Beroepingswerk discussie [4]

Roeline
Inactief

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Roeline »

DDD schreef:Ik ben het helemaal met Roeline eens. Deze keer dan.
:yahoo
Mistig

Bericht door Mistig »

Roeline schreef:
Jantje schreef:Dat eerste is heel erg.

Dat laatste waag ik te betwijfelen. In een gemeente met een afwachtende en lijdelijke mentaliteit preek je wellicht heel anders, dan in een gemeente die meer activistisch en praktisch is aangelegd. Paulus verschilt in zijn brieven aan de verschillende gemeenten ook sterk.
Heeft denk ik ook alles met een kerkenraad te maken. Ik merk bij mezelf dat ik bepaald beleid/ een bepaalde houding in een gemeente (te) snel alleen op het conto van de predikant schrijf. Een mooi voorbeeld van hoe flexibel een predikant (door mij onvermoed) kan zijn als het gaat om bijzaken die door een kerkenraad worden bepaald, zoals het verspreiden van preken, zie ik bij de dominee die verhuisde van Scherpenzeel naar Capelle aan den IJssel. Het heeft me blij verrast en ook wel even gecorrigeerd in mijn denkwijze. Intussen is er aan de inhoud van de prediking niets veranderd. Ik wil hier ook niet op de man spelen maar wilde dit voorbeeld toch geven om aan te geven dat niet alleen een dominee verantwoordelijk mag worden gehouden voor het beeld van een gemeente en van haar dominee. Met andere woorden: juist de kerkenraad heeft een groot aandeel in het laten slagen van de integratie van een dominee in een bepaalde gemeente.
windorgel schreef:Ds Verschuure had overigens eerder ook geen problemen met het beschikbaar stellen van preken. De kerkenraad van Scherpenzeel wel, dus de preken die hij daar hield kon je niet beluisteren. Preekte hij elders (bijv in IJsselmonde), dan kon je ze gewoon naluisteren.
Ds. Verschuure is op levenswandel en levensheiliging vaak best scherp. Dus ja, dan gaat het ook wel eens om uiterlijkheden.
Aan de andere kant heb ik mij, als gemeentelid, het afgelopen jaar vaak ook positief laten verrassen, door zijn ruime kijk op bepaalde zaken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Mistig schreef:
Roeline schreef:

Dat laatste waag ik te betwijfelen. In een gemeente met een afwachtende en lijdelijke mentaliteit preek je wellicht heel anders, dan in een gemeente die meer activistisch en praktisch is aangelegd. Paulus verschilt in zijn brieven aan de verschillende gemeenten ook sterk.
Heeft denk ik ook alles met een kerkenraad te maken. Ik merk bij mezelf dat ik bepaald beleid/ een bepaalde houding in een gemeente (te) snel alleen op het conto van de predikant schrijf. Een mooi voorbeeld van hoe flexibel een predikant (door mij onvermoed) kan zijn als het gaat om bijzaken die door een kerkenraad worden bepaald, zoals het verspreiden van preken, zie ik bij de dominee die verhuisde van Scherpenzeel naar Capelle aan den IJssel. Het heeft me blij verrast en ook wel even gecorrigeerd in mijn denkwijze. Intussen is er aan de inhoud van de prediking niets veranderd. Ik wil hier ook niet op de man spelen maar wilde dit voorbeeld toch geven om aan te geven dat niet alleen een dominee verantwoordelijk mag worden gehouden voor het beeld van een gemeente en van haar dominee. Met andere woorden: juist de kerkenraad heeft een groot aandeel in het laten slagen van de integratie van een dominee in een bepaalde gemeente.
windorgel schreef:Ds Verschuure had overigens eerder ook geen problemen met het beschikbaar stellen van preken. De kerkenraad van Scherpenzeel wel, dus de preken die hij daar hield kon je niet beluisteren. Preekte hij elders (bijv in IJsselmonde), dan kon je ze gewoon naluisteren.
Ds. Verschuure is op levenswandel en levensheiliging vaak best scherp. Dus ja, dan gaat het ook wel eens om uiterlijkheden.
Aan de andere kant heb ik mij, als gemeentelid, het afgelopen jaar vaak ook positief laten verrassen, door zijn ruime kijk op bepaalde zaken.
Precies, dat beeld kreeg ik ook. Terwijl dit niet echt het beeld over hem was toen hij in Scherpenzeel stond. Wellicht bepaalde zijn kerkenraad dat beeld wel veel sterker voor hem dan hijzelf. Om het even breder te trekken dan alleen deze casus: misschien is dat wel veel vaker zo.
Mistig

Bericht door Mistig »

Roeline schreef:
Mistig schreef:
Roeline schreef:

Precies, dat beeld kreeg ik ook. Terwijl dit niet echt het beeld over hem was toen hij in Scherpenzeel stond. Wellicht bepaalde zijn kerkenraad dat beeld wel veel sterker voor hem dan hijzelf. Om het even breder te trekken dan alleen deze casus: misschien is dat wel veel vaker zo.
Dat zou best goed kunnen denk ik. Kerkenraden dienen aan de andere kant ook wel leiding te geven. Dus ik vind dat niet heel bezwaarlijk
Aan de andere kant moeten we ook eerlijk durven benadrukken dat onze predikant zich af en toe best ook wel laat aanpassen, zeker als het gaat om middelmatige zaken (nee, ik ga niet in op details). En er is op de inhoud van de prediking ook wel kritiek, dat grijpt 'm ook aan. Dit durf ik hier te schrijven, omdat hij het zelf ook gewoon benoemd van de kansel. Zoals ds. zelf zegt: "De Heere zal het misschien wel goed vinden voor me."
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Mistig schreef: Dat zou best goed kunnen denk ik. Kerkenraden dienen aan de andere kant ook wel leiding te geven. Dus ik vind dat niet heel bezwaarlijk
Aan de andere kant moeten we ook eerlijk durven benadrukken dat onze predikant zich af en toe best ook wel laat aanpassen, zeker als het gaat om middelmatige zaken (nee, ik ga niet in op details). En er is op de inhoud van de prediking ook wel kritiek, dat grijpt 'm ook aan. Dit durf ik hier te schrijven, omdat hij het zelf ook gewoon benoemd van de kansel. Zoals ds. zelf zegt: "De Heere zal het misschien wel goed vinden voor me."
Toch heb ik het idee dat deze dominee nu beter tot zijn recht komt, dat hij meer kan zijn wie hij als persoon is. Maar dat is een puur subjectieve observatie. Overigens was er in Scherpenzeel ook kritiek. Ik moet de eerste gemeente nog ontdekken waar er eens géén kritiek is. Zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Roeline schreef:Ik moet de eerste gemeente nog ontdekken waar er eens géén kritiek is.
En tóch, ze zijn er wél!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Roeline schreef:Ik moet de eerste gemeente nog ontdekken waar er eens géén kritiek is.
En tóch, ze zijn er wél!
Dan loopt een predikant daar weer een ander gevaar.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
En tóch, ze zijn er wél!
Ik bevind me ook wel in een gemeente waarin weinig kritiek is. En als die er is gaat het echt over triviale zaken gelukkig.
Jantje
Verbannen

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
En tóch, ze zijn er wél!
Dan loopt een predikant daar weer een ander gevaar.
Ja, inderdaad. Dat is zeker waar.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Je kunt ook op een positieve manier met de prediking meeleven. In de bank meepreken noemen ze dat wel.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:
En tóch, ze zijn er wél!
Ik kan mij het niet voorstellen.
Het Woord van God is een tweesnijdend scherp zwaard. Daardoor ontstaat dus óók ergernis, hoe deze dan ook veroorzaakt wordt. Er zal altijd een deel van de uitwerking van deze ergernis zich tegen de kerkenraad of predikant richten. En als dat niet het geval is, dan stel ik wel vragen bij de prediking.
(~)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
En tóch, ze zijn er wél!
Het Woord van God is een tweesnijdend scherp zwaard. Daardoor ontstaat dus óók ergernis, hoe deze dan ook veroorzaakt wordt. Er zal altijd een deel van de uitwerking van deze ergernis zich tegen de kerkenraad of predikant richten. En als dat niet het geval is, dan stel ik wel vragen bij de prediking.
Opbouwende kritiek is wat anders dan ergernis.
Maar ik weet zeker dat er gemeenten zijn waar men blij is met de dominee, ondanks de afsnijdende prediking.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:
En tóch, ze zijn er wél!
Want? Men kan toch toestemmen in het feit dat het Woord op deze wijze wordt gepredikt? Ik vind het erg vreemd jouw redenering te zien. Dus er zal altijd gedoe zijn in de kerk vanwege Gods Woord?
TSD

Bericht door TSD »

Gedoe is misschien niet het goede woord, maar als iedereen in de kerk het met de inhoud van je prediking eens is dan moet je als predikant toch afvragen of de prediking wel scherp genoeg is. Het is inderdaad een tweesnijdend scherp zwaard.

Er staat niet voor niets in Lukas 6:26 Wee u, wanneer al de mensen wel van u spreken, want hun vaders deden desgelijks den valsen profeten.
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Zeeuw schreef:
Wandelende schreef:
Jantje schreef:
En tóch, ze zijn er wél!
Want? Men kan toch toestemmen in het feit dat het Woord op deze wijze wordt gepredikt? Ik vind het erg vreemd jouw redenering te zien. Dus er zal altijd gedoe zijn in de kerk vanwege Gods Woord?
Zeker. Bij luisteraars kan er zeker een toestemmen zijn. Zowel een lijdelijk accepteren als een hartelijk instemmen.
Ik geloof inderdaad dat er nauwelijks/geen gemeenten zijn waar alle leden, niemand uitgezonderd, toestemmen met het gepredikte Woord. Denk aan verharding, zorgeloosheid, afvalligheid, ongeduld, kritiek, etc.
Het Woord zal altijd ook ergernis oproepen, alleen gelukkig is dat niet de enige uitwerking. En tevens is dat gemiddeld genomen niet het overheersende klimaat in de gemeenten. Gelukkig maar.

Wel geloof ik dat er gemeenten zijn waar kritiek zich nauwelijks/niet op de personen van de kerkenraad en/of dominee richten. Daar is onderlinge acceptatie, wederzijds respect en geduld ten opzichte van elkaar een groot goed.
(~)
Gesloten