Levensvragen

Zeeuw

Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef:
Geeske_1991 schreef:
Jantje schreef:Heb je de preek in zijn geheel gelezen, @Geeske1991? Ik krijg sterk de indruk dat je zomaar wat roept, zonder de preek in zijn verband te lezen.
Ik heb de preek nog helemaal niet gelezen.
Maar ik lees liever preken van Ds van de Woestijne of Ds Lamain. Die preken er uit en niet er over
Ik wil niet veel meer zeggen, maar dit begrijp ik wel. Op theologienet staan nog veel preken van ds Lamain en ds. vd Poel.
Als je de laatste graag hoort en leest, natuurlijk DIA. Ik lees beide graag. Maar als je ds Vergunst verwijt er niet uit te preken, geldt voor jou hetzelfde als ik hierboven aan Geeske schreef.
Jantje
Verbannen

Re: Levensvragen

Bericht door Jantje »

Desiree schreef:Dat is lief.. @eilander

Misschien kwam ik wat ongelukkig uit hoek.. wat minder kerktaal...maar wat lees ik een hoop moois achter de postings. Mooi hè. Goede zondag toegewenst.

@jantje. Ik krijg de eerste niet open. De 2e is ontroerend. Bij tijd wil ik het volgende week proberen te lezen.

Ik probeerde ook te helpen. Maar ik ben blijkbaar hier niet de juiste persoon. Geeft niet.
Welke link krijg je 'niet open'? De link van ds. Vergunst: http://www.prekenweb.nl/m/Preek/Open/15525
of de link van ds. Den Boer: http://dsdenboer.refoweb.nl/preken/Pree ... r2vs3a.doc (laatste link is een download-link, die dus rechtstreeks gedownload wordt bij het aanklikken)?
Laatst gewijzigd door Jantje op 20 okt 2018, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
liz boer

Bericht door liz boer »

-DIA- schreef:
Geeske_1991 schreef:
Jantje schreef:Heb je de preek in zijn geheel gelezen, @Geeske1991? Ik krijg sterk de indruk dat je zomaar wat roept, zonder de preek in zijn verband te lezen.
Maar ik lees liever preken van Ds van de Woestijne of Ds Lamain. Die preken er uit en niet er over
Ik wil niet veel meer zeggen, maar dit begrijp ik wel. Op theologienet staan nog veel preken van ds Lamain en ds. vd Poel.
Consumeren noemen ze dat toch?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

eilander schreef:
Geeske_1991 schreef:
Ik had al gemerkt dat je niet liever Bunyan of à Brakel leest. Begin er eens mee, zou ik je willen adviseren als je zaligheid je lief is. Van Bunyan 'Komst en welkomst tot Christus' en van à Brakel 'Hallelujah over het genadeverbond'.
Die bedriegen je niet voor de eeuwigheid.
Ik kan je niet vertellen hoe verdrietig ik van je postings word.
Je bent de enige niet, @eilander, ik word van dit soort postings ook erg verdrietig.
Harteloos, liefdeloos ... om bang van te worden ...
helma

Bericht door helma »

Als je zegt zelf geen genade te kennen...hoe zou je dan kunnen 'opluisteren' of iemand eruit of erover preekt?
Is dat dan niet het euvel, dat je te grote gedachten heb van je eigen kennis? Dat je onder zo'n preek niet wil zeggen: spreek Heere, want Uw knecht luistert?

Ik heb lang dezelfde soort gedachten gehad. Als God maar wilde, dan zou ik wel bekeerd worden.
Totdat iemand tegen mij zei dat God vele malen gewilliger was dan ik ooit zou kunnen zijn. En dat tegen mij in het oordeel gezegd zou worden: gij wilde tot Mij niet komen. Waarom hebt gij niet gewild dat Ik Koning over u zou worden?
Ik dacht geen vijand van God te zijn, maar ik was het wél.
Het was nodig dat iemand zo scherp tegen mij was.

Zet toch een streep door je eigen kennis. Door je eigen gedachten!
Zegt de Heere niet: Mijn wegen zijn hoger dan uw wegen. Mijn gedachten zijn hoger dan ulieder gedachten.
Geloof toch Zijn heil en troostrijk woord. Verhardt u niet! Maar laat u leiden.
Zie de Heere Jezus wenend tegen Jeruzalem klagen...Och, of gij ook bekendet, ook nog in dezen uw dag, hetgeen tot uw vrede dient!

Wulfert Floor zegt (en die vertrouw je misschien wel...) Een wenende Jezus zal nimmer een wenende zondaar afwijzen! Hij is een groot Koning, Die geen arm mens van Zijn deur jaagt. Zoveel grond u hebt om te geloven dat de zon eenmaal daags op- en ondergaat, zoveel grond bestaat er ook om te geloven dat de lieve Jezus een arm klagend zondaar hoort en redden wil!
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

Geeske_1991 schreef:Ik heb de preek nog helemaal niet gelezen.
Geeske_1991 schreef:Vraag je dat aan mij?
Ik ken er niets van.
Het enige wat ik heb ondervonden is dat van mijn kant geen hoop is. Maar ik leef er rustig om door.
Ik ben wel eens onder de indruk geweest van een preek. Maar zo gauw het maandag is Ben ik het al weer vergeten.
Ik wou dat ik er verdriet om had. Maar dat heb ik niet.
Elke dag heb ik door de dwangstoornis wel gedachten en indrukken van de dood en eeuwigheid. En het ergste is dat je dat na een tijdje al bijna niet meer opmerkt.

Ik ben ook een schijnheilige. Dat wil ik best toegeven. Soms verzucht ik wel dat ik het anders zou willen maar toch als ik weer begin met bidden dan merk ik dat ik een huichelaar ben. Dat is de aard van een onwedergeboren mens. Want die zoekt niet de eer van God maar zijn eigen behoud.
Je kan je afvragen waarom je zo´n waarde hecht aan "er uit preken en niet er over" als je de volgende dag de preek alweer vergeten bent.
Vanwaar die exclusiviteit die je zoekt, en er verder willens en wetens niks mee doet?
Ik vind dit zo eng, zo goddeloos ... ga bij de Heere hulp zoeken @Geeske, voordat het te laat is.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

helma schreef:Als je zegt zelf geen genade te kennen...hoe zou je dan kunnen 'opluisteren' of iemand eruit of erover preekt?
Is dat dan niet het euvel, dat je te grote gedachten heb van je eigen kennis? Dat je onder zo'n preek niet wil zeggen: spreek Heere, want Uw knecht luistert?

Ik heb lang dezelfde soort gedachten gehad. Als God maar wilde, dan zou ik wel bekeerd worden.
Totdat iemand tegen mij zei dat God vele malen gewilliger was dan ik ooit zou kunnen zijn. En dat tegen mij in het oordeel gezegd zou worden: gij wilde tot Mij niet komen. Waarom hebt gij niet gewild dat Ik Koning over u zou worden?
Ik dacht geen vijand van God te zijn, maar ik was het wél.
Het was nodig dat iemand zo scherp tegen mij was.

Zet toch een streep door je eigen kennis. Door je eigen gedachten!
Zegt de Heere niet: Mijn wegen zijn hoger dan uw wegen. Mijn gedachten zijn hoger dan ulieder gedachten.
Geloof toch Zijn heil en troostrijk woord. Verhardt u niet! Maar laat u leiden.
Zie de Heere Jezus wenend tegen Jeruzalem klagen...Och, of gij ook bekendet, ook nog in dezen uw dag, hetgeen tot uw vrede dient!

Wulfert Floor zegt (en die vertrouw je misschien wel...) Een wenende Jezus zal nimmer een wenende zondaar afwijzen! Hij is een groot Koning, Die geen arm mens van Zijn deur jaagt. Zoveel grond u hebt om te geloven dat de zon eenmaal daags op- en ondergaat, zoveel grond bestaat er ook om te geloven dat de lieve Jezus een arm klagend zondaar hoort en redden wil!
Dat zou ik willen onderstrepen, heel mooi!
Weet je wat mij nog het meeste verdriet doet? Niet eens dat er allerlei mensen, waaronder predikanten, in een verdacht hoekje worden geplaatst, al vind ik dat gevaarlijk.

Nee, het meest verdrietige vind ik dat ik nu nergens in de bijdragen van Geeske en degenen die haar bijvallen, iets tegenkom waarin goed wordt gesproken van de Heere. Al durf je jezelf niets toe te eigenen... hoe erg het ook is - maar soms merk je bij mensen die zich niets toe durven eigenen wel een 'trek naar Boven', en een zekere hunkering omdat er tóch gevoeld wordt: Hij is het waard om gediend te worden.
Ik zeg niet dat daar de zaligheid in ligt, dat zou ik niet durven.
Maar ik huiver als zelfs dát nog gemist wordt.
Pas toch op dat er dan niets anders over blijft dan: 'zelf niet ingaan, en anderen (proberen te) verhinderen in te gaan.' En dat onder het mom van vasthouden aan de oude waarheid. Nu, als ik iets lees over Gods volk in vroeger dagen, lees ik toch echt gunnende liefde.
Roos2018

Bericht door Roos2018 »

eilander schreef: Dat zou ik willen onderstrepen, heel mooi!
Weet je wat mij nog het meeste verdriet doet? Niet eens dat er allerlei mensen, waaronder predikanten, in een verdacht hoekje worden geplaatst, al vind ik dat gevaarlijk.

Nee, het meest verdrietige vind ik dat ik nu nergens in de bijdragen van Geeske en degenen die haar bijvallen, iets tegenkom waarin goed wordt gesproken van de Heere. Al durf je jezelf niets toe te eigenen... hoe erg het ook is - maar soms merk je bij mensen die zich niets toe durven eigenen wel een 'trek naar Boven', en een zekere hunkering omdat er tóch gevoeld wordt: Hij is het waard om gediend te worden.
Pas toch op dat er dan niets anders over blijft dan: 'zelf niet ingaan, en anderen (proberen te) verhinderen in te gaan.' En dat onder het mom van vasthouden aan de oude waarheid. Nu, als ik iets lees over Gods volk in vroeger dagen, lees ik toch echt gunnende liefde.
@helma, inderdaad mooie en goede woorden
@eilander, het is zo waar wat je schrijft.

1 Kor. 13:
1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
liz boer

Bericht door liz boer »

Roos2018 schreef:
eilander schreef: Dat zou ik willen onderstrepen, heel mooi!

@helma, inderdaad mooie en goede woorden
@eilander, het is zo waar wat je schrijft.

1 Kor. 13:
1 Al ware het, dat ik de talen der mensen en der engelen sprak, en de liefde niet had, zo ware ik een klinkend metaal, of luidende schel geworden.
2 En al ware het dat ik de gave der profetie had, en wist al de verborgenheden en al de wetenschap; en al ware het, dat ik al het geloof had, zodat ik bergen verzette, en de liefde niet had, zo ware ik niets.
Ik sluit me er bij aan.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Beste mensen, ik moet echt stoppen, en ik weet de het ongeloofwaardig klinkt. Maar ik zie nu zoveel dat ik het niet langer aankan.
Het gaat niet om mijn gelijk of ongelijk, laat het maar zoals het is. Ik voel goed aan dat ik hier weg moet, en waarschijnlijk zullen
er meer zijn die het wel begrijpen, maar het mogelijk niet openbaar zullen zeggen.

Ik wil iedereen een goede zondag wensen, en ik wil graag toch nog wat meegeven,
https://www.youtube.com/watch?v=katzhW6FcFo&t=2540s
Deze preek zullen we wel niet verstaan, Jeremia begreep het ook niet. Maar luister maar eens.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Desiree

Bericht door Desiree »

@jantje. Gelukt. Gedownloaded. Dank.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Fijn! Hopelijk willen @Geeske1991, @Mannes en @DIA het ook nog eens lezen, zonder vooroordelen.
Vlucht tot Hem!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Van Ewijk

Bericht door Van Ewijk »

Nog even over psychische nood..ik ben echt nog nooit zo'n goede therapeut en zo'n goed pepmiddel (als u mij deze ijdele bewoording even wilt vergeven) tegengekomen als de bijbel.
Gods woord werkt bij mij echt verkwikkend en verheffend zoals geen enkel ander middel ooit heeft gedaan.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Geeske_1991

Re: RE: Re: RE: Re: Levensvragen

Bericht door Geeske_1991 »

eilander schreef:
Geeske_1991 schreef:
Ik had al gemerkt dat je niet liever Bunyan of à Brakel leest. Begin er eens mee, zou ik je willen adviseren als je zaligheid je lief is. Van Bunyan 'Komst en welkomst tot Christus' en van à Brakel 'Hallelujah over het genadeverbond'.
Die bedriegen je niet voor de eeuwigheid.
Ik kan je niet vertellen hoe verdrietig ik van je postings word.
Ik lees graag uit Bunyan, Brakel vind ik wat zwaarder maar die lees ik net zo goed.

Ik ken de jongere dominees niet en ik ben bang me te laten bedriegen. Daarom hou ik mij liever bij het oude.

Ik heb niets tegen Ds. Vergunst verder want ik ken hem niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Gritje

Bericht door Gritje »

De preek van ds Vergunst gelezen, mooie bemoedigende preek. Dank Jantje.
Bij ons werd zondag gepreekt over het Brood des Levens en de dominee zei oa: we kunnen aan een rijk gedekte tafel zitten en met onze tafelgenoten praten over hoeveel honger we toch hebben en hoe erg dat wel niet is maar als we niet eten worden we niet verzadigd. Ook kunnen we aan de rijk gedekte tafel zitten en praten over alle heerlijkheid die op de tafel staat maar ook geldt het dat als we niet eten wij niet verzadigd worden. Neem en eet het Brood en wordt verzadigd met Hem!
Plaats reactie