Gereformeerde Gemeenten

Wandelende
Inactief

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Als we de juiste mannen lezen is onze godsdienst een stukje beter? Of is dan ons geestelijk leven meer op God gericht?

Met stijgende verbazing scroll ik dit topic door.... In veel 'reformatorische boekenkasten' staan deze mannen gebroederlijk naast elkaar als teken van Gods trouw in het verleden, het heden en de toekomst.
(~)
refo

Bericht door refo »

Je vraagt je ook af waarom die werken gelezen worden.
Tot onderwijs? Of tot bevestiging van de eigen mening? Of omdat des lezers gangen zo mooi verklaard worden?
Je leest toch zelden dat iemand ( ik bedoel de aanprijzers) na het lezen van zo'n werk tot het inzicht is gekomen volledig op de verkeerde weg te zitten.

Vaak worden ze evenwichtig genoemd. Dat is helemaal dodelijk voor een juist verstaan. Want wie is degene die dat bepaalt? Degene die dat zegt.
huisman

Bericht door huisman »

Jantje schreef:Van wie is dat stukje, @huisman?
Stond ooit in het RD. Denk van L.J. van Valen maar weet het niet zeker....even digibronnen.

Je kunt iig lezen dat Ebenezer Erkine een andere recensie schreef in 1745. Als de recensent eerlijk is moet hij ook Calvijn en Ursinus betichten van eenzijdigheid want hij zal het echt niet eens zijn met bv hun opvatting over de doop.
Aan het eind van de dag blijkt alleen de recensent evenwichtig te zijn...... waar is de ootmoed ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mara

Bericht door Mara »

Wandelende schreef:Als we de juiste mannen lezen is onze godsdienst een stukje beter? Of is dan ons geestelijk leven meer op God gericht?

Met stijgende verbazing scroll ik dit topic door.... In veel 'reformatorische boekenkasten' staan deze mannen gebroederlijk naast elkaar als teken van Gods trouw in het verleden, het heden en de toekomst.
Worden ze wel echt gelezen?
De boeken van mijn vader zijn verdeeld onder diverse familieleden.
Als ik informeer hoeveel ze er nu van gelezen hebben, bekennen ze dat ze er nog niet aan toe zijn gekomen.
Mijn vader overleed 20 jaar geleden!
Als zij aan het einde van hun leven zijn gekomen weet ik zeker dat deze boeken bij de kringloop gebracht worden, want de volgende generatie leest dit echt niet meer. Zeggen zij nu al.
Dus het aantal personen die oud- en kerkvaders leest, zal steeds kleiner worden.
Op onze kansel wordt vaker uit John Piper en Corrie ten Boom geciteerd, enkele keer uit Matth. Henry, maar verder gaat het niet of er moet een BhP predikant zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Je vraagt je ook af waarom die werken gelezen worden.
Tot onderwijs? Of tot bevestiging van de eigen mening? Of omdat des lezers gangen zo mooi verklaard worden?
Je leest toch zelden dat iemand ( ik bedoel de aanprijzers) na het lezen van zo'n werk tot het inzicht is gekomen volledig op de verkeerde weg te zitten.

Vaak worden ze evenwichtig genoemd. Dat is helemaal dodelijk voor een juist verstaan. Want wie is degene die dat bepaalt? Degene die dat zegt.
Mis refo. Door het lezen van zulke werken ( in mijn geval “ De viervoudig staat van Boston” en “DeHoofdsom van de geloofsleer van Watson” ben ik in de tachtiger jaren van de vorige eeuw tot het inzicht gekomen dat ik volledig op de verkeerde weg zat.

......er zijn velen die door het lezen van zulke werken niet “leeg” zijn gebleven.

Echt .....Tolle Lege!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:
Stond ooit in het RD. Denk van L.J. van Valen maar weet het niet zeker....even digibronnen.

Je kunt iig lezen dat Ebenezer Erkine een andere recensie schreef in 1745. Als de recensent eerlijk is moet hij ook Calvijn en Ursinus betichten van eenzijdigheid want hij zal het echt niet eens zijn met bv hun opvatting over de doop.
Aan het eind van de dag blijkt alleen de recensent evenwichtig te zijn...... waar is de ootmoed ?
Zie hier enkele artikelen over Traill: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... start=3660
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
eilander
Moderator

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

refo schreef:Je vraagt je ook af waarom die werken gelezen worden.

Nou, ik las laatst een boek van Arminius en dat bracht me toch wel op de gedachte dat we helemaal fout zitten.
(O nee, dat was iemand anders)
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Ik hoop niet dat er nu weer een hele discussie gaat beginnen. Het is verdrietig wat gebeurd is met de satan als winnaar.
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 24 nov 2018, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
-DIA- schreef:
huisman schreef:
Ad Anker schreef:Precies, hij bezigt termen als ernstig, zeer onderwijzend en waardevol. Ik heb het nog eens gelezen, maar snap de ophef toch niet. Ds. Roos wijst er bij de bespreking van de Schotten ook regelmatig op deze wijze op.
Ik heb het boek van Robert Traill bijna uit en vanavond de recensie in de SB gelezen. Ik ben er stil van....of de recensent heeft het boek niet geheel gelezen of hij heeft het met een vooroordeel gelezen.
Het boek van ds Traill zou 25 jaar geleden in de SB zonder voorbehoud zijn aanbevolen. Begrijp er niets van.......
We hebben nooit anders geleerd. Heel vreemd. En we kunnen met bewustheid zeker zestig jaren terugzien. Veel preken uit mijn jeugd zijn me bijgebleven.
De verzamelde werken van Robert Traill werden in 1745 in Edinburgh in vier delen uitgegeven. Herdrukken hiervan kwamen verschillende malen van de pers, zoals in 1975 twee gebonden delen bij de "Banner of Truth". Ze vonden gretig aftrek, ook onder de eenvoudige vromen in Schotland, Engeland en daarbuiten. Bekendheid kregen vooral zijn preken over Galaten 2:21: "Ik doe de genade van God niet teniet; want indien de rechtvaardigheid door de wet is, zo is dan Christus tevergeefs gestorven." Deze werden vertaald door Joh. Freeke uit Den Haag en in 1993 in een beperkte oplage uitgegeven.

Freeke vermeldt in zijn voorwoord een citaat uit het dagboek van Ebenezer Erskine: "1721, zaterdag, ongeveer 12 uur. Ik werd deze morgen geleid om in Traill te lezen over de genadetroon uit Hebreeën 4, het laatste vers. Een tekst die soms zeer zoet en aangenaam voor mij is geweest, maar ik denk nooit zoeter dan vandaag. Ik mocht de Heere danken Die deze vrome man heeft bestuurd om dit gezegende onderwerp te schrijven en te preken en ik dankte de Heere dat hij mij dit boek in mijn bezit heeft gebracht en mij bestuurde het deze dag te lezen. Ik las er met tranen van vreugde in, omdat ik de taal van mijn ziel erin vond."
Ik had deze passage van Ebenezer Erskine over Traill ook eerder gelezen, maar het is goed dat het nog eens genoemd wordt. Ik ben zo blij met deze Schotten (de Erskines, Boston en Traill en anderen) (niet ten koste van andere oudvaders overigens). Ik ken er ook die juist in de middellijke weg door het lezen van deze preken - Traill over Hebreeën 4 en de Erskines - tot het waarachtige geloof gekomen zijn. Eenzijdig als het gaat om de toeleidende weg? Juist niet, maar zeer rechtzinnig!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef:
Ik hoop niet dat er nu weer een hele discussie gaat beginnen. Het is verdrietig wat gebeurd is met de Satan als winnaar.
Valt mee. Artikel is genuanceerd, met een fatsoenlijke bovenmeester aan het woord. Feitelijk zegt hij het te betreuren dat volwassenen ruzie maken en kinderen hier gelukkig niet aan meedoen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Valcke schreef:
huisman schreef:Freeke vermeldt in zijn voorwoord een citaat uit het dagboek van Ebenezer Erskine: "1721, zaterdag, ongeveer 12 uur. Ik werd deze morgen geleid om in Traill te lezen over de genadetroon uit Hebreeën 4, het laatste vers. Een tekst die soms zeer zoet en aangenaam voor mij is geweest, maar ik denk nooit zoeter dan vandaag. Ik mocht de Heere danken Die deze vrome man heeft bestuurd om dit gezegende onderwerp te schrijven en te preken en ik dankte de Heere dat hij mij dit boek in mijn bezit heeft gebracht en mij bestuurde het deze dag te lezen. Ik las er met tranen van vreugde in, omdat ik de taal van mijn ziel erin vond."
Ik had deze passage van Ebenezer Erskine over Traill ook eerder gelezen, maar het is goed dat het nog eens genoemd wordt. Ik ben zo blij met deze Schotten (de Erskines, Boston en Traill en anderen) (niet ten koste van andere oudvaders overigens). Ik ken er ook die juist in de middellijke weg door het lezen van deze preken - Traill over Hebreeën 4 en de Erskines - tot het waarachtige geloof gekomen zijn. Eenzijdig als het gaat om de toeleidende weg? Juist niet, maar zeer rechtzinnig!
Traill ken ik niet, al wordt mijn interesse wel gewekt nu. Maar van de Erskines weet ik er ook diversen inderdaad.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef:
Piet Puk schreef:
Ik hoop niet dat er nu weer een hele discussie gaat beginnen. Het is verdrietig wat gebeurd is met de Satan als winnaar.
Valt mee. Artikel is genuanceerd, met een fatsoenlijke bovenmeester aan het woord. Feitelijk zegt hij het te betreuren dat volwassenen ruzie maken en kinderen hier gelukkig niet aan meedoen.
Ik bedoel hier op Refoforum
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:

Zie hier enkele artikelen over Traill: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... start=3660
Dank voor het plaatsen.
Ik lees in dit artikel deze voluit Bijbelse zin, die door menigeen helaas argwanend gelezen wordt, ook op dit forum: Indien hij vraagt wat voor volmacht hij heeft om in Christus te geloven, zeg hem dan dat hij zonder in Hem te geloven voor eeuwig moet omkomen, dat hij Gods genadige aanbieding van Christus en al Zijn verlossing heeft, met de belofte dat op het aannemen van dit aanbod door het geloof, Christus en de zaligheid de zijne worden.
Daarom is men ook zo huiverig om er positief over te schrijven. Dat vind ik een zorgelijke ontwikkeling.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
huisman

Bericht door huisman »

Piet Puk schreef:
satan schrijf je zonder hoofdletter want hij is de eeuwige verliezer.
Plaats reactie