Gereformeerde Gemeenten

aline1984
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door aline1984 »

Jongens, hebben jullie Sinterklaas al binnengehaald? Dat is zinniger dan deze peanuts!
Valcke

Bericht door Valcke »

aline1984 schreef:Jongens, hebben jullie Sinterklaas al binnengehaald? Dat is zinniger dan deze peanuts!
Aline1984, een betrouwbare Bijbelvertaling is een groot goed. Erg kwalijk om er zo over te spreken. Je spreekt net alsof het niet uitmaakt in welke vertaling we Gods Woord lezen. Voor mij maakt dit zeer veel uit.
refo

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Er werd niet aan de HSV gerefereerd, en dat heb ik ook nog nooit iemand horen doen in de Gereformeerde Gemeenten.
Dat zou ook niet verstandig zijn om te doen in veel Gereformeerde Gemeenten-gemeenten, aangezien dit erg gevoelig kan liggen.
Indirect wel. Regelmatig hoor je in de GG: het woord dat in de grondtaal staat, betekent eigenlijk dit. En dat staat dan ook in de HSV.
Valcke

Bericht door Valcke »

refo schreef:
J.C. Philpot schreef:
Jantje schreef:Er werd niet aan de HSV gerefereerd, en dat heb ik ook nog nooit iemand horen doen in de Gereformeerde Gemeenten.
Dat zou ook niet verstandig zijn om te doen in veel Gereformeerde Gemeenten-gemeenten, aangezien dit erg gevoelig kan liggen.
Indirect wel. Regelmatig hoor je in de GG: het woord dat in de grondtaal staat, betekent eigenlijk dit. En dat staat dan ook in de HSV.
Voorbeelden?
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Jantje schreef:
Luther schreef:Ik hoor regelmatig (bij een SV-dienst): 'Hier heeft de HSV een net iets scherpere vertaling.' Of bij een HSV-dienst: 'Hier is de SV beter.'
Ik hoorde onlangs in een preek van iemand ter rechterzijde van de Gereformeerde Gemeenten dat een bepaald ander woord beter tot stand kwam in de tekst (SV). Er werd niet aan de HSV gerefereerd, en dat heb ik ook nog nooit iemand horen doen in de Gereformeerde Gemeenten.

En verder geloof ik niks van een ophandezijnde scheuring. Dat er bepaalde mensen (en er een enkeling of dominee is die dit wel geloven (of geloofden)), is puur een influistering van de duivel. Hij schept er behagen in als er ruzie wordt gemaakt, en zeker als dat in de kerk gebeurt (onder Gods kinderen).
Ik heb het Ds v Dieren 2x horen doen. Die was niet alleen voorstander van de SV maar gaf ook duidelijk aan dat de HSV niet op de kansel in de GG thuis hoort.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wat heb je hem horen doen? Zeggen dat de HSV het beter vertaald had? Want dat zegt @Luther.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Jantje schreef:Wat heb je hem horen doen? Zeggen dat de HSV het beter vertaald had? Want dat zegt @Luther.
Nog een keer lezen Jan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Is hij in voor een scheuring?!?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Jantje schreef:Is hij in voor een scheuring?!?
Zo komen geruchten in de wereld.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Mannes zegt iets, waar ik geen touw aan vast kan knopen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Jantje schreef:Is hij in voor een scheuring?!?
We hebben het hier over een bijbelvertaling. Niet over een scheuring. Probeer het nog een keer.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Wat heb je hem horen doen? Zeggen dat de HSV het beter vertaald had? Want dat zegt @Luther.
Lees nou eens goed...

Ds van Dieren, een kenner van de grondtalen., een groot pluspunt!, zegt wel eens in zijn preken: het staat zo en zo vertaald in de SV, maar deze vertaling zou ook kunnen en heeft misschien zelfs wel de vorkeur. (Zoiets hoor je wel vaker in preken)

Maar als je dan zelf wat onderzoek doet, blijkt dat dat nu precies de vertaling is die de HSV ook heeft (al zal ds v Dieren dat nooit van de kansel zeggen natuurlijk) en vaak ook in de kanttekeningen genoemd wordt als optie.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Aha, ik snap het.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:Wat heb je hem horen doen?
@Mannes zegt dat hij ds. Van Dieren twee keer de HSV heeft horen citeren.
En ook zegt @Mannes dat ds. Van Dieren tegenstander is van de HSV op GG kansels.
Zeggen dat de HSV het beter vertaald had?
Nee, @Mannes geeft aan dat ds. Van Dieren tegenstander is van de HSV op GG kansels.
Want dat zegt @Luther.
Dat zegt @Luther niet. Dus geen woorden in de mond leggen.
@Luther zegt wel:
"Ik hoor regelmatig (bij een SV-dienst): 'Hier heeft de HSV een net iets scherpere vertaling.' Of bij een HSV-dienst: 'Hier is de SV beter.' Als het goed is, komt een preek op uit de grondtekst en niet uit een vertaling. Een ontspannen wijze van omgang met bovenstaande is veel passender dan polariseren over zuiverheid. Want beide vertalingen zijn een goede weergave van de grondtekst, voor zover dat mogelijk is (vertalen blijft altijd armoede)."
(~)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Wandelende schreef:@Mannes zegt dat hij ds. Van Dieren twee keer de HSV heeft horen citeren.
Hoe kan hij dat uit míjn reactie halen? Hij zegt namelijk:
Mannes schreef:
Jantje schreef:
Luther schreef:Ik hoor regelmatig (bij een SV-dienst): 'Hier heeft de HSV een net iets scherpere vertaling.' Of bij een HSV-dienst: 'Hier is de SV beter.'
Ik hoorde onlangs in een preek van iemand ter rechterzijde van de Gereformeerde Gemeenten dat een bepaald ander woord beter tot stand kwam in de tekst (SV). Er werd niet aan de HSV gerefereerd, en dat heb ik ook nog nooit iemand horen doen in de Gereformeerde Gemeenten.

En verder geloof ik niks van een ophandezijnde scheuring. Dat er bepaalde mensen (en er een enkeling of dominee is die dit wel geloven (of geloofden)), is puur een influistering van de duivel. Hij schept er behagen in als er ruzie wordt gemaakt, en zeker als dat in de kerk gebeurt (onder Gods kinderen).
Ik heb het Ds v Dieren 2x horen doen. Die was niet alleen voorstander van de SV maar gaf ook duidelijk aan dat de HSV niet op de kansel in de GG thuis hoort.
Ik lees in mijn reactie nergens dat ik dat heb gezegd... Mijn vraag is dus: waar slaat het woordje 'het' op?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie