Het belangrijkste op dit punt zijn de vrienden die ze hebben.Zeeuw schreef:Denk je? Ik denk dat openheid voor alle zaken belangrijk is. Maar alles in de hand hebben, nee, zeker niet.refo schreef:Naarmate de kinderen jonger zijn, denken ouders dat ze dat wel kunnen regelen met hun kinderen.
Alcohol vrij, XTC ook?
Re: Alcohol vrij, XTC ook?
Het schijnt dat op langere termijn toch de ouders meer invloed hebben op het alcoholgebruik dan vrienden.
Re: RE: Re: Alcohol vrij, XTC ook?
Dat geloof ik direct en zie/zag het ook!DDD schreef:Het schijnt dat op langere termijn toch de ouders meer invloed hebben op het alcoholgebruik dan vrienden.
Er word echt bizar veel alcohol genuttigd door vele ouders.
Iedere dag een paar wijntjes, biertjes of borreltjes.
Dat word heel gewoon gevonden en hoort er "gewoon" bij.
Het is mijn pet altijd te boven gegaan!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
En er wordt ook door veel ouders bizar weinig alcohol gebruikt. Kom op zeg, chargeer je nu niet heel erg?Orchidee schreef:Dat geloof ik direct en zie/zag het ook!DDD schreef:Het schijnt dat op langere termijn toch de ouders meer invloed hebben op het alcoholgebruik dan vrienden.
Er word echt bizar veel alcohol genuttigd door vele ouders.
Dat word heel gewoon gevonden en hoort er "gewoon" bij.
Het is mijn pet altijd te boven gegaan!
Dat klopt. Maar hun kinderen drinken gemiddeld genomen op langere termijn dan ook veel minder.
Ik chargeer niet.
(Was het maar zo'n feest)
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
In mijn omgeving gebeurt dit niet zo. Benieuwd in welke kringen u verkeerdOrchidee schreef:Ik chargeer niet.

Ik denk zeker dat gebeurt wat jij beschrijft, maar tegelijk denk ik dat de meerderheid van de ouders matiger is dan je schrijft.Orchidee schreef:Ik chargeer niet.
Als al mijn kinderen net zoveel bier gaan drinken als dat ik nu drink, dan hebben we aan een krat per jaar nog steeds genoeg.

- Niet meer zo actief -
Dat is verkeert.Zeeuw schreef:In mijn omgeving gebeurt dit niet zo. Benieuwd in welke kringen u verkeerdOrchidee schreef:Ik chargeer niet.

- Niet meer zo actief -
Mannetje schreef:Dat is verkeert.Zeeuw schreef:In mijn omgeving gebeurt dit niet zo. Benieuwd in welke kringen u verkeerdOrchidee schreef:Ik chargeer niet.

Ik "verkeer" niet in zoveel "kringen" maar kom op een verjaardag bijvoorbeeld wat mensen tegen en mijn kinderen hebben best een groot sociaal netwerk.
Dus hoor en zie nogal eens wat
Dus hoor en zie nogal eens wat

Maar wat is nu bizar veel?Orchidee schreef: Er word echt bizar veel alcohol genuttigd door vele ouders.
Als iemand elke avond 2 wijntjes neemt voor of bij het avondeten, of een biertje bij het thuiskomen, vind ik dat niet bizar veel.
Dat valt onder de gewoontes.
Het is pas een verslaving als je in paniek raakt als je ziet dat er geen wijn of bier in huis is en het nog snel even gaat halen.
Of ook die wijntjes en biertjes neemt als je weet dat je over een half uur in de auto zit.
Bij de jongeren neemt het alcoholgebruik af, bij de senioren lijkt het probleem te groeien.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Dat laatste denk ik ook. Ik denk wel, zoals Orchidee schetst, dat iedere dag bv 2 wijntje/biertjes veel is. Dat is 14 per week. Dat vind ik misschien niet bizar, maar toch wel echt teveel en geen goed voorbeeld voor de kids.Mara schreef:Maar wat is nu bizar veel?Orchidee schreef: Er word echt bizar veel alcohol genuttigd door vele ouders.
Als iemand elke avond 2 wijntjes neemt voor of bij het avondeten, of een biertje bij het thuiskomen, vind ik dat niet bizar veel.
Dat valt onder de gewoontes.
Het is pas een verslaving als je in paniek raakt als je ziet dat er geen wijn of bier in huis is en het nog snel even gaat halen.
Of ook die wijntjes en biertjes neemt als je weet dat je over een half uur in de auto zit.
Bij de jongeren neemt het alcoholgebruik af, bij de senioren lijkt het probleem te groeien.
Er word veel goed én schoon gepraat omdat mensen geraakt worden als je zegt dat het echt veel is om iedere dag alcohol te nuttigen.
Wat is "normaal" en een gewoonte is niet perse een goede gewoonte.
Men mist het echt wél als er even niets in huis is en dan hoef je niet gelijk naar de slijter maar het "gemis" is er wel
Wat is "normaal" en een gewoonte is niet perse een goede gewoonte.
Men mist het echt wél als er even niets in huis is en dan hoef je niet gelijk naar de slijter maar het "gemis" is er wel
- Dodo
Elke dag drinken zou ik al zorgelijk vinden. Maar elke dag drinken bij het avondeten of bij het thuis komen, nog veel meer. Je moet dan nog een avond en je bent onder invloed van alcohol.