Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Geen hantering is inderdaad niet goed. Maar, zoals in andere classes, enige flexibiliteit kan veel gedoe besparen.
-
- Verbannen
Ik weet dat wel, ja. En ik kan het inderdaad ook bevestigen.Erskinees schreef:Lang niet iedereen. Maar wel een gedeelte. Als er geen andere optie is.GGotK schreef: De vraag is of je met minder strenge hantering van kerkgrenzen mensen kan binnenhouden die zich bijvoorbeeld aansluiten bij/verbonden voelen met de initiatiefgroep Noord-Walcheren. Ik vrees dat je dit alleen kan voorkomen indien je zoveel water bij de wijn gaat doen dat de wijn voor iedereen onsmakelijk zal worden.
Overigens is het een groot verschil of de initiatiefgroep bestaat uit (nu) leden van De Ontmoeting te Middelburg (officieel een GB-gemeente, maar in praktijk m.i. niet), of leden uit Hervormd Arnemuiden. Laatstgenoemde staat dichter bij de GG dan eerstgenoemde. Weet jij dat?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Jazeker. Op grond van de verwijzing naar de wedergeboorte volgens de woorden van de Heere Jezus uit Johannes 3.GGotK schreef:En strookt het evenwicht zoals in de DL te vinden is, met het geschrevene op de website?Herman schreef:Dit is een verduidelijking van GGotK opmerking dat hij de tekst op de website onevenwichtig vind.GJdeBruijn schreef:Op welke post reageer je nu precies?GGotK schreef:ds. A. Vergunst (in "Neem de wacht des Heeren waar") : "Er wordt geijverd voor ''verbondsmatig'' spreken en preken, waarbij veelal eenzijdige nadruk op de eis des geloofs gelegd wordt. De onmacht van de natuurlijke mens om te kunnen geloven, wordt in de Heilige Schrift even nadrukkelijk geleerd als de schuld van het ongeloof. Wie echter deze onmacht in prediking en zielszorg verdoezelt, loopt het gevaar over geloof te spreken als een mogelijkheid die de natuurlijke mens nog gelaten is. Al wordt nog wel van het geloof als een gave van Gods genade gesproken, in de praktijk valt de nadruk op de ''gelovende mens'' en wordt aan de eenzijdigheid van Gods genade geweld gedaan."
Ik acht DL hoofdstuk 3 artikelen 8 en 10 toereikend om beide visies bij elkaar te brengen en te houden.
GJdeBruijn schreef:Namens de organist bedankt voor het compliment.J.C. Philpot schreef:Afgelopen zaterdag kwamen op de Friendensstimmedag twee van die 's lands wijze bij elkaar. Door prachtig orgelspel begeleide psalmzingende hollanders, en gezangen zingende Rusland-Duitse Baptisten.GJdeBruijn schreef:Dat is wat mij betreft een onderwerp op het vlak van 'des lands wijze, des lands eer'.
Beide prachtig. Soli Deo Gloria.
Mee eens dus.

-
- Verbannen
Eens. Al blijven er wel gevallen bestaan van GG-ers uit dorpen, waarbij je op een grens woont van verschillende GG's, zoals Wemeldinge (classis Goes), Serooskerke en Grijpskerke (classis Middelburg), in laatstgenoemde dorp zelfs op de grens van 4 GG's. In die gevallen, en in gevallen van verschillende GG's in één stad of dorp (zoals Middelburg), vind ik dat er wel flexibel omgegaan moet kunnen worden.GGotK schreef:De vraag is of je met minder strenge hantering van kerkgrenzen mensen kan binnenhouden die zich bijvoorbeeld aansluiten bij/verbonden voelen met de initiatiefgroep Noord-Walcheren. Ik vrees dat je dit alleen kan voorkomen indien je zoveel water bij de wijn gaat doen dat de wijn voor iedereen onsmakelijk zal worden.Jantje schreef:Dat is echt geleuter. Ik denk dat het tegendeel waar is.Erskinees schreef:De classis Middelburg draagt deels zelf de schuld voor zoveel overgangen en hang naar GB-gemeenten. Er is geen enkele GG classis die de kerkgrenzen zo streng hanteert als classis Middelburg. Dat gaat echt om milimeters. En dat terwijl het voor pasgetrouwden al voor de huidige huizengekte lastig was een huis te krijgen, nu helemaal. Dan rest de enige optie overgaan naar een soortgelijke gemeente van een ander kerkverband.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Er staan meer artikelen in DL Hoofdstuk 3 , en niet voor niets.Herman schreef:Jazeker. Op grond van de verwijzing naar de wedergeboorte volgens de woorden van de Heere Jezus uit Johannes 3.GGotK schreef:En strookt het evenwicht zoals in de DL te vinden is, met het geschrevene op de website?Herman schreef:Dit is een verduidelijking van GGotK opmerking dat hij de tekst op de website onevenwichtig vind.GGotK schreef:ds. A. Vergunst (in "Neem de wacht des Heeren waar") : "Er wordt geijverd voor ''verbondsmatig'' spreken en preken, waarbij veelal eenzijdige nadruk op de eis des geloofs gelegd wordt. De onmacht van de natuurlijke mens om te kunnen geloven, wordt in de Heilige Schrift even nadrukkelijk geleerd als de schuld van het ongeloof. Wie echter deze onmacht in prediking en zielszorg verdoezelt, loopt het gevaar over geloof te spreken als een mogelijkheid die de natuurlijke mens nog gelaten is. Al wordt nog wel van het geloof als een gave van Gods genade gesproken, in de praktijk valt de nadruk op de ''gelovende mens'' en wordt aan de eenzijdigheid van Gods genade geweld gedaan."
Ik acht DL hoofdstuk 3 artikelen 8 en 10 toereikend om beide visies bij elkaar te brengen en te houden.
Hoe bezie jij dan het volgende:
Op de bewuste website staat onder het kopje wedergeboorte alleen de volgende zaken beschreven
Wij geloven dat we alleen op grond van Gods genade door Zijn Heilige Geest** (Joh 3:3-8) en Zijn Heilig Woord*** (1 Petr 1:23, Jak 1:18) opnieuw geboren worden.
In dit verband is het onze verantwoordelijkheid om te bidden om Zijn Heilige Geest, pleitend en vertrouwend op de belofte dat we Hem zullen ontvangen (Luc 11:13)
Ik lees dat trouwens helemaal niet zo in Lucas 11:13, daarnaast blijft mijn vraag: Vindt je dit werkelijk een evenwichtige vertolking van de wedergeboorte?
Ja joh die heeft het licht gezien en weet precies wat er nodig is om te doen.....Wandelende schreef:Maar gelukkig is er voor al die mensen nog een oplossing. Ene @Nasrani weet namelijk precies te vertellen waar de crux zit in de GG. En kan daarover heel genuanceerd, evenwichtig en empathisch in gesprek gaan om die lastig aan te wijzen schadelijke weg helemaal helder en klaar te openbaren.Nasrani schreef:Vanuit de GG is zo ongeveer alles wat niet op hen lijkt of bij hen past remonstrants. Veel hebben ook geen idee waar andere gemeenten of kerkverbanden voor staan of wat de prediking is.Jantje schreef:Volgens mij ben je de discussie van ongeveer 2 weken terug tussen onder andere @Luther en mij voor het gemak even totaal vergeten. Maar goed, feit blijft inderdaad dat de gemeente die men daar nu wil stichten zeer remonstrantse invloeden heeft en ik me afvraag of ze zich nog wel een Gereformeerde Bondsgemeente kunnen noemen, mocht het ooit lukken om daar een gemeente te stichten.
En zoals al eerder opgemerkt kunnen ze in de GG goed de ander de maat nemen of afschrijven. Maar de hand in eigen boezem of zien of er bij hen zelf een schadelijke weg is dat is nogal lastig.
(Ps. Jammer dat je zo generaliserend over het kerkverband en haar leden schrijft. Het is ook een reactie die op geen enkele manier als opbouwend gezien kan worden. Vandaar dat ik ook hierin op de persoon reageer. Dat is in beide gevallen volgens mij totaal niet nodig.)
Het was niet mijn bedoeling om te generaliseren. Maar vanuit officiële organen zoals de Saambinder werd zeker afgelopen jaren nogal veroordelend geschreven over andere kerkverbanden/organisaties en personen. Daar doelde ik op.
Ik weet ook wel dat de situatie per plaats kan verschillen. Ik zou zeggen gelukkig wel...
Helaas zie ik in mijn omgeving op dit moment wel dat door GG bepaalde kerken worden weggezet en dat mensen dat klakkeloos overnemen. Zonder dat men zich heeft verdiept in de prediking.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
-
Calvijn zegt dit in de Institutie ook op deze manier!GGotK schreef: Er staan meer artikelen in DL Hoofdstuk 3 , en niet voor niets.
Hoe bezie jij dan het volgende:
Op de bewuste website staat onder het kopje wedergeboorte alleen de volgende zaken beschreven
Wij geloven dat we alleen op grond van Gods genade door Zijn Heilige Geest** (Joh 3:3-8) en Zijn Heilig Woord*** (1 Petr 1:23, Jak 1:18) opnieuw geboren worden.
In dit verband is het onze verantwoordelijkheid om te bidden om Zijn Heilige Geest, pleitend en vertrouwend op de belofte dat we Hem zullen ontvangen (Luc 11:13)
Ik lees dat trouwens helemaal niet zo in Lucas 11:13, daarnaast blijft mijn vraag: Vindt je dit werkelijk een evenwichtige vertolking van de wedergeboorte?
Dat is toch ook volkomen gereformeerd?
- Wandelende
- Inactief
Ik herken zeker dingen die je schrijft. Helaas. Want je hebt gelijk dat deze dingen voorkomen en dat vind ik niet goed.Nasrani schreef: Ja joh die heeft het licht gezien en weet precies wat er nodig is om te doen.....
Het was niet mijn bedoeling om te generaliseren. Maar vanuit officiële organen zoals de Saambinder werd zeker afgelopen jaren nogal veroordelend geschreven over andere kerkverbanden/organisaties en personen. Daar doelde ik op.
Ik weet ook wel dat de situatie per plaats kan verschillen. Ik zou zeggen gelukkig wel...
Helaas zie ik in mijn omgeving op dit moment wel dat door GG bepaalde kerken worden weggezet en dat mensen dat klakkeloos overnemen. Zonder dat men zich heeft verdiept in de prediking.
Alleen om op deze wijze te 'schieten' op een kerkverband en haar leden, vind ik niet fair. Ook als buitenstaander. Want dan neem je wederkerig net zo goed de maat.

(~)
Ik vind het nogal wat van de initiatiefnemers om te stellen dat er geen bijeenkomsten zijn met een Bijbels evenwichtige boodschap vanuit het gereformeerd belijden. Tenminste dat lees ik tussen de regels door. Zelfs kerken van eigen kerkgenootschap PKN worden hiermee bij het grof vuil gezet. Waarom hoor ik daar geen kritiek op en wel op de GG?GGotK schreef:Maar op hun site lees ik :In onze omgeving merkten we dat er op Noord-Walcheren een grote behoefte is aan samenkomsten vanuit het Gereformeerde belijden met een Bijbels evenwichtige boodschap. Er is een groot verlangen om opgebouwd te worden en te groeien in geloof en dit weer met elkaar missionair uit te dragen in onze omgeving.
Als ik o.a. de inhoud op hun FB pagina bekijk dan vraag ik me echt af hoe ze dit wel evenwichtig kunnen noemen. Je kunt je zorgen maken om de koers binnen de GG, je kunt kritiek hebben op de kerkleiding, maar als je je hier bij thuis gaat voelen dan ben je toch wel erg ver van huis.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
-
- Verbannen
Ze staan onder verantwoordelijkheid van de Gereformeerde Bondsgemeente 'De Ontmoeting' in Middelburg (die dusdanig is afgedwaald, dat je ze in wezen niet meer zo kunt noemen) en de Hervormde Kerk van Arnemuiden en ze willen een extra gemeente oprichten op Walcheren.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
'dusdanig is afgedwaald'- je durft nogal grote woorden in de mond te nemen. Hoe oud was je ook alweer?Jantje schreef:Ze staan onder verantwoordelijkheid van de Gereformeerde Bondsgemeente 'De Ontmoeting' in Middelburg (die dusdanig is afgedwaald, dat je ze in wezen niet meer zo kunt noemen) en de Hervormde Kerk van Arnemuiden en ze willen een extra gemeente oprichten op Walcheren.
~~Soli Deo Gloria~~
Volgens mij staan ze juist niet onder verantwoordelijkheid van enige kerkenraad.Jantje schreef:Ze staan onder verantwoordelijkheid
Kun je dat bewijzen dan dat de gemeente in Middelburg is afgedwaald?Jantje schreef:Ze staan onder verantwoordelijkheid van de Gereformeerde Bondsgemeente 'De Ontmoeting' in Middelburg (die dusdanig is afgedwaald, dat je ze in wezen niet meer zo kunt noemen) en de Hervormde Kerk van Arnemuiden en ze willen een extra gemeente oprichten op Walcheren.
Ik weet wel dat er vanuit Noord Walcheren een behoorlijke groep is die in Arnemuiden kerkt. Voor zover ik weet zijn ze vanuit Arnemuiden ook al in Borssele bezig met diensten op zondagmiddag. Blijkbaar is er behoefte en verlangen naar een bepaalde prediking....
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.