Gereformeerde Gemeenten

Wandelende
Inactief

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/bui ... ord-canada

Deze gemeente, de Netherlands Reformed Congregation te Nobleford (Alberta) Canada, is al ruim 2 jaar een afdeling van de gemeente te Picture Butte (Alberta) Canada, maar is tot op heden nog niet geïnstitueerd als zelfstandige gemeente. Weet iemand iets meer over deze afdeling? Het lijkt mij dat een gemeente met ruim 400 (doop)leden toch wel genoeg in zich heeft om op eigen benen te staan?
Volgens mij, maar dat kan ik verkeerd hebben, is het daar eerst noodzakelijk om een voltallige kerkenraad te hebben die zelfstandig kan gaan functioneren. Andere overwegingen zijn mij niet bekend.
(~)
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Nasrani schreef:
Jantje schreef:Ik blijf me er van distantiëren, ook mede vanwege het feit dat er een oud lid van de Ger. Gem. van Nunspeet hier mede achter zit, aldus het kerkblad. Dat vind ik op zijn hoogst al zeer opmerkelijk. Waarom willen ze dat specifiek Nunspeet gelooft in de Naam van Jezus en beleggen ze dáárom zulke avonden, terwijl er al genoeg kerkelijke jongerenavonden worden belegt in die regio? Dat heeft toch wat te zeggen? Of niet?

Gelukkig is er, voor zover ik weet, geen commentaar in Nunspeet zelf, over de prediking van ds. Schot, en gelukkig maar. Verder moeten we, mijns inziens, deze zaken allemaal in de ontwikkeling en de geest van de tijd zien. Het is één en al verdeeldheid, je ziet het op refoweb.nl ook, als ook daar allemaal kritische vragen worden gesteld over de rechterzijde van de HHK en de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.).
Wat voor nut heeft het om zich er van te distantiëren?
Verder zou ik willen weten wat er op te tegen is om dit soort avonden te organiseren? Wees blij dat er in de week interkerkelijke bijeenkomsten zijn waar jongeren en ouderen over kerkmuren heen elkaar rondom de Bijbel kunnen ontmoeten.
Wil je hier nog op antwoorden @jantje?
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Nasrani schreef:
Nasrani schreef:
Jantje schreef:Ik blijf me er van distantiëren, ook mede vanwege het feit dat er een oud lid van de Ger. Gem. van Nunspeet hier mede achter zit, aldus het kerkblad. Dat vind ik op zijn hoogst al zeer opmerkelijk. Waarom willen ze dat specifiek Nunspeet gelooft in de Naam van Jezus en beleggen ze dáárom zulke avonden, terwijl er al genoeg kerkelijke jongerenavonden worden belegt in die regio? Dat heeft toch wat te zeggen? Of niet?

Gelukkig is er, voor zover ik weet, geen commentaar in Nunspeet zelf, over de prediking van ds. Schot, en gelukkig maar. Verder moeten we, mijns inziens, deze zaken allemaal in de ontwikkeling en de geest van de tijd zien. Het is één en al verdeeldheid, je ziet het op refoweb.nl ook, als ook daar allemaal kritische vragen worden gesteld over de rechterzijde van de HHK en de (Oud) Ger. Gem. (in Ned.).
Wat voor nut heeft het om zich er van te distantiëren?
Verder zou ik willen weten wat er op te tegen is om dit soort avonden te organiseren? Wees blij dat er in de week interkerkelijke bijeenkomsten zijn waar jongeren en ouderen over kerkmuren heen elkaar rondom de Bijbel kunnen ontmoeten.
Wil je hier nog op antwoorden @jantje?
Ja, hoor, ik vind dat dit in overleg moet gebeuren met de plaatselijke kerkelijke gemeenten en onder leiding moet staan van de kerkenraden van die gemeenten zelf. Bovendien zijn er al genoeg kerkelijke jongerenavonden in de regio. Dan vind ik het veelzeggend dat er ook zulk soort avonden, waar predikanten van de (O)GG(iN) en het uiterst rechtse deel van de HHK niet worden uitgenodigd of wíllen komen (heeft dat ook niet iets te zeggen?), worden belegd. Dat is toch een teken aan de wand? Maar blijkbaar wordt dat hier niet opgemerkt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Ja, hoor, ik vind dat dit in overleg moet gebeuren met de plaatselijke kerkelijke gemeenten en onder leiding moet staan van de kerkenraden van die gemeenten zelf. Bovendien zijn er al genoeg kerkelijke jongerenavonden in de regio. Dan vind ik het veelzeggend dat er ook zulk soort avonden, waar predikanten van de (O)GG(iN) en het uiterst rechtse deel van de HHK niet worden uitgenodigd of wíllen komen (heeft dat ook niet iets te zeggen?), worden belegd. Dat is toch een teken aan de wand? Maar blijkbaar wordt dat hier niet opgemerkt.
Waarom zouden dergelijke avonden onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad moeten staan?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Omdat dat de verantwoordelijkheid van de kerkenraad is. Die dient opzicht te hebben over de kudde, ook als het om zulk soort avonden gaat. En het is geen bezwaar als de plaatselijke kerken zich dan samen hiervoor verantwoordelijk stellen, maar het is wel nodig. Dat behoedt ook voor bepaalde uitwassen (denk aan bijvoorbeeld 'Jij daar!').

Verder moet je de stukjes die ds. (A.) Schot ooit in het RD schreef over Bijbelstudies die onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad moeten vallen en dergelijke nog maar eens nalezen, wellicht zijn die op Digibron te vinden.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
OutOfTheBox

Bericht door OutOfTheBox »

Jantje schreef:Omdat dat de verantwoordelijkheid van de kerkenraad is. Die dient opzicht te hebben over de kudde, ook als het om zulk soort avonden gaat. En het is geen bezwaar als de plaatselijke kerken zich dan samen hiervoor verantwoordelijk stellen, maar het is wel nodig. Dat behoedt ook voor bepaalde uitwassen (denk aan bijvoorbeeld 'Jij daar!').

Verder moet je de stukjes die ds. (A.) Schot ooit in het RD schreef over Bijbelstudies die onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad moeten vallen en dergelijke nog maar eens nalezen, wellicht zijn die op Digibron te vinden.
Ik ga die stukjes maar niet lezen, want ik krijg echt jeuk als ik lees dat dit onder de verantwoordelijkheid van de kerkenraad moet vallen. Prima als de kerkenraad een en ander zelf initieert en dan de verantwoordelijkheid neemt, heel goed zelfs. Echter, als de kerkenraad zelf geen bijbelstudie initieert en er komen vanuit de gemeente initiatieven (bijv. op kleine schaal met een man of 8, als vrienden), dan zou ik niet weten waarom dit ineens onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad zou moeten komen? In mijn optiek regeert dan de angst....stel dat we geen grip hebben.
liz boer

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:Omdat dat de verantwoordelijkheid van de kerkenraad is. Die dient opzicht te hebben over de kudde, ook als het om zulk soort avonden gaat. En het is geen bezwaar als de plaatselijke kerken zich dan samen hiervoor verantwoordelijk stellen, maar het is wel nodig. Dat behoedt ook voor bepaalde uitwassen (denk aan bijvoorbeeld 'Jij daar!').

Kom je dan niet in de roomse traditie terecht.
Alleen de Bijbel door geestelijken laten lezen, want gewone mensen zouden het verkeerd kunnen gaan opvatten en gaan dwalen dan krijg je wildgroei...
Laatst gewijzigd door liz boer op 31 okt 2018, 15:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
OutOfTheBox

liz boer schreef:

Kom je dan niet in de roomse traditie terecht.
Alleen de Bijbel door geestelijken laten lezen, want gewone mensen zoudem het verkeerd kunnen gaan dwalen dan krijg je wildgroei...
Helemaal eens!
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Begrijpen jullie nou echt niet wat ik bedoel? :bobo

https://www.rd.nl/ds-a-schot-ambtelijk- ... -1.1130219
https://www.rd.nl/opinie/stimuleer-als- ... -1.1133969
https://www.rd.nl/opinie/laat-georganis ... -1.1135301

(Lees bovenstaande links in volgorde van boven naar beneden.)

Overigens, volgens mij is er al eens ruimschoots aandacht aan deze artikelen besteed, ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig zin heb om die discussie over te doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
OutOfTheBox

Jantje schreef:Begrijpen jullie nou echt niet wat ik bedoel? :bobo

https://www.rd.nl/ds-a-schot-ambtelijk- ... -1.1130219
https://www.rd.nl/opinie/stimuleer-als- ... -1.1133969
https://www.rd.nl/opinie/laat-georganis ... -1.1135301

(Lees bovenstaande links in volgorde van boven naar beneden.)

Overigens, volgens mij is er al eens ruimschoots aandacht aan deze artikelen besteed, ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig zin heb om die discussie over te doen.
Prima, doen we hem niet over. Ik heb het artikel gelezen (had het ooit al eens gelezen) maar vind het weinig steekhoudend. Staat ook vol met insinuaties (bijbelkringen leiden tot volle avondmaalstafels etc.). Ik word er heel beroerd van als ik dit lees. Natuurlijk is een kerkenraad er om toezicht te houden, maar gaat dit zover dat als leden op individuele basis bijeenkomen men moet aansluiten? In het artikel stelt ds. Schot dat het een veeg teken is dat kerkenraadsleden dan niet welkom zouden zijn op een bijbelkring. Nonsense! Wij hebben een zelf georganiseerde bijbelkring met leden uit de gemeente en de kerkenraad zou direct van harte welkom zijn. Sterker nog, we zijn wel eens gebeld met de opmerking dat ze graag een keer zouden aanschuiven. We hebben aangegeven dat men van harte welkom is, tot op heden is het er echter nog niet van gekomen (en leven we in hele goede verstandhouding). Waarschijnlijk zijn de broeders druk, wat ik heel goed begrijp. Maar er is zeker geen sprake van onwil (van beide kanten).

@Jantje, het staat je overigens geheel vrij om niet te reageren aangezien je aangeeft geen zin te hebben in deze discussie. Toen heb ik echter niet meegedaan en had nu wel de behoefte om hierop te reageren. Het raakt me enorm als ik dit soort (in mijn optiek) insinuerende artikelen lees, terwijl wij echt zegen mogen ervaren bij onze bijbelkring.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Dan moet de kerkenraad zelf aan de slag om een avond te organiseren. Je kunt moeilijk eisen dat de organisatie de verantwoordelijkheid afstaat.

Hetzelfde geldt voor de bijbelkringen, wel commentaar hebben maar zelf niets faciliteren.
DDD

Bericht door DDD »

Overigens is er voor zover ik weet geen enkele bijbelse grondslag voor het idee dat bijbelstudie, behalve dan door middel van de zondagse prediking, een ambtelijke verantwoordelijkheid zou zijn.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Wandelende schreef:
Jantje schreef:https://www.gergeminfo.nl/gemeenten/bui ... ord-canada

Deze gemeente, de Netherlands Reformed Congregation te Nobleford (Alberta) Canada, is al ruim 2 jaar een afdeling van de gemeente te Picture Butte (Alberta) Canada, maar is tot op heden nog niet geïnstitueerd als zelfstandige gemeente. Weet iemand iets meer over deze afdeling? Het lijkt mij dat een gemeente met ruim 400 (doop)leden toch wel genoeg in zich heeft om op eigen benen te staan?
Volgens mij, maar dat kan ik verkeerd hebben, is het daar eerst noodzakelijk om een voltallige kerkenraad te hebben die zelfstandig kan gaan functioneren. Andere overwegingen zijn mij niet bekend.
Lijkt me een logische stap ja.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
OutOfTheBox

Ambtenaar schreef:

Dan moet de kerkenraad zelf aan de slag om een avond te organiseren. Je kunt moeilijk eisen dat de organisatie de verantwoordelijkheid afstaat.

Hetzelfde geldt voor de bijbelkringen, wel commentaar hebben maar zelf niets faciliteren.
Helemaal eens! Dat noem ik huilen met de wolven in het bos....
OutOfTheBox

DDD schreef:Overigens is er voor zover ik weet geen enkele bijbelse grondslag voor het idee dat bijbelstudie, behalve dan door middel van de zondagse prediking, een ambtelijke verantwoordelijkheid zou zijn.
Voor zover ik weet ook niet en anders laat ik me graag overtuigen....
Plaats reactie