Beroepingswerk discussie [4]

DDD

Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door DDD »

@Zeeuw: Dan zijn wij het niet eens. Dat kan natuurlijk. En wat ik vind kan ook onzin zijn. Maar dat ik het vind, is in ieder geval geen onzin.

@Jantje: Als je wat ruimer kijkt, kan dat. Dat is in de linkerflank ook gebruikelijk, maar er is veel voor te zeggen dat niet te doen. Het vereist veel stuurmanskracht van de kerkenraad en veel geduld van de gemeente. Ik zou dan zelf liever vacant blijven.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Straks in het nieuwe jaar komen er weer wat namen bij. Dat scheelt wellicht ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw

Re: RE: Re: Beroepingswerk discussie [4]

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Dat zal, maar ik zou zo echt niet graag bezoek krijgen in het ziekenhuis of thuis.

Maar het is een bijzaak. In een gemeente met veel hoogopgeleiden kun je geen mbo-er als dominee beroepen, bijzondere uitzonderingen daargelaten. Zo zijn er allerlei redenen waarom je niet iedereen kunt beroepen.
Wat een onzin DDD. Ik heb allerhande bezoeken in het ziekenhuis gehad. Als er een oprecht persoon in zit, boeit me de buitenkant niets.
Vwb dat laatste, eveneens niet mee eens. Als de ds een oprecht en liefdevol kind van God is, zou ik daar graag onder zitten. Juist eenvoudige lessen zijn zo waardevol.

Ik vind het eigenlijk gewoon zondig. Net of je zegt ‘Heere, laat deze knecht van u onze deur maar voorbij gaan. Die is niet slim genoeg’.
Zeer mee eens. Maar in de tijd van Paulus zeiden ze ook al dat ze liever een brief van hem lazen.
Dat gaat dan meer op het eerste dan op het tweede in toch?
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef: Dat tweede is pertinent onzin. Als je kijkt naar gemeenten ter linkerzijde die op dit moment beroepen, dan zijn er genoeg namen. Kijk alleen maar naar de beroepen ds. Brons nu al heeft. Verder is het ook helemaal niet verkeerd om iets meer naar het midden te kijken. Dat gebeurt bij overige vergelijkbare gemeenten ook al, inmiddels.

Ik zou je willen adviseren eens navraag te doen bij de betreffende kerkenraden. De nood is groot.
En ja, uit nood wordt er soms beroepen op predikanten die eigenlijk niet passen in de gemeente, en als ze dan nog komen ook zie je het vaak fout gaan.
Ik waardeer je positiviteit, maar je moet wel realistisch zijn en de grote zorgen onder ogen willen zien.

Recent las ik nog een interview met ds Paul in Terdege. Als je dat leest, dan kun je niet anders dan met weemoed terugdenken aan vroegere dagen toen dat gedachtengoed nog veel breder gevonden werd binnen de gemeenten.
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 01 dec 2018, 13:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Geert

Bericht door Geert »

DDD schreef:Dat zal, maar ik zou zo echt niet graag bezoek krijgen in het ziekenhuis of thuis.

Maar het is een bijzaak. In een gemeente met veel hoogopgeleiden kun je geen mbo-er als dominee beroepen, bijzondere uitzonderingen daargelaten. Zo zijn er allerlei redenen waarom je niet iedereen kunt beroepen.
Oef.... Gelukkig leef je niet in de eerste eeuw van onze jaartelling... Dan zou je, als Petrus in jouw stadje kwam kennelijk zeggen: sorry brave man, je bent opgeleid als visser, ga maar efkes een stadje verder. Ik wacht op Paulus, die is op mijn en dat van mijn broeders, niveau opgeleid...

Bijzondere uitzonderingen daargelaten zou je kunnen antwoorden... Die lijst zou zo lang worden dat het geen uitzondering meer genoemd mag worden
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

Bezorgd schreef:
Recent las ik nog een interview met ds Paul in Terdege. Als je dat leest, dan kun je niet anders dan met weemoed terugdenken aan vroegere dagen toen dat gedachtengoed nog veel breder gevonden werd binnen de gemeenten.
Even voor de duidelijkheid: Bedoel je dan mannen als Kersten en Fraanje?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Geert schreef:

Oef.... Gelukkig leef je niet in de eerste eeuw van onze jaartelling... Dan zou je, als Petrus in jouw stadje kwam kennelijk zeggen: sorry brave man, je bent opgeleid als visser, ga maar efkes een stadje verder. Ik wacht op Paulus, die is op mijn en dat van mijn broeders, niveau opgeleid...

Bijzondere uitzonderingen daargelaten zou je kunnen antwoorden... Die lijst zou zo lang worden dat het geen uitzondering meer genoemd mag worden
Het word hier redelijk zwart-wit verwoord. Misschien helpt een andere benadering:

Zou het kunnen dat universitaire studenten met andere (intellectuele) geloofsvragen lopen dan mbo-jongelui? Zo ja, is het dan belangrijk dat een predikant of een ouderling hier serieus en onderbouwd op in gaat?

Ik denk zelf dat het antwoord op beide vragen ja is. Om gemeenten en predikanten op basis van IQ in te delen gaat me echter wat ver. Wellicht is er een ouderling die de studerende kan begeleiden als de predikant geen aansluiting heeft en de neiging heeft met dooddoeners op de proppen te komen. En inderdaad, iemand met een hoog IQ kan ook veel leren van eenvoudigere predikanten met een kinderlijk geloofsleven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

aline1984 schreef:Bezorgd schreef:
Even voor de duidelijkheid: Bedoel je dan mannen als Kersten en Fraanje?
Heb ik het over namen gehad ?
Geert

Bericht door Geert »

J.C. Philpot schreef:
Geert schreef:

Het word hier redelijk zwart-wit verwoord. Misschien helpt een andere benadering:

Zou het kunnen dat universitaire studenten met andere (intellectuele) geloofsvragen lopen dan mbo-jongelui? Zo ja, is het dan belangrijk dat een predikant of een ouderling hier serieus en onderbouwd op in gaat?

Ik denk zelf dat het antwoord op beide vragen ja is. Om gemeenten en predikanten op basis van IQ in te delen gaat me echter wat ver. Wellicht is er een ouderling die de studerende kan begeleiden als de predikant geen aansluiting heeft en de neiging heeft met dooddoeners op de proppen te komen. En inderdaad, iemand met een hoog IQ kan ook veel leren van eenvoudigere predikanten met een kinderlijk geloofsleven.

Soms is het goed om zwart tegen over wit te zetten om dan tot een evenwichtig verhaal te komen. Ben het met je eens, dank voor t evenwicht :)
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Luther schreef:(Ik kom op dit moment hooguit op 1 of 2 namen voor Houten.)
Drie, verwacht ik.
Twee daarvan hebben reeds een beroep gehad. Eén betreft de oud-consulent.
(~)
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Wandelende schreef:
Drie, verwacht ik.
Niet te geloven, dit :nonnon
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Roeline schreef:
Wandelende schreef:
Drie, verwacht ik.
Hoezo niet?
Het is niet uitzonderlijk, hoor.
Overigens ben ikzelf een andere mening toegedaan.
(~)
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Wandelende schreef:
Roeline schreef:
Wandelende schreef:
Drie, verwacht ik.
Hoezo niet?
Het is niet uitzonderlijk, hoor.
Overigens ben ikzelf een andere mening toegedaan.
Daarom niet. Word al moe van het idee het uit te moeten leggen. Niet te geloven.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Roeline schreef:
Wandelende schreef:
Drie, verwacht ik.
Want?
Dit speelt niet alleen in Houten, maar in minimaal 6 a 7 andere vakante gemeenten speelt dit ook zeker.
Wel vind ik het aantal van 1 a 2 erg laag. Ik denk dat er 3 a 4 beroepbare! predikanten qua profiel zouden passen in deze gemeenten, maar dan nog is het echt een probleem.
Ik zou je willen adviseren eens navraag te doen bij de betreffende kerkenraden. De nood is groot.
En ja, uit nood wordt er soms beroepen op predikanten die eigenlijk niet passen in de gemeente, en als ze dan nog komen ook zie je het vaak fout gaan.
Ik waardeer je positiviteit, maar je moet wel realistisch zijn en de grote zorgen onder ogen willen zien.
Roeline
Inactief

Bericht door Roeline »

Bezorgd schreef:
Roeline schreef:
Wandelende schreef:
Drie, verwacht ik.
Want?
Dit speelt niet alleen in Houten, maar in minimaal 6 a 7 andere vakante gemeenten speelt dit ook zeker.
Wel vind ik het aantal van 1 a 2 erg laag. Ik denk dat er 3 a 4 beroepbare! predikanten qua profiel zouden passen in deze gemeenten, maar dan nog is het echt een probleem.
Ik ben allerminst positief. Als er zo'n 50 predikanten zijn en daarvan vallen er drie of vier in de smaak dan vraag ik me af wat je nog langer in de Gereformeerde Gemeenten doet. Ga dan weg ofzo. Nood? Het getuigt van diepe ondankbaarheid.
Gesloten