Dat de grenzen in die classis helemaal niet zo nauw genomen worden als @Erskinees beweert.Wandelende schreef:Welk onderdeel is geleuter? En wat zou dan als tegendeel wel waar zijn?Jantje schreef:Dat is echt geleuter. Ik denk dat het tegendeel waar is.Erskinees schreef:De classis Middelburg draagt deels zelf de schuld voor zoveel overgangen en hang naar GB-gemeenten. Er is geen enkele GG classis die de kerkgrenzen zo streng hanteert als classis Middelburg. Dat gaat echt om milimeters. En dat terwijl het voor pasgetrouwden al voor de huidige huizengekte lastig was een huis te krijgen, nu helemaal. Dan rest de enige optie overgaan naar een soortgelijke gemeente van een ander kerkverband.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
- Berichten: 16185
- Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
- Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Gereformeerde Gemeenten
Daar zijn toch ambtsdragers die er anders over denken en juist het beeld van @erskinees bevestigen.Jantje schreef: Dat de grenzen in die classis helemaal niet zo nauw genomen worden als @Erskinees beweert.
(~)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dit is een verduidelijking van GGotK opmerking dat hij de tekst op de website onevenwichtig vind.GJdeBruijn schreef:Op welke post reageer je nu precies?GGotK schreef:ds. A. Vergunst (in "Neem de wacht des Heeren waar") : "Er wordt geijverd voor ''verbondsmatig'' spreken en preken, waarbij veelal eenzijdige nadruk op de eis des geloofs gelegd wordt. De onmacht van de natuurlijke mens om te kunnen geloven, wordt in de Heilige Schrift even nadrukkelijk geleerd als de schuld van het ongeloof. Wie echter deze onmacht in prediking en zielszorg verdoezelt, loopt het gevaar over geloof te spreken als een mogelijkheid die de natuurlijke mens nog gelaten is. Al wordt nog wel van het geloof als een gave van Gods genade gesproken, in de praktijk valt de nadruk op de ''gelovende mens'' en wordt aan de eenzijdigheid van Gods genade geweld gedaan."
Ik acht DL hoofdstuk 3 artikelen 8 en 10 toereikend om beide visies bij elkaar te brengen en te houden.
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Gereformeerde Gemeenten
Aha, op die manier. Inderdaad, daar hebben we de 3FvE voor. Het zou verstandig zijn als die groep in Walcheren zich onomwonden zou uitspreken voor deze reformatorische grondslag.Herman schreef:Dit is een verduidelijking van GGotK opmerking dat hij de tekst op de website onevenwichtig vind.GJdeBruijn schreef:Op welke post reageer je nu precies?GGotK schreef:ds. A. Vergunst (in "Neem de wacht des Heeren waar") : "Er wordt geijverd voor ''verbondsmatig'' spreken en preken, waarbij veelal eenzijdige nadruk op de eis des geloofs gelegd wordt. De onmacht van de natuurlijke mens om te kunnen geloven, wordt in de Heilige Schrift even nadrukkelijk geleerd als de schuld van het ongeloof. Wie echter deze onmacht in prediking en zielszorg verdoezelt, loopt het gevaar over geloof te spreken als een mogelijkheid die de natuurlijke mens nog gelaten is. Al wordt nog wel van het geloof als een gave van Gods genade gesproken, in de praktijk valt de nadruk op de ''gelovende mens'' en wordt aan de eenzijdigheid van Gods genade geweld gedaan."
Ik acht DL hoofdstuk 3 artikelen 8 en 10 toereikend om beide visies bij elkaar te brengen en te houden.
Re: Gereformeerde Gemeenten
En strookt het evenwicht zoals in de DL te vinden is, met het geschrevene op de website?Herman schreef:Dit is een verduidelijking van GGotK opmerking dat hij de tekst op de website onevenwichtig vind.GJdeBruijn schreef:Op welke post reageer je nu precies?GGotK schreef:ds. A. Vergunst (in "Neem de wacht des Heeren waar") : "Er wordt geijverd voor ''verbondsmatig'' spreken en preken, waarbij veelal eenzijdige nadruk op de eis des geloofs gelegd wordt. De onmacht van de natuurlijke mens om te kunnen geloven, wordt in de Heilige Schrift even nadrukkelijk geleerd als de schuld van het ongeloof. Wie echter deze onmacht in prediking en zielszorg verdoezelt, loopt het gevaar over geloof te spreken als een mogelijkheid die de natuurlijke mens nog gelaten is. Al wordt nog wel van het geloof als een gave van Gods genade gesproken, in de praktijk valt de nadruk op de ''gelovende mens'' en wordt aan de eenzijdigheid van Gods genade geweld gedaan."
Ik acht DL hoofdstuk 3 artikelen 8 en 10 toereikend om beide visies bij elkaar te brengen en te houden.
Re: Gereformeerde Gemeenten
In het lied 'Jezus ga ons voor' zit al meer inhoud, maar is toch ook niet helemaal vrij van het therapeutische Gods beeld dat ik noemde. De algemeenheden en activisme in het lied 'Laat heel de wereld het zien' maakt ook deel uit van de trend dat er het vooral gaat om wat ik allemaal moet. Het lied 'Als alles duister is' heeft als enige (!) boodschap dat we het zelf licht moeten maken. Dat lijkt me in strijd met hoe de Bijbel spreekt over onze duisternis.GJdeBruijn schreef:Wat mij dwars zit is dat Jan dit kennelijk als eenzelfde soort lied ziet als 'Jezus ga ons voor' en nog andere liederen die gangbaar zijn in onze gezindte. Dat maakt de discussie wat troebel. Exemplarische beoordelingen zijn toch wat anders dan generaliserende veroordelingen.Luther schreef:Het heeft theologisch simplisme dat in dit lied naar voren komt (Heb je problemen, heb je zorgen, kom je ergens niet uit, ga naar Jezus en alles wordt opgelost), doet geen recht aan de Bijbelse boodschap en ook niet aan de realiteit van wat mensen ervaren.
Los van het feit dat sommige liederen inderdaad meer met humanisme en de moderne feel-good cultuur te maken hebben. Die kom je overal tegen, maar om aan de hand van enkele losse opgemerkte 'foute' liederen een algehele typering van een groep te geven is mij toch te kort door de bocht.
Kortom: Ja, ik heb inderdaad zorgen over het grote gemak waarmee koren in de gereformeerde gezindte allerlei liederen zingt, zonder altijd te wegen wat er nu gezongen wordt. De kerkgeschiedenis heeft geleerd dat nogal wat dwalingen via de liturgie zingend de kerk zijn binnengekomen.
Laatst gewijzigd door Luther op 09 okt 2018, 17:08, 1 keer totaal gewijzigd.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Een lied dat op zich mooi is, kan ook "verkeerd" gebruikt worden.Luther schreef: En ja, ik heb inderdaad zorgen over het grote gemak waarmee koren in de gereformeerde gezindte allerlei liederen zingt, zonder altijd te wegen wat er nu gezongen wordt. De kerkgeschiedenis heeft geleerd dat nogal wat dwalingen via de liturgie zingend de kerk zijn binnengekomen.
Je ziet het weleens gebeuren op een begrafenis van iemand die in het leven weinig met het geloof op had, maar waar de familie dan nog een religieus tintje aan het geheel wil geven.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Gereformeerde Gemeenten
Jij dicht de zanglustige leken teveel invloed toe in de kerkgeschiedenis.Luther schreef:In het lied 'Jezus ga ons voor' zit al meer inhoud, maar is toch ook niet helemaal vrij van het therapeutische Gods beeld dat ik noemde.
En ja, ik heb inderdaad zorgen over het grote gemak waarmee koren in de gereformeerde gezindte allerlei liederen zingt, zonder altijd te wegen wat er nu gezongen wordt. De kerkgeschiedenis heeft geleerd dat nogal wat dwalingen via de liturgie zingend de kerk zijn binnengekomen.

Er wordt doorgaans niets anders gezongen dan er wordt beleefd. Dat wordt toch in eerste instantie gevoed door het theologische en spirituele klimaat dat men ademt.
En door het piëtistische Hernhutterslied "Jezus ga ons voor" zo te kwalificeren doet bij mij het vermoeden ontstaan dat het christelijke lied niet echt bekend terrein is voor Luther. Op dat punt de verkeerde nickname

Re: Gereformeerde Gemeenten
Ja, die achtergrond weet ik wel. Net opgezocht zelfs. Maar ik omarm niet alles van de Lutherse traditie.GJdeBruijn schreef:Jij dicht de zanglustige leken teveel invloed toe in de kerkgeschiedenis.Luther schreef:In het lied 'Jezus ga ons voor' zit al meer inhoud, maar is toch ook niet helemaal vrij van het therapeutische Gods beeld dat ik noemde.
En ja, ik heb inderdaad zorgen over het grote gemak waarmee koren in de gereformeerde gezindte allerlei liederen zingt, zonder altijd te wegen wat er nu gezongen wordt. De kerkgeschiedenis heeft geleerd dat nogal wat dwalingen via de liturgie zingend de kerk zijn binnengekomen.![]()
Er wordt doorgaans niets anders gezongen dan er wordt beleefd. Dat wordt toch in eerste instantie gevoed door het theologische en spirituele klimaat dat men ademt.
En door het piëtistische Hernhutterslied "Jezus ga ons voor" zo te kwalificeren doet bij mij het vermoeden ontstaan dat het christelijke lied niet echt bekend terrein is voor Luther. Op dat punt de verkeerde nickname
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat is wat anders dan een kwalificatie " maar is toch ook niet helemaal vrij van het therapeutische Gods beeld dat ik noemde. "Luther schreef:Ja, die achtergrond weet ik wel. Net opgezocht zelfs. Maar ik omarm niet alles van de Lutherse traditie.
Het constateren van een verkeerd Godsbeeld is wat mij betreft toch van een heel andere orde dan iets niet omarmen.
De opmerking "Ja, ik heb inderdaad zorgen over het grote gemak waarmee koren in de gereformeerde gezindte allerlei liederen zingt, zonder altijd te wegen wat er nu gezongen wordt. " vind ik dan ook nergens op slaan in dit verband.
Re: Gereformeerde Gemeenten
De vraag is of je met minder strenge hantering van kerkgrenzen mensen kan binnenhouden die zich bijvoorbeeld aansluiten bij/verbonden voelen met de initiatiefgroep Noord-Walcheren. Ik vrees dat je dit alleen kan voorkomen indien je zoveel water bij de wijn gaat doen dat de wijn voor iedereen onsmakelijk zal worden.Jantje schreef:Dat is echt geleuter. Ik denk dat het tegendeel waar is.Erskinees schreef:De classis Middelburg draagt deels zelf de schuld voor zoveel overgangen en hang naar GB-gemeenten. Er is geen enkele GG classis die de kerkgrenzen zo streng hanteert als classis Middelburg. Dat gaat echt om milimeters. En dat terwijl het voor pasgetrouwden al voor de huidige huizengekte lastig was een huis te krijgen, nu helemaal. Dan rest de enige optie overgaan naar een soortgelijke gemeente van een ander kerkverband.
- Wandelende
- Inactief
- Berichten: 3076
- Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43
Re: Gereformeerde Gemeenten
In het algemeen gesproken (dus niet specifiek de desbetreffende classis) kan je stellen dat extreme vasthoudendheid bij het hanteren van de kerkelijke grenzen niet zorgt voor een verbetering van de loyaliteitsband met de oorspronkelijke gemeente of het kerkverband in het geheel.GGotK schreef: De vraag is of je met minder strenge hantering van kerkgrenzen mensen kan binnenhouden die zich bijvoorbeeld aansluiten bij/verbonden voelen met de initiatiefgroep Noord-Walcheren. Ik vrees dat je dit alleen kan voorkomen indien je zoveel water bij de wijn gaat doen dat de wijn voor iedereen onsmakelijk zal worden.
(~)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Lang niet iedereen. Maar wel een gedeelte. Als er geen andere optie is.GGotK schreef: De vraag is of je met minder strenge hantering van kerkgrenzen mensen kan binnenhouden die zich bijvoorbeeld aansluiten bij/verbonden voelen met de initiatiefgroep Noord-Walcheren. Ik vrees dat je dit alleen kan voorkomen indien je zoveel water bij de wijn gaat doen dat de wijn voor iedereen onsmakelijk zal worden.
Overigens is het een groot verschil of de initiatiefgroep bestaat uit (nu) leden van De Ontmoeting te Middelburg (officieel een GB-gemeente, maar in praktijk m.i. niet), of leden uit Hervormd Arnemuiden. Laatstgenoemde staat dichter bij de GG dan eerstgenoemde. Weet jij dat?
Re: Gereformeerde Gemeenten
In dat lied zitten trekken van een therapeutisch Godsbeeld. Ik hoor en zie teveel liederen in de gereformeerde gezindte die in meerdere of mindere mate aan dat euvel lijden.GJdeBruijn schreef:Dat is wat anders dan een kwalificatie " maar is toch ook niet helemaal vrij van het therapeutische Gods beeld dat ik noemde. "Luther schreef:Ja, die achtergrond weet ik wel. Net opgezocht zelfs. Maar ik omarm niet alles van de Lutherse traditie.
Het constateren van een verkeerd Godsbeeld is wat mij betreft toch van een heel andere orde dan iets niet omarmen.
De opmerking "Ja, ik heb inderdaad zorgen over het grote gemak waarmee koren in de gereformeerde gezindte allerlei liederen zingt, zonder altijd te wegen wat er nu gezongen wordt. " vind ik dan ook nergens op slaan in dit verband.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nee dat weet ik niet.Erskinees schreef:Lang niet iedereen. Maar wel een gedeelte. Als er geen andere optie is.GGotK schreef: De vraag is of je met minder strenge hantering van kerkgrenzen mensen kan binnenhouden die zich bijvoorbeeld aansluiten bij/verbonden voelen met de initiatiefgroep Noord-Walcheren. Ik vrees dat je dit alleen kan voorkomen indien je zoveel water bij de wijn gaat doen dat de wijn voor iedereen onsmakelijk zal worden.
Overigens is het een groot verschil of de initiatiefgroep bestaat uit (nu) leden van De Ontmoeting te Middelburg (officieel een GB-gemeente, maar in praktijk m.i. niet), of leden uit Hervormd Arnemuiden. Laatstgenoemde staat dichter bij de GG dan eerstgenoemde. Weet jij dat?
Het nadeel van een niet strenge of geen hantering van kerkgrenzen is dat de veelkleurigheid binnen een gemeente verdwijnt.