Gereformeerde Gemeenten

Ad Anker
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Heel bijzonder artikel. Ook eerlijk. Ligt de schuld aan hen die het kerkverband verlieten en daar hun licht (bewust met kleine letter) vonden niet in onze kleinzielige verdeeldheid op de vierkante millimeter? Dat lees ik er uit.

Zelfs het ware volk vliegt in onze dagen de bocht uit in dorre rechtzinnigheid, en verwoesten de kudde.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:Heel bijzonder artikel. Ook eerlijk. Ligt de schuld aan hen die het kerkverband verlieten en daar hun licht (bewust met kleine letter) vonden niet in onze kleinzielige verdeeldheid op de vierkante millimeter? Dat lees ik er uit.

Zelfs het ware volk vliegt in onze dagen de bocht uit in dorre rechtzinnigheid, en verwoesten de kudde.
Gezond en goed artikel. Eerlijk de pijnpunten benoemen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Jantje schreef:Van harte aanbevolen: https://www.rd.nl/opinie/gezond-kerkeli ... -1.1522804

Dan verstommen al ónze discussies!

Ik verwijs hierbij eveneens, zoals ouderling Van den Brink dat ook doet, naar het artikel in Terdege van 19-10, met ds. C. Harinck.

Aardig stuk hoor,maar het is makkelijk praten als je in een kleine stadsgemeente zit waar goede preken gelezen worden, de kerkenraad een heldere en bijbelse kijk heeft op de te lezen preken en de prediking en ruimte geeft voor gesprek met jongeren.
Heb je dan echt door hoe het in andere gemeenten in den lande is?

Die vraag bleef bij mij over na het lezen van dit artikel.
DDD

Bericht door DDD »

Ik begrijp dat. Maar er zijn meer van die gemeenten. Zolang andere mensen zich daar niet ten onrechte mee bemoeien, gaat dat heel goed.

En verder schrijft hij toch niet dat alles van een leien dakje gaat? Hij steekt toch ook de hand in eigen boezem?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Zo sla je elke discussie dood. Ja, in Lelystad hebben ze makkelijk praten. Daar functioneert prediking, aanbod en verbond zuiver Bijbels. Maar in Oosterland, daar...

Dus eigenlijk snapt deze v.d. Brink niet wat er in het kerkverband speelt. Ik denk het juist wel, en daarom schreef hij zo. Ik vond de opmerking over die twee mannen die de GG verlieten en daardoor alleen maar gelukkiger werden wel boeiend. Het was voor hem niet jaloersmakend. En dat is ook zo.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ad Anker schreef:Zo sla je elke discussie dood. Ja, in Lelystad hebben ze makkelijk praten. Daar functioneert prediking, aanbod en verbond zuiver Bijbels. Maar in Oosterland, daar...

Dus eigenlijk snapt deze v.d. Brink niet wat er in het kerkverband speelt. Ik denk het juist wel, en daarom schreef hij zo. Ik vond de opmerking over die twee mannen die de GG verlieten en daardoor alleen maar gelukkiger werden wel boeiend. Het was voor hem niet jaloersmakend. En dat is ook zo.
Helemaal eens.
Ik vond het een heel goed artikel, dat ook de juiste toon trof. En @Bezorgd: een dergelijk artikel wordt breed gelezen. Wie weet wat het nog uitwerkt. Het artikel vond ik stukken beter dan dat van de twee mannen die de GG hadden verlaten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Ik niet. Tot nu is het verloop van de discussie geweldig voorspelbaar. Om de zoveel tijd is er zo' n serie artikelen. Het enige verschil is dat het nu over 10 jaar gaat. Dat maakt de getallen lekker groot. Dat zien de lezers graag.
Het probleem met de GG is uiterst simpel: alle andere christenen-niet GG deugen niet en binnen de GG moet je niet zeggen dat je gelooft. 80% van de leden vinden dat ook of het kan ze niet schelen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:Zo sla je elke discussie dood. Ja, in Lelystad hebben ze makkelijk praten. Daar functioneert prediking, aanbod en verbond zuiver Bijbels. Maar in Oosterland, daar...

Inderdaad. Geheel eens. Hij schrijft (of schreef?) ook voor refoweb.nl. Dus hij weet echt wel wat er speelt hoor. 't Is niet zo dat ze daar in Eindhoven afgesloten zitten van de buitenwereld. En mijns inziens vind ik het juist tekenend dat een ouderling zoals hij dit schrijft en niet een ouderling uit bijvoorbeeld Drachten ofzo.

Overigens functioneert de prediking in zowel Oosterland als Drachten ook gewoon prima hoor. Alleen zitten we nu weer in hokjes te denken, tot mijn grote spijt. :banghead
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Ik niet. Tot nu is het verloop van de discussie geweldig voorspelbaar. Om de zoveel tijd is er zo' n serie artikelen. Het enige verschil is dat het nu over 10 jaar gaat. Dat maakt de getallen lekker groot. Dat zien de lezers graag.
Het probleem met de GG is uiterst simpel: alle andere christenen-niet GG deugen niet en binnen de GG moet je niet zeggen dat je gelooft. 80% van de leden vinden dat ook of het kan ze niet schelen.
Zo komen we ergens..... #not
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
OutOfTheBox

Bericht door OutOfTheBox »

Logisch dat je niet jaloers bent als je blij bent met je plek in je kerk(verband). Maar dan is het wel degelijk een verschil of je in Eindhoven zit of in Kootwijkerbroek. Zat vd Brink in Kootwijkerbroek, dan kon hij de beide mannen waarschijnlijk wel begrijpen en was hij wellicht wel jaloers. In die zin is alles relatief....
DDD

Bericht door DDD »

@refo:

Overdrijf je niet heel erg?

Niet dat ik daar zelf nooit last van heb. Maar ik geloof niet dat dit nu een goede samenvatting is.

Ik denk dat de ouderling minder serieus was genomen als hij ook had gemeld dat veel bestuurders in de GG niet verder kijken dan hun neus lang is. Juist als je dat tegen mensen zegt voor wie dat geldt, heeft dat weinig zin. Anders zou de observatie niet waar zijn.

Het is dus niet altijd verstandig om alles wat waar is of lijkt ook in een opinie-artikel te zetten. Als we het daarover eens zijn, vind je dan nog steeds dat het een slecht/nutteloos artikel is?

@OUDB:
De beide heren komen uit Kampen, en dat is geen extremistische gemeente.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

OutOfTheBox schreef:

Logisch dat je niet jaloers bent als je blij bent met je plek in je kerk(verband). Maar dan is het wel degelijk een verschil of je in Eindhoven zit of in Kootwijkerbroek. Zat vd Brink in Kootwijkerbroek, dan kon hij de beide mannen waarschijnlijk wel begrijpen en was hij wellicht wel jaloers. In die zin is alles relatief....
Volgens mij komt hij ook van die kanten vandaan. Dus hij zal er toch wel iets positiefs van over gehouden hebben. Maar goed, volgens mij zijn er in Kootwijkerbroek ook genoeg mensen (gezien het ledenaantal) die blij zijn met hún plek in het kerkverband. Dus inderdaad is alles relatief. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
OutOfTheBox

Okay, snap je punt. Blijft staan dat je over een overstap niet kunt (en gelukkig ook niet hoeft) oordelen en het wel degelijk verschil maakt in welke gemeente je opgroeit/ter kerke gaat. Het wordt je soms ook wel echt onmogelijk gemaakt in bepaalde gemeenten, als door leden van de kerkenraad je geloof letterlijk in twijfel wordt getrokken (heb dit helaas van heel dichtbij meegemaakt).
OutOfTheBox

Jantje schreef:
OutOfTheBox schreef:

Volgens mij komt hij ook van die kanten vandaan. Dus hij zal er toch wel iets positiefs van over gehouden hebben. Maar goed, volgens mij zijn er in Kootwijkerbroek ook genoeg mensen (gezien het ledenaantal) die blij zijn met hún plek in het kerkverband. Dus inderdaad is alles relatief. ;)
Oh, dat geloof ik zeker! Maar als dat om bepaalde redenen niet zo is, veroordeel deze mensen dan niet... (als ze een andere kerkelijke keuze maken).
DDD

Bericht door DDD »

Is er iets mis mee als een kerkenraadslid iemands geloof in twijfel trekt?
Plaats reactie