Dankdag 2018

Bertiel

Re: Dankdag 2018

Bericht door Bertiel »

Vanochtend de eerste dienst over Daniël 1. Wel in Babel maar er niet van. Drie gedachtes: Nebuladnezars doel, Daniels volhardendheid hiertegen en Gods zegen hierop(uit Mn hoofd).
Vanavond weer een dienst. Tussendoor ontspanning en bezinning. En standaard eten we met biddag en dankdag kip met patatjes.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
liz boer

Bericht door liz boer »

Bertiel schreef:Vanochtend de eerste dienst over Daniël 1. Wel in Babel maar er niet van. Drie gedachtes: Nebuladnezars doel, Daniels volhardendheid hiertegen en Gods zegen hierop(uit Mn hoofd).
Vanavond weer een dienst. Tussendoor ontspanning en bezinning. En standaard eten we met biddag en dankdag kip met patatjes.
:super
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Bruna

Bericht door Bruna »

Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Jantje schreef:Ik heb nog 3 weken om hierover na te denken...
In het najaar lopen jullie achter en in het voorjaar voor.
Eigenzinnig volkje, die Zeeuwen. ;)
Wij hobbelen niet achter de massa aan....

Zeker eigenzinnig. Wij houden hier als Zeeuwen gewoon op de landelijke dagen bid- en dankdag.
2 keer; 3 keer is nooit geweest, ook niet op zondag.

Ben vanmorgen geweest en we hopen vanmiddag weer te gaan.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
AnJa

Bericht door AnJa »

Ik las vanmorgen een mooi dagboekstukje van Matthew Henry.

Dankdag
"Zingt Hem, psalmzingt Hem, spreekt aandachtelijk van al Zijn wonderen."
~Psalm 105:2

Wij behoren de Heere dankzegging te doen; Hij is steeds onze Weldoener geweest. Voor al Zijn gunsten die Hij ons bewezen heeft, vraagt Hij slechts de geringe vergelding: dat we Hem zullen danken. De psalmist roept op om Zijn daden bekend te maken, opdat ook anderen zich met ons zullen verenigen om Hem te loven. Hij wekt op om aandachtig te spreken van Zijn wonderen, zoals we spreken van dingen waar we helemaal van vervuld zijn.
Gods wonderen moesten wel het onderwerp van onze gesprekken zijn met onze familieleden en vrienden. Daar behoren we van te spreken als we in ons huis zitten en als wij op de weg gaan. Niet slechts om elkaar te onderhouden, maar om elkaar op te wekken tot godsvrucht, ter bemoediging van ons eigen geloof en dat van anderen.
Mits er eerbied bij in acht genomen wordt, kunnen zelfs heilige dingen zodoende het onderwerp zijn van onze dagelijkse gesprekken.
"Vraagt naar de Heere en Zijn sterkte, zoekt Zijn aangezicht geduriglijk."
De dichter zegt: Stel uw geluk in Hem en jaag naar dát geluk. Zoek de Heere en Zijn sterkte. Zoek Hem in het heiligdom, in het middel dat Hij gegeven heeft om Hem te zoeken. Zoek Zijn aangezicht gedurig, zoek Zijn gunst te hebben tot in eeuwigheid. Jaag daarnaar tijdens uw leven en het zal tot in alle eeuwigheid uw deel zijn!

We hopen straks naar de kerk te gaan en mogen vanavond opnieuw.
" Geeft U mij wijsheid vandaag"
refo

Bericht door refo »

De Urkers hebben op 31 december dankdag.
Dat lijkt me een betere gewoonte. En dan op 1 januari biddag houden. Anders houd je altijd een stukje jaar over waarvoor je bidt noch dankt.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Ik heb net even op Kerktijden.nl gekeken. Binnen een uur rijden zijn hier geen diensten te vinden vandaag. Binnen een uur en 10 minuten zie ik er vanavond drie. Ik heb wel een gemeente gevonden drie dorpen verderop die niet onder Kerktijden staat maar waar vanavond een dankdienst is. Daar gaan we heen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bruna schreef:
Zeeuw schreef:
Mara schreef:
Wij hobbelen niet achter de massa aan....

Zeker eigenzinnig. Wij houden hier als Zeeuwen gewoon op de landelijke dagen bid- en dankdag.
2 keer; 3 keer is nooit geweest, ook niet op zondag.

Ben vanmorgen geweest en we hopen vanmiddag weer te gaan.
Ik heb geen idee eigenlijk waar het vandaan komt. Ik denk van geleden zodat gemeenten vrijwel allemaal een domineespreek ipv leespreek konden krijgen of klopt dat niet?

Edit. volgens wikipedia klopt het inderdaad.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

AnJa schreef:Ik las vanmorgen een mooi dagboekstukje van Matthew Henry.

Dankdag
"Zingt Hem, psalmzingt Hem, spreekt aandachtelijk van al Zijn wonderen."
~Psalm 105:2

Wij behoren de Heere dankzegging te doen; Hij is steeds onze Weldoener geweest. Voor al Zijn gunsten die Hij ons bewezen heeft, vraagt Hij slechts de geringe vergelding: dat we Hem zullen danken. De psalmist roept op om Zijn daden bekend te maken, opdat ook anderen zich met ons zullen verenigen om Hem te loven. Hij wekt op om aandachtig te spreken van Zijn wonderen, zoals we spreken van dingen waar we helemaal van vervuld zijn.
Gods wonderen moesten wel het onderwerp van onze gesprekken zijn met onze familieleden en vrienden. Daar behoren we van te spreken als we in ons huis zitten en als wij op de weg gaan. Niet slechts om elkaar te onderhouden, maar om elkaar op te wekken tot godsvrucht, ter bemoediging van ons eigen geloof en dat van anderen.
Mits er eerbied bij in acht genomen wordt, kunnen zelfs heilige dingen zodoende het onderwerp zijn van onze dagelijkse gesprekken.
"Vraagt naar de Heere en Zijn sterkte, zoekt Zijn aangezicht geduriglijk."
De dichter zegt: Stel uw geluk in Hem en jaag naar dát geluk. Zoek de Heere en Zijn sterkte. Zoek Hem in het heiligdom, in het middel dat Hij gegeven heeft om Hem te zoeken. Zoek Zijn aangezicht gedurig, zoek Zijn gunst te hebben tot in eeuwigheid. Jaag daarnaar tijdens uw leven en het zal tot in alle eeuwigheid uw deel zijn!

We hopen straks naar de kerk te gaan en mogen vanavond opnieuw.
Mooi Anja. Als we dat zo lezen zijn we, tenminste ikzelf, vaak veel te schuchter met over God te praten.
Mara

Bericht door Mara »

TSD schreef:
Mara schreef:
Volgens mij loopt de rest van Nederland in het voorjaar achter en in het najaar voor :D
Kan ook. ::tilt
Bertiel schreef: En standaard eten we met biddag en dankdag kip met patatjes.
Ik ruik inderdaad vaak een frietwalm.
En knoflook.
En pannenkoeken.
Mensen nemen de geur gewoon mee in hun jas en haren.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat gebeurt niet alleen op Dankdag hoor, maar ook zondags...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara

Bericht door Mara »

Jantje schreef:Dat gebeurt niet alleen op Dankdag hoor, maar ook zondags...
Wij hebben een middagdienst en hier wordt tussen de middag eigenlijk bij niemand warm gegeten.
Maar als er een avonddienst is, zoals vandaag, is het soms afzien. :sweat
Ik vind knoflookgeur verschrikkelijk, alsof er een aardgaslek onder de kerk is.
Dodo

Bericht door Dodo »

Mara schreef:
Wij hebben een middagdienst en hier wordt tussen de middag eigenlijk bij niemand warm gegeten.
Wij eten regelmatig knoflook, maar niet op zondag. Dat is niet fijn voor de medekerkgangers.
Mara

Bericht door Mara »

Dodo schreef:
Mara schreef:
Wij eten regelmatig knoflook, maar niet op zondag. Dat is niet fijn voor de medekerkgangers.
Nee precies :super
Ik ging jaren geleden mijn moeder ophalen voor een kerkdienst en toen ze instapte vroeg ze: heb jij vlees gebraden?
Ik ruik het aan je haren.
Sindsdien was ik me er zo bewust van.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Oudjaar is ook een mooi voorbeeld. De kerk ruikt dan gewoon naar oliebollen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
TSD

Bericht door TSD »

helma schreef: Een feestdag? Zo voelt het niet perse
Wel een dag van verwondering. Wat heeft de Heere geduld met ons. En wat is Hij genadig goed.
Inderdaad, een hele mooie omschrijving van dankdag.

Dan vind ik de term ‘feestdag’ toch wat minder passend. Het is natuurlijk net welke lading je aan het woord “feest” geeft, maar als daarvan in het verlengde zit: een dag om te feesten en van het aardse te genieten, dan vind ik het woord zelfs helemaal niet passend.

Al heb ik natuurlijk niets tegen een feestelijke maaltijd op tafel (even voor de goede orde).
Plaats reactie