Verontrustende berichten

Piet Puk

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Piet Puk »

windorgel schreef:
Delftenaar schreef:Nee, maar het is vaak moeilijker om doeners voor een JV te interesseren.
Ja, zeker in een kerkverband waar jeugdwerk nog altijd wat argwanend wordt bekeken. In de preken die gelezen worden (van ca 20-60 jaar geleden) wordt nl soms met forse bewoordingen gewaarschuwd tegen verenigingsleven (zang/jeugd).

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Precies, een preek van ds. Aangeenbrug bedoel je?
windorgel

Re: RE: Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door windorgel »

Piet Puk schreef:
windorgel schreef:
Delftenaar schreef:Nee, maar het is vaak moeilijker om doeners voor een JV te interesseren.
Ja, zeker in een kerkverband waar jeugdwerk nog altijd wat argwanend wordt bekeken. In de preken die gelezen worden (van ca 20-60 jaar geleden) wordt nl soms met forse bewoordingen gewaarschuwd tegen verenigingsleven (zang/jeugd).

Ja, en de predikanten Verhoeks, Van Straalen enz.
Piet Puk

Re: RE: Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door Piet Puk »

windorgel schreef:
Piet Puk schreef:
windorgel schreef:

Ja, en de predikanten Verhoeks, Van Straalen enz.
Ds. Verhoeks ook?
windorgel

Re: Verontrustende berichten

Bericht door windorgel »

Jazeker! Vooral de zangvereniging moet het dan ontgelden.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Als ik ouderling was, dan las ik zulke preken dus niet of zou ik het weglaten. Ik vind dat wel erg wettisch. Ik wist ook niet dat dat 20 jaar geleden nog afgekeurd werd. Dat is nieuw voor mij. Vanwaar die huiver? Ik begrijp er echt niks van. Wordt preekbespreking met de dominee of de ouderling ook afgekeurd (en zo ja, waarom)?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:Als ik ouderling was, dan las ik zulke preken dus niet of zou ik het weglaten. Ik vind dat wel erg wettisch. Ik wist ook niet dat dat 20 jaar geleden nog afgekeurd werd. Dat is nieuw voor mij. Vanwaar die huiver? Ik begrijp er echt niks van. Wordt preekbespreking met de dominee of de ouderling ook afgekeurd (en zo ja, waarom)?
Jantje, er zijn nog steeds gemeenten in de GGiN waar verenigingen echt niet aan de orde zijn. En waar de ouderling het dus nog van harte eens is met wat hij leest. In enkele van die gemeenten zie je de laatste jaren een heel voorzichtig begin komen.
Ik denk dat men beducht is voor 'het kweken van vrome lieden die menen dat ze bekeerd zijn zonder dat God ervan weet'.
Dat is even mijn vertaling van zo'n waarschuwing.
Voor ons lastig voor te stellen dat je bezwaar zou kunnen hebben tegen bijbelstudie. Anderzijds kwam de waarschuwing voort uit bewogenheid met het zielenheil van de jonge mensen, dat moeten we niet vergeten.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het helemaal niet moeilijk om mij voor te stellen dat dominees bezwaar hebben tegen bijbelstudie. Ik hoor soms preken waarbij ik mij levendig kan voorstellen dat het de dominee niet zou uitkomen als iemand daar een Bijbelverklaring bij zou houden.

Ik vind dat je het veel te aardig interpreteert. Er zijn dominees die vinden dat zij zelf als intermediair tussen God en de mensen staan, en dat de bijbel maar een uitwendig hulpmiddel is, maar dat het gaat om het inwendige. Het gaat om de directe werking van de heilige Geest door middel van hun woorden. Ik denk dat sommigen zich van hun manipulatie misschien niet eens bewust zijn. Maar in ieder geval, als je zo redeneert, is er van zelfstandig nadenken zoals de reformatie bevorderde, natuurlijk niets goeds te verwachten.

Bijbelstudie levert dan ook niets goeds op, maar is alleen maar lastig.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik beluister veel dominees, maar hoor maar bij een enkeling dingen die niet stroken met de Bijbelverklaring (van Matthew Henry). En ik geloof ook niet dat:
DDD schreef:Het gaat om de directe werking van de heilige Geest door middel van hun woorden.
wél geldt voor Bijbelverklaringen of de kanttekeningen bij de Statenvertalingen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Als ik ouderling was, dan las ik zulke preken dus niet of zou ik het weglaten. Ik vind dat wel erg wettisch. Ik wist ook niet dat dat 20 jaar geleden nog afgekeurd werd. Dat is nieuw voor mij. Vanwaar die huiver? Ik begrijp er echt niks van. Wordt preekbespreking met de dominee of de ouderling ook afgekeurd (en zo ja, waarom)?
Jantje, in de OGGiN is het zelfs erger. Daar noemde men jv's domineesfabrieken
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Is her daarom dat er zo weinig dominees zijn?
Verder vraag ik me af hoe ze het dan vinden dat de jongeren op plaatsen komen waar ze niet horen, terwijl er voor de kerkenraad ook een taak ligt, voor het jeugdwerk in de gemeente. Het komt erg wereldvreemd op mij over, in elk geval.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel

Bericht door windorgel »

Piet Puk schreef:
Dat is plaatselijk zeer verschillend, evenals in de GGiN.
windorgel

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:Is her daarom dat er zo weinig dominees zijn?
Verder vraag ik me af hoe ze het dan vinden dat de jongeren op plaatsen komen waar ze niet horen, terwijl er voor de kerkenraad ook een taak ligt, voor het jeugdwerk in de gemeente. Het komt erg wereldvreemd op mij over, in elk geval.
Dat keurt men uiteraard ook af!
Maar men vindt dat het gezin de plaats is waar de vorming moet plaatsvinden.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Jantje schreef:Is her daarom dat er zo weinig dominees zijn?
Denk niet dat er daarom minder dominees zijn. Dat is het stricte toelatingsbeleid. Het is wel zo dat genoemde kerkverbanden moeite hebben hoe ze jeugdwerk vorm geven. Aan de ene kant niet te vroom(als ik dat zo mag zeggen), maar het moet ook geen 'feestje' worden. Het is een worsteling om eenvoudig jeugdwerk te realiseren
Mona Lisa

Bericht door Mona Lisa »

Piet Puk schreef:
Dit is, in ieder geval gedeeltelijk, onzin. Ik zit al heel m'n leven in een OGGiN en zolang ik me herinner is daar een JV. Vanaf een kleine 40 jaar geleden kwam ik daar ook. We hadden avonden met een inleiding en na de koffie gesprekken over het onderwerp maar een paar keer per jaar ook dagjes uit, met elkaar naar strand of bos, avonden met spelletjes of muziek, etc. En zo af en toe belden we de snackbar in de buurt en lieten we een doos hapjes en bitterballen enzo aanrukken. Heel goed voor de onderlinge banden in de gemeente, heeft met domineesfabrieken niets te maken. Mooie tijden!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Volgens Wikipedia is jouw gemeente dan ook relatief modern binnen de OGGiN. ;)
Laatst gewijzigd door Jantje op 07 nov 2018, 00:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gesloten