten we nu echt de bekende weg weer opzoeken aan de hand van zo'n -blijkbaar heel persoonlijke- preek uitgesproken voor een bepaalde gelegenheid? Om (vermoedelijk) te horen wat we al wisten, en daar vervolgens verontwaardigd over in 'discussie' te gaan? Het lijkt me persoonlijk niet verstandig.
In dit geval was DIA wel degene die begon met iets in negatieve zin te stellen. Wie zulke zwaarwegende dingen schrijft, moet natuurlijk ook bereid zijn daar 'rekenschap' van te geven. Maar zelfs dan vraag ik me af in hoeverre het heilzaam is.
Ik zou in algemene zin wel willen zeggen: als je zorgen hebt over prediking kun je je afvragen in hoeverre het goed is om zulke dingen op een forum te uiten. Laten we de gedachte ook maar loslaten dat wij de waarheid zouden moeten verdedigen. Wat uit God is zal niet verbroken worden en het andere heeft geen dageraad - we zijn niet geroepen om op fora de waarheid te verdedigen, maar om er uit te leven. Dat geldt overigens in twee opzichten: we zijn niet geroepen om preken aan te vallen, maar evenmin om die te moeten verdedigen. Heerlijk bevrijdend om te weten dat God Zelf instaat voor Zijn waarheid. Dat leert ook met ontspanning en een brede blik luisteren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik heb wat aantekeningen gemaakt.
Beste mensen, ik hoop dat men begrijpt dat we dit met veel schroom en uiteindelijk toch hebben aangepakt. En nogmaals het gaat niet om de persoon die de preek uitsprak, dat staat er geheel buiten.
De reacties tot op heden vervullen me met vrees. Ik merk dat het niet wordt verstaan, en dat zulk een opmerking als deze weer wordt afgestraft met farizeïsme. Laten we eerlijk zijn en dan moet het kunnen lijden. Het gaat tenslotte niet om een kleinigheid, maar we reizen samen naar de allesneslissende eeuwigheid. Elihu sprak tot Job in zijn zware beproeving, en laten wij dat ook mogen doen: Zal het goed zijn als Hij u zal onderzoeken? Dat kon lijden. En aan het belijden van de rechte leer is altijd lijden verbonden. Niet dat dat we dat zoeken, dat hoeven niet te zoeken, dat komt vanzelf.

Toch meen ik, ondanks de berichten, niet te mogen zwijgen en nog een raad:
Probeer, zoals ik eerder zei, niet impulsief te reageren, toets eerst of het waar is, en maak eventuele fouten duidelijk en ook waarom, met verwijsplaatsen in Schrift en Belijdenis.
Ik heb zelf ook Matthew Henry en de kanttekeningen nagelezen over dit gedeelte.
Dit dus vooraf.

Ik zie een reactie van Jongere. Niet onverstandig. Maar ons nu terugtrekken zou ik toch wat laf vinden. Maar laat hierin ook het forum nu eerst spreken.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Het lijkt me heel verstandig om de discussie hierover te stoppen, beslist niet laf. Wel zeg ik erbij, als welgemeende raad: doe hetzelfde nu niet weer bij een volgende preek die hier geplaatst wordt.
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mannetje schreef:Het lijkt me heel verstandig om de discussie hierover te stoppen, beslist niet laf. Wel zeg ik erbij, als welgemeende raad: doe hetzelfde nu niet weer bij een volgende preek die hier geplaatst wordt.
Waarom? Het gaat niet om persoonlijke zaken, maar om de gereformeerde leer. Dan blijft het persoonlijke erbuiten. Er zijn nu voorbereidingen gemaakt n.a.v. van deze preek. Nogmaals laat de verstandige spreken.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Eens met Jongere. Ik verwacht enkel een herhaling van zetten. Hoewel ik aan de andere kant dankbaar ben voor de positieve reacties tot nu toe.

Ik weet dat ds Simons al heel veel over zich krijgt en heeft gekregen tijdens zijn predikantschap. Ga er maar vanuit dat dat hem niet in de koude kleren is gaan zitten, zoals dat weleens uitgedrukt word. Ik gun hem dat hem dat in het verdere verloop van dit topic word bespaard. En hoop dat hij de troostvolle gemeenschap van de Heilige Geest mag ervaren, en nog velen tot zegen mag zijn zoals hij dat middelijkerwijs al voor velen is geweest.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mannetje

Bericht door Mannetje »

-DIA- schreef:
Mannetje schreef:Het lijkt me heel verstandig om de discussie hierover te stoppen, beslist niet laf. Wel zeg ik erbij, als welgemeende raad: doe hetzelfde nu niet weer bij een volgende preek die hier geplaatst wordt.
Waarom? Het gaat niet om persoonlijke zaken, maar om de gereformeerde leer. Dan blijft het persoonlijke erbuiten. Er zijn nu voorbereidingen gemaakt n.a.v. van deze preek. Nogmaals laat de verstandige spreken.
Ik begrijp dat je mij niet als verstandige ziet. Je hebt gelijk. Maar verdraag mij een weinig.
- Niet meer zo actief -
-DIA-

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Eens met Jongere. Ik verwacht enkel een herhaling van zetten. Hoewel ik aan de andere kant dankbaar ben voor de positieve reacties tot nu toe.

Ik weet dat ds Simons al heel veel over zich krijgt en heeft gekregen tijdens zijn predikantschap. Dat is hem niet in de koude kleren gaan zitten, zoals dat weleens uitgedrukt word. Ik gun hem dat hem dat in het verdere verloop van dit topic word bespaard. En hoop dat hij de troostvolle gemeenschap van de Heilige Geest mag ervaren, en nog velen tot zegen mag zijn zoals hij dat middelijkerwijs al voor velen is geweest.
Nogmaals laat ds. Simons erbuiten. Het is beslist niet mijn bedoeling om een dominee te bekritiseren, dan zou ik er beter aan doen om eerst mezelf te bekritiseren. Ik heb geleerd om altijd bij jezelf te beginnen. Ligt er een fout in mijn belijdenis? Dan moet daarop gewezen worden.
J.C. Philpot

-DIA- schreef: Nogmaals laat ds. Simons erbuiten. Het beslist niet mijn bedoeling om een dominee te bekritiseren, dan zou ik er beter aan doen om eerst mezelf te bekritiseren. Ik heb geleerd om altijd bij jezelf te beginnen. Ligt er een fout in mijn belijdenis? Dan moet daarop gewezen worden.
Het lijkt me ondoenlijk om een predikatie te bespreken, en de prediker van de boodschap er volledig buiten te laten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:
-DIA- schreef: Nogmaals laat ds. Simons erbuiten. Het beslist niet mijn bedoeling om een dominee te bekritiseren, dan zou ik er beter aan doen om eerst mezelf te bekritiseren. Ik heb geleerd om altijd bij jezelf te beginnen. Ligt er een fout in mijn belijdenis? Dan moet daarop gewezen worden.
Het lijkt me ondoenlijk om een predikatie te bespreken, en de prediker van de boodschap er volledig buiten te laten.
Dat is vanzelf inherent, maar goed, laat dan nu ds. Simons rusten, en de preek ook. Maar dan nu dringende oproep: Dwaal ik in de gereformeerde belijdenis? Zo ja, onderwijs me. Gebruik Schrift en belijdenis. De Waarheid zal ik gaarne aannemen, als die oprecht is en duidelijk. Dwaal ik niet, in dat geval de reden waarom ik hier geen rust vindt en veel bekritiseerd wordt. Ik weet dat ik onvolmaakt en dwaas ben van mezelf, maar dan moet men me ook overtuigen van de dwalingen aan de hand van de Schrift en belijdenis.
AnJa

Bericht door AnJa »

-DIA- schreef:
J.C. Philpot schreef:Eens met Jongere. Ik verwacht enkel een herhaling van zetten. Hoewel ik aan de andere kant dankbaar ben voor de positieve reacties tot nu toe.

Ik weet dat ds Simons al heel veel over zich krijgt en heeft gekregen tijdens zijn predikantschap. Dat is hem niet in de koude kleren gaan zitten, zoals dat weleens uitgedrukt word. Ik gun hem dat hem dat in het verdere verloop van dit topic word bespaard. En hoop dat hij de troostvolle gemeenschap van de Heilige Geest mag ervaren, en nog velen tot zegen mag zijn zoals hij dat middelijkerwijs al voor velen is geweest.
Nogmaals laat ds. Simons erbuiten. Het is beslist niet mijn bedoeling om een dominee te bekritiseren, dan zou ik er beter aan doen om eerst mezelf te bekritiseren. Ik heb geleerd om altijd bij jezelf te beginnen. Ligt er een fout in mijn belijdenis? Dan moet daarop gewezen worden.
In het andere topic zei je dit DIA:
-DIA- schreef: Ik weet niet of ik het mag zeggen, maar er zit een subtiele remonstrantse ondertoon in zijn spreken. Ik meen enig recht van spreken te hebben, daar we ons toch wensen te houden en gronden op de drie formulieren van enigheid.
Ik wil graag onderbouwing zien. Anders vind ik het laster. Deze predikant is mij tot veel zegen geweest en nog!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
J.C. Philpot

-DIA- schreef:Maar dan nu dringende oproep: Dwaal ik in de gereformeerde belijdenis? Zo ja, onderwijs me. Gebruik Schrift en belijdenis. De Waarheid zal ik gaarne aannemen, als die oprecht is en duidelijk.
Omdat u zo aandringt. Ik heb vandaag de volgende opmerkingen van u voorbij zien komen. Mijn excuses als ik u verkeerd interpreteer.
- In het geestelijke leven begint het niet met Christus. Hem leer je pas in een later stadium kennen.
- De vierschaarbeleving. Naar ik aanneem bedoelt u niet de rechtvaardiging door het geloof, maar een bevindelijke, mogelijk visionaire ervaring.

Dit zijn zaken die ik niet tegenkom in schrift en belijdenis.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 02 jan 2019, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

George Whitefield
Gonen

Bericht door Gonen »

Ds. Simons mag juist groot van de Heere Jezus spreken! Het vervuld mij met blijdschap dat het merendeel positief over de prediking is

Ieder van ons zal ooit voor Gods troon staan.
Zal Jezus daar je Rechter zijn of zal Hij voor Zijn Vader belijden dat jij bij Hem hoort en voor je zonden betaald heeft.
Dat is de ernst voor een ieder van ons, kennen we de Heere Jezus en leven we uit Hem.
Het is toch geweldig dat Hij bij ons wil zijn in onze gebrokenheid? Wie van ons kent niet iets van verdriet en pijn , verlies of anders in het leven? En waarom zouden we dat dan alleen willen dragen? Natuurlijk alleen door de Heilige Geest worden je ogen voor de Heere Jezus geopend, anders blijf je steken blind voor Hem.
Maar de indringende vraag geldt voor ons allemaal: ken ik de Heere Jezus?
En zijn de vruchten van de Heilige Geest ook in mijn leven zichtbaar?
Waarin wordt God meer verheerlijkt dat in het behoudt van zondaren.
En waarom talmen we dan nog tot Hem te gaan, wanneer dat nog niet gebeurd is?

Het eenvoudige Woord van God, en wat Hij in Zijn woord geopenbaard heeft is dat het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden, dat je in Hem opstaat in een nieuw leven.
Laten we groot van God spreken en niet klein van Hem denken. Hij is gewillig om zondaren zalig te maken.
En het Woord van God is levend en elke keer fris en nieuw.
Er is helemaal niets uit en niets in de mens wat zal bijdragen aan je behoud . En het maakt echt niet uit , of je het dan allemaal heel zwaar en serieus hebt opgenomen. Laten we in het nieuwe jaar op Hem zien!
De eeuwige God zij u een woning, en van onder eeuwige armen
Deuteronomium 33:27a
AnJa

Bericht door AnJa »

Gonen schreef:Ds. Simons mag juist groot van de Heere Jezus spreken! Het vervuld mij met blijdschap dat het merendeel positief over de prediking is

Ieder van ons zal ooit voor Gods troon staan.
Zal Jezus daar je Rechter zijn of zal Hij voor Zijn Vader belijden dat jij bij Hem hoort en voor je zonden betaald heeft.
Dat is de ernst voor een ieder van ons, kennen we de Heere Jezus en leven we uit Hem.
Het is toch geweldig dat Hij bij ons wil zijn in onze gebrokenheid? Wie van ons kent niet iets van verdriet en pijn , verlies of anders in het leven? En waarom zouden we dat dan alleen willen dragen? Natuurlijk alleen door de Heilige Geest worden je ogen voor de Heere Jezus geopend, anders blijf je steken blind voor Hem.
Maar de indringende vraag geldt voor ons allemaal: ken ik de Heere Jezus?
En zijn de vruchten van de Heilige Geest ook in mijn leven zichtbaar?
Waarin wordt God meer verheerlijkt dat in het behoudt van zondaren.
En waarom talmen we dan nog tot Hem te gaan, wanneer dat nog niet gebeurd is?

Het eenvoudige Woord van God, en wat Hij in Zijn woord geopenbaard heeft is dat het bloed van Jezus Christus reinigt van alle zonden, dat je in Hem opstaat in een nieuw leven.
Laten we groot van God spreken en niet klein van Hem denken. Hij is gewillig om zondaren zalig te maken.
En het Woord van God is levend en elke keer fris en nieuw.
Er is helemaal niets uit en niets in de mens wat zal bijdragen aan je behoud . En het maakt echt niet uit , of je het dan allemaal heel zwaar en serieus hebt opgenomen. Laten we in het nieuwe jaar op Hem zien!
Mooie bijdrage! Ik sluit me er graag bij aan!
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
Plaats reactie