Gereformeerde Gemeenten

Zeeuw

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Haha, je kent me inmiddels goed. :super

Ik ben blij dat het woord 'opluisteren' tóch nog herkend wordt in de zin zoals ik dat bedoelde, en dat niet door de minste forummer... ;)

Ik wil overigens onderstaande link van harte in het midden van de lezers en forummers van dit draadje aanbevelen: https://www.rd.nl/opinie/vertellen-wat- ... -1.1518928
Zo enorm eens met dit stukje. Luisteren, serieus nemen, niet (snel) oordelen en beantwoorden. Lijkt zo eenvoudig, maar o zo moeilijk.
Isala

Bericht door Isala »

Zeeuw schreef:Zo enorm eens met dit stukje. Luisteren, serieus nemen, niet (snel) oordelen en beantwoorden. Lijkt zo eenvoudig, maar o zo moeilijk.
Ja idd heel erg eens met dit stukje!
Maar ik denk dat er in dit artikel, toch nog iets aangevuld kan worden.
Juist het getuigen van wat de Heere voor jou, zondaar, heeft gedaan, dát beklijft!
Durf iets te delen van de grote daden van de Heere in je persoonlijk leven.
Jongeren geven vaak aan hiervan zo weinig te horen. Het blijft zo afstandelijk.
Komt dit door schaamte? Door angst? Of, nog erger: is er zo weinig te getuigen?

Ik hoor nogal eens: ja maar dat is zo teer. Of dat is gevoelig. Dat is iets tussen de Heere en mij voor in de binnenkamer, dat mag ik niet zomaar te grabbel gooien.
Maar als we een vertrouwelijk/persoonlijk gesprek met een jongere hebben, laten we dan gelijktijdig de Heere bidden, of de Hij openingen en moed wil geven om van Hem te getuigen.

En ik denk dat het ook voor onze ouderen geldt. Zowiezo het omzien en luisteren naar elkaar is een opdracht van de Heere Zelf.
We zijn niet kerk/gemeente om op zondag twee preken te consumeren, maar om God en elkaar te dienen.
Overigens geldt dit voor alle denominaties.
Hora est!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Isala schreef:
Zeeuw schreef:Zo enorm eens met dit stukje. Luisteren, serieus nemen, niet (snel) oordelen en beantwoorden. Lijkt zo eenvoudig, maar o zo moeilijk.
Ja idd heel erg eens met dit stukje!
Maar ik denk dat er in dit artikel, toch nog iets aangevuld kan worden.
Juist het getuigen van wat de Heere voor jou, zondaar, heeft gedaan, dát beklijft!
Durf iets te delen van de grote daden van de Heere in je persoonlijk leven.
Jongeren geven vaak aan hiervan zo weinig te horen. Het blijft zo afstandelijk.
Komt dit door schaamte? Door angst? Of, nog erger: is er zo weinig te getuigen?

Ik hoor nogal eens: ja maar dat is zo teer. Of dat is gevoelig. Dat is iets tussen de Heere en mij voor in de binnenkamer, dat mag ik niet zomaar te grabbel gooien.
Maar als we een vertrouwelijk/persoonlijk gesprek met een jongere hebben, laten we dan gelijktijdig de Heere bidden, of de Hij openingen en moed wil geven om van Hem te getuigen.

En ik denk dat het ook voor onze ouderen geldt. Zowiezo het omzien en luisteren naar elkaar is een opdracht van de Heere Zelf.
We zijn niet kerk/gemeente om op zondag twee preken te consumeren, maar om God en elkaar te dienen.
Overigens geldt dit voor alle denominaties.
Klopt. Dat werkt inderdaad heel goed. Ik merk aan mezelf hierbij soms echt een stukje ‘wie denk ik wel dat ik ben?’. Soms mag dat gelukkig helemaal door de Heere worden weggenomen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Refoforum2017

Bericht door Refoforum2017 »

refo schreef:
Refoforum2017 schreef:
Jantje schreef:Ik wíl de dwaling niet publiekelijk gaan noemen. Maar het is wel waar. Dat kun je zelf opluisteren.
Opluisteren?
Dat is een bevindelijke term.

Juist daarom stelde ik deze vraag... :D
gallio

Bericht door gallio »

Refoforum2017 schreef:
refo schreef:
Refoforum2017 schreef:
Jantje schreef:Ik wíl de dwaling niet publiekelijk gaan noemen. Maar het is wel waar. Dat kun je zelf opluisteren.
Opluisteren?
Dat is een bevindelijke term.

Juist daarom stelde ik deze vraag... :D
zoiets als "van harte in het midden van de lezers en forummers aanbevelen"
DDD

Bericht door DDD »

Toch is 'opluisteren' gewoon geen goed Nederlands, voor zover ik weet. Het zou interessant zijn om te kijken of het daadwerkelijk ouderwets Nederlands is, of dat gewoon ooit een gezaghebbende bevindelijke autoriteit het zo heeft genoemd.

In ieder geval verdient het mijns inziens aanbeveling om je zo duidelijk mogelijk uit te drukken.

Verder zie ik in uitlatingen en predikanten in de Ontmoetingskerk hooguit iets links van het midden bond. Er zijn geen vrouwelijke predikanten en ook geen vrouwelijke ambtsdragers. De kenmerken die Jantje noemt waren ook in 1950 en voor de oorlog al standaard in links bond. Denk aan de discussie met Woelderink. Dus zijn opvatting dat de gemeente geen kenmerken van een bondsgemeente meer zou hebben, lijkt me onzin.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Johann Gottfried Walther schreef:
Brbndr schreef:
... maar heel wat zaken die men als het eigene van de GG ziet, komt men in de Reformatie niet tegen.
voorbeelden?
- Zekerheid van het geloof rekenen tot het welwezen van het geloof.
(...)
Dat doet dr. Owen ook. Het stuk ter onderbouw plaats ik in het topic waar het hoort: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 56#p806956
- Niet meer zo actief -
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Mannetje schreef:
Brbndr schreef:
... maar heel wat zaken die men als het eigene van de GG ziet, komt men in de Reformatie niet tegen.
voorbeelden?
- Zekerheid van het geloof rekenen tot het welwezen van het geloof.
(...)
Dat doet dr. Owen ook. Het stuk ter onderbouw plaats ik in het topic waar het hoort: https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 56#p806956
Owen is geen Reformator maar een Puritein.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Eens, maar het toont wel aan dat de gedachtegang in de GG niet typisch "des GG's" is. En hoewel Owen geen reformator is, is Owen wel een man met gezag binnen de gereformeerde traditie.
- Niet meer zo actief -
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Zeeuw schreef:

Ik ben blij dat het woord 'opluisteren' tóch nog herkend wordt in de zin zoals ik dat bedoelde, en dat niet door de minste forummer... ;)

Ik wil overigens onderstaande link van harte in het midden van de lezers en forummers van dit draadje aanbevelen: https://www.rd.nl/opinie/vertellen-wat- ... -1.1518928
Zo enorm eens met dit stukje. Luisteren, serieus nemen, niet (snel) oordelen en beantwoorden. Lijkt zo eenvoudig, maar o zo moeilijk.

En toch vind ik dit een heel voorzichtig stukje.
Men had wel even duidelijker en concreter kunnen zijn.
Tegen wie heeft men het, wat en wie bedoelen ze nu precies?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef:
Zeeuw schreef:

En toch vind ik dit een heel voorzichtig stukje.
Men had wel even duidelijker en concreter kunnen zijn.
Tegen wie heeft men het, wat en wie bedoelen ze nu precies?
Gewoon iedereen die in en om de kerk met jongeren werkt. En wat ze exact bedoelen kun je gewoon lezen. Dat het voorzichtig is, is een logische keuze om niet keihard te willen zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het anders een bijzonder duidelijk stukje. Kan iemand mij uitleggen wat er onduidelijk zou zijn?
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dat vraag ik me dus ook af. Volgens mij staat er geen woord Frans in. En je hoeft toch niet gelijk met de botte bijl er doorheen te gaan? Tactisch zijn is ook een gave.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Ik vind het anders een bijzonder duidelijk stukje. Kan iemand mij uitleggen wat er onduidelijk zou zijn?
En ook @Jantje,

Ik begrijp jullie reacties wel, maar men had iets concreter kunnen zijn naar mijn idee. Waar speelt dit probleem. Is er een bepaald deel van de gemeenten te benoemen waar dit vooral speelt. En wat houd die houding dan in waardoor veel jongeren zich niet begrepen zouden voelen. Dat moet de lezer nu maar invullen voor zichzelf. Op deze manier zal iedereen hard ja knikken en het er mee eens zijn, en het stuk weer terzijde schuiven.

En dat is een steeds terugkerend beeld als het gaat over bezinning over dit soort zaken binnen de Gereformeerde Gemeente.
Er wordt wat geschreven of gezegd, er zijn wat algemene reacties waar iedereen het mee eens kan zijn, de rijen zijn weer gesloten en we gaan weer over tot de orde van de dag.
En onderhuids blijft er een onvrede bij een steeds groter wordende groep leden die zich niet begrepen en niet gehoord voelen.
Daarom zou een concretiseringsslag wenselijk zijn. Schrijf een serie artikelen in de Saambinder over eenheid in verscheidenheid, beleg (regionale) classis/gemeente of jongeren avonden over het thema samen GG in de 21e eeuw. Houd anonieme enquêtes onder jongeren en ouderen en vraag wat er leeft , speelt en wat de vragen zijn. Dan kan er pas echt doorgesproken worden over allerlei zaken.
Plaats reactie