Ad Anker schreef:aline1984 schreef:@ ad anker: geen waardeoordeel, zeker geen veroordeling, maar ik denk niet dat dit de predikant is met de meeste bildung. laat zo'n recensie door c. sonnevelt schrijven
Dat is jouw mening. Ben ik het niet mee eens, maar begrijp je wel. De woorden van Refoforum2017 zijn wel een waardeoordeel, en dat is niet fraai, anoniem en zonder dit eerst met deze predikant besproken te hebben. En daar blijf ik gewoon op reageren. Het is namelijk een zonde tegen het 9e gebod, en daar erger ik me aan.
Tegen welk gebod zondig je als je je ergert?
Maar even serieus: het gaat mij niet om een waardeoordeel over ds. Hoogerland. Sterker nog: ik waardeer de opiniestukken van ds. Hoogerland in het RD eigenlijk altijd en heb juist bij hem vaak het gevoel dat hij evenwichtig wil zijn. In deze recensie laat hij ook weer duidelijk zien dat hij hier echt een poging toe wil doen. Dat vind ik positief. Maar waar het mij nu omgaat is dat de recensie toch ademt dat de puriteinen toch wat eenzijdig zijn in hun theologie en dat we daarvoor moeten oppassen. Hij geeft aan dat de Dordtse Leerregels en onze Hollandse oudvaders toch evenwichtiger waren. Daarmee zeg je volgens mij een paar dingen:
1) De Puriteinen zijn niet helemaal evenwichtig en daarom moeten we ze toch met reserve lezen. Ze zijn daarom toch 'minder' dan de Dordtse Leerregels en de Hollandse oudvaders.
2) Wij staan in de lijn van de Dordtse Leerregels en de Hollandse oudvaders en die zijn toch evenwichtiger dan de Puriteinen. Wij zijn dus evenwichtiger dan de Puriteinen.
Ik heb moeite met het tegenover elkaar zetten van de Dordtse Leerregels en de puriteinen. Dat is mijns inziens onterecht en dat komt volgens mij door onkunde/angst. Daarnaast vind het bezwaarlijk dat deze boodschap de gemeenten in wordt gestuurd. En bovendien zit er toch een verheffing van eigen theologie in boven die van de puriteinen. Je mag een eigen visie hebben, maar het is nogal wat om die beter te achten dan die van de puriteinen. Toch? Ds. Hoogerland wordt door deze recensie echt niet minder voor mij, maar ik vind het wel teleurstellend dat deze recensie hem is overkomen.