Verontrustende berichten

Mannes
Verbannen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Mannes »

Jantje schreef:
Mannes schreef:
eilander schreef:@Mannes had natuurlijk kunnen weten dat hij op z'n zachtst gezegd enige tegenstand zou krijgen na zijn bericht over de jeugdverenigingen. Ik deel zijn kritiek ook niet, maar het is op zichzelf wel legitiem om die mening te verdedigen natuurlijk. Het is jarenlang een heel gangbare opvatting geweest ter rechterzijde van onze gezindte.
Het zou deels nog best waarheid kunnen bevatten ook, denk ik.
Natuurlijk wist ik dat. Alleen al daarom vind ik het belangrijk om het te zeggen. Dat je vervolgens op niet geheel respectvolle wijze reacties krijgt had ik niet verwacht. Ik ga @DIA steeds beter begrijpen.
Onzin.
Vorig jaar nog (meen ik, maar het kan ook 2 jaar geleden zijn geweest) hebben ds. C. Sonnevelt en ds. A. van Voorden samen op een jongerenavond het woord gevoerd in de GG van Goes, over de GBS. Dus nu moet je niet net doen alsof het in de GGiN wordt afgekeurd, want dat is gewoon geen waar.
En nogmaals: ook ds. Mallan heeft in de laatste 10 jaren van zijn leven zelf zangavonden geopend. Dat schreef ik al eerder, maar daar ga je voor het gemak niet op in. Je kunt best die mening hebben, maar schaar dan niet mensen voor je karretje, die die mening niet hebben. Bovendien waag ik te betwijfelen of jou dominee er net zo over denkt. En dan nog gaan de jongeren wel naar een JV van een GG in de buurt, als het in de eigen gemeente niet wordt toegestaan.
Mijn predikant is de oprichter van de jv geweest. De 1e x was hij erbij, de andere 9 jaar is hij nooit meer geweest. Waar je nu dan vandaan haalt dat ik beweer dat JV in de GGiN afgekeurd wordt is me een raadsel. Verder zei Ds Mallan letterlijk: laat de verenigingen groeien en bloeien mits ze onder leiding van de kerkenraad staan en in het teken staan van het onderzoek en onderwijs van het Woord.

Dat is een hele andere invulling dan rondjes varen of met een groep op de fiets zitten. Dat heeft niks met kerkelijk onderwijs of onderzoek te maken.
Laatst gewijzigd door Mannes op 07 nov 2018, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

liz boer schreef:
Zeeuw schreef:
liz boer schreef:@Zeeuw wij hadden ook totaal geen voorbeeld, er werd thuis wel uit de kinderbijbel voorgelezen, er werd nooit met ons gebeden, alleen aan tafel een formulieer gebed.

Het is zoeken geweest en met heel veel gebreken. Ik zie nu dat mijn kinderen het veel makkelijker oppakken met hun kinderen.
Fijn dat je eigen kinderen dit zo doen he. Het voelde voor mij zo raar. Het belangrijkste van het leven wordt zondag verkondigd, maar verder nooit ter sprake gebracht.
Er werd wel kritiek geleverd, 't was niks vanmorgen, of op de kerkenraad... of op de organist...

Het is zo Bijbels deut 6 : 7 Spreken op de weg, inscherpen.
Gelukkig zijn dit soort situaties bij mij nooit aan de orde geweest. Dat zal misschien verklaren dat ik anders tegen JV aankijk.
liz boer

Bericht door liz boer »

Mannes schreef:
liz boer schreef:
Zeeuw schreef:
liz boer schreef:@Zeeuw wij hadden ook totaal geen voorbeeld, er werd thuis wel uit de kinderbijbel voorgelezen, er werd nooit met ons gebeden, alleen aan tafel een formulieer gebed.

Het is zoeken geweest en met heel veel gebreken. Ik zie nu dat mijn kinderen het veel makkelijker oppakken met hun kinderen.
Fijn dat je eigen kinderen dit zo doen he. Het voelde voor mij zo raar. Het belangrijkste van het leven wordt zondag verkondigd, maar verder nooit ter sprake gebracht.
Er werd wel kritiek geleverd, 't was niks vanmorgen, of op de kerkenraad... of op de organist...

Het is zo Bijbels deut 6 : 7 Spreken op de weg, inscherpen.
Gelukkig zijn dit soort situaties bij mij nooit aan de orde geweest. Dat zal misschien verklaren dat ik anders tegen JV aankijk.
Ik geloof niet dat het een het ander uitsluit.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Ik denk wel dat het één het ander versterkt.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Denk ik ook niet. Je was ook,tegen het als gemeente activiteiten ondernemen Mannes. Dat kan volgens mij juist stichtelijk en gemeentevormend werken. Net als gemeentedagen etc.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mannes schreef:Ik denk wel dat het één het ander versterkt.
Gelukkig. Zijn we het eindelijk eens.
Thuisvrouw

Bericht door Thuisvrouw »

Nogmaals, hier ook jeugdvereniging.(GGiN) Staat niet onder leiding kerkenraad. Dominee heeft wel het seizoen geopend. Aan het einde van het seizoen..

.. Gaan ze varen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Thuisvrouw schreef:Nogmaals, hier ook jeugdvereniging.(GGiN) Staat niet onder leiding kerkenraad. Dominee heeft wel het seizoen geopend. Aan het einde van het seizoen..

.. Gaan ze varen.
Een fijne, samenbindende activiteit met ontspanning maar ook gelegenheid eens over wezenlijke zaken in een andere setting te spreken.
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Thuisvrouw schreef:Nogmaals, hier ook jeugdvereniging.(GGiN) Staat niet onder leiding kerkenraad. Dominee heeft wel het seizoen geopend. Aan het einde van het seizoen..

.. Gaan ze varen.
Dat is dus niet zo Ds Mallan het aanbevolen had.
Dat varen kunnen ze ook zonder het kerkelijk stempel.
Mannes
Verbannen

Bericht door Mannes »

Zeeuw schreef:
Nee, jij interpreteerd me verkeerd en daardoor ben je in de veronderstelling dat we het eens zijn.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Mannes schreef:

.. Gaan ze varen.
Waarom wil je zo'n scheiding aanbrengen? Je hebt maar één leven, geen twee. Er is niet een leven binnen en een leven buiten de kerk. Je hele leven hoort gestempeld te zijn door een leven met God. Waarom dan niet ook je ontspanning binnen de kerkelijke gemeente?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mannes schreef:
Zeeuw schreef:
Nee, jij interpreteerd me verkeerd en daardoor ben je in de veronderstelling dat we het eens zijn.
Dat weet ik. Maar je gaf geen verdere uitleg.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ditbenik schreef:
Mannes schreef:

.. Gaan ze varen.
Waarom wil je zo'n scheiding aanbrengen? Je hebt maar één leven, geen twee. Er is niet een leven binnen en een leven buiten de kerk. Je hele leven hoort gestempeld te zijn door een leven met God. Waarom dan niet ook je ontspanning binnen de kerkelijke gemeente?
Dus als je gaat varen, mag dit niet als kerkelijke gemeente. Wel als familie. Die ook van de kerk is, maar dat telt niet.
Vind je dan echt dat alleen in een kerkzaaltje geestelijk gesproken kan worden?
MvD5

Bericht door MvD5 »

Ik ben blij met fijne jeugdverenigingen in onze kerk. Bij de jongere kinderen wordt er eerst een kerkgeschiedenisverhaal verteld en knutselen ze daarna. De oudere pubers hebben op zondagmiddag hun bijeenkomst waar iemand een inleiding houdt en ze vervolgens in gesprek gaan met elkaar over dit onderwerp. Daarnaast hebben ze een aantal keren per jaar op zaterdag een leuke ontspannen activiteit.

Waarom vind ik het belangrijk dat mijn kinderen naar de JV gaan? Enerzijds om met elkaar bezig te zijn met de wezenlijke zaken. Anderzijds om contact te houden met de jeugd van de gemeente. Zo ontstaan en verdiepen vriendschappen. Zeker voor jongeren die gaan studeren of werken in een seculiere omgeving is het belangrijk om ook vrienden en contacten te hebben binnen je eigen kerk.
Orchidee

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Orchidee »

Mannes schreef:
Én? Moet dat dan?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gesloten