Erskinees schreef:Als ik het goed herinner: door niet herbevestigd te worden is B kerkrechtelijk gezien geen predikant meer, Zita. Daar is in het Kruiningen topic uitvoerig over gediscussieerd.
Nee, dat klopt niet.
Hij wordt in het eigen kerkverband erkend. Dat is voldoende voor ons om hem ds. te noemen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
(2) Ik denk dat velen zullen schrikken als het gebed 'Breng bijeen wat bijeen hoort' verhoord zou worden.
Dat gebed zou op twee manieren verhoord kunnen worden. Breng bijeen wat uitwendig bijeen hoort. Dan krijg je een reformatorische kerk en een evangelische (remonstrantse) kerk.
Of: Breng bijeen wat geestelijk bijeen hoort. Dan krijg je een kleine Kerk en een grote kerk...
Vreemde reactie.
Het gaat om de kerk, dat wil zeggen: om de gemeente van God die eenheid kent in de belijdenis. Het gaat niet om individuele leden.
Dat heeft niets met uiterlijk of innerlijk te maken, maar met de grondslag van de kerk. Dat onderscheid tussen Kerk en kerk is gekunsteld.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
YERSEKE - De bouw van een nieuwe, 2000 zitplaatsen tellende kerk aan de Steeweg in Yerseke gaat voor grote verkeersproblemen zorgen. Dat vrezen de toekomstige buren van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente. Ze voelen zich in de steek gelaten door de gemeente Reimerswaal, die ruim een jaar geleden groen licht gaf voor het bouwproject.
YERSEKE - De bouw van een nieuwe, 2000 zitplaatsen tellende kerk aan de Steeweg in Yerseke gaat voor grote verkeersproblemen zorgen. Dat vrezen de toekomstige buren van de plaatselijke Gereformeerde Gemeente. Ze voelen zich in de steek gelaten door de gemeente Reimerswaal, die ruim een jaar geleden groen licht gaf voor het bouwproject.
Sowieso de grote vraag wat de kerk nu moet kosten. Eerste berekeningen dateren volgens mij nog uit de crisistijd. Aannemers zullen nu andere prijzen rekenen.
Sowieso de grote vraag wat de kerk nu moet kosten. Eerste berekeningen dateren volgens mij nog uit de crisistijd. Aannemers zullen nu andere prijzen rekenen.
Dat zal geen probleem zijn, gezien de jaarlijkse Dankdagopbrengsten.
Verder begreep ik dat er al een heel groot gedeelte aan gelden is opgebracht. Verder valt het met die verkeersoverlast allemaal wel mee, het is meer een geroep om het horen. Ik denk niet dat het echt lukt om bij de Raad van State de zaak te winnen.
Dat zal geen probleem zijn, gezien de jaarlijkse Dankdagopbrengsten.
Verder begreep ik dat er al een heel groot gedeelte aan gelden is opgebracht. Verder valt het met die verkeersoverlast allemaal wel mee, het is meer een geroep om het horen. Ik denk niet dat het echt lukt om bij de Raad van State de zaak te winnen.
Vwb dat eerste, ik denk dat ik dichter bij het vuur zit dan jij.
Vwb het tweede, denk ook dat reuze meevalt. Maar ja, men maakt gewoon gebruik van het wettelijk recht.
Ik las zojuist deze vraag en antwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... emeenten-/
Blijkbaar was de vraag serieus genoeg om er op in te gaan. Dat verbaasde me. Je hoort wel eens wat maar echte concrete geruchten over een scheuring heb ik nooit gehoord.
Bezorgd schreef:Ik las zojuist deze vraag en antwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... emeenten-/
Blijkbaar was de vraag serieus genoeg om er op in te gaan. Dat verbaasde me. Je hoort wel eens wat maar echte concrete geruchten over een scheuring heb ik nooit gehoord.
Waarom zou je die suggestie weerleggen? Als je kijkt naar besluiten van de generale synode, zoals over de HSV, dan zijn die feitelijk alleen denkbaar als er flinke druk is uitgeoefend vanuit GBS-kringen. Ik begrijp wel dat zoiets niet in de notulen komt, maar er moeten wel heel dramatische redenen zijn geweest waarom zulke besluiten zijn genomen.
DDD schreef:Waarom zou je die suggestie weerleggen? Als je kijkt naar besluiten van de generale synode, zoals over de HSV, dan zijn die feitelijk alleen denkbaar als er flinke druk is uitgeoefend vanuit GBS-kringen. Ik begrijp wel dat zoiets niet in de notulen komt, maar er moeten wel heel dramatische redenen zijn geweest waarom zulke besluiten zijn genomen.
Bezorgd schreef:Ik las zojuist deze vraag en antwoord: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/26 ... emeenten-/
Die geruchten gaan ook over de CGK, maar volgens mij zijn het echt geruchten, ik zie de GG echt niet bij de GGiN aansluiten en ook niet bij de HHK PKN
Die geruchten gaan ook over de CGK, maar volgens mij zijn het echt geruchten, ik zie de GG echt niet bij de GGiN aansluiten en ook niet bij de HHK PKN
Prof Selderhuis gaf aan in Trouw dat er geen scheuring komt, hoogstens een herverkaveling.