Gereformeerde Gemeenten

Luther
Contacteer:

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Luther »

Jantje schreef:Waarom dat nou weer?
Ja, daar ben ik ook wel benieuwd naar.
De zondag is voor een predikant de belangrijkste werkdag. Je zou ook kunnen zeggen: Dan is goed om minstens zes uur op de preekstoel te staan. ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Ik had het niet over het aantal keer preken. En verder zou ik niet weten hoe het mogelijk is om als gematigd predikant in de Gereformeerde Gemeente niet heel goed met verscheidenheid om te kunnen gaan gaan.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

@Luther, ik weet van de genoemde predikanten dat in ieder geval ds. Baan niet zomaar een vierde dienst zal afzeggen. Natuurlijk zijn er vanzelf ook predikanten voor wie het preken zwaarder is, zowel lichamelijk als geestelijk en dat is ook heel goed te begrijpen.

@DDD, over wat had je het dan? En dan doel ik met name op:
DDD schreef:Het is wel zo dat dominees van de uiterste linkerflank gewoonlijk wat mobieler zijn.
Waarom kan dat niet (doelend op jouw laatste reactie)? Ik denk namelijk dat dat echt wel kan, en ben het geheel eens met @Marion.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Jantje schreef:@DDD, over wat had je het dan? En dan doel ik met name op:
DDD schreef:Het is wel zo dat dominees van de uiterste linkerflank gewoonlijk wat mobieler zijn.
DDD had het over het aantal jaren dat ze in een bepaalde gemeente staan. En dus gemiddeld sneller een ander beroep aannemen (mobieler).
(~)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:
Jantje schreef:Je visie slaat echt kant nog wal. Natuurlijk zijn er ook aan de gematigde kant mensen die moeilijk met verscheidenheid om kunnen gaan.
DDD schreef:nteressante hypothese. Daar heb ik nog nooit over nagedacht. Het is wel zo dat dominees van de uiterste linkerflank gewoonlijk wat mobieler zijn. Maar juist middendominees staan soms hun hele leven in één gemeente.
Overigens, wat bedoel je met het feit dat ze in de uiterst linkerflank mobieler zijn? Niet alleen ds. Baan en ds. Zondag preken (vaak) 4 keer op één zondag, ik zie regelmatig dat ook ds. Verschuure en op dit moment ook ds. Huijser (aangezien de ochtenddienst in eigen gemeente om 11.30 uur begint), 4 keer preken.
Wat ik overigens een slechte ontwikkeling vind.

Ben ik met je eens.
Hoewel ik goed begrijp dat de nood van de lege kansels en het grote predikanten tekort weegt, en ik vanuit dat oogpunt wel respect heb voor de grote inzet van deze predikanten, kan dit toch niet de bedoeling zijn.
Zowel fysiek als geestelijk is het zwaar. Hou je dit op lange termijn vol.
Maar het gaat ook ten koste van het gezin. Een predikant hoort ook thuis te zijn op zondag.

Het is dus duidelijk een signaal van de nood die er is.

Maar Jantje, DDD bedoelde wel wat anders met mobieler. ;)
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Bezorgd schreef:Ben ik met je eens.
Hoewel ik goed begrijp dat de nood van de lege kansels en het grote predikanten tekort weegt, en ik vanuit dat oogpunt wel respect heb voor de grote inzet van deze predikanten, kan dit toch niet de bedoeling zijn.
Maar het gaat ook ten koste van het gezin. Een predikant hoort ook thuis te zijn op zondag.
Dat ligt maar net aan de planning van de overige dagen. Ik geloof niet dat RF een serieuze gooi kan doen naar een juiste inschatting van het aantal uren dat een predikant in zijn gezin is. En dan met name het verschil tussen een predikant die 4 keer per zondag preekt of 2 keer.
Er zijn ook dominee die 2 keer per zondag preken en vervolgens nog 2 avonden per week preken.
(~)
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Wandelende schreef:
Dat ligt maar net aan de planning van de overige dagen. Ik geloof niet dat RF een serieuze gooi kan doen naar een juiste inschatting van het aantal uren dat een predikant in zijn gezin is. En dan met name het verschil tussen een predikant die 4 keer per zondag preekt of 2 keer.
Er zijn ook dominee die 2 keer per zondag preken en vervolgens nog 2 avonden per week preken.
Eens, aan dat punt heb ik niet gedacht. De avonden door de weeks tellen zeker mee. Hoewel de zondag een gezinsdag is bij uitstek uiteraard.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Bezorgd schreef:
Wandelende schreef:
Eens, aan dat punt heb ik niet gedacht. De avonden door de weeks tellen zeker mee. Hoewel de zondag een gezinsdag is bij uitstek uiteraard.
Als er nou geen predikanten tekort zou zijn dan kan een dominee 2x preken op zondag en de rest van de dag thuis bij zijn gezin zijn. Laat dat nou een serieus probleem zijn in de GG.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Nou nou, doe wat vriendelijker. Omdat er soms zoveel haast bij zit dat de gezondheid van de predikant erbij in kan schieten. Een kerkenraad die daarin de ds stuurt vind ik super. Ook op zondag is de predikant meestal vader en heeft daarin ook een taak. Een preek lezen is daarom een gangbaar alternatief.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Luther schreef:
De zondag is voor een predikant de belangrijkste werkdag. Je zou ook kunnen zeggen: Dan is goed om minstens zes uur op de preekstoel te staan. ;)
Hij is 7 dagen herder en leraar beste Luther. Verwacht je nu niet teveel van GG predikanten?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

pierre27 schreef:
Nou nou, doe wat vriendelijker. Omdat er soms zoveel haast bij zit dat de gezondheid van de predikant erbij in kan schieten. Een kerkenraad die daarin de ds stuurt vind ik super. Ook op zondag is de predikant meestal vader en heeft daarin ook een taak. Een preek lezen is daarom een gangbaar alternatief.
Pteeklezen een gangbaar alternatief? Volgens mij zijn het nog altijd nooddiensten.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Preeklezen een gangbaar alternatief? Volgens mij zijn het nog altijd nooddiensten.
Dat neemt niet weg dat het wel een alternatief is, en dat het gangbaar is.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

pierre27 schreef:
Luther schreef:
Hij is 7 dagen herder en leraar beste Luther. Verwacht je nu niet teveel van GG predikanten?
Ik mag hopen van niet. Een predikant staat niet boven de wet van de Heere. Daarin staat duidelijk: 'Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen...' Dat betekent dat een predikant op een andere dag vrij zal zijn/nemen, en dus geen enkel werk doen dat gelieerd is aan zijn ambt. Zeven dagen werken is inderdaad niet de bedoeling.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
DDD

Bericht door DDD »

Leraren op de middelbare school hebben soms zeven lesuren achter elkaar. Niet iedereen kan dat aan, maar in dat geval kun je ook vier keer preken, vermoedelijk. Het is niet steeds een andere preek.
Jantje
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten8

Bericht door Jantje »

Dit meen je toch niet serieus zeker?

Ik weet van een dominee die standaard elke woensdag(avond) reserveert voor zijn gezin. En dat is inderdaad een goede zaak.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie