Verandering van kerkverband

Ben je wel eens veranderd van kerkverband?

Nee, nog nooit.
57
55%
Van (V)OGGiN/GGiN naar GG
3
3%
Van GG naar HHK
5
5%
Van GG naar PKN
2
2%
Van GG naar CGK
9
9%
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Evangelisch/Pinkstergemeente
0
Geen stemmen
Van GG/HHK/CGK/PKN naar Reformatorische Baptistengemeente
1
1%
Van HHK/CGK/PKN naar GG
2
2%
Van GG naar (V)OGGiN/GGiN
1
1%
Overig
23
22%

Totaal aantal stemmen: 103

aline1984
Verbannen

Re: Verandering van kerkverband

Bericht door aline1984 »

refo schreef:
Op de jongste dag zullen Remonstranten en Gereformeerden met beschaamde kaken staan
Hoe kom je dáár nu weer bij? Je schrijft (niet spottend bedoeld) alsof je al even om de hoek gekeken hebt. Vanuit het standpunt van de alwetende verteller, zeg maar.
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

@ Merel: Van een aan de OGGiN verwante HHK.
Isala

Bericht door Isala »

Erasmiaan schreef:Gelukkig hebben de hervormers niet zulke slappe knieën gehad, anders waren we nog Rooms geweest.

En wat betreft die vrijgemaakten: zij hingen het op aan de kerk, ik zou het graag willen ophangen aan de leer. Het gaat om de zuivere leer. En die kan in verschillende kerkverbanden nog zijn.
Denk je dat de reformatie klaar en achter de rug is?

De vrijgemaakten dachten destijds dat ze de ware kerk waren, omdat ze dachten dat ze de ware leer hadden.
Ik denk dat er heden ten dage nog mensen zijn die menen dat ze de (meest) zuivere leer hebben, en ook van daaruit oordelen en handelen.
De versplintering in kerkelijk Nederland is een teken van geestelijke hoogmoed. Zondig is het. Een boetedag helpt er niets aan, als het hart daar van Godswege niet werkelijk verbroken onder is.
De Heere Jezus roept ons op één te zijn, zodat we aan de wereld kunnen laten zien Welke Meester wij dienen.
Als de wereld naar ons (kerkelijk Nederland) kijkt, ziet zij daarin dan onze Meester?
Voelt zij zich aangetrokken door ons leven?
Wie kan de meest zuivere leer beoordelen met zijn eigen blinde vlekken?
Hora est!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Een paar berichten geknipt. Laten we vriendelijk tegen elkaar doen en op inhoud discussiëren.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

aline1984 schreef:@ Merel: Van een aan de OGGiN verwante HHK.
Daar ken ik er maar één van.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD

Bericht door DDD »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Erasmiaan schreef:Ik kan maar niet begrijpen dat je tot de Gereformeerde Gemeenten behoort en tegelijkertijd op het standpunt staat dat je met een ander geloof ook zalig kunt worden.
Nee, Erasmiaan, lijkt me geen faire reactie. Want het loopt over de prediking. Prediking is beloftenprediking tot de verbondsgemeente. Dat is enerzijds bevrijdend, want dat snijdt alles af wat ik zelf denk en heb en voel en ervaren heb. Aan de andere kant is het ook diepernstig, want de verwerping van de beloften, het vertreden van Christus' bloed, ja dat onrein achten zal een verlorenheid in de verlorenheid inhouden.
Maar als die beide zijden niet meer klinken, of mensen onbedoeld worden opgebouwd in gestalten en ervaringen; waar Bijbelteksten niet meer in de context worden opengelegd, maar worden geframed, daar kan inderdaad sprake zijn van een ander geloof. Daar menen mensen in te kunnen gaan met gestalten en ervaringen, met hun beleving van ellende en uitreddingen, met hun rechtzinnigheid, dat zij gelukkig niet zo doorvloeien dat ze zeggen in Christus te zijn... Ik ben bang dat dat ook een lichtvaardige vorm van godsdienst is, maar met de naam dat het gaat om leven en behoudendheid. Daarom neem ik graag je woorden over (en niet als debat-truc - ik doe hier niet aan trucjes) maar dan is het zeer waar wat je schrijft: 'De Heere kan dingen anders wegen dan onze normen, maar dan juist zo dat hij ervoor waarschuwt dat we niet te lichtvaardig menen in te gaan. Dát is de les. De les is niet dat Gods normen anders zijn dan onze normen en dat wij er altijd wel naast kunnen zitten, hoe licht of hoe zwaar we het ook opnemen.'
Volgens mij begrijp je niet wat ik wil zeggen. Ik kan van je reactie in ieder geval geen chocola maken. Het gaat er niet om wat waar is of wat fout is, maar dat als je in een kerk zit of de leiding bent van die kerk, het nogal vreemd zou zijn als je zou zeggen: "je bent het niet met ons eens? Niet erg hoor, op een andere manier kan het ook."
Dat lijkt me nu juist een kenmerk van het ware geloof. Wij kennen allen ten dele. Mensen die daar geen idee van hebben, hebben weinig van God en weinig van zichzelf begrepen.

Ik ben het geheel met Refo en Isala eens: je hebt een kerkscheurende mening, die haaks staat op het Evangelie.

Maar goed: andersom vind jij uiteraard dat ik zo'n dwaalziek hart heb dat het een schande is dat ik niet allang in de ban ben gedaan.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:
Ik ook, dus dat lijkt me Helder genoeg.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Maar goed: andersom vind jij uiteraard dat ik zo'n dwaalziek hart heb dat het een schande is dat ik niet allang in de ban ben gedaan.
Voor een dwaalziek hart word je niet in de ban gedaan, die gaat over openbare zonden.
DDD

Bericht door DDD »

Posthoorn schreef:
DDD schreef:Maar goed: andersom vind jij uiteraard dat ik zo'n dwaalziek hart heb dat het een schande is dat ik niet allang in de ban ben gedaan.
Voor een dwaalziek hart word je niet in de ban gedaan, die gaat over openbare zonden.
Nou goed, maar waar het hart vol van is, loopt de mond van over.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:
Ik ook, dus dat lijkt me Helder genoeg.
Ik vraag me af of we dezelfde bedoelen. De gemeente is niet vacant, voor alle duidelijkheid.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

Ik ga jullie niet vertellen om welke GG en HHK het gaat. Er moet ook iets te puzzelen blijven.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:
Erasmiaan schreef:Ik zie overigens niet in waarom een kerk geen homogene groep zou mogen zijn. Homogeniteit heeft niets met evenwichtigheid te maken. Ik verlang ernaar om tot een kerk te behoren zonder theologische twistingen en zonder nieuwerwetse opvattingen over zaken die onder ons lang volkomen zekerheid hadden. Homogeniteit is kracht.
Dit is, met alle respect, een kerkscheurende mening. Het stelt de eigen ik in het middelpunt en alleen wie hetzelfde als ik denkt, mag mee.

Op de jongste dag zullen Remonstranten en Gereformeerden met beschaamde kaken staan: uiteindelijk bleek het toch door beide leerstromingen verkeerd weergegeven.

De Heere Jezus zegt Zelf dat het mogelijk is dat je anderen verhindert in te gaan. Ik heb het idee dat dat in de GG aan de orde is. Als tegenhanger van Remonstrantse leer, maar eigenlijk nog tragischer.

Wat heeft onder ons volkomen zekerheid? Uiteindelijk niets. Daarvan getuigen de duizenden boeken die verschijnen. De HC is een leerboek voor de jeugd. Niettemin moeten tientallen predikanten commentaren schrijven, waaruit wij dan weer een boek naar smaak uitzoeken.

We denken wel dat God in ons kamp is, maar is dat wel zo. Onze leerstromingen worden vooral in dit kleine hoekje van de aardbol gedeeld. De rest van de miljard christenen is op z'n best Remonstrant. Een beetje bescheidenheid lijkt me wel op de plaats.
Dit vind ik echt een bizar verhaal. Nog wel het meest omdat er geen enkele verwijzing in staat naar: 'we hebben het profetische Woord dat zeer vast is!' En ik weet heus wel dat mijn interpretatie daarin niet leidend is, maar daarop mogen we elkaar toch aanspreken? Nu wordt gesuggereerd dat iedereen zelf maar moet bepalen wat de waarheid is - en dat ons volksdeel zo klein is dat de waarheid vast niet bij ons zal zijn. Nogmaals, hoe refo ben je dan?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

aline1984 schreef:Ik ga jullie niet vertellen om welke GG en HHK het gaat. Er moet ook iets te puzzelen blijven.
Het was toch een OGGiN?

Zo moeilijk is dat niet hoor. Je kunt ze op één hand tellen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
refo schreef:
Erasmiaan schreef:Ik zie overigens niet in waarom een kerk geen homogene groep zou mogen zijn. Homogeniteit heeft niets met evenwichtigheid te maken. Ik verlang ernaar om tot een kerk te behoren zonder theologische twistingen en zonder nieuwerwetse opvattingen over zaken die onder ons lang volkomen zekerheid hadden. Homogeniteit is kracht.
Dit is, met alle respect, een kerkscheurende mening. Het stelt de eigen ik in het middelpunt en alleen wie hetzelfde als ik denkt, mag mee.

Op de jongste dag zullen Remonstranten en Gereformeerden met beschaamde kaken staan: uiteindelijk bleek het toch door beide leerstromingen verkeerd weergegeven.

De Heere Jezus zegt Zelf dat het mogelijk is dat je anderen verhindert in te gaan. Ik heb het idee dat dat in de GG aan de orde is. Als tegenhanger van Remonstrantse leer, maar eigenlijk nog tragischer.

Wat heeft onder ons volkomen zekerheid? Uiteindelijk niets. Daarvan getuigen de duizenden boeken die verschijnen. De HC is een leerboek voor de jeugd. Niettemin moeten tientallen predikanten commentaren schrijven, waaruit wij dan weer een boek naar smaak uitzoeken.

We denken wel dat God in ons kamp is, maar is dat wel zo. Onze leerstromingen worden vooral in dit kleine hoekje van de aardbol gedeeld. De rest van de miljard christenen is op z'n best Remonstrant. Een beetje bescheidenheid lijkt me wel op de plaats.
Dit vind ik echt een bizar verhaal. Nog wel het meest omdat er geen enkele verwijzing in staat naar: 'we hebben het profetische Woord dat zeer vast is!' En ik weet heus wel dat mijn interpretatie daarin niet leidend is, maar daarop mogen we elkaar toch aanspreken? Nu wordt gesuggereerd dat iedereen zelf maar moet bepalen wat de waarheid is - en dat ons volksdeel zo klein is dat de waarheid vast niet bij ons zal zijn. Nogmaals, hoe refo ben je dan?
Niets.

Als je leest in de Bijbel (!) hoe scherp Jezus door gelijkenissen sprak, dan is wel duidelijk dat we heus een Bijbelse leer hebben in onze reformatorische kerken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
aline1984
Verbannen

Bericht door aline1984 »

@ Jantje: Nee, Janneman, ik kom uit een GG die verlinkste, en ben nu lid van een HHK die dicht tegen de OGG aanzit.
En verder mag je raden, nieuwsgierig portret :huhu .
Plaats reactie