Het verschil is, dat er geen intimidatie uit hogere vergaderingen plaatsvindt.Marion schreef:Wat ik helemaal niet snap is dat mensen de GG verlaten omdat ze zorgen hebben over de landelijke koers. Vervolgens gaan ze naar een kerkverband waar zo ongeveer alles mag wat God verboden heeft. Kijk alleen naar de samenstelling van de Synode van de PKN, kijk naar de visie op vrouwen in het ambt, homohuwelijk enz. enz. Dat is dan allemaal aanvaardbaarder dan de koers die de GG gaat.Jantje schreef:Precies, dat is ook de zorg van de classis Middelburg en vandaar dat er een commissie bestaat van ambtsdragers uit de classis Middelburg die hierover contact houdt met deze stichting en de kerkenraad van de Hervormde Kerk van Arnemuiden. Overigens is het wel opmerkelijk dat ze op hun website wat anders schrijven dan in het classisverslag staat.GGotK schreef:Maar op hun site lees ik :In onze omgeving merkten we dat er op Noord-Walcheren een grote behoefte is aan samenkomsten vanuit het Gereformeerde belijden met een Bijbels evenwichtige boodschap. Er is een groot verlangen om opgebouwd te worden en te groeien in geloof en dit weer met elkaar missionair uit te dragen in onze omgeving.
Als ik o.a. de inhoud op hun FB pagina bekijk dan vraag ik me echt af hoe ze dit wel evenwichtig kunnen noemen. Je kunt je zorgen maken om de koers binnen de GG, je kunt kritiek hebben op de kerkleiding, maar als je je hier bij thuis gaat voelen dan ben je toch wel erg ver van huis.
Hoe hypocriet en hoe blind kun je zijn....
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wat ik dus bijzonder vind is dat je in Serooskerke al een PKN gemeente hebt, die een duidelijke Schriftuurlijke prediking kennen. In het verleden heb ik hier wel eens goed kunnen kerken. Het verbaast me dan dat er uit de PKN zelf geen bezwaren komen.GGotK schreef: 2. Er is een rapport aan de orde geweest van de commissie classis Middelbrug inzake besprekingen rondom het initiatief tot stichting van
een gemeente van gereformeerde bondssignatuur te Serooskerke. Blijkbaar ziet men dit als een ernstige en bedenkelijke bedreiging voor
de GG (jeugd)??? Of zijn er andere redenen om hiervoor een speciale commissie voor in het leven te roepen?
Overigens heeft dit niets meer met het topic te maken, maar ik moest het toch even kwijt.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Ik neem ze uiterst serieus, maar als ik zie dat feiten verdraaid worden, vind ik dat toch kwalijk. Ik heb het Spruyt inmiddels gemeld op Twitter.Herman schreef:Hoe serieus moeten we Spruyt en Bolier dus nog nemen? Ik vond het krantenartikel zeer innemend, een pelgrim waardig.Posthoorn schreef:Ik denk dat Spruyt - en wellicht Bolier? - hier mistast. Ds. Kersten trok de heilsorde wél uit elkaar. Zie de genoemde scriptie. Zie ook zijn eerste preken over de HC. Daarom zeg ik ook: je kunt je afvragen van ds. Kersten bedoelt met dat 'ganselijk niet'. Je kunt daar in zijn visie namelijk ook de hoop op de vergeving van zonden onder verstaan.Refoforum2017 schreef:Iets wat me op dit moment nog wel bezig houdt is deze CGO-schriptie: http://www.theologienet.nl/documenten/B ... ersten.pdf
Ik vind deze scriptie overtuigend geschreven met uitspraken van Kersten, die ik dan weer niet goed kan plaatsen in het licht van het artikel van Spruyt. Misschien kunnen we samen deze scriptie eens doornemen en bespreken. De stelling van (nu) ds. W.J. van den Brink is dat Kersten Comrie op cruciale punten verkeerd heeft begrepen.
Naast de opmerking van Herman over de plaatselijke gemeente, wil ik nog het volgende hierop zeggen: het zou kunnen dat de zorgen gaan over de prediking, en dat lijkt me de voornaamste zorg. Belangrijker nog dan de andere dingen die op plaatselijk niveau helemaal niet aan de orde zijn, hoewel je natuurlijk als PKN-er daar ook niet helemaal zonder zorgen/verdriet over kunt zijn.Marion schreef:Wat ik helemaal niet snap is dat mensen de GG verlaten omdat ze zorgen hebben over de landelijke koers. Vervolgens gaan ze naar een kerkverband waar zo ongeveer alles mag wat God verboden heeft. Kijk alleen naar de samenstelling van de Synode van de PKN, kijk naar de visie op vrouwen in het ambt, homohuwelijk enz. enz. Dat is dan allemaal aanvaardbaarder dan de koers die de GG gaat.
Hoe hypocriet en hoe blind kun je zijn....
-
- Verbannen
Ik denk dat jij Serooskerke op Schouwen-Duiveland bedoelt.Mistig schreef:Wat ik dus bijzonder vind is dat je in Serooskerke al een PKN gemeente hebt, die een duidelijke Schriftuurlijke prediking kennen. In het verleden heb ik hier wel eens goed kunnen kerken. Het verbaast me dan dat er uit de PKN zelf geen bezwaren komen.GGotK schreef: 2. Er is een rapport aan de orde geweest van de commissie classis Middelbrug inzake besprekingen rondom het initiatief tot stichting van
een gemeente van gereformeerde bondssignatuur te Serooskerke. Blijkbaar ziet men dit als een ernstige en bedenkelijke bedreiging voor
de GG (jeugd)??? Of zijn er andere redenen om hiervoor een speciale commissie voor in het leven te roepen?
Overigens heeft dit niets meer met het topic te maken, maar ik moest het toch even kwijt.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Zouden de brandstapels dan weer gaan roken?Mistig schreef:Van harte eens!Bezorgd schreef: We hebben behoefte aan nieuwe reformatoren.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Ik weet alleen niet goed of we wel zo scherp zien wie de nieuwe ketters zijn.Mistig schreef:Van harte eens!Bezorgd schreef: We hebben behoefte aan nieuwe reformatoren.
-
- Verbannen
Ik ook.Mistig schreef:Van harte eens!Bezorgd schreef: We hebben behoefte aan nieuwe reformatoren.
Het is trouwens wel van belang om te vermelden dat al de bovenstaande kerkverlating vrijwel niet van toepassing is op de GG van Westkapelle, zeker het laatste jaar niet meer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Nooit geweten dat er meerdere Serooskerke's waren. Maar je hebt gelijk.Jantje schreef:Ik denk dat jij Serooskerke op Schouwen-Duiveland bedoelt.Mistig schreef:Wat ik dus bijzonder vind is dat je in Serooskerke al een PKN gemeente hebt, die een duidelijke Schriftuurlijke prediking kennen. In het verleden heb ik hier wel eens goed kunnen kerken. Het verbaast me dan dat er uit de PKN zelf geen bezwaren komen.GGotK schreef: 2. Er is een rapport aan de orde geweest van de commissie classis Middelbrug inzake besprekingen rondom het initiatief tot stichting van
Excuses voor de verwarring.
Mistig schreef:Nooit geweten dat er meerdere Serooskerke's waren. Maar je hebt gelijk.Jantje schreef:Ik denk dat jij Serooskerke op Schouwen-Duiveland bedoelt.Mistig schreef:Wat ik dus bijzonder vind is dat je in Serooskerke al een PKN gemeente hebt, die een duidelijke Schriftuurlijke prediking kennen. In het verleden heb ik hier wel eens goed kunnen kerken. Het verbaast me dan dat er uit de PKN zelf geen bezwaren komen.GGotK schreef: 2. Er is een rapport aan de orde geweest van de commissie classis Middelbrug inzake besprekingen rondom het initiatief tot stichting van
Excuses voor de verwarring.

Dat ten eerste al niet, maar als ik zie hoe er met de Reformatoren wordt omgegaan, men plukt wat men past, en men kan elke Reformator laten zeggen wat hij wil.eilander schreef:Ik weet alleen niet goed of we wel zo scherp zien wie de nieuwe ketters zijn.Mistig schreef:Van harte eens!Bezorgd schreef: We hebben behoefte aan nieuwe reformatoren.
En wat moet er gereformeerd worden? Bepaalde kerkverbanden? Of één? Of alles? En zouden wij deze Reformator geloven? Of moet hij zeggen wat ik wil? Wat ik wens?
Zouden we niet het liefst onze eigen Reformatortje willen?
- J.C. Philpot
Wellicht moeten we terug naar de vroege kerk, in plaats van naar nieuwe reformatoren.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Jaja. Liever nog verder terug naar Handelingen 2 het laatste gedeelte.J.C. Philpot schreef:Wellicht moeten we terug naar de vroege kerk, in plaats van naar nieuwe reformatoren.
En dan zit je precies op de tekst van de vermaledijde website.

Overigens ondersteun ik de roep om een nieuwe reformator niet. Want wij hebben het profetische Woord dat zeer vast is.
Misschien bedoelde ik iets anders.Laag schreef:Dat ten eerste al niet, maar als ik zie hoe er met de Reformatoren wordt omgegaan, men plukt wat men past, en men kan elke Reformator laten zeggen wat hij wil.eilander schreef:Ik weet alleen niet goed of we wel zo scherp zien wie de nieuwe ketters zijn.Mistig schreef:Van harte eens!Bezorgd schreef: We hebben behoefte aan nieuwe reformatoren.
En wat moet er gereformeerd worden? Bepaalde kerkverbanden? Of één? Of alles? En zouden wij deze Reformator geloven? Of moet hij zeggen wat ik wil? Wat ik wens?
Ik verlang wel eens naar een grote opwekking!
- Johann Gottfried Walther
Aanbevolen voor de mensen die de Reformatorische leer zijn toegedaan, https://www.debanier.nl/theologie/ik-geloof/Laag schreef:Dat ten eerste al niet, maar als ik zie hoe er met de Reformatoren wordt omgegaan, men plukt wat men past, en men kan elke Reformator laten zeggen wat hij wil.eilander schreef:Ik weet alleen niet goed of we wel zo scherp zien wie de nieuwe ketters zijn.Mistig schreef:Van harte eens!Bezorgd schreef: We hebben behoefte aan nieuwe reformatoren.
Om terug te komen op de GG, ik merk dat daar doorgaans weinig kennis is van de leer van de Reformatoren/Reformatie.
Soms wat van Calvijn gelezen en iets van Luther maar dan houdt het vaak op.
Voor een opwekking moeten we terug naar de Schrift, en de Reformatorische leer werkelijk herontdekken.
Dan kunnen kerken elkaar mogelijk vinden, maar heel wat zaken die men als het eigene van de GG ziet, komt men in de Reformatie niet tegen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"