Weekdiensten

Jantje
Verbannen

Re: Weekdiensten [3]

Bericht door Jantje »

Waarom? Is dat dan geen goed doel, @GGotK? :bobo
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Waarom? Is dat dan geen goed doel, @GGotK? :bobo
Ik zou het niet weten, ik weet alleen dat de GG niet aan de MBUMA zending is verbonden. Mijn visie is dat een GG dominee in eerste instantie zich dient in te zetten voor allerlei organisaties waarin de GG wel vertegenwoordigd is, in dit geval is dat heel duidelijk en helder: de ZGG.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat maakt toch niks uit? Ze hebben de verkondiging van het Evangelie in Zimbabwe toch net zo hard nodig als in Cambodja?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
GGotK

Bericht door GGotK »

Jantje schreef:Dat maakt toch niks uit? Ze hebben de verkondiging van het Evangelie in Zimbabwe toch net zo hard nodig als in Cambodja?
Dat was mijn punt ook niet.
Laat de GGiN dan een dominee uitnodigen uit een kerkgenootschap die wel participeert in de MBUMA-zending, bijvoorbeeld een dominee uit de HHK.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

GGotK schreef:
Jantje schreef:Dat maakt toch niks uit? Ze hebben de verkondiging van het Evangelie in Zimbabwe toch net zo hard nodig als in Cambodja?
Dat was mijn punt ook niet.
Laat de GGiN dan een dominee uitnodigen uit een kerkgenootschap die wel participeert in de MBUMA-zending, bijvoorbeeld een dominee uit de HHK.
Is dat wel een goed voorbeeld? Participeert de HHK officieel in MBuma? Volgens mij hebben ze hun eigen ZHHK.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

Ik lees op de MBuma website wel:
De Mbuma-Zending gaat uit van de Free Presbyterian Church of Scotland (in samenwerking met de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk)

Weet iemand hoe dit zit mbt de HHK? Die hebben toch de ZHHK?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
-DIA-

Re: RE: Re: Weekdiensten [3]

Bericht door -DIA- »

Mannes schreef:
Orchidee schreef:
-DIA- schreef:
Mannes schreef:
Dat hoor je niet veel, dat er een GG predikant op een GGiN kansel staat? Weet niet of dit een goede ontwikkeling is...
Wat ik ervan denken moet weet ik ook niet, wel dat het nogal wat uitmaakt welke predikant het is. Er zullen er zeker ook zijn die niet op een GGiN-kansel zouden komen.
Ds Verschuure past wel in de gergeminned.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
Er zijn heel wat GGiN ers die dat niet met u eens zijn.
Wat is dan, om maar wat te noemen, het verschil in leer, met o.a. ds. J. Roos of ds. van Voorden? Waar zit het eigenlijk op vast? Ik zou meer preikanten kunnen noemen, als b.v. de oude ds. Blok, ds. G.M. de Leeuw, en dan begrijpen we wel wat we bedoelen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 11 okt 2018, 16:50, 2 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
windorgel

Bericht door windorgel »

J.C. Philpot schreef:Ik lees op de MBuma website wel:
De Mbuma-Zending gaat uit van de Free Presbyterian Church of Scotland (in samenwerking met de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en de Hersteld Hervormde Kerk)

Weet iemand hoe dit zit mbt de HHK? Die hebben toch de ZHHK?
De Mbuma zending wordt gesteund door de Hersteld Hervormde gemeenten rond het (vroegere) 'Gekrookte Riet'.
Overigens gaan er op Mbuma zendings(mid)dagen wel vaker GG predikanten voor. Ds. J. van Rijswijk en B.J. van Boven bijvoorbeeld.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Tsja, @DIA, dat had ik ook al gevraagd. Blijkbaar is er toch een verschil tussen de GG-predikanten en de GGiN-predikanten die jij noemt. Maar ik zou dat zo gauw niet weten; die gunning die ik bij ds. Roos hoor, vind ik ook terug in de preken van ds. De Leeuw, om een voorbeeld te noemen (en ook bij ds. Verschuure, over wie het nu ging). Blijkbaar zit er in het 'aanbod van genade' toch een (onoverkomelijk) verschil. Maar ik vind het dusdanig minimalistisch dat ik niet snap dat men zich daar druk over maakt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Beide dominees die @windorgel noemt, preken ook geregeld in de (O)GGiN. In die zin blijf ik het altijd zeer bijzonder vinden dat de eerstgenoemde ook in de gehele breedte van de GG 'geaccepteerd' wordt, maar dat geheel terzijde.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GGotK schreef: Dat was mijn punt ook niet.
Eens. Sommige GG predikanten lijken zich meer in te zetten voor Mbuma dan de ZGG.
J.C. Philpot

Erskinees schreef:Eens. Sommige GG predikanten lijken zich meer in te zetten voor Mbuma dan de ZGG.
Het vreemde is wel van de FPCS een groot voorstander is van een vrij aanbod van genade. Voor de GGiN is dat geen reden om MBuma niet te steunen. Voor het buitenland is men blijkbaar ruimer dan voor de buren.

Een aardig artikeltje van ds. Pieters over dit fenomeen:
https://www.rd.nl/oud/for/010623for01.html

George Whitefield
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

J.C. Philpot schreef: Het vreemde is wel van de FPCS een groot voorstander is van een vrij aanbod van genade. Voor de GGiN is dat geen reden om MBuma niet te steunen. Voor het buitenland is men blijkbaar ruimer dan voor de buren.
Tja, op zendingsposten van de GG wordt ook wel getrommeld tijdens de diensten. Moet je in NL niet mee aankomen ;)
~~Soli Deo Gloria~~
J.C. Philpot

Hendrikus schreef:Tja, op zendingsposten van de GG wordt ook wel getrommeld tijdens de diensten. Moet je in NL niet mee aankomen ;)
Dat is inderdaad ook een voorbeeld. Maar ik vind het des te opvallender, omdat het afwijzen van het welmenende aanbod van genade de reden is van het bestaan van de GGiN. Het hoort blijkbaar voor hen tot de niet over te onderhandelen kern, behalve in het buitenland.

George Whitefield
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat voorbeeld van @Hendrikus is nog anders. Want dat gaat over uiterlijke verschillen. Het verschil tussen FPCS en de GGiN is, als ik bovenstaande forummers moet geloven, een wezenlijk verschil en dus groter.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie